Hvordan dra en wheelie

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TheHaughom »

Det står vel ingen plass at man suser rundt på E6 på bakhjulet?
Nei, her går det i lukkede/øde områder/veier hvor det ikke er et eneste kjøretøy å skue.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av fs650e »

DrGreve skrev:Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. (Vegtrafikkloven, paragraf 3)
En lov som henger igjen fra det var hest og kjerre, samt 10 biler på veien...

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av fs650e »

TheHaughom skrev:Det står vel ingen plass at man suser rundt på E6 på bakhjulet?
Nei, her går det i lukkede/øde områder/veier hvor det ikke er et eneste kjøretøy å skue.
Og ut av lyskryss.. poenget med å gjøre det på lukket bane er? Der er det jo lov... :s

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av LordShaft »

Vi må bare akseptere at folk mener og syns at det er idiotskap å i det hele tatt tenke på å kjøre på bakhjulet. Dette har jeg full respekt for.

Det er også slik at vi ikke er nødt å bry oss om de. Jeg ser ingen grunn til at dette skal bli en tråd der vi diskuterer hvorfor eller hvem er er mest idiot :prf


Jeg var ute å kjørte litt i går. Traff en gammel kompis som jeg ikke har kjørt la med før. Han er over gjennomsnittet god på bakhjulet vil jeg si.
Vi satt å diskuterte litt hvordan en gjør det, og hva en må passe på osv.

Jeg prøvde meg litt selv, men jeg er langt ifra tøft nok. Jeg syns det smeller sånn i motoren når jeg prøver å nappe i clutchen. det er uvant og ingen ting føles riktig hehe :lol
Øvelse gjør nok mester. Hadde vært ålreit å hatt en ruskesykkel en kunne øvd seg litt mer på. Som en ikke er like redd for :-)å

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av jhn »

fs650e skrev:
DrGreve skrev:Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. (Vegtrafikkloven, paragraf 3)
En lov som henger igjen fra det var hest og kjerre, samt 10 biler på veien...

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
Nå burde den vel være mere aktuell enn noensinne ... om alle kunne denne regelen, og tok hensyn til den, ville ulykkestallene gått drastisk ned.
Men det dukker med jevne mellomrom opp noen som har en generell forakt for alt som minner om regler.
De har gjerne en mening om hvordan trafikkreglene heller burde vært .... det har sikkert du også

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av fs650e »

jhn skrev:
fs650e skrev:
DrGreve skrev:Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. (Vegtrafikkloven, paragraf 3)
En lov som henger igjen fra det var hest og kjerre, samt 10 biler på veien...

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
Nå burde den vel være mere aktuell enn noensinne ... om alle kunne denne regelen, og tok hensyn til den, ville ulykkestallene gått drastisk ned.
Men det dukker med jevne mellomrom opp noen som har en generell forakt for alt som minner om regler.
De har gjerne en mening om hvordan trafikkreglene heller burde vært .... det har sikkert du også
Hvis alle lot bilen stå hjemme, og tok offentlig transport istedet, ville ulykkestallene gå drastisk ned.
Hvis det ble forbudt å selge, og eie kniver ville knivdrap gått drastisk ned.

Hvis §3 ble endret slik at den passet i 2013, burde man ikke miste lappen bare for at forhjulet løfter seg. Er litt det samme som at selv om man har 120km/t på ALLE veier i hele Norge, så kjører man jo ikke fortere enn det man synes passer, "adaptiv hastighet" eller noe sånt. Noen kommer sikkert til å ligge i 120 uansett.. "jammen, det er jo 120 på veien.." *facepalm*

Er jo akkurat det samme som stopper meg fra å kjøre forbi på idiotiske steder (Hvis jeg synes det er et dumt sted å kjøre forbi, eller har den minste tvil om "rekker jeg det?", så lar du være.)
Men at jeg kjører forbi på mange steder der mange andre ville latt vær? Antagelig. Skaper det farlige situasjoner? Kun om den som blir forbikjørt ikke følger veitrafikkloven.

Kom på enda en "hvis at" nå.. Hvis at alle bilførere hadde lært seg at det er lov å kjøre forbi, men ulovlig å sperre (f.eks ved lanesplitting) så hadde nok antall ulykker gått ned..

Man kan "hvis at" så mye man vil, det hjelper lite. Se heller på faktum. Hvem skader det at jeg løfter forhjulet ut av et kryss? INGEN! Vel, andre bilister kan bli litt "wtf driver han med?", men det skader dem ikke.

Nå har jeg rabla nok, så nå holder jeg kjeft en liten stund :3

Edit: Hvor står det at begge hjulene MÅ være i kontakt med bakken? Står bare at man skal kjøre aktsomt, man kan kjøre aktsomt på 1 hjul...
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av SuperMorten »

fs650e skrev:

Edit: Hvor står det at begge hjulene MÅ være i kontakt med bakken? Står bare at man skal kjøre aktsomt, man kan kjøre aktsomt på 1 hjul...
Kommer det en kjørende aktsomt på bakhjulet igjennom byggefeltet her hvor ungene leker, skal jeg aktsomt sørge for at han ikke gjør det igjen....


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av fs650e »

SuperMorten skrev:
fs650e skrev:

Edit: Hvor står det at begge hjulene MÅ være i kontakt med bakken? Står bare at man skal kjøre aktsomt, man kan kjøre aktsomt på 1 hjul...
Kommer det en kjørende aktsomt på bakhjulet igjennom byggefeltet her hvor ungene leker, skal jeg aktsomt sørge for at han ikke gjør det igjen....


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Haha!

"Kjør pent - barn leker"
"Hold ungane inne - her kjører det biler!"

Foreldre må lære opp barna til å forstå at det er farlig å leke ved trafikk. Nå sier jeg ikke at bilister skal bare peise på, for all del, man må vise hensyn.
Senest igår så jeg en far + sønn SYKLE over gangfeltet.. Nesten så jeg gikk bort og spurte hva faen han lærer barna sine. MAN GÅR AV SYKKELEN!

Nei faen heller, skal aldri ha slike ting.. (Ja ting.. barn er ting, få det vekk)

Da velger jeg heller en sportsbil av noe slag, så kan det være "babyen min".
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av jhn »

fs650e skrev: En lov som henger igjen fra det var hest og kjerre, samt 10 biler på veien...
Nå burde den vel være mere aktuell enn noensinne ... om alle kunne denne regelen, og tok hensyn til den, ville ulykkestallene gått drastisk ned.
Men det dukker med jevne mellomrom opp noen som har en generell forakt for alt som minner om regler.
De har gjerne en mening om hvordan trafikkreglene heller burde vært .... det har sikkert du også
fs650e skrev:
Hvis alle lot bilen stå hjemme, og tok offentlig transport istedet, ville ulykkestallene gå drastisk ned.
Hvis det ble forbudt å selge, og eie kniver ville knivdrap gått drastisk ned.
Dårlig sammenligning
fs650e skrev:
Hvis §3 ble endret slik at den passet i 2013, burde man ikke miste lappen bare for at forhjulet løfter seg. Er litt det samme som at selv om man har 120km/t på ALLE veier i hele Norge, så kjører man jo ikke fortere enn det man synes passer, "adaptiv hastighet" eller noe sånt. Noen kommer sikkert til å ligge i 120 uansett.. "jammen, det er jo 120 på veien.." *facepalm*
Hva er det som gjør at den ikke passer i 2013?
Ordene "hensynsfull", "aktpågiven" og "varsom" betyr det samme i dag som for 70 år siden.
" ...kjører man jo ikke fortere enn det man synes passer ..." dette er jo ett av problemene i trafikken, når det blir opp til hver enkelt å "gjøre det som passer", så blir det mye rart å se som kanskje ikke passer så godt med "hensynsfull", "aktpågiven" og "varsom"
fs650e skrev:
Er jo akkurat det samme som stopper meg fra å kjøre forbi på idiotiske steder (Hvis jeg synes det er et dumt sted å kjøre forbi, eller har den minste tvil om "rekker jeg det?", så lar du være.)
Men at jeg kjører forbi på mange steder der mange andre ville latt vær? Antagelig. Skaper det farlige situasjoner? Kun om den som blir forbikjørt ikke følger veitrafikkloven.
Da er nok du av de 80% som mener at du er en bedre fører enn gjennomsnittet ... som mener at dine vurderinger er de riktige/beste
fs650e skrev:
Kom på enda en "hvis at" nå.. Hvis at alle bilførere hadde lært seg at det er lov å kjøre forbi, men ulovlig å sperre (f.eks ved lanesplitting) så hadde nok antall ulykker gått ned..

Man kan "hvis at" så mye man vil, det hjelper lite. Se heller på faktum. Hvem skader det at jeg løfter forhjulet ut av et kryss? INGEN! Vel, andre bilister kan bli litt "wtf driver han med?", men det skader dem ikke.

Nå har jeg rabla nok, så nå holder jeg kjeft en liten stund :3

Edit: Hvor står det at begge hjulene MÅ være i kontakt med bakken? Står bare at man skal kjøre aktsomt, man kan kjøre aktsomt på 1 hjul...
Jeg har ikke sagt noe om hjulløft ... jeg bare kommenterte din holdning til §3.
Noen(mange) mener at å kjøre på ett hjul ikke nødvendigvis er hverken "hensynsfullt", "aktpågivent" eller "varsomt" ... det har vi jo sett mange eksempler på.
Det burde være unødvendig å presisere hvilke manøver som er ulovlig ... vegtrafikkloven og forsåvidt andre lover også ... tar utgangspunkt i at når man er myndig og har gjennomgått føreroppløring, så har de fleste av oss en felles forståelse av hva som er hensynsfullt og aktpågivent ...

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av fs650e »

jhn skrev: De har gjerne en mening om hvordan trafikkreglene heller burde vært .... det har sikkert du også
Klart jeg har! Men det betyr ikke at de nødvendigvis er riktige. Alle har meninger..
jhn skrev:
fs650e skrev:
Hvis alle lot bilen stå hjemme, og tok offentlig transport istedet, ville ulykkestallene gå drastisk ned.
Hvis det ble forbudt å selge, og eie kniver ville knivdrap gått drastisk ned.
Dårlig sammenligning
Deg om det. Er ikke det jeg skriver sant?
jhn skrev:
fs650e skrev:
Er jo akkurat det samme som stopper meg fra å kjøre forbi på idiotiske steder (Hvis jeg synes det er et dumt sted å kjøre forbi, eller har den minste tvil om "rekker jeg det?", så lar du være.)
Men at jeg kjører forbi på mange steder der mange andre ville latt vær? Antagelig. Skaper det farlige situasjoner? Kun om den som blir forbikjørt ikke følger veitrafikkloven.
Da er nok du av de 80% som mener at du er en bedre fører enn gjennomsnittet ... som mener at dine vurderinger er de riktige/beste
Bedre enn gjennomsnittet? Vil tro de fleste her inne er det. Jeg håper for andre sin del at de er det, spesielt med tanke på at de kjører motorsykkel.
Skal vi se.. Gjennomsnittet..
Gjennomsnittet er de som tror de har lov å sperre motorsykler fra å kjøre forbi (Lanesplitting)
Gjennomsnittet er de som ligger så langt de kan til venstre i feltet bare for å passe på at ingen motorsykler kommer forbi
Gjennomsnittet er de som kjører sakte i tunneller og der folk ikke kan kjøre forbi, men så fort de kommer på en strekning der man KAN kjøre forbi, ja da ligger de gjerne 10-20 over grensa..
Gjennomsnittet er de som kjører inn i venstre felt i en rundkjøring, og ut i høyre..
Gjennomsnittet er de som bare skifter felt uten å blinke.

JA! Jeg er som regel flinkere/bedre enn gjennomsnittet! Er ikke du? Jeg håper virkelig du er det, ellers bør du ikke kjøre MC.
jhn skrev: Jeg har ikke sagt noe om hjulløft ... jeg bare kommenterte din holdning til §3.
Noen(mange) mener at å kjøre på ett hjul ikke nødvendigvis er hverken "hensynsfullt", "aktpågivent" eller "varsomt" ... det har vi jo sett mange eksempler på.
Det burde være unødvendig å presisere hvilke manøver som er ulovlig ... vegtrafikkloven og forsåvidt andre lover også ... tar utgangspunkt i at når man er myndig og har gjennomgått føreroppløring, så har de fleste av oss en felles forståelse av hva som er hensynsfullt og aktpågivent ...
"ordentlig" henvises i det jeg skriver til -> ""hensynsfullt", "aktpågivent" eller "varsomt" "
Jeg er delvis enig i det du sier. Kjøre på ett hjul er ikke nødvendigvis "ordentlig" . Det kommer helt ann på hvor, når, og MASSE andre variabler.
Det å kjøre fort er ikke alltid "ordentlig" det heller. Men det er forskjell på å kjøre fort, og å råkjøre.

Å presisere hvilke manøvrer som er ulovlig hadde vært tullete, og krevd alt for mye oppfølging. MEN! Det er tullete at det å dra på hjulet automatisk skal få dem til å peke på §3. Hvem skader det at man drar på hjulet på en helt flat strekning? (Forutsatt at det ikke er masse biler, ditten, datten, og andre variabler.)

Jeg pleier leke meg ved hver eneste fartskul, jeg er ikke spesielt flink til å dra på hjulet.. Men litt gass på andre gir, så kommer fronten opp ved disse fartskulene, og det er morsomt! Jeg gjør det ikke hvis:
A) Det er en fotgjengerovergang rett etter med folk som skal gå over
B) Det er masse biler
C) Andre ting jeg ikke klarer tenke på i farta

Hvem skader dette? Absolutt INGEN! Hadde jeg mistet lappen om politiet så meg? Antagelig... men HVORFOR? Det er ikke farlig..

Du er klar over at §3 gjør at hvis du kjører på E6, og kjører ned noen som går der, så er det din feil? Du kjørte tydligvis for fort, siden du ikke klarte stoppe. At vedkommende ikke skulle gått der til å begynne med hjelper deg utrolig lite.. Fordi du har ikke vist aktsomhet.
Men nå er jeg på vei over på det latterlige, så nå holder jeg munn igjen en liten stund :)
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av DrGreve »

Fra begynnelsen av mai til sesongen slutter så viser statistikken at en mc-trafikkant vil bli drept i trafikken hver uke. Årsaksforholdet kan være så mangt og en del av disse er motorsykkelen ett uskyldig offer fordi noen ikke ikke forholdt seg til paragraf 3 uansett hvordan man ser det i skyldspørsmålet.
Når det gjelder lanesplitting, så finnes det ingen lovhjemmel som sier at du har lov eller rett til det. Det er bare det at det ikke finnes noen lov mot det heller, noe som bilister uten kunnskap om mc-kjøring ikke vet en døyt om. Så når noen nekter deg å lanesplitte, så kan det være slik at de irriterer seg grønn over at du bryter loven og ikke fordi de vil være jævlig.
Og jeg er helt enig i at enkelte forhold i lovverket og påtalemyndighetens tolkning av den kan stride mot fornuften. For eksempel kan du få bot for å kjøre uten kjørelys på høylys dag, og kjører du på en i høstmørket i pøsregn som går langs veien uten refleks, så vil sannsynligvis du bli straffeforfulgt. Hvorfor? Jo, du har sertifikat, du burde vite bedre... jfr med paragraf 3..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av fs650e »

DrGreve skrev: Når det gjelder lanesplitting, så finnes det ingen lovhjemmel som sier at du har lov eller rett til det. Det er bare det at det ikke finnes noen lov mot det heller, noe som bilister uten kunnskap om mc-kjøring ikke vet en døyt om. Så når noen nekter deg å lanesplitte, så kan det være slik at de irriterer seg grønn over at du bryter loven og ikke fordi de vil være jævlig.
Jeg viser til veitrafikklovens § 12 om forbikjøring. Jeg bryter IKKE loven ved forbikjøring! (les lanesplitting!)

Kode: Velg alt

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Når vedkommende da sperrer meg, er det de som bryter loven.

Jeg fant også ut at jeg bryter §12 ganske ofte..

Kode: Velg alt

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
b)	ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
I'm guilty!!
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av jhn »

f650e sa:
"Bedre enn gjennomsnittet? Vil tro de fleste her inne er det. Jeg håper for andre sin del at de er det, spesielt med tanke på at de kjører motorsykkel.
Skal vi se.. Gjennomsnittet..
Gjennomsnittet er de som tror de har lov å sperre motorsykler fra å kjøre forbi (Lanesplitting)
Gjennomsnittet er de som ligger så langt de kan til venstre i feltet bare for å passe på at ingen motorsykler kommer forbi
Gjennomsnittet er de som kjører sakte i tunneller og der folk ikke kan kjøre forbi, men så fort de kommer på en strekning der man KAN kjøre forbi, ja da ligger de gjerne 10-20 over grensa..
Gjennomsnittet er de som kjører inn i venstre felt i en rundkjøring, og ut i høyre..
Gjennomsnittet er de som bare skifter felt uten å blinke.

JA! Jeg er som regel flinkere/bedre enn gjennomsnittet! Er ikke du? Jeg håper virkelig du er det, ellers bør du ikke kjøre MC."



Jeg snakker ikke kun om oss som er her inne, men alle trafikkanter.Hvis 80% mener at de er bedre enn gjennomsnittet, så er det åpenbart at noen tar feil.
Det er mange som mener at det ofte er de som har størst tiltro til egne evner som har mest å lære.
De som aktivt driver med motorsport, har ofte et mere realistisk syn på egne ferdigheter.

Å være en god trafikkant er ikke bare å kunne kjøre på bakhjulet, det er også å kunne forstå f.eks §3 .... forstå hva den betyr og hvorfor den er der.
Å tro at man automatisk blir en god trafikkant av å ha mc-lappen, er vel neppe det smarteste å gjøre

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av fs650e »

Nå skal det også sies at lanesplitting gir en utrolig avlastning av veinettet, bare tenk om alle MC-ene skulle stått og stanget i samme køen..
"Faen ta den MC-en, han kommer frem før meg! Han sniker i køen"..

NEI! Han var aldri i køen til å begynne med! Og du skal være faen så glad over det! Ellers hadde du brukt enda lengre tid til jobb, og stått enda mer og stanget i kø..

En annen fordel med det er at motorsyklisten tar kontroll over at han ikke får en bil i baken.. Youtube dette så finner du mange meninger FOR lanesplitting,

Jeg prøvde å google etter "Why lanesplitting should be illegal", og fikk kun opp treff om hvorfor det skulle være lovlig..
Finnes det egentlig noen ulemper med lanesplitting?
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av fs650e »

jhn skrev:f650e sa:
"Bedre enn gjennomsnittet? Vil tro de fleste her inne er det. Jeg håper for andre sin del at de er det, spesielt med tanke på at de kjører motorsykkel.
Skal vi se.. Gjennomsnittet..
Gjennomsnittet er de som tror de har lov å sperre motorsykler fra å kjøre forbi (Lanesplitting)
Gjennomsnittet er de som ligger så langt de kan til venstre i feltet bare for å passe på at ingen motorsykler kommer forbi
Gjennomsnittet er de som kjører sakte i tunneller og der folk ikke kan kjøre forbi, men så fort de kommer på en strekning der man KAN kjøre forbi, ja da ligger de gjerne 10-20 over grensa..
Gjennomsnittet er de som kjører inn i venstre felt i en rundkjøring, og ut i høyre..
Gjennomsnittet er de som bare skifter felt uten å blinke.

JA! Jeg er som regel flinkere/bedre enn gjennomsnittet! Er ikke du? Jeg håper virkelig du er det, ellers bør du ikke kjøre MC."



Jeg snakker ikke kun om oss som er her inne, men alle trafikkanter.Hvis 80% mener at de er bedre enn gjennomsnittet, så er det åpenbart at noen tar feil.
Det er mange som mener at det ofte er de som har størst tiltro til egne evner som har mest å lære.
De som aktivt driver med motorsport, har ofte et mere realistisk syn på egne ferdigheter.

Å være en god trafikkant er ikke bare å kunne kjøre på bakhjulet, det er også å kunne forstå f.eks §3 .... forstå hva den betyr og hvorfor den er der.
Å tro at man automatisk blir en god trafikkant av å ha mc-lappen, er vel neppe det smarteste å gjøre
Jeg håper og tror at vi her inne er smartere og flinkerer enn den gjennomsnittlige sjaføren.

Men ja, det er jo klart at noen må ta feil. Og jeg tar garantert feil på enkelte områder.. Men jeg har rett på andre.
Tiltro til egne evner? Der er hvertfall ikke jeg! Men jeg har mye å lære uansett! Det tror jeg alle har.

Å være en god trafikant .. Tror definisjonen på denne er forskjellig for alle her inne.

Har jeg sagt at man automatisk er god sjafør av å ha MC-lappen? Nei. Bør man være en bedre sjafør enn en average bilfører? JA!
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Svar