Hvordan en får kneskrap

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av DrGreve »

pelsen skrev:
Duville skrev:Pelsen:
Akkurat der er greven og jeg veldig enige. Kraften går rett ned uansett om den kommer fra en halv meter eller 4 meter det er bare nøyaktigheten og balansen som påvirkes med høyere tyngdepunkt...
Ja , men med høyere tyngdepunkt oppnår man den nødvendige horisontalkomponenten med mindre vinkel. Er ikke dette en enkel kraftbalanse?
Jo, det er korrekt så lenge du kun forholder deg til en kraft, tyngdekraften.
Rollercoastere er tydelige eksempel. De kjører den samme farten i svinger og roller. I roller utfordrer de kun tyngdekraften. I svinger utfordrer de begge kraftene og derfor er de laget med helling. For lite helling så vil de spore av utover, for mye helling, så tipper de. Grunnen til at hellingen er konstant er fordi farten også er konstant.
At vekten påvirker hvor mye objektet presses mot underlaget er korrekt, men vinkelen er fremdeles konstant :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av pelsen »

DrGreve skrev:
pelsen skrev:
Duville skrev:Pelsen:
Akkurat der er greven og jeg veldig enige. Kraften går rett ned uansett om den kommer fra en halv meter eller 4 meter det er bare nøyaktigheten og balansen som påvirkes med høyere tyngdepunkt...
Ja , men med høyere tyngdepunkt oppnår man den nødvendige horisontalkomponenten med mindre vinkel. Er ikke dette en enkel kraftbalanse?
Jo, det er korrekt så lenge du kun forholder deg til en kraft, tyngdekraften.
massen er nesten konstant gjennom en sving, og ser man bort fra bensinforbruket så er også tyngdekraften konstant. :knegg
Men den kraften som skal utbalanseres er sentrfugalkraften, den virker horisontalt og er konstant for en gitt kurve, masse og hastighet. Et høyere tyngdepunkt oppnår nødvendig horisontalkomponent ved mindre vinkel enn lavt tyngdepunkt.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av DrGreve »

Jeg vet faktisk ikke hvordan jeg skal forklare det best, men tyngdekraften er konstant og sentrifugalkraften er konstant så du balanserer deg midt mellom to krefter. Øker du farten gjennom en radius så må også vinkelen økes fordi farten gjør at den sideveis kraften øker uavhengig av vekt. Vekten har kun påvirkning på hvor langt ned i nedlegget festet slipper og der kommer friksjon også inn siden vi ikke kjører på skinner, men gummi.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av jhn »

Si du har rett, DrGreve ... vil det da si, at kneskrapet og vektforflytning forøvrig var fånyttes i denne videoen det ble linket til?
... at vekt, og vektens plassering ikke har betydning i forhold til nedleggsvinkel?
:-k Fremdeles litt skeptisk :sk?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av DrGreve »

jhn skrev:Si du har rett, DrGreve ... vil det da si, at kneskrapet og vektforflytning forøvrig var fånyttes i denne videoen det ble linket til?
... at vekt, og vektens plassering ikke har betydning i forhold til nedleggsvinkel?
:-k Fremdeles litt skeptisk :sk?
Det de gjør ved vektforskyvning har ingenting med vekt å gjøre. Hvis vi er enige i prinsippet om at når farten øker, så øker vinkelen, men den den virker motsatt, slik at øker du vinkelen så kan du kjøre fortere. De gjør det ikke fordi de har spist for mye til middag :)
Poenget mitt er at uansett om føreren er høy eller lav, tynn eller tykk, hvis begge gjør akkurat det samme, så vil også vinkelen bli det samme.. hvis farten og radien er lik og det gjelder uansett hvilken sykkel. :)
Jeg er dårlig til å forklare, men flytter du vekten til siden så forandrer du bare retningen marginalt hvordan den nedadgående kraften går, men vinkelen på sykkelen forandrer seg ikke ved vektforskyvning men det vil man gjøre på alle tohjulinger uansett vekt eller type,
Klarer jeg ikke å bli forstått nå, så gir jeg opp :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av ejs »

jhn skrev:Si du har rett, DrGreve ... vil det da si, at kneskrapet og vektforflytning forøvrig var fånyttes i denne videoen det ble linket til?
... at vekt, og vektens plassering ikke har betydning i forhold til nedleggsvinkel?
:-k Fremdeles litt skeptisk :sk?
henger kroppen på innsiden av sykkelen ,da flytter du jo tyngdepunktet og kan ha mindre nedlegg. :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av DrGreve »

ejs skrev:
jhn skrev:Si du har rett, DrGreve ... vil det da si, at kneskrapet og vektforflytning forøvrig var fånyttes i denne videoen det ble linket til?
... at vekt, og vektens plassering ikke har betydning i forhold til nedleggsvinkel?
:-k Fremdeles litt skeptisk :sk?
henger kroppen på innsiden av sykkelen ,da flytter du jo tyngdepunktet og kan ha mindre nedlegg. :prop:
Jeg er ikke helt uenig, men heller ikke helt enig. Man forandrer den nedadgående kraftens retning en smule. Men det var heller ikke utgangspunktet for min påstand, som var at dette fenomenet ikke har noe å si for hvilken type sykkel man kjører eller vekten på ekvipasjen.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av Duville »

DrGreve
Nå må du ikke slippe prinsippene dine :scratch .

Det er jo kun 2 krefter som påvirker dette, sentrifugalkraften og tyngdekraften. Disse to kreftene påvirker trykket mot asfalten i fellesskap. Denne har sikkert også ett navn, men... her og nå har ikke jeg navnet på den. Forholdet mellom de 2 kreftene avgjør det totale nedlegget på den felles kraften som overføres til asfalten. Så lenge denne felles kraften er mindre enn friksjonen mellom dekkene og asfalten så kommer man gjennom svingen.

Summen av den felles kraften som påvirkes kan man ikke gjøre noe med, men man kan lage kroker på den ved å legge MC i forhold til underlaget på forskjellige måter. Legger du MC lenger ned under deg kan du rette deg selv opp. Henger du under mc med kneskrap så retter du opp MC. MCen som er desidert tyngst i de fleste tilfeller og vil ha mest påvirkning. En lett person vil nesten ikke påvirke nedlegget på MCen. MEN den felles kraften MÅ alltid være den samme. Ellers ryker du til skogs eller MC faller ned under deg.

Når sjåføren henger nedenfor og retter opp MCen så kan dette ha i hvert fall 3 forskjellige årsaker som jeg kan se basert på fysikk.

1 profilen på dekket kan gi bedre / varmere / større kontaktflate mot undergrunnen
2 slippe utstyrsskrap mot undergrunnen
3 kortere vei for å rette opp MC når man skal opp eller over i neste sving, men jeg holder mest på 1 og 2

Uansett - med samme fart vil det alltid være det samme forholdet mellom sentrifugalkraften og tyngdekraften som skal balanseres mot hverandre.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av Duville »

Se og lær hvorfor og hvordan:

http://www.youtube.com/watch?v=5wYD9SSB ... detailpage" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av DrGreve »

Duville skrev:DrGreve
Nå må du ikke slippe prinsippene dine :scratch .

Det er jo kun 2 krefter som påvirker dette, sentrifugalkraften og tyngdekraften. Disse to kreftene påvirker trykket mot asfalten i fellesskap. Denne har sikkert også ett navn, men... her og nå har ikke jeg navnet på den. Forholdet mellom de 2 kreftene avgjør det totale nedlegget på den felles kraften som overføres til asfalten. Så lenge denne felles kraften er mindre enn friksjonen mellom dekkene og asfalten så kommer man gjennom svingen.

Summen av den felles kraften som påvirkes kan man ikke gjøre noe med, men man kan lage kroker på den ved å legge MC i forhold til underlaget på forskjellige måter. Legger du MC lenger ned under deg kan du rette deg selv opp. Henger du under mc med kneskrap så retter du opp MC. MCen som er desidert tyngst i de fleste tilfeller og vil ha mest påvirkning. En lett person vil nesten ikke påvirke nedlegget på MCen. MEN den felles kraften MÅ alltid være den samme. Ellers ryker du til skogs eller MC faller ned under deg.

Når sjåføren henger nedenfor og retter opp MCen så kan dette ha i hvert fall 3 forskjellige årsaker som jeg kan se basert på fysikk.

1 profilen på dekket kan gi bedre / varmere / større kontaktflate mot undergrunnen
2 slippe utstyrsskrap mot undergrunnen
3 kortere vei for å rette opp MC når man skal opp eller over i neste sving, men jeg holder mest på 1 og 2

Uansett - med samme fart vil det alltid være det samme forholdet mellom sentrifugalkraften og tyngdekraften som skal balanseres mot hverandre.
Det må jeg si, det kunne ikke beskrives noe bedre enn det du gjør :notworthy:
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av Kwak »

Duville skrev:DrGreve
Nå må du ikke slippe prinsippene dine :scratch .

Det er jo kun 2 krefter som påvirker dette, sentrifugalkraften og tyngdekraften. Disse to kreftene påvirker trykket mot asfalten i fellesskap. Denne har sikkert også ett navn, men... her og nå har ikke jeg navnet på den. Forholdet mellom de 2 kreftene avgjør det totale nedlegget på den felles kraften som overføres til asfalten. Så lenge denne felles kraften er mindre enn friksjonen mellom dekkene og asfalten så kommer man gjennom svingen.

Summen av den felles kraften som påvirkes kan man ikke gjøre noe med, men man kan lage kroker på den ved å legge MC i forhold til underlaget på forskjellige måter. Legger du MC lenger ned under deg kan du rette deg selv opp. Henger du under mc med kneskrap så retter du opp MC. MCen som er desidert tyngst i de fleste tilfeller og vil ha mest påvirkning. En lett person vil nesten ikke påvirke nedlegget på MCen. MEN den felles kraften MÅ alltid være den samme. Ellers ryker du til skogs eller MC faller ned under deg.

Når sjåføren henger nedenfor og retter opp MCen så kan dette ha i hvert fall 3 forskjellige årsaker som jeg kan se basert på fysikk.

1 profilen på dekket kan gi bedre / varmere / større kontaktflate mot undergrunnen
2 slippe utstyrsskrap mot undergrunnen
3 kortere vei for å rette opp MC når man skal opp eller over i neste sving, men jeg holder mest på 1 og 2

Uansett - med samme fart vil det alltid være det samme forholdet mellom sentrifugalkraften og tyngdekraften som skal balanseres mot hverandre.
Jeg kjører litt racing selv. Hovedgrunnen til å henge på siden (les innsiden) av sykkelen er å flytte det samlede tyngdepunktet av sykkel og fører. Dermed vil sykkelen har litt mindre nedlegg enn om man sitter rett på sykkelen. Mindre nedlegg betyr mer gummi i asfalten som gir bedre feste og da kan man kjøre litt fortere. Mindre nedlegg betyr også at sykkelen ikke skraper nedi (fotvilere).

Det er forsåvidt ikke noe poeng i seg selv å skrape kneet i asfalten, men det er veldig kjekt å bruke dette for å ha en føling med nedlegget og dermed hvor mye det er å gå på. Du lærer deg jo ikke hvor grensen går før man har hatt slipp noen ganger. Det er jo ikke så hyggelig med en nypolert gatesykkel så de fleste gir seg før dekket gjør det.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av TheHaughom »

LordShaft skrev:Hvor mange grader er det realistisk å legge en R sykkel på vanlige sport eller sport/touring dekk? :scratch
Noen som har et godt svar på det?

Jeg ser mange som kjører med kneskrap, men de henger jo så langt ut på sykkelen det er mulig å komme. Sykkelen er jo nesten ikke legg på i det hele tatt :knegg
Skal det være kneskrap, så skal det være kneskrap

Slik som denne f.eks
[video]http://www.youtube.com/watch?v=G9O-SsCnU6A[/video]
Kneskrap teller ikke om man ikke skraper opp forhviler/pucken på skoa i tillegg! :[-(
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av LordShaft »

Bilde

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av erlend_cbr »

"Shite tyres"

Briter altså :)
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av Snikkeren »

Det har vel også med akselavstand å gjøre? Og kanskje gaffelvinkel?

En sykkel med kortere avstand mellom hvjulene vil vel trenge mindre nedleggsvinkel enn en med lengre avstand, gitt samme hastighet, radius på svingen og førerens plassering oppå sykkelen?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar