Hvilken ryggskinne?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av ega16 »

Men folkens, hvor mange av dere har brystbeskyttelse? :) Brystet er faktisk mer utsatt enn ryggen statistisk sett.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av kjellv »

Jeg har ikke, men burde kanskje det... :-k

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av knutk »

fs650e skrev:
knutk skrev: (ja, jeg vet at det ikke er papp, men deler mange av pappens egenskaper)
Dokumentasjon på din påstand takk.
Det er ganske enkelt. Ta ut ryggplata og se på den. I de fleste tilfellene er det bare en litt stiv plast plate, og deler få av en ryggskinnes egenskaper. Se på plata og tenke deg at du sklir på rygg og treffer en skarp stein.
Om plata kun er festet i jakka har man ingen garanti for at plata ikke flytter på seg. Og steinen vil med letthet slå igjennom med de potesielle skader det måtte medføre.

I flg innlegg over har enkelte fabrikanter begynt å ta dette alvorlig og legger inn noe mer, men i de aller fleste jakkene er plata til liten hjelp om den sammenlignes med en løs ryggskinne. Uansett vil beskyttelsen bli begrenset om ryggskinna ikke sitter fastspent direkte på kroppen.

Dersom man nå skal begynne å diskutere pappkvalitet så hopper jeg av.
Poenget er at for ordentlig beskyttelse må man selv gjøre en innsats, og det koster penger.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av kjellv »

knutk skrev:
fs650e skrev:
knutk skrev: (ja, jeg vet at det ikke er papp, men deler mange av pappens egenskaper)
Dokumentasjon på din påstand takk.
Det er ganske enkelt. Ta ut ryggplata og se på den. I de fleste tilfellene er det bare en litt stiv plast plate, og deler få av en ryggskinnes egenskaper. Se på plata og tenke deg at du sklir på rygg og treffer en skarp stein.
Om plata kun er festet i jakka har man ingen garanti for at plata ikke flytter på seg. Og steinen vil med letthet slå igjennom med de potesielle skader det måtte medføre.

I flg innlegg over har enkelte fabrikanter begynt å ta dette alvorlig og legger inn noe mer, men i de aller fleste jakkene er plata til liten hjelp om den sammenlignes med en løs ryggskinne. Uansett vil beskyttelsen bli begrenset om ryggskinna ikke sitter fastspent direkte på kroppen.

Dersom man nå skal begynne å diskutere pappkvalitet så hopper jeg av.
Poenget er at for ordentlig beskyttelse må man selv gjøre en innsats, og det koster penger.
Støtter denne sammenligningen! Jeg tok ut plata i jakka mi og gransket den. Denne stoler jeg ikke mye på. Etter at jeg kjøpte ryggskinne har jeg tatt den helt ut, og bruker ryggskinna konsekvent/alltid.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av ega16 »

knutk skrev:
fs650e skrev:
knutk skrev: (ja, jeg vet at det ikke er papp, men deler mange av pappens egenskaper)
Dokumentasjon på din påstand takk.
Det er ganske enkelt. Ta ut ryggplata og se på den. I de fleste tilfellene er det bare en litt stiv plast plate, og deler få av en ryggskinnes egenskaper. Se på plata og tenke deg at du sklir på rygg og treffer en skarp stein.
Om plata kun er festet i jakka har man ingen garanti for at plata ikke flytter på seg. Og steinen vil med letthet slå igjennom med de potesielle skader det måtte medføre.

I flg innlegg over har enkelte fabrikanter begynt å ta dette alvorlig og legger inn noe mer, men i de aller fleste jakkene er plata til liten hjelp om den sammenlignes med en løs ryggskinne. Uansett vil beskyttelsen bli begrenset om ryggskinna ikke sitter fastspent direkte på kroppen.

Dersom man nå skal begynne å diskutere pappkvalitet så hopper jeg av.
Poenget er at for ordentlig beskyttelse må man selv gjøre en innsats, og det koster penger.
Ingen av mine plater er av kun stiv plast. Og om plata kan forflytte seg kommer helt an på formen på jakka. De ordentlige skinnjakkene skal sitte som støpt og er trange i formen nettop for at beskyttelsene ikke skal forflytte seg. Det gjelder ikke bare ryggplata men for albuer, armer og skuldere også.

Sier ikke at ryggskinne er dårlig og det er sikkert mange som er bedre enn bare plater, men det er en ting ekstra ting å ta av og på. Interessant om det hadde blitt gjort noen undersøkelser. Hadde det vært noen konkrete eksempler der det ble bevist at noen hadde overlevd hvis de hadde brukt ryggskinne istedet for en god ryggplate så hadde jeg nok bytte tvert. Jeg velger heller å beskytte brystet i tilegg, det er som sagt mer utsatt.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av knutk »

poulet_cavalier skrev:Pappen er faktisk L2 godkjent. http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... 150&cid=10

Sitter godt på plass også.
Slik jeg oppfatter det er dette en plate du kjøper ekstra for ca kr 500, den følger ikke med i jakka.
På bildet fremstår nevnte plate til forveksling lik Jofamas ryggskinner, eneste forskjellen er at den ikke spennes fast på ryggen.

Hva hver og enkelt gjør med sin egen rygg er meg egentlig knekkende likegyldig. Om noen ønsker å bare benytte plata som ligger i jakka er det helt greit for meg, ingen behov for å forklare.

Jeg bare prøver bare å få enkelte til å tenke over hvilken krefter som settes i sving ved en aketur, og bruke hodet i stedet for å ta alt for god fisk bare fordi det koster litt mindre.

Forøvrig synes jeg at tanken om en brystplate høres fornuftig ut. Desverre finnes der relativt lite utvalg av brystbeskyttere, men jeg blir ikke forbauset om vi i de neste årene vil se stadig mer av ryggskinner som også har brystbeskytter innbefattet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av kjellv »

knutk skrev:
poulet_cavalier skrev:Pappen er faktisk L2 godkjent. http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... 150&cid=10

Sitter godt på plass også.
Slik jeg oppfatter det er dette en plate du kjøper ekstra for ca kr 500, den følger ikke med i jakka.
På bildet fremstår nevnte plate til forveksling lik Jofamas ryggskinner, eneste forskjellen er at den ikke spennes fast på ryggen.

Hva hver og enkelt gjør med sin egen rygg er meg egentlig knekkende likegyldig. Om noen ønsker å bare benytte plata som ligger i jakka er det helt greit for meg, ingen behov for å forklare.

Jeg bare prøver bare å få enkelte til å tenke over hvilken krefter som settes i sving ved en aketur, og bruke hodet i stedet for å ta alt for god fisk bare fordi det koster litt mindre.

Forøvrig synes jeg at tanken om en brystplate høres fornuftig ut. Desverre finnes der relativt lite utvalg av brystbeskyttere, men jeg blir ikke forbauset om vi i de neste årene vil se stadig mer av ryggskinner som også har brystbeskytter innbefattet.
Det er vel heller "airbag" innebygget i jakka som er mer og mer på vei inn nå, og når teknologien er gjennomprøvd skikkelig tror jeg dette er det som vil overta.
Denne for eksempel, se filmsnutten: http://www.dainese.com/eu_en/d-air/d-air-street" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av RuneMC »

Jo mer beskyttelse, jo bedre... men problem med brystbeskytter også er at det lett blir litt for omfangsrikt - og da er det mer tiltak å bruke. Så det blir jo et kompromiss der også... En sånn airbag-jakke er nok mer aktuelt da, hvis jeg skal enda et steg opp på sikkerhets-stigen.

Men tilbake til ryggbeskytter - oppgraderte også til Halvarssons forrige sesong. Den er litt myk og føyelig, samtidig som den er ganske tykk og blir heller ikke så klam som forrige Bullfighter... Liker den godt og det føles definitivt nakent uten ryggbeskytter på.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg har Alpinestar Bionic
Ikke at jeg har prøvd mange ryggskinner, da jeg er fersking på området, men jeg er ihvertfall fornøyd med hvordan den sitter veldig komfortabelt på ryggen, samtidig som den sitter godt på.
Skuff å se i den testen at den ikke måler helt opp til L2 nivået som de selv lover men.. NUVEL, bedre enn ingenting! :D
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av KydeX »

Jeg har BMW sin, og synes den er komfortabel å ha på samtidig med at den er rimelig hard og dekker hele ryggraden. Den kosta vel 1700 kroner, men det synes jeg den er verdt hvis den kan redde ryggen ved et fall.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Jarle »

Jeg bruker en slik.
Har så langt ikke "testet" den men den gir i alle fall god vindbeskyttelse i fronten og forhåpentligvis også beskyttelse.

Kjøpte en til min datter også for 2 år siden som bare er brukt på en tur så hvis noen er interessert.............
Brynje1.jpg
Brynje2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av biker7 »

Har ikke hatt noen plate i Lindstrands-jakka mi, men kjøpte denne sist helg: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... =10&id=299" onclick="window.open(this.href);return false; Bedre enn ittno.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
jtand
Innlegg: 30
Registrert: 23 okt 2012, 23:01
Motorsykkelen din: Kawasaki ER6N
Sted: Nordland

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av jtand »

Kan man oppgradere den innebygde plata i en Berik skinndress?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av jhn »

ega16 skrev: ...Hadde det vært noen konkrete eksempler der det ble bevist at noen hadde overlevd hvis de hadde brukt ryggskinne istedet for en god ryggplate så hadde jeg nok bytte tvert. Jeg velger heller å beskytte brystet i tilegg, det er som sagt mer utsatt.
Neppe godkjent som bevis i de mest kverulantiske kretser, men jeg brakk ryggen under ei utforkjøring.
Jakka hadde en innsydd plaststrimle i ryggen
Jeg og alle som har sett jakka, ryggen, plaststrimla, hvor/hva jeg landet på,
og ellers har forutsetninger for å mene
noe, er alle enige om at med ei brukbar
"frittstående" ryggskinne hadde det endt mye bedre ... dvs. ikke noe brudd.
Etter det, har jeg ikke kjørt en meter uten
ryggskinne.
De siste 8 år har jeg brukt Halvarson track. Det tar 5 sek. å ta den på.
Jeg er godt fornøyd med den :P :p

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av fs650e »

knutk skrev: Dersom man nå skal begynne å diskutere pappkvalitet så hopper jeg av.
Poenget er at for ordentlig beskyttelse må man selv gjøre en innsats, og det koster penger.
Du er vel en ATGATT'er du?
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Svar