Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema ... #chapter-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Tommas »

Du kan ikke selge bilen, fordi du ikke har råd til å ta tapet. Du kan ikke selge MC fordi du ikke har råd til å ta tapet.
Og du har lite rom til å kutte i budsjett (bor billig, lever billig). Aktiva er solgt (gitar).

Verdien på både bil og MC faller jo jevnt og trutt, samt at de krever vedlikehold for ikke å falle mer. Verditap utgjør lett 2-3k/mnd som man ikke ser, men det er reelt for det.
Mao situasjonen blir ikke noe bedre i morgen.

Så vidt jeg skjønner så er du nødt til å kvitte deg med bilen og/eller motorsykkelen.
For å oppnå det trenger du penger til å løse inn lån.

Dette kan du skaffe deg ved lån, salg av ting eller økt inntekt/ekstra arbeid (eller en kombinasjon).

Lån:

Ikke så mange alternativer, men familie, bank eller kredittkort/forbrukslån er feks alternativer.
Bank er normalt billigst, men ikke sikkert du får lån der. Og helt sikkert ikke om du ikke tar kontakt..
Familie: forskudd på arv, eller lån av foreldre. Ikke sikkert du har hverken lyst eller mulighet.
Forbrukslån/kredittkort. Dyr løsning, men du ville muligens spart like mye i reelle penger som det rentene koster. I det minste om du klarer å betale ned fort.

Salg av løsøre:

Kanskje ikke så mye å hente, men dump det du kan på finn.no. Gratis å forsøke.

Ekstra inntekt:

Skjønner at jobben din allerede er slitsom, men kanskje du kunne fått noe ekstra inntekt en periode ved å jobbe mer (om du har lov ref hviletid etc)?
Har du mulighet til å deltidsjobbe litt med noe annet i ledige stunder?

Kutte bokostnader:

Kunne du en periode flyttet inn på gutterommet?

---


Blir vel nærmest en repetisjon av ting som er nevnt før, men siden du nå en gang har dårlig råd så ville jeg kvittet meg med motorsykkel først og deretter fått bilen over i en billigere modell.
Om det så måtte kredittkort til. Du må regne på det, men om du kutter utgifter til drift/lån/verditap på bil og mc mot hva du evt må ut med for rask nedbetaling kan det godt tenkes at du får et høyere nettobeløp pr mnd når alt er gjort opp.

Men først, mann deg opp og ring banken din eller en rådgiver. Sleng på røret underveis om det blir for ille ;-)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av evike »

Jeg vil foreslå noe som ikke har med bil, MC eller gitarer å gjøre.
Jeg vet du har kjøpt deg leilighet. Er det noen mulighet for at du kan flytte hjem til mamma igjen for la oss si et halvt års tid og leie ut leiligheten i den perioden? Det ville jo generere ... tja... 40.000,- eller der omkring.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Tommas »

evike skrev:Jeg vil foreslå noe som ikke har med bil, MC eller gitarer å gjøre.
Jeg vet du har kjøpt deg leilighet. Er det noen mulighet for at du kan flytte hjem til mamma igjen for la oss si et halvt års tid og leie ut leiligheten i den perioden? Det ville jo generere ... tja... 40.000,- eller der omkring.

Tror han leier så vidt jeg husker?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Jeg leier ja, så det går ikke så lett. Å flytte til mamma er i utgangspunktet ikke aktuelt. "Gutterommet" eksisterer ikke lenger, men om det blir for ille så må det vel til.

Har allerede 40 000 i kredittkort-gjeld, så noe mer forbrukslån får jeg ikke. I alle fall ikke nok til å dekke noe av det. Jeg hadde egentlig forsonet meg med å beholde bilen de siste tre årene til den er nedbetalt, men jeg vet ikke hva som er vanskeligst av å faktisk beholde og prøve å betale verksted, eller å selge. Motorsykkelen koster meg såpass lite i måneden når den ikke blir brukt at det ikke utgjør en forskjell som hjelper til å løse problemet i nevneverdig grad. Ift. verditap utgjør det noe, men det er ikke noe jeg ser fra måned til måned som er det jeg har behov for å gjøre noe med. Det skal sies at jeg har mer enn nok penger "til overs" i måneden nå som jeg har fått oversikt over utgifter osv. så det er KUN det at bilen må på verksted i hytt og pine som gjør at jeg nå blir ruinert(mentalt, om ikke annet). Jeg skal gjøre et nytt forsøk med Gjensidige siden jeg aldri fikk noen respons.

Angående refinansiering: Vil de ta sikkerhet i noe av det? Bilen f.eks? Litt av poenget med å refinansiere er jo at jeg da kan selge bilen, kjøpe meg en billigere og betale noe av lånet, men om de skal ha pant i den så er jeg jo like langt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

Ved refinnansiering så MÅ ikke banken ha pant i noe som helst, men jo mer sikkerhet (pant) banken har jo bedre rente (billigere lån) får du sånn generelt. Selg bilen og lån penger til ny billigere bil samt det som måtte stå igjen på billånet etter salg. Ta dette lånet på feks. 10 år. (Eller på så kortest mulig tid ut fra hva du her råd til å betale i mnd). Da har du kvittet deg med uforutsette bilkostnader samt at du får lavere månedlige utgifter.

Banken tar evt. Sikkerhet i den nye bilen.

Men som nevnt hundreogførti ganger før. Kontakt en rådgiver i banken din og eller ta en titt på linken jeg postet lenger opp. NAV kan hjelpe deg gratis med å fikse opp imprivatøkonomien. Ikke ved hjelp av penger, men ved å gi deg et lynkurs i personlig økonomi. Sett opp et excel skjema med utgiftene dine etc.

Kan lage et slikt excel skjema til deg hvis du vil, så har du mer oversikt. Plått inn lønna di, og plott så inn utgifter du har, så har du løpende oversikt, sånn for egen skyld. Før opp ALT du kjøper i excel skjemaet. Tyggisen du kjøper, brusen du kjøper, parkeringsavgifter og ellers alle småbeløp som egentlig ingen bryr seg med å regne med. :thumleft

ZZR-Erling

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av ZZR-Erling »

Hva er det som har skjedd med den bilen, og hvilken bil er det? Møkkabil?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

Tror det er en eldre VW Passat stasjonsvogn med automat og TDI etc. Hvis jeg ikke har missforstått helt...?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Nå søkte jeg om refinansiering fra Gjensidige, og siden det virket som søknaden ikke gikk gjennom så tok jeg kontakt. Fikk beskjed om at det var avslag. Jeg spurte om det i det hele tatt var tatt med i betraktningen at jeg søkte om refinansiering, for da ville jo det være det eneste lånet jeg har. Det var tatt med i betraktningen, og de har da kommet frem til at jeg ikke skal klare å betjene et lån på 215 000kr med min årsinntekt på ~450 000. 5 års nedbetalingstid, lavere månedskostnad enn jeg har nå.

Det er en 2007-modell Passat 2.0 TDI, manuell girkasse, så det skjer noe hele tida. Siste verkstedbesøk byttet de to fjærer, en drivknute, et stabstag og glødeplugger. Nå lyser motorlampa igjen, og jeg får henta diagnoseverktøy etterpå, så jeg skal sjekke selv hva det står før jeg gjør noe mer. Det jeg vet er at det er en del vibrasjoner på ca. 2100-2400rpm i 4, 5 og 6. gir.
Sånn utenom det så ryker som sagt turboen når som helst. Den har gått lenger enn hva de pleier å gjøre, og da må jeg bare forvente at den ryker.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

Utrolig merkelig at du ikke får et såpass beskjedent lån, så sant du ikke har noen betalningsannmerkninger. I så tillfelle blir det automatisk avslag uansett.

Jeg ville bedt om en skikkelig grunn på hvorfor dem mener du ikke er betalingsdyktig på et slikt lån. Har du semdt dem lønnslipp og ligning etc?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Aldri hatt en betalingsanmerkning, så det skal ikke være et problem. Har ikke sendt lønnsslipp osv. men de ber om at jeg opplyser om årsinntekt og månedsinntekt(netto) etc. i selve søknaden.
En kompis som mente at jeg får avslag på alt av lånesøknader og kredittkort(tilogmed ikea-kort) pga. at jeg har hatt solid økning i lønn over de siste årene, isteden for at den har vært stabilt lav.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6974
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Jompa »

Trur ikke du skal høre på den kompisen.
Det er INGEN som får avslag på lånesøknader pga lønnsøkning :-)å
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Nei, det høres sært ut, men han har en del erfaring med lån. Har vel noe med at de er glad i stabil inntekt, og er redd for at det kan dale like fort som det øker.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22973
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

så lenge du kan bevise hva du tjener ved hjelp av lønnslipper samt vise til hvor lenge du har jobbet i samme bedrift så skal ikke dette være noe problem i det hele tatt. Brett opp ermene og gå rakrygget inn i banken og krev at dem ser på saken din. Ikke løft ræva fra stolen før du har fått en gyldig grunn på et evt. Avslag. Men jeg tror ikke du får avslag hvis du gjør dette riktig.

ZZR-Erling

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av ZZR-Erling »

mortenolb skrev:Nå søkte jeg om refinansiering fra Gjensidige, og siden det virket som søknaden ikke gikk gjennom så tok jeg kontakt. Fikk beskjed om at det var avslag. Jeg spurte om det i det hele tatt var tatt med i betraktningen at jeg søkte om refinansiering, for da ville jo det være det eneste lånet jeg har. Det var tatt med i betraktningen, og de har da kommet frem til at jeg ikke skal klare å betjene et lån på 215 000kr med min årsinntekt på ~450 000. 5 års nedbetalingstid, lavere månedskostnad enn jeg har nå.

Det er en 2007-modell Passat 2.0 TDI, manuell girkasse, så det skjer noe hele tida. Siste verkstedbesøk byttet de to fjærer, en drivknute, et stabstag og glødeplugger. Nå lyser motorlampa igjen, og jeg får henta diagnoseverktøy etterpå, så jeg skal sjekke selv hva det står før jeg gjør noe mer. Det jeg vet er at det er en del vibrasjoner på ca. 2100-2400rpm i 4, 5 og 6. gir.
Sånn utenom det så ryker som sagt turboen når som helst. Den har gått lenger enn hva de pleier å gjøre, og da må jeg bare forvente at den ryker.
Merkelig, min Passat 1,9TDI -03 har gått 290 000 nå, med kun små og slite"feil". Kjører på samme turbo som ny. Jeg kjøpte den da den var gått 200 000. Har byttet ett hjullager og en drivmansjett. Kjøpte nylig bremseskiver og klosser f/b for 1000.- inkl moms og frakt. Har byttet fremme, gikk greit, tar bak snart også. Du må kanskje tørre å skru litt selv?
Kjører IKKE LL-oljeskift, men 15 000 og bruker kun Castrol Edge Turbodiesel 5W40. Denne får jeg tilsendt med filter for 800.-, 5l.

Svar