Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av Trondgv »

mortenolb skrev:Nå som pæra i ene blinklyset har gått, så tenkte jeg at det likegreit er på tide å bytte til de blinklysa jeg har hatt liggende i snart to år.
Jeg tenker at jeg burde lodde over kontaktene som sitter i nåværende, rett og slett for å gjøre det enklest mulig. Sist gang jeg kikka så prøvde jeg på bak først, men det var så trangt og drit at jeg ga opp. Nå tenker jeg at jeg tar foran først, for de virker ganske simple. Kontakt på innsida som du må ta av når du løsner på kåpa.

Uansett, tips og triks her? Hva trenger jeg av materiell? Loddebolt har jeg vel liggende, men er vel kanskje greit med noe krympestrømpe osv.?
Noe standard "faen glemte å skaffe"-situasjoner?

Foreløpig driter jeg i motstand, og lar det heller blinke for fort.


Edit:
Kom også på at selve "skruen" som sitter på de nye blinklysa er mindre enn de orginale. Altså diameteren. Noen fiffige løsninger? Har tenkt på å skaffe en litt stor skive av noe slag og sette på hver side, eventuelt en plastbit som jeg kan skru gjennom.
Loddebolt, loddetinn, flux-clean (Vaske over tinnet for å få bedre kontakt), flussmiddel (MYE lettere å få en fin og god lodding), krympestrømpe, eventuelt avloddingslisse vis du bruker for liten krympestrømpe, og for mye loddetinn.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Skal kikke litt på det i morgen, for å se om jeg må gjøre noe spesielt for å få de til å sitte! Takk for tips!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Dagens skru-oppgave utført!
Fjerna rack for sidevesker og toppboks. Kommer sikkert til å angre :knegg

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Vært på ei grei runde rundt Vestfold idag, og kort innom telemark.
Satte i gang til Larvik for å møte Toven, og kommer frem. Ser på telefonen at han hadde mongolid speedometer og måtte snu, så da tok jeg meg en liten runde alene. Opp lågendalen på høyre side, over til kvelde, og den veien gjennom skauen til Siljan(mulig jeg slenger ut film av denne strekninga). Videre ned forbi Vindfjelltunet og opp til Svarstad og forbi, også over til andebu, og nedover og hjem igjen!

Stoppa en tur innom europris for å se om de hadde noe gøy. Kjøpte turtle wax avfetting og bilshampo, også kom KM kjørende på parkeringa der da jeg var ferdig, så da fikk jeg slått av en prat med han også! :thumleft

Neste på planen er å få vaska sykkelen, rensa kjedet, skifta blinklys og muuuuligens rense caliperne, om jeg får motivasjon til det.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av LordShaft »

Driftig liten maur :prf Hva bruker du til å rense kaliperne?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Tenker å følge tipsene fra den videoen Elolz posta. Har motul sin brake cleaner-spray stående :prf

Er med i en gruppe på facebook for GSX650F/1250F-eiere. Flere som sier at etter rundt 50 000km så trenger caliperne en overhaling. Type det sier "plop" også lekker det bremsevæske. En som har kjørt over 100k med 650'en sin og det skjedde rett etter 50k og rett etter 100k. Så det kan jo bli spennende :P

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Inspirert av Toven sin gnukking så har det herved revna for meg.

Polerte hjelmen. Nei, ikke den hjelmen.

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Har vært litt nyttig idag også. Tenkte jeg måtte prøve å få hvertfall sånn nogenlunde rent kjedet og felgen bak.

Var ganske skittent, ja:
Bilde

Bilde

Legg merke til felgen på bildet over der, ja.
Men renere skal det bli!

WD40 er gull!

Bilde

Bilde

Også innafor drevet her, da.
Ser hvor skittent det var der hvor jeg ikke har vaska ennå på bildet. :knegg

Bilde

Bilde


Også måtte jeg jo ta av chain guarden da det av erfaring ligger mye drit under der, og jeg glemte å gjøre det i fjor :-)å

Bilde

Meeeen, jeg fikk skrapa vekk det også. Glemte riktignok å ta bilde av det.


Jeg ble iallefall nogenlunde fornøyd, selv om jeg kunne vært enda nøyere og fått et bedre resultat.

Bilde

Så fikk jeg akkurat dratt på trekket i det det begynte å regne!

Bilde



---


Neste på planen nå blir resten av sykkelen. Huseiern skulle ordne en lenger hageslange for å dra ned i gården her, så resten av sykkelen blir nok vaska i løpet av uka eller neste helg. Kan hende jeg går løs på flere detaljer i mellomtida.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av freddy123 »

Se her ja slikt må til med sykler som har kjede , men jeg slipper heldigvis unna siden på sykkelen min er det reim :)

Vist du legger et lag med vok på felgen og forøvrig redten av sykkelen så slipper du at møkka fester seg like godt :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Den satt faktisk ikke så ille. Det bildet hvor du ser det er sånn delvis rengjort så var det bare å dra over med WD40 et par ganger. Ikke noe slitsom jobb! :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23099
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av Bjerknez »

Nei du store alpakka! :O

Dette er balsam for sjelen min å se på. Nå begynner du virkelig å imponere meg mortenolb :thumleft

Når man først er i gang, så er det jo så lett og fortsette, og vips så står man der med q-tipsen mens man plutselig skjønner at man er på vei til å bli nerd :lol

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av LordShaft »

Du glemt en ting, som jeg kunne se på bildene... Gjøre drevene dine helt ren også. De blir akkurat som slike kanter rundt med størknet drit. Dette må også bort. Ellers så vil jeg si du har gjort en kanon bra jobb. Er litt drit når det står på, men for en utrolig deilig følelse det er når en er ferdig :-)å

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Jeg gikk litt mer til på drevet enn det jeg tok bilde av, men ble ikke heeeeeelt clean. Gikk tom for chain cleaner-sprayen, og den tok det verste av det bedre enn hva WD-40 gjorde. Hvis du trykker og zoomer inn det siste bildet(altså nest siste) så kan du se det jeg fikk gjort på drevet.
(Edit: Men du har helt rett litt lenger inn på drevet, jeg fokuserte på taggene, haha)

Kommer nok til å ha mer fokus på å vaske mer nøye fremover også, så da får jeg nok tatt mer av det jeg ikke fikk dratt unna idag også. Ser riktignok mange steder jeg burde vært til å vaska, men som det nesten er umulig å komme til :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23099
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Jeg gikk litt mer til på drevet enn det jeg tok bilde av, men ble ikke heeeeeelt clean. Gikk tom for chain cleaner-sprayen, og den tok det verste av det bedre enn hva WD-40 gjorde. Hvis du trykker og zoomer inn det siste bildet(altså nest siste) så kan du se det jeg fikk gjort på drevet.

Kommer nok til å ha mer fokus på å vaske mer nøye fremover også, så da får jeg nok tatt mer av det jeg ikke fikk dratt unna idag også. Ser riktignok mange steder jeg burde vært til å vaska, men som det nesten er umulig å komme til :P
Ikke kjøp dyre spesialiserte sprayer. Få tak i noe billig parafin hvis du kan. Diesel funker også bra, men bakdelen her er lukten. Altså til rengjøring av kjede/drev/motor/ramme etc. Fjern skitt på vanskelige steder med en billig malingsbørste eller noe.

Bruker kun parafin når jeg renser kjedet mitt og det funker som bare det. :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av mortenolb »

Synes ikke det er så dyrt. Godt fornøyd med sprayen til Castrol. Det første bildet hvor jeg har tatt en liten bit av kjedet, så var det bare å spraye på, gnukke litt med børste, og spraye over samme sted igjen så det rant av. Altså 15 sekunder jobb :-)å

Svar