Flankers rare turer og fjas! - Stenger sjappa :-/

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Flanker »

joo skrev:2006... Hvis den har ny simmering på girkassa er det bare å kjøpe, hvis du prøvekjører og attpåtil liker å kjøre den. Aldri galt i å prøve i alle fall. De selger ikke bare på navnet, der er mye kjøreglede i GS`ene også ellers hadde ikke de solgt hundretusenvis av dem.

Ser der er satt mye saker på den. Noe bling, men større vindskjerm og side-deflektorer er virkelig verdt noe. Original vindskjerm er ikke bra. Samme med setet og Øhlinsdemping, det er verdt noe. Og en detalj som innervesker i koffertene... ulempen med sidemating i forhold til toppmating på koffertene oppveies en del med innervesker :thumleft

Men ikke skyld på meg om du handler... :redface
Det var rolig på jobb i dag, så jeg dro hjem kl. 11.
Fikk med meg min gamle far og hoppet i bilen.
Fremme på Gol litt over 15
Prøvekjørte en stk. strøken BMW GS og likte det meget godt!
Signerte papirer og var hjemme med ny MC litt over kl. 21

Din skyld, som satte meg på denne lysende ideen om GS ;-)

Nå skal jeg ha meg en dusj og gå til sengs. Detaljer om både sykkel og turen får vi ta ila. helgen, og så har jeg en liten gravejobb foran meg! Ulempen med GSen er at jeg ikke får den inn i "MC garasjen" under huset as is...


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av SuperMorten »

Gratulerer :thumleft

Lurer på hva det er med oss X-V-Strom-eiere som bytter til BMW..? :prop: :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av joo »

Må vel våge meg til å gratulere... håper jeg ikke får skylda for tidenes bomkjøp da :sorry

Håper du kommer med litt tilbakemelding når helga er over og du har fått kjørt deg en god langtur eller to med litt svinger. Da håper jeg du er begeistret og har kosa deg!
Kan jo varmt anbefale vegene over Bolkesjø og Gransherad og svippen under Gaustadtoppen så du får en grei testtur i nærområdet.
De første mila kan det føles som styret er altfor bredt, men snart er det bare sånn det skal være. Så oppdager du hvor sportslig den faktisk er og etter mange mil så skjønner du hvor bekvemt kroppen kan ha det også :D
SuperMorten skrev:Gratulerer :thumleft

Lurer på hva det er med oss X-V-Strom-eiere som bytter til BMW..? :prop: :knegg
Ønsket om å ha en god sykkel? Livet er for kort til å kjøre mange dårlige sykler og drikke dårlig brennevin :P :p
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Flanker »

joo skrev:Må vel våge meg til å gratulere... håper jeg ikke får skylda for tidenes bomkjøp da :sorry

Håper du kommer med litt tilbakemelding når helga er over og du har fått kjørt deg en god langtur eller to med litt svinger. Da håper jeg du er begeistret og har kosa deg!
Kan jo varmt anbefale vegene over Bolkesjø og Gransherad og svippen under Gaustadtoppen så du får en grei testtur i nærområdet.
De første mila kan det føles som styret er altfor bredt, men snart er det bare sånn det skal være. Så oppdager du hvor sportslig den faktisk er og etter mange mil så skjønner du hvor bekvemt kroppen kan ha det også :D
SuperMorten skrev:Gratulerer :thumleft

Lurer på hva det er med oss X-V-Strom-eiere som bytter til BMW..? :prop: :knegg
Ønsket om å ha en god sykkel? Livet er for kort til å kjøre mange dårlige sykler og drikke dårlig brennevin :P :p
Nei, bomkjøp kan vi allerede slå fast at det ikke er. Men sykkelen er fortsatt litt uvant. 20 mil fra Gol og hjem i går, og i dag er jeg å fruen på Rihanna konsert med GSen. Helt grei start :-)

Til uka skal jeg kose meg med å ta service på den også, jeg liker å påse at alt er tipp topp når je kjøper brukt. Lengre oppdatering kommer på søndag...


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av knutk »

Flanker skrev:
Til uka skal jeg kose meg med å ta service på den også, jeg liker å påse at alt er tipp topp når je kjøper brukt. Lengre oppdatering kommer på søndag..
Har du fått deg en Service-DVD?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av RuneMC »

Haha, ja nevnte jo GS'en jeg også. Gratulerer!
Og skriv nå litt om hva som gjorde utslaget i forhold til Super Tenere'n - var det mest pris ?

@SuperMorten - jaja, noen har jo faktisk gått fra BMW til V-Strom også da... jeg fikk opplevelsen av en moderne V-Strom motor kontra en litt jordbruksmaskin-aktig ensylindret sak.
GS'en og RT'n er utvilsomt bedre en den ensylindrede F650'n - så derfor har jeg ikke tenkt å prøve med det første - ser det fort kan bli dyrt :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Flanker »

knutk skrev:
Flanker skrev:
Til uka skal jeg kose meg med å ta service på den også, jeg liker å påse at alt er tipp topp når je kjøper brukt. Lengre oppdatering kommer på søndag..
Har du fått deg en Service-DVD?
Ingen service DVD nei. Har funnet en del godt illustrert artikler på nett, og det ser ut til at en full 20000 km. service på GSen er omtrent like komplisert som å bytte luftfilteret på V-Strom'en. Må bare en tur på Biltema etter noe småtteri jeg mangler, bladmål bl.a. og kanskje all oljen. Hvis jeg tør å kjøpe den på 'tema da :-/


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av knutk »

Har sendt en PM.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av joo »

Hvis du vil ha noe å fylle ut og legge i egen loggbok for sykkelen er dette ikke så dumt å bruke:

http://www.r1200gs.info/R1200GS-Mainten ... edules.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Utenom at de innførte kardangoljeskift en sjelden gang lurer jeg på at de har endret dynamoreim-skifte til 40.000 istf det opprinnelige på 60.000 km ... ?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Flanker »

joo skrev:Hvis du vil ha noe å fylle ut og legge i egen loggbok for sykkelen er dette ikke så dumt å bruke:

http://www.r1200gs.info/R1200GS-Mainten ... edules.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Utenom at de innførte kardangoljeskift en sjelden gang lurer jeg på at de har endret dynamoreim-skifte til 40.000 istf det opprinnelige på 60.000 km ... ?
Sjekkliste er fint å ha... Takk takk!

Har forresten bestilt meg nytt fordekk i går. Sitter på et Metzeler Tourance nå som er godt slitt og ikke tåler stort mer. Kommer på ca. 1100,- totalt når jeg kommer med løst hjul og kjøper gummien fra motrosykkeldekk.com - Valget falt på Metzeler Tourance Next :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av TomB »

Flanker skrev:
Valget falt på Metzeler Tourance Next :-)

Først: Grattis så mye med GS :thumleft , hatt en 2005 mod, og var kjempefornøyd.
Ikke spør hvorfor jeg byttet til F800R. :scratch
Nå har jeg havnet på Tiger 800, trur denne vil passe bra til mitt bruk. :prf

Egentlig ville jeg bare høre, om du kunne gi rapporter om dekket, etterhvert som det blir innkjørt osv :knegg
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Flanker »

TomB skrev:
Flanker skrev:
Valget falt på Metzeler Tourance Next :-)
Egentlig ville jeg bare høre, om du kunne gi rapporter om dekket, etterhvert som det blir innkjørt osv :knegg
Det skal bli. Jeg kommer til å vurdere Next opp mot Tourance EXP, som min V-Strom har vært skodd med i 2 år nå...


Sent from my iPad using Tapatalk 2

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Duville »

Flanker skrev:
joo skrev:2006... Hvis den har ny simmering på girkassa er det bare å kjøpe, hvis du prøvekjører og attpåtil liker å kjøre den. Aldri galt i å prøve i alle fall. De selger ikke bare på navnet, der er mye kjøreglede i GS`ene også ellers hadde ikke de solgt hundretusenvis av dem.

Ser der er satt mye saker på den. Noe bling, men større vindskjerm og side-deflektorer er virkelig verdt noe. Original vindskjerm er ikke bra. Samme med setet og Øhlinsdemping, det er verdt noe. Og en detalj som innervesker i koffertene... ulempen med sidemating i forhold til toppmating på koffertene oppveies en del med innervesker :thumleft

Men ikke skyld på meg om du handler... :redface
Det var rolig på jobb i dag, så jeg dro hjem kl. 11.
Fikk med meg min gamle far og hoppet i bilen.
Fremme på Gol litt over 15
Prøvekjørte en stk. strøken BMW GS og likte det meget godt!
Signerte papirer og var hjemme med ny MC litt over kl. 21

Din skyld, som satte meg på denne lysende ideen om GS ;-)

Nå skal jeg ha meg en dusj og gå til sengs. Detaljer om både sykkel og turen får vi ta ila. helgen, og så har jeg en liten gravejobb foran meg! Ulempen med GSen er at jeg ikke får den inn i "MC garasjen" under huset as is...


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
DETTE er riktig innstilling - kjøp en GS og grav den ned :lol

Gratulerer med ny MC :thumleft

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Flanker »

Duville skrev: DETTE er riktig innstilling - kjøp en GS og grav den ned :lol

Gratulerer med ny MC :thumleft
Jo, takk... Og nå er jeg faktisk ferdig å grave den ned også! Tror du gravlaks er godt? Da har du ikke prøvd gravet BMW :prop:
Jeg har nemlig mekket meg en egen MC garasje i krypkjelleren på huset, til bruk i sesongen. V-Strom'en gikk inn døra med et nødskrik, men GS'en var håpløst. Ihvertfall med høy vindskjerm. Så frem med spade og hakke. Et par liter svette, en vannblemme og litt banning senere er sykkelen på plass i "garasjen" sin, fikk den inn med 3,5 mm. klaring til toppen av skjermen. Den tversgående grøfta på parkeringsplassen som måtte til ser kanskje fullstendig dust ut, men who cares. Jeg skal jaggu poste et bilde av det hele senere :knegg

Det ble en 2006 mod. R 1200 GS på denne karen ja, etter egentlig å ha jaktet på en Yamaha Super Tenere. BMWen var egentlig første sikleobjekt, men etterhvert overtok Super Tenere'en. Sistnevnte ble prøvekjørt på Speed i Sandefjord for noen uker siden, og jeg var meget fornøyd. Så hvorfor ble det en BMW?

Først og fremst har BMW'en mange av de samme kvalitetene som jeg likte med Super Tenere:
  • Lavt tyngdepunkt
  • Masse dreiemoment
  • Behaglig kjørestilling
  • God fjæring ... bare for å nevne noe
I tillegg fant jeg raskt ut at BMWen også føles dønn stabil, nesten som et lokomotiv. Men i tillegg er den enda mer svingvillig enn Yamaha'en var, selv med et godt slitt fordekk. Der var jeg omtrent solgt. For en fantastisk kombinasjon av egenskaper! Motoren har en dose mer karakter, lyden er herlig (med Leo Vince slipon). Hvis jeg skal peke på noe som jeg likte bedre med Yamaha, så er det følelsen oppå sykkelen. Den føles utrolig smal og kompakt "mellom beina", selv om det er en massiv sykkel. BMWen kjennes derimot ut som det monsteret den er, og det er såvidt jeg får tåballene i bakken på denne. Nå kan selvfølgelig det ha mye med Bagster salen på BMWen å gjøre også, den er rimelig høy virker det som.

Siden jeg hentet den på onsdag denne uka har jeg ca. 40 mil på BMWen, og har ingenting negativt å bemerke annet enn at ræva fortsatt ikke har tilpasset seg salen 100% (eller omvendt) :scratch Ellers er sykkelen kanonbra, og den første sykkelen jeg har opplevd at bilister skygger unna. Bet meg merke i det inn til Oslo på torsdag, selv om det kan ha vært helt tilfeldig. Men bilistene gav meg mer rom enn jeg er vant med, kanskje fordi sykkelen er diger?

Sykkelen har fått alle servicer på merkeverksted, med unntak av 60000km. service som jeg greit fikser selv. Kanskje får jeg dynamoreima gjort hos Speed, men resten fikser jeg! Den er så godt som strøken og tatt godt vare på av 2 voksne eiere før meg. At prisen var rimelig god og at den kom med en solid dose ekstrautstyr hjalp også på når beslutningen om å sette signaturen på kjøpekontrakten ble tatt. Følgende er installert:
  • Fullt BMW Vario koffertsett med innervesker
  • Öhlins bakdemper
  • Leo Vince slipon
  • Bagster sal for både fører og passasjer
  • Org. BMW høy vindskjerm
  • BMW "winglets" fra GS Adventure
  • Ymse Touratech beskyttere her og der
+ sikkert noe jeg har glemt i farta :-k

Skal få knipset noen bilder etterhvert, jeg må bare beklage at jeg ikke har noe slikt å hvile øynene på enda! Planen nå er å få satt på nytt Tourance Next fordekk, kjøre mye og trinn for trinn gjøre 60000km. service selv... Olje, filter, girolje, kardang, ventiler, luftfilter osv. Bare venter på litt deler kjøpt via eBay fra UK :thumleft

Hvis noen har smarte tips til hvordan man kan sette på ei ny dynamoreim uten blod, svette og tårer er jeg lutter øre :prf
Og hvis noen ønsker en strøken 2006 V-Strom 650 med mye utstyr er det bare å ta kontakt. Den kommer ut på Finn.no om ikke lenge...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Flankers rare turer og fjas! (ny sykkel - BMW R 1200 GS!

Legg inn av joo »

Bytte dynamoreim, på Speed? Hmm... ?
OK, de har sikkert den saken som settes på hjulet som gjør at den entrer litt penere over hjulet nede enn på denne videoen, men:

http://www.youtube.com/watch?v=YzPTPN98x40

Det man tabber seg ut på; reima ligger ikke helt inne på øverste hjulet når man hiver over.
Skiftnøkkel er "greit", men en kopp i 34 (svært vanskelig å finne) eller stor fastnøkkel i samme sizen er bra å ha.Tørn alltid motoren den vegen du ser på filmen. Også når du skal justere ventilene. Da er selvsagt minst en av pluggene på hver sylinder ute :P :p

Ble det bytta olje på kardangen på 40.000? I så fall behøver du ikke stresse det i første omgang.
Gamle bøker sier vel 22-24ml olje, nyere anbefalinger er 18ml på kardangen.

Når du justerer ventilene; ikke glem rockerarm-klaringene. Her er mye toleranse, men å ligge på max toleranse gir mye "ventillyder". Og OBS; når du måler klaringen på rockerspillet så mål det rundt det hele. her trenger ikke være samme klaring hele vegen. Justerer du på ett sted kan det bli for tight.

God momentnøkkel har du sikkert.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar