Hva sier egentlig jussen her?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Bobben
Innlegg: 49
Registrert: 13 mar 2012, 00:07
Motorsykkelen din: Honda CBR 1100 XX 2003, Honda SH 300i 20

Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Bobben »

Hei.

Hva er egentlig hjemmelen for å beslagelegge vodeoer fra mc førere som ikke gjør noe galt
når de blir stanset av politiet slik som her?
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6748435.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob
Sysop
BRB BBS
E-mail:
bbengtson@wemail.no
Dear Lord
Please let me die peacefully in my sleep
like my father.
Not screaming of terror like his passengers.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av RuneMC »

"Jussen" er vel at politiet i Norge kan beslaglegge alt de mener kan være bevis. Dvs vesentlig enklere enn det en ser på film fra USA, der det er flere formelle betingelser. Ikke uten grunn at de ser på sånne kameraer som en "gullgruve" ift bevis.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Online
mekkern
Innlegg: 7601
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av mekkern »

Hvis de har fått meldinger om noen som driver med"bajaskjøring" et sted og så påtreffer noen der som passer beskrivelsen så har de vel det som kalles berettiget mistanke og da har de vel lovhjemmel for beslag av eventuelle bevis i etterforskningen.

om en tilfeldigvis skulle "miste eller ødelegge" minnekortet hvis en tar det ut av kameraet....

å servere seg selv på et sølvfat er vel ikke det smarteste dog....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av PCP »

Er en interessant problemstilling syns jeg. Jeg vil tro det som Mekkern sier er slik at det i prinsippet må foreligge en "skjellig grunn til mistanke", og at politi er på tynn is om de sier; hei, jeg skal ha kameraet ditt, ved en tilfeldig rutinestopp.

På den annen side skapes det vel muligens grunn til mistanke hvis man nekter å vise frem sine opptak, jeg vet ikke..?

Mitt inntrykk er at politiet stort sett får det som de vil om de først går inn for det, om man ikke samtykker tar det bare litt lenger tid for at politijuristen skal ordne med de nødvendige tillatelser.

Selv prøver jeg uansett å begrense kamera-bruken til å dokumentere fine veier, eller interessante situasjoner. Men det hender jo at det glipper litt og at kamera er på, når det skulle vært av... :-#


Aporopå det, er det noen som vet om det er mulig å slå av "dagens toppfart" på TomTom GPS? Liker resten av loggføringen, men akkurat toppfart er ikke så viktig.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Lamberghini »

Dette er i og for seg en grei sak - politiet hadde fått beskjed og hadde skjellig grunn til mistanke. Men hva hvis de ser en R-fører med hjelmkamera og tenker at "han der kan umulig ha holdt fartsgrensen i hele dag" - hva så? Kan de forlange å få ta kameraet hans også? Jeg øyner et marked for kameraer med panikk-knapp som ødelegger minnekortet.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av knutk »

Lamberghini skrev: Jeg øyner et marked for kameraer med panikk-knapp som ødelegger minnekortet.
Selv om filer på kortet blir slettet, finnes der programvare som kan finne og gjenskape slettede filer.
Vi fikk sist antydninger av en slik teknologi i den omtale rettsaken av en ordfører som kanskje har hygget seg over evne, hvor mye av fremlagt materiale var hentet fra vedkommendes telefon, og dett var etter som jeg oppfatter det slettede meldinger som ble gjenskapt.

Tror nok det er tryggest å benytte kamera kun til opptak som tåler å vises i alle sammenhenger, og heller unngå å ta opp hendelser man ikke ønsker at alle skal se.
En sikker måte å slette harddisker på er ved bruk av kraftige magneter. Hva som
duger på minnekort er jeg usikker på. Man kan overskrive hele kortets minne med nuller, men det er ikke en hurtig løsning.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av ega16 »

knutk skrev:
Lamberghini skrev: Jeg øyner et marked for kameraer med panikk-knapp som ødelegger minnekortet.
Selv om filer på kortet blir slettet, finnes der programvare som kan finne og gjenskape slettede filer.
Vi fikk sist antydninger av en slik teknologi i den omtale rettsaken av en ordfører som kanskje har hygget seg over evne, hvor mye av fremlagt materiale var hentet fra vedkommendes telefon, og dett var etter som jeg oppfatter det slettede meldinger som ble gjenskapt.

Tror nok det er tryggest å benytte kamera kun til opptak som tåler å vises i alle sammenhenger, og heller unngå å ta opp hendelser man ikke ønsker at alle skal se.
En sikker måte å slette harddisker på er ved bruk av kraftige magneter. Hva som
duger på minnekort er jeg usikker på. Man kan overskrive hele kortets minne med nuller, men det er ikke en hurtig løsning.
Hvis man krypterer dataene i sanntid mens det lagres og man i etterkant maskerer dataene. Da blir det så og si umulig å vite hva som har ligget der av data tidligere. Finnes allerede flere løsninger for kryptering av data i sanntid på harddisker, så jeg vil tro det ikke er spesielt vanskelig dersom noen kamera produsenter hadde gått inn for det.

Online
mekkern
Innlegg: 7601
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av mekkern »

Eller at man brenner opp/kortslutter brikka med strøm-DA er det borte...Kill knapp på kameraet.. :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av SuperMorten »

For en stund siden jobbet jeg i luften. En dag hadde jeg med GPS'en bare for moro skyld. Den viste selvsagt toppfarten. Husker ikke helt nøye, men noe rundt 7-800 km/t. Like etter drar jeg på bilferie, og tråkker på litt for mye, og onkel stopper meg. En hyggelig mann som tar seg tid til å snakke litt med barna, og lurer på hvor langt vi hadde kjørt. Jeg gir han gps'n og viser han tallene, hvor han svarer med et smil på ekte trøndersk: "Dævven, her har det bætterdø gått unnja ja" :lol

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Alas »

Hvordan kan en kamera bevise hvem som kjører? Man kan jo ha lånt både sykkel og kamera til "andre" som har kjørt for fort/stygt. Jeg tenker her hvis politiet bare stopper en vilkårlig for så så sjekke et eventuelt kamera...

Blir ikke det det samme som om en blir filmet med en videobil for så å stikke av, de kan ikke komme i ettertid og gi deg bot/ta lappen din, de har jo ikke bevist at det er du som kjører...

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Duville »

Toppfart på GPSen 934 km satt på vei til Malaga en vårdag med lengsel til sydligere breddegrader. Den blir nok stående en stund for de toppfarter som kommer her hjemme er ikke i nærheten.... :mk


tar de ut sporloggen vil de nok se "fartene" de siste 1000 målingene så jeg er ikke sikker på om det er så bra å spare på dem. Eneste er jo at det er ikke bevist hvem som brukte GPSen ved målingene.....

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Carpa »

Alas skrev:Hvordan kan en kamera bevise hvem som kjører? Man kan jo ha lånt både sykkel og kamera til "andre" som har kjørt for fort/stygt. Jeg tenker her hvis politiet bare stopper en vilkårlig for så så sjekke et eventuelt kamera...

Blir ikke det det samme som om en blir filmet med en videobil for så å stikke av, de kan ikke komme i ettertid og gi deg bot/ta lappen din, de har jo ikke bevist at det er du som kjører...
Det var vel en kar som prøvde seg på den forklaringen men han ble ikke trodd. Finner ikke igjen artikkelen om akkurat denne saken men her er en annen tilsvarende sak fra i fjor sommer
http://www.nrk.no/ostafjells/telemark/v ... -1.8229804

og politiet sier følgende:
"Det er jo ikke så veldig lurt, men ønsker man å bli tatt for en slik type handling er det jo bare å gjøre det på denne måten"
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Alas »

Carpa skrev: Det var vel en kar som prøvde seg på den forklaringen men han ble ikke trodd. Finner ikke igjen artikkelen om akkurat denne saken men her er en annen tilsvarende sak fra i fjor sommer
http://www.nrk.no/ostafjells/telemark/v ... -1.8229804

og politiet sier følgende:
"Det er jo ikke så veldig lurt, men ønsker man å bli tatt for en slik type handling er det jo bare å gjøre det på denne måten"
Nå står det jo ingenting der om han ble domfelt eller ikke. Og det er klart, å legge ut film av lovbrudd på Youtube er ikke smart uansett.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Carpa »

Alas skrev:
Carpa skrev: Det var vel en kar som prøvde seg på den forklaringen men han ble ikke trodd. Finner ikke igjen artikkelen om akkurat denne saken men her er en annen tilsvarende sak fra i fjor sommer
http://www.nrk.no/ostafjells/telemark/v ... -1.8229804

og politiet sier følgende:
"Det er jo ikke så veldig lurt, men ønsker man å bli tatt for en slik type handling er det jo bare å gjøre det på denne måten"
Nå står det jo ingenting der om han ble domfelt eller ikke. Og det er klart, å legge ut film av lovbrudd på Youtube er ikke smart uansett.
Nei, men den andre saken som jeg ikke fant endte med en domfellelse.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av KydeX »

Alas skrev:Nå står det jo ingenting der om han ble domfelt eller ikke. Og det er klart, å legge ut film av lovbrudd på Youtube er ikke smart uansett.
Jeg fant denne kommentaren under videoen:

Carina Johnsen for 4 måneder siden
Nedre Telemark tingrett har dømt 33-åringen til 70 dager i fengsel, samt fradømt ham førerkortet for tre år, med fratrekk av perioden førerkortet har vært beslaglagt. Han må i tillegg betale 5000 kroner i saksomkostninger.

Svar