Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

Legg inn av MysteryShadow »

Viste ikke helt hvor denne passet inn, men jeg prøver her..

Det er bare dager siden jeg besto oppkjøringen i kjøregården på Lånkebanen, og jeg er på vei i bil gjennom Helltunellen. Dagslyset viser seg igjen på Stjørdal-sia og ut i friskluft er jeg igjen.

Et lite stykke foran meg, ikke langt fra fotoboksen som står der , for de som er kjent, ser jeg en motorsykkel som står på sia av veien. Føreren står vedsidenav og fikler med noe. Ettersom jeg selv snart er "en av brødrene" til denne mc-føreren kjører jeg forbi, bremser ned og begynner å rygge mot vedkommende. Jeg ser fyren slite sykkelen med seg imot meg og jeg hopper ut.

"Jeg kan absolutt ingen verdens ting om sykkel - men trenger du hjelp?" Er det første jeg sier.

"Jeg gjør det vettu! Jeg er tom for bensin"

Fra her vi står kan vi nesten se Shell-stasjonen på Værnes. Jeg tilbyr han skyss til stasjonen så han får hentet seg litt bensin.

Han tar med seg hjelm og hansker, og tre minutter senere er vi på Shell. Han sier at det var bra at han kom seg dit, men det blir kanskje verre med tilbaketuren mener han.

"Neida, jeg kjører deg tilbake jeg".

Uttrykket i ansiktet hans sier det meste.

Kort tid senere har han fylt opp en dunk bensin og vi er på vei tilbake. Han forteller at han fortalte damen i kassa om dette, om hvor overraskende det var at noen stoppa, og han sier at han "nå har fått tilbake trua på menneskeheten", for han hadde ikke forventa at noen skulle stoppe sånn. Han hadde rukket å stå der i 4 minutter før alt løste seg. Vel tilbake hos sykkelen tilbyr han meg penger for kjøreturen , noe jeg avslår. "Så lenge du er fornøyd og kommer deg dit du skal så holder deg i massevis for meg"

En håndtrykk, noen hyggelige ord til, og vi var begge på vei dit vi skulle - igjen.

Jeg gjorde nok noe hyggelig for noen den dagen, men jaggu var jeg et stort smil selv også den kvelden.
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
Smurfen
Innlegg: 162
Registrert: 07 apr 2012, 20:57
Motorsykkelen din: Suzuki svf 650 Gladius
Sted: Røros

Re: Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

Legg inn av Smurfen »

Ja sånn bør det være og :prf for en herlig føleslse når en har hjulpet noen :D
Bergstaden og Omegn MC (BOMC)
20.04.2012 Yamaha virago xv1100 1991
30.04.2016 Suzuki svf 650 2013 overligger

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

Legg inn av RoJo »

Dersom samfunnet vi lever i er kommet så feil ut at folk blir forbauset over å få hjelp når de trenger det bør vi se oss i speilet å lure på hvor vi vil og hvilket samfunn vi ønsker å leve i.
Å hjelpe den som trenger det enten det er på veikanten eller andre plasser burde være en selvfølge.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

Legg inn av Snikendeugle »

Har dere sett filmen "pay it forward" ?
Gjør en god gjerning for 3 personer, og be de 3 personene gjøre gode gjerninger til 3 andre ++

:))

Bilde


Kudos til MysteryShadow!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

Legg inn av LordShaft »

RoJo skrev:Dersom samfunnet vi lever i er kommet så feil ut at folk blir forbauset over å få hjelp når de trenger det bør vi se oss i speilet å lure på hvor vi vil og hvilket samfunn vi ønsker å leve i.
Å hjelpe den som trenger det enten det er på veikanten eller andre plasser burde være en selvfølge.
Samfunnet er kommet så på skakke at en god gjerning eller å være høflig blir sett på som flørting.

Det er utrolig kjekt å høre at det er flere av oss som liker å hjelpe andre uten å skal ha noe igjen for det. En vet aldri når en selv står i samme situasjon og trenger hjelp.

Føler dette forekommer oftere blandt oss som kjører sykkel enn en del andre "klubber"

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

Legg inn av teeU »

Kudos!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

Legg inn av SuperMorten »

Veldig bra :prf

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

Legg inn av Carpa »

Godt å høre at noen løfter hodet litt og ser utenfor seg selv :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

Legg inn av MysteryShadow »

Samfunnet har blitt et slags "passer på meg selv, jeg"-samfunn. Jeg har opplevd å se en syklist ligge i veibanen med hodeskader , for så å bli tuta på. Biler står etter veien med nødblink, men igjen stopper. Alle tenker på seg selv og regner med at problemene løser seg. Jeg sier "alle", men det er jo ikke "alle" som bare kjører forbi heller, men stort sett kjører man bare forbi, uten å sjekke om man kan bidra med noe. Folk er kanskje redde for å gjøre noe galt, dumt eller bli utsatt for noe.

Det tar to sekunder å spørre om noen trenger hjelp, men den gode følelsen av å hjelpe noen sitter i lenge :-)

Jeg tror nok "vi" mc-folk har lettere for å hjelpe hverandre, enn bilister. Jeg pleier å si; "I bil er jeg enebarn. På sykkelen har jeg tusenvis av brødre og søstre" :)
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

Legg inn av RoJo »

Det kan nok hende at vi som bor og lever litt langt ute i "bushen" eller som de sier i Tigerstaden i provinsen eller distriktene, har et annet syn på dette med å hjelpe til om noen står i veikanten.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

Legg inn av Carpa »

Det er nok slik RoJo og i tillegg så har dette fenomenet med landeveisrøvere noe å si også. Det gjør ihvertfall meg veldig usikker på om jeg tør å stoppe når det står en bil ned problemer langs veikanten.

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

Legg inn av KydeX »

Du er inne på noe der, Carpa. Det stod nettopp i avisa at politiet anbefaler å bare kjøre forbi folk med biltrøbbel og heller ringe dem slik at de kan sjekke det ut. Så galt er det dessverre blitt.

Brukeravatar
wamporey
Innlegg: 33
Registrert: 08 aug 2013, 12:47
Motorsykkelen din: Suzuki - GSX ES - 750 - 1987
Sted: Hammerfest/Lødingen/Tromsø

Re: Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

Legg inn av wamporey »

Dette bekrefter jo det gamle reklame-sitatet "You meet the nicest people on a Honda." :D
♪ Bourne to be Wylde..! ♫

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Han fikk tilbake troen på menneskeheten..

Legg inn av Kawagutten »

Det hender stadig at jeg stopper og spør om folk trenger hjelp når jeg ser noen som har problemer.En gang kom det en blind man ut av timesekspressen ved statoil kopstad og lurte på hvor han var,han skulle vært på ferja i horten men ble satt av på feil sted og spurte etterhvert om han kunne sitte på med meg ned dit.Jeg kjørte sykkel så fikk desverre ikke gjort noe med det uten om å følge han inn på stasjonen og få de til å hjelpe han videre.

I vinter stoppet jeg og spurte to karer som satt i en bil ute på et jorde om de hadde parkert for kvelden og om jeg kunne hjelpe dem med noe/om det hadde gått bra med dem men de hadde allerede ringt etter kranbil og var nok litt flaue der de satt godt parkert ute på jordet :lol
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar