Hva er egentlig motorsykkelolje?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av tagesk »

Jeg forstår at motorsykkelolje betyr "til bruk i motorer hvor clutchen er i oljen".
Men hva er gjort med oljen for at den skal tåle det?
Eller er det slik at noe er gjort med oljen for at clutchen skal tåle det?
(eller begge deler?)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av maglil »

Saken er vel at "bilolje" er tilsatt additiver for å senke friksjonen, men på en mc med våtclutch vil additivene legge seg på clutchlamellene og forårsake sluring. Tror dette er hovedforskjellen (sikkert andre som kan mer om dette)
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Jompa »

All slags olje tåler den lille belastninga en våtclutch klarer å utsette den for.
Hva clutchen tåler av olje er det allerede skrevet mange sider om.

Leste en gang i Mc-nytt eller et annet svensk blad om hva som er den vesentligste forskjellene på motorolje,gearolje og mc-olje.

Motoroljen, som skal smøre imellom to flater i glidelager, har lange molekyltråder som dette ----------.
Hjulene i en gearboks vil "tygge" på oljen og dermed bryte ned molekyltrådene.

Derfor har gearoljen molekyltråder som ser mere ut som dette@.
En liten "molekylball".

Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av poulet_cavalier »

Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.

Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Gielas »

Jompa skrev: Motoroljen, som skal smøre imellom to flater i glidelager, har lange molekyltråder som dette ----------.
Hjulene i en gearboks vil "tygge" på oljen og dermed bryte ned molekyltrådene.

Derfor har gearoljen molekyltråder som ser mere ut som dette@.
En liten "molekylball".

Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
Fin beskrivelse :thumleft
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Duville »

poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.

Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Det er bare tull. Det er forskjell

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av tagesk »

Jompa skrev: Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
Utgangspunktet her er BMWs nye "wethead". Den har separat girolje, men clutchen er "våt".
Så da er vel ikke urimelig å forvente at en (syntetisk) olje som skal tåle både høy temperatur i motoren og (betydelig) mekanisk slitasje er dyrere.

Takk.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av poulet_cavalier »

Duville skrev:
poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.

Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Det er bare tull. Det er forskjell
Leste du artikkelen? Jeg synes den var ganske grundig, så det er interessant om du kan si hvorfor du er uenig?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Duville »

poulet_cavalier skrev:
Duville skrev:
poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.

Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Det er bare tull. Det er forskjell
Leste du artikkelen? Jeg synes den var ganske grundig, så det er interessant om du kan si hvorfor du er uenig?

Ganske enkelt fordi jeg har erfart at clutchlamellene ikke tåler vanlig olje - clutchen begynner å slure - så enkelt....

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Bikes4life »

Står vel det meste her http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... _FAQs.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av poulet_cavalier »

Duville skrev:
poulet_cavalier skrev:
Duville skrev:
poulet_cavalier skrev:Uten å være ekspert mistenker jeg at den eneste forskjellen på MC olje og vanlig olje er pris og merkelapp.

Artikkel/test om emnet: http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Det er bare tull. Det er forskjell
Leste du artikkelen? Jeg synes den var ganske grundig, så det er interessant om du kan si hvorfor du er uenig?

Ganske enkelt fordi jeg har erfart at clutchlamellene ikke tåler vanlig olje - clutchen begynner å slure - så enkelt....
Likeverdige oljer (syntetisk/samme viskositet)? Jeg skjønner at lavere grads olje eller feil viskositet kan få clutchen til å slure, men at additivene i MC oljen skulle ha den effekten skjønner jeg ikke. Noen som kan forklare det? Eller er det additiver i bil-oljen som MC oljen ikke har?

Beklager kveruleringen, men jeg liker å skjønne hvorfor ting er som de er :P :p
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Mange bil oljer er tilsatt antifriksjonsmidler som gjør clutch lammellene glatte slik at de slurer.

:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av biker7 »

Husker at jeg i 1996 som fersk tung-MC-fører skulle ta mitt første oljeskift på min Suzuki gsx750es. Intetanende tenkte jeg at vanlig MOBIL 1 (helsyntetisk bilolje) var tingen. Det var det ikke.. :-k Sluret som f... på cluthen. På med delsyntetisk mc-olje, og sluringen forsvant etter litt kjøring. :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av RuneMC »

Yes, mange oljer beregnet på bil har etterhvert mange additiver - og noen av dem er for at oljen skal gi minst mulig friksjon, det blir feil i forhold til våtclutch.
Friksjon og viskositet er to forskjellige ting.

Ellers synes jeg ikke en JASO MA2 spesifisert MC-olje (dvs med friksjon passende våtclutch og som tåler våtclutch over tid uten å endre viskositet) trenger være dyr. 89,90 pr liter på Biltema er da ikke dyrt... De oljene beregnet på bil som MCN nevner i artikkelen koster jo mer her til lands...

Syntetisk vs mineralsk/delsyntetisk er en annen historie...
Syntetisk er best.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av beckern »

biker7 skrev:Husker at jeg i 1996 som fersk tung-MC-fører skulle ta mitt første oljeskift på min Suzuki gsx750es. Intetanende tenkte jeg at vanlig MOBIL 1 (helsyntetisk bilolje) var tingen. Det var det ikke.. :-k Sluret som f... på cluthen. På med delsyntetisk mc-olje, og sluringen forsvant etter litt kjøring. :D
Det hadde ingen ting med bil/mc å gjøre. I 1996 var det ingen krav til lav friksjon i bil olje og forskjellene på sytetiske oljer var helt minimale. Dermot er det vel kjennt at enkelte sarte clutcher ikke tåler enkelte oljer, uansett hva de er ment brukt til.

Svar