Kjøring i trafikken - hvordan få bedre flyt i kjøringen?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

Kjøring i trafikken - hvordan få bedre flyt i kjøringen?

Legg inn av Gta5freak »

Som sagt så greide jeg ikke min første oppkjøring på lett mc, nå er tiden nærme igjen, bare 4 dager igjen, læreren min sier jeg trenger mere øving i trafikken, jeg merker med engang når jeg gjør noe feil men pleier og være litt treg på en måte ved og lese skiltene noen ganger, hjernen fryser på en måte, så lurer på om noen tips til hvordan jeg kan få bedre flyt i kjøring i trafikken.
Sist redigert av AJ den 17 aug 2013, 16:47, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Endret trådtittel slik at den ble litt mer utfyllende..
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Kjøring i trafikken

Legg inn av l-k-p »

:-) Hei. Trening gjør mester. Da må du ha mere øvelse med trafikk. Sånn er det. Jeg er ikke kjørelærer, men skal nå starte med å lære min sønn Mc-kjøring på egen Mc. Øvelse/trening: er mestring. Sånn er det. Og LYKKE TIL.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøring i trafikken

Legg inn av Intruder »

Øvelse gjør mester.Kanskje den trafikklæreren din er i overkant pirkete ? :scratch

Prøv å kutte ut masinga hans og slapp av...lykke til !!

:mc2 ikke noe :[-X
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Kjøring i trafikken

Legg inn av Geir »

Gta5freak skrev:Som sagt så greide jeg ikke min første oppkjøring på lett mc, nå er tiden nærme igjen, bare 4 dager igjen, læreren min sier jeg trenger mere øving i trafikken, jeg merker med engang når jeg gjør noe feil men pleier og være litt treg på en måte ved og lese skiltene noen ganger, hjernen fryser på en måte, så lurer på om noen tips til hvordan jeg kan få bedre flyt i kjøring i trafikken.
Hvis du er "litt treg på en måte" i fht. skiltlesingen kan det jo være at du ikke ser langt nok frem slik at skiltene "plutselig" dukker opp? I så fall får du jo liten tid til å prosessere informasjonen som skiltene gir deg slik at det blir feil av den grunn.

Ellers er det jo som de andre skriver; mest mulig kjøretrening gjerne med fokus på en ting om gangen til det sitter. Har du noen å øvelsekjøre med kan dere jo kjøre "fokusperioder" f. eks. en periode (en halvtime eller hva dere synes selv)med observasjonsteknikk (se langt frem, bevege blikket osv..), en periode plassering, en periode fartstilpasning inn og ut av kryss/rundkjøringer, en periode vikeplikt, en periode rundkjøringer osv, osv. helt til enkeltdelene sitter. Da kan dere begynne å smelte sammen det hele slik at du takler alt på en gang slik du må for å kunne overleve i trafikken. Og for å få lappen. Har øvelsekjørt med alle tre ungene nå (to på lett mc og bil, en på bare bil) og kjørt noenlunde det opplegget jeg beskriver. Har fått greie tilbakemeldinger både fra ungene og sjåførlærene. Good luck! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

Re: Kjøring i trafikken - hvordan få bedre flyt i kjøringen?

Legg inn av Gta5freak »

Jeg vet det som er riktig, jeg vet med engang når jeg gjør noe feil, og da prøver jeg selvfølgelig og rette på det. Til og med læreren min sier at det er bra at jeg vet hver eneste feil jeg gjør at jeg husker det. Men det er vel too late når jeg gjør det på oppkjøring, får vel håpe at det hjelper og si at jeg er klar over det jeg gjør feil.
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kjøring i trafikken - hvordan få bedre flyt i kjøringen?

Legg inn av Carpa »

Gta5freak skrev:Jeg vet det som er riktig, jeg vet med engang når jeg gjør noe feil, og da prøver jeg selvfølgelig og rette på det. Til og med læreren min sier at det er bra at jeg vet hver eneste feil jeg gjør at jeg husker det. Men det er vel too late når jeg gjør det på oppkjøring, får vel håpe at det hjelper og si at jeg er klar over det jeg gjør feil.
Om det ikke er en grov feil det gjør så hjelper det at du sier ifra og dermed viser at du er klar over feilen du har gjort :-)

Og lykke til med oppkjøringen, holdt hodet kaldt så går det bra :prf
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

Re: Kjøring i trafikken - hvordan få bedre flyt i kjøringen?

Legg inn av Gta5freak »

Takk :D
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøring i trafikken - hvordan få bedre flyt i kjøringen?

Legg inn av Intruder »

Å kjøre som en villmann for å kjøre forbi flest mulig medtrafikanter gir iallfall det motsatte av flyt,men egoet kan nok skjerpes... :prop: :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjøring i trafikken - hvordan få bedre flyt i kjøringen?

Legg inn av Crinos »

Småfeil på en oppkjøring er ikke nødvendigvis galt. Så lenge du selv informerer om feilen og hvorfor feilen oppstod. Da vil sensor se at du er klar over hva som skjedde, i stedet for å tro st du var uviten om feilen.

Som en del andre sier. Få blikket opp og frem, slik at du kan analysere situasjoner før de faktisk skjer. Gir deg bedre tid til å reagere.

Støtfangeren på bilen fremme er ikke fokuspunktet ditt :)

Kan dog selvsagt være vanskelig å få overblikk når man ligger bak store kassebiler. Prøv da å holde litt større avstand enn om det hadde vert en personbil du kunne "sett igjennom". :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

Re: Kjøring i trafikken - hvordan få bedre flyt i kjøringen?

Legg inn av Gta5freak »

Da er det oppkjøring i morra, jeg har fått med meg alle tippsa, kjører jeg akkuratt som jeg gjør på kjøretimen så består jeg. Stresset det er det som svekker kjøringen.
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Kjøring i trafikken - hvordan få bedre flyt i kjøringen?

Legg inn av PCP »

Syns det er veldig bra at du tar lett-lappen, og det har du masse igjen for senere!

Prøv å hold nervene i sjakk, og lykke til i morgen! :thumleft

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kjøring i trafikken - hvordan få bedre flyt i kjøringen?

Legg inn av SuperMorten »

PCP skrev:Syns det er veldig bra at du tar lett-lappen, og det har du masse igjen for senere!

Prøv å hold nervene i sjakk, og lykke til i morgen! :thumleft
+1 :prf

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøring i trafikken - hvordan få bedre flyt i kjøringen?

Legg inn av RuneMC »

Husk "livredder'n" også etter at du får lappen - det er nesten magisk hvordan andre kjøretøy kan skjule seg i dødvinkelen din hvis du ikke vrir på hodet for å sjekke den...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=u7tkv2q53ro[/video]
...og ikke regn med at bilistene vrir på hodet. Prøv å tenk deg at bilene har store sommerfuglvinger - hvis du ligger innenfor området som vingene dekker så er du usynlig for bilisten (som ikke blinker eller ser seg til siden før feltskifte...)

Og hold avstand - det gir deg sekunder til å reagere. Ser ofte lettsykler eller mopeder som ligger halvmeteren bak støtfangeren på biler i 40-soner f.eks. - ikke lurt.

Mye ellers går på å lese trafikken. Der er det erfaring som gjelder. Dessverre ingen snarveier dit og risikoen for deg er større før du har fått en brukbar teknikk og rutine til å "lese" trafikken. Regn med å bli sliten mentalt til å begynne med, men ikke slapp av og fall tilbake på uvaner. Etterhvert sitter de gode vanene (blinking, vri på hodet, se langt fram, plassering, tenke/gjette på hvordan trafikksituasjoner kan utvikle seg, etc) og mer oppmerksomhet blir frigjort til f.eks. å få med seg alle skiltene :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kjøring i trafikken - hvordan få bedre flyt i kjøringen?

Legg inn av DrGreve »

Det er i all hovedsak 2 ting som er viktig når man kjører i bytrafikk. Avstand til bilen foran og sidesyn. Ligger du for nært så får du rykkete kjøring med mye brems og gass. Ligger det i tillegg en fjott av en bilist helt opp i hekken på deg så forplanter rykkingen seg videre bakover i køen. Holder du god avstand får du en mykere kjøring som også de bak nyter godt av. Ingen brå bremseutslag og ingen rask akslerasjon som forplanter seg bakover. Kjørerlærere liker at det er flyt i kjøringen og har liten forståelse for de som på liv og død skal komme først til neste kryss :)
Jeg bruker også å vri speilene litt lenger ut når jeg kjører i byområder med tett trafikk på vei med flere filer i samme retning. Da reduserer jeg blindsonen min og slipper å vri hodet trill rundt for å få oversikten. Bilene bak har ansvaret om å holde avstand til deg og er i utgangspunktet ikke din verste fiende. De som er farlige er de som brått bytter fil og de som kommer opp på siden av deg hvis du ikke registrerer at de kommer.
Og filvalg mot kryss og rundkjøring ser de gjerne på. Selv om man ikke gjør noe ulovlig ved å stille seg i "feil" fil i en rundkjøring i forhold til den videre kjøringen, så handler det om samspillet med de andre trafikkantene og ikke minst forutsigbarheten du signaliserer.
Lykke til.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

Re: Kjøring i trafikken - hvordan få bedre flyt i kjøringen?

Legg inn av Gta5freak »

Tusen takk alle sammen, gjør jeg de tingene som jeg vet pg har lært så går det nok bra, skal snart få litt søvn og så dobbel skjøretime for og varme opp :)
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

Svar