Valg av sykkel nummer to?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23017
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ligger ikke akkurat på latsiden for tiden og har som kjent akkurat kjøpt meg en Yamaha XVS1300 2012mod. som jeg har fått rukket å testkjørt noen timer (øvekjørt) og jeg kan ikke annet si enn at sykkelen føles veldig "riktig" for langturer og cruising :)

Men dette føles ikke som en sykkel man slenger inn på smale sandveier for å utforske nye steder etc. Jeg ønsker egentlig en sykkel nummer to for litt lek og morro. men lek og morro så mener jeg ikke at jeg er typen som crosser rundt så jordspruten står, men liker å ta "snarveien" over jordet og kanskje en liten tur på skogstien. Rett og slett en sykkel som trives best på landeveier/sandveier og som tåler noen minutter offroadkjøring av det milde slaget. Sykkelen vil også bli brukt til jobb pendling og småturer til lokalbutikken etc.

Jeg har så klart sett meg ut et par sykler, men det er ut fra utseende og spesifikasjoner. Jeg er ute etter faktiske erfaringer der ute.

Min krav:
- Skal ha en NY sykkel (ikke brukt)
- Maks pris: Ca. 150.000,-
- Skader jo ikke om det er litt fart i den heller :)

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Moby »

BMW f700gs må jo nevnes da. Men hvis du vil ha noe som er lekent er jo wr450f kanskje mer riktig. Ktm 450 smr blir i samme klassen. Alle syklene er også innenfor budsjett mener jeg å huske.

Selv har jeg prøv en f700gs og det er fin sykkel, men det er en "stor" sykkel syns nå jeg da. Ut ifra det du skriver er du nok ute etter en sykkel som veier mindre enn bmw'n
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av lars_helgek »

Tok hele oppkjøringen min på denne karen :)

http://www.klikk.no/motor/mc/article295795.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Funker ganske greit virker det som, og den skal egne seg som "allrounder" :) Endog verdt å merke at det ikke er en direkte offroader, men prøvde noen gode rufsete grusveikjøringer etc med den, og det gikk fint :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Snikendeugle »

Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også :thumleft

----

Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)

Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av jongsanim »

Kan jeg få lommeboken din Bjerknez? :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23017
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også :thumleft

----

Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)

Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.
Cruiseren liker jeg så godt (så langt) at den kommer jeg ikke til å bytte ut. Har kjørt noen timer med denne (øvekjørt) og jeg liker den veldig godt når jeg vil cruise på landeveien eller på ferieturer etc. Perfekt sykkel. :)

Å revurdere cruiseren blir derfor ikke aktuelt i det hele tatt :)
Da velger jeg evt. heller og avstå fra sykkel nummer to :)

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Zadnez »

du kan ikke vite om cruiseren er perfekt for deg etter noen timers kjøring, kanskje etter noen 100 mil, men ikke etter det du har kjørt. Er du rik nok så er jo ikke 150 K mye penger, men ellers ville jeg ha ventet til ett år etter at jeg tok lappen og med noen 100 mil på baken før jeg så meg om ettter ny sykkel.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23017
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også :thumleft

----

Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)

Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.
Ja, det blir kanskje mange tråder fra min side som kan begrenses, så jeg skal ha dette i bakhodet heretter...

Jeg ser så absolutt fordelen med to leketøy som oppveier hverandre. At det koster penger er jeg fult klar over og dette er jo bare en vurdering JEG må ta ut fra MINE prioriteringer og økonomi. jeg er på langt nær rik, men har solgt en båt jeg fikk 200-lapper for samt solgt en del dyrt fotoutstyr (Ca. 70.000,-) for å finnansiere store deler av dette så jeg har en ganske god startkapital for å si det sån.

Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Kawagutten »

Er helt enig :-) en ekte mc entusist vil ha flere sykler til forskjellig kjøring.Det er den største gleden en ekte mc entusiast kan ha og virkelig godt for sjela :D
Jeg vil ha tilbake zx12r og ha en Aprilia Dorsoduro1200 ved siden av men det er bare en drøm for har ikke råd til det.Synes det er moro å høre at folk har flere sykler og kjører mye,blir jo mange artige historier av det :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av pappan »

Bjerknez skrev:Ja, det blir kanskje mange tråder fra min side som kan begrenses, så jeg skal ha dette i bakhodet heretter...

Jeg ser så absolutt fordelen med to leketøy som oppveier hverandre. At det koster penger er jeg fult klar over og dette er jo bare en vurdering JEG må ta ut fra MINE prioriteringer og økonomi. jeg er på langt nær rik, men har solgt en båt jeg fikk 200-lapper for samt solgt en del dyrt fotoutstyr (Ca. 70.000,-) for å finnansiere store deler av dette så jeg har en ganske god startkapital for å si det sån.

Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?
Må forte deg å bruke opp penga før de brenner hull i lomma :D!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23017
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

pappan skrev:
Bjerknez skrev:Ja, det blir kanskje mange tråder fra min side som kan begrenses, så jeg skal ha dette i bakhodet heretter...

Jeg ser så absolutt fordelen med to leketøy som oppveier hverandre. At det koster penger er jeg fult klar over og dette er jo bare en vurdering JEG må ta ut fra MINE prioriteringer og økonomi. jeg er på langt nær rik, men har solgt en båt jeg fikk 200-lapper for samt solgt en del dyrt fotoutstyr (Ca. 70.000,-) for å finnansiere store deler av dette så jeg har en ganske god startkapital for å si det sån.

Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?
Må forte deg å bruke opp penga før de brenner hull i lomma :D!
hehe, jeg har jo stort sett cash etter salg av andre ting, så de pengene jeg evt. taper i praksis er de pengene gjenstandene synker i verdi, samt forsikring etc. så klart.

Så jeg har ikke noe bedre råd jeg en gjennomsnitts nordmannen, det er bare det at jeg prioriterer litt annerledes :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av mortenolb »

Jeg kjørte en BMW F650GS og F800GS på kjøreskolen, og jeg synes 650'en var veldig fin, men 800'n ble litt vel rykk og napp for meg som nybegynner. Litt for tung var den også. 650'en var akkurat passe snill.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev:
Snikendeugle skrev:Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også :thumleft

----

Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)

Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.

Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?
Brukendes og brukendes, den fikser nok offroad, men har ikke akuratt verdens beste veigrep med gatedekk uansett. Knastdekk kan jo monteres selvfølgelig, men usikker hvor rart det blir å kjøre på asfalten med det på den sykkelen :)

jeg kjørte fra Aurskog > Trondheim, for det meste på E6 (fra gardemoen og opp) på min 690 i overkant av 100 km/t. Ikke noe problem for min del ihvertfall.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23017
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:
Bjerknez skrev:
Snikendeugle skrev:Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også :thumleft

----

Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)

Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.

Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?
Brukendes og brukendes, den fikser nok offroad, men har ikke akuratt verdens beste veigrep med gatedekk uansett. Knastdekk kan jo monteres selvfølgelig, men usikker hvor rart det blir å kjøre på asfalten med det på den sykkelen :)

jeg kjørte fra Aurskog > Trondheim, for det meste på E6 (fra gardemoen og opp) på min 690 i overkant av 100 km/t. Ikke noe problem for min del ihvertfall.
Jeg ser jo nå at det var litt modig av meg å ønske både en E6 maskin og en offroader, for da er det jo en del kompromisser som må inngås.

Jeg er nok heller ute etter en lettkjørt og kjapp sykkel som man kan kjøre skogstier etc. med. Er noen snarveier her jeg bor som går på traktorstier etc. gjennom skogholt på vei til jobben. Altså en typisk pendlersykkel som tåler litt "juling". Når jeg tenker meg om så bør den heller ikke være helt ny og kanskje holder det også med en 125cc?

Jeg vet svært lite om hvor godt en 125cc går i forhold til en 5-600cc etc. Tror jeg får bevege meg inn på youtube igjen for å se noen videoer av 125cc i aksjon slik at jeg får en viss indikasjon på hvordan disse går. Relativt prisgunstige er dem vel også...

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av JK95 »

Du kan prøve en husqvarna SMR 125 :thumleft Den er 4-takt, så du slipper all servicen en totakter trenger, og den går som et olja lyn, ivertfall sammenliknet med min :redface

Svar