Montering av Symtec varmehåndtak...

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Onsløv »

Tenkte å sende en PM til deg AJ, men kan jo ta det her... :D

På mine varmere virker det som den avogtil varmer lite, og avogtil mye på LOW. High har jeg ikke brukt så mye pga batteriet. Men gies mer varme der ja.

Noen ganger kan det ta mange minutter før jeg kjenner antydning til varme.

Men dette kan selvsagt ha tilknytning til det dårlige batteriet jeg har kjørt rundt med. Så jeg tenkte å teste med det nye batteriet før jeg drar en konklusjon. Uansett skulle jo varmeren hatt nok strøm, fra dynamoen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37950
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av AJ »

Onsløv skrev:Tenkte å sende en PM til deg AJ, men kan jo ta det her... :D

På mine varmere virker det som den avogtil varmer lite, og avogtil mye på LOW. High har jeg ikke brukt så mye pga batteriet. Men gies mer varme der ja.

Noen ganger kan det ta mange minutter før jeg kjenner antydning til varme.

Men dette kan selvsagt ha tilknytning til det dårlige batteriet jeg har kjørt rundt med. Så jeg tenkte å teste med det nye batteriet før jeg drar en konklusjon. Uansett skulle jo varmeren hatt nok strøm, fra dynamoen.
Hender det tar litt tid før varmen kommer på Low, men det bør ikke ta altfor mange minuttene før du kjenner at styreholkene begynner å bli varme.
Hvis det er slik at det tar unormalt lang tid - la oss si fem minutter eller mer - på XJ'en bør du kanskje først sjekke kontaktene på bryteren. Er det dårlig kontakt vil jeg kanskje tro at det kan være en medvirkende årsak...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

bergsprekken
Innlegg: 14
Registrert: 28 des 2009, 13:24
Motorsykkelen din: XT 600 E '2001

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av bergsprekken »

Jeg fant en kul bryter på biltema som jeg ville erstatte originalbryteren med.
3-veis på-av-på vippebryter med led. Da kan man se at det står på for det lyser rødt.
http://biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=43068
Problemet er at den hadde så mange tilkoblingspunkter, 1-5 der 234 er merka med b foran raden og 1 og 5 er merka med a. Fulgte ikke med bruksanvisning :/

Sett underfra når du ser på kontaktene ser det slik ut(a og b er bare et merke og _ er bare for å få riktig avstand på forumteksten)
b___2_3_4
a_1_______5

Noen som har peiling på hvordan det ska være? på originalbryteren er det bare 3 tilkoblinger, +12v inn og low og high ut.

bergsprekken
Innlegg: 14
Registrert: 28 des 2009, 13:24
Motorsykkelen din: XT 600 E '2001

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av bergsprekken »

AJ skrev:Gratulerer, bergsprekken :thumleft
Mine funker bra fortsatt og gir behagelig varme på Low. På High er det en god del mer varme, men ikke på noen måte plagsomt, for å si det slik... ;-);)
Men så har jeg fortsatt originalholkene og de er nok tjukkere enn de du har kjøpt og montert.
Så kan det også kanskje hende at små avvik i monteringen av Symtecelementene kan lede varmen på en annen måte som gjør at holkene varmes opp raskere.
Hei

Har kjøpt ny bryter fra trailtech som er on-off-on og vanntett og settes på styret som en vanlig "kontroll". Den jeg brukte før hang og slang litt og var helt åpen for regn og det var ikke bra.

Men nå har jeg et problem med å tolke tegningen av hvordan det skal kobles..
Husker du dette: ?
Skal det være strøm på både low kablene og high kablene når jeg skal sette den i "high mode"? Jeg husker ikke hvordan den originale bryteren ga strømmen ut..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37950
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av AJ »

bergsprekken skrev: Men nå har jeg et problem med å tolke tegningen av hvordan det skal kobles..
Husker du dette: ?
Skal det være strøm på både low kablene og high kablene når jeg skal sette den i "high mode"? Jeg husker ikke hvordan den originale bryteren ga strømmen ut..
Oj... dette husker jeg ikke, gitt... :-k
Har altfor lite greie på ting som dette, dessverre.
Jeg fulgte bare monteringsansvisningen slavisk...

Hadde monteringanvisningen her et sted, men siden jeg ikke har sykker'n med disse holkene lenger så ha jeg antakelig kvittet meg med den.
Men jeg tror du kan laste ned tegninger fra siden til Symtec. Prøve Google... ;-);)
Var antakelig ikke til mye hjelp, dette... :dontknow
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7611
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av mekkern »

er det 2 eller 3 ledninger til hvert håndtak? hvis 2 så er det serie på lavt og paralell på høyt...

Edit: ser det er 3 blå hvit rød.
bruk et multimeter og mål motstanden-minst motstand =mest effekt.

Edit 2:hvis du får strømtrekk på ca 3 ampere så er de på max.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Onsløv »

Ene er til jord.
De to andre er til hver sin krets på elementet.

Som AJ har jeg ikke bruksanvisningen jeg heller. Men mener jeg har sett den her på forumet en plass.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Snikkeren »

Her har du monteringsanvisningen: http://www.symtec-inc.com/assets/images/210019MT_RR.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Onsløv »

Der var den ja.

Talentløst å bruke rød ledning som jord.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av hjc »

Høres glimrende ut. Det er montert Oxford varmehåndtak på min Bandit - fra forrige eier. De fungerer fint, men jeg synes holkene blir for tykke og kunne gjerne tenke meg noe som ikke bygger så mye. I tillegg er boksen med bryteren ikke særlig pen der den rager på styret. Jeg flyttet over fra direktekobling fra batteriet til strøm fra lyset via et relé og sikring slik at de går av med tenningen hvis jeg skulle glemme å slå av. Kanskje det blir et prosjekt til vinteren, som ennå er herlig langt unna :D

Nils Gullhav
Innlegg: 13
Registrert: 31 mar 2010, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder 800

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Nils Gullhav »

Takk for tips.
I går på Langfredag fikk jeg montert varmen. Jeg brukte lengre tid en posten. Men jeg funderte litt på hvordan jeg skulle få montert de. Håndtakene mine består av 2 lag. Det endte med at jeg monterte de orginalt etter bruksanvisning.
Etter gårdsdagens test virker det som de blir varme nok.

Å få av de gamle var enkelt nok. Men å få på de samme igjen var ikke like lett.
(Jeg tok noen bilder underveis, men det ser ut som bildeopplasting her ikke er så enkelt. Så det prosjektet stoppet.
Å lage en konto for noen få bilder blir for mye jobb.)
Etter tips viste det seg at det er veldig lett å legge inn bilder :-)


Etter å ha puttet sammen lykta med det ekstra som måtte inn. (Der det er så god plass..)
Var det tid for test. Det ble varmt.

Hilsen Nils
DSC01134.jpg
edit: Redigert inn bilder.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Nils Gullhav den 08 apr 2012, 07:50, redigert 2 ganger totalt.

mekkern
Innlegg: 7611
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av mekkern »

Nils Gullhav skrev: Etter å ha puttet sammen lykta med det ekstra som måtte inn. (Der det er så god plass..)
ja der var det vel bare et par ledninger? :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Snikkeren »

@Nils Gullhav: Her kan du se hvordan du legger bilder inn: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=20&t=1741" onclick="window.open(this.href);return false;

Du kan legge bilder direkte inn på MCsiden, eller du kan laste de opp til Photobucket eller lignende og linke til de.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av poulet_cavalier »

Da var varmeholkene på plass etter AJ metoden :thumleft . Bryteren ser fortsatt mistenkelig lite vanntett ut så jeg har bestilt denne http://parts.digikey.com/1/parts/195234 ... 802bb.html som passer i samme hull.

Så noen etterlyste bruksanvisningen så her er'n.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37950
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av AJ »

poulet_cavalier skrev:Da var varmeholkene på plass etter AJ metoden :thumleft . Bryteren ser mistenkelig lite vanntett ut så jeg har bestilt denne http://parts.digikey.com/1/parts/195234 ... 802bb.html som passer i samme hull.

Så noen etterlyste bruksanvisningen så her er'n.
Du har helt rett: Symtec-bryteren er ikke spesielt godt beskyttet mot fuktighet... :[-(
Det jeg gjorde etter at bryteren sviktet og jeg måtte montere en ny av samme slaget, var å tre på krympestrømper på ledningene så tett inntil bryterkontaktene som mulig i tillegg til å sette inn kontaktene og baksiden på bryteren med et slags spesialfett, som ikke husker navnet på i farten...
Tuben med fett hadde en... vel, fet pris... (veeeeldig morosamt... :redface ).
Uansett; etter disse tiltakene hadde jeg ingen problemer med bryteren.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar