Side 1 av 1

Trim til YBR?

Lagt inn: 15 okt 2013, 17:07
av Erik.H.M
Hei!
Jeg har en Yamaha YBR 125 som jeg gjerne skulle ha trimmet litt.
Er ikke ute etter å få en drastisk økning i antall hester, men få den til å holde greit følge på motorveien.
Sykkelen går bra opp til 80 km/t, og deretter tar den seg god tid til å krype opp mot 90+. Er det god medvind, så får jeg den opp i 100 :-) Men er det motvind, så liker den best å putre nede i ca 80. Jeg har da lyst til å trimme den slik at den gjør ca. 100 om det er motvind eller ikke :P :p Jeg har sett trim potte på ebay, men jeg har ikke særlig trua på det...
Noen råd/tips?

Re: Trim til YBR?

Lagt inn: 16 okt 2013, 12:16
av Nostalgic
Det er jo alltid mulig og bytte eksos-anlegg, sette på et power-filter eller om du virkelig vil gå inn for det så kan du jo borre opp sylindern eller kjøpe et malossi kit. Har også hørt at det sitter noe i anlegget som skreller av et par hester.

Re: Trim til YBR?

Lagt inn: 16 okt 2013, 13:05
av Blindern
Et slikt effektannlegg mener jeg er bare tull. På 125cc 4-taktere så er et effektannlegg rett å slett bare et strakt rør med en lyddemper i enden. For å oppnå ønsket effekt må du nok opp i sylindervolum :)

Re: Trim til YBR?

Lagt inn: 16 okt 2013, 13:35
av Erik.H.M
Noen som vet hva dette koster? :D Må jeg da sette i større dyser og evt bytte luftfilter?

Re: Trim til YBR?

Lagt inn: 08 des 2013, 12:28
av Bager
"Effektanlegg" til 4 taktere funker ikke. Det er mer et lydanlegg, da det ikke gir mer efekt, men bare finere/høyere lyd.
Den mest effektive (og kanskje den eneste som har merkbart god økning i effekt) er å bytte til en større sylinder.
Men det er dyrt, og tror det er litt krevende også.

Men den letteste måten å få en firtakter til å gå bra er å selge den og kjøpe seg en 2 takter.
Grunnen til at et effektanlegg til 4taktere ikke gir mer effekt er fordi det ikke er en plombe inni eksosen, slik som det er på 2-taktere.

Re: Trim til YBR?

Lagt inn: 08 des 2013, 15:22
av Erik.H.M
Bager skrev:"Effektanlegg" til 4 taktere funker ikke. Det er mer et lydanlegg, da det ikke gir mer efekt, men bare finere/høyere lyd.
Den mest effektive (og kanskje den eneste som har merkbart god økning i effekt) er å bytte til en større sylinder.
Men det er dyrt, og tror det er litt krevende også.

Men den letteste måten å få en firtakter til å gå bra er å selge den og kjøpe seg en 2 takter.
Grunnen til at et effektanlegg til 4taktere ikke gir mer effekt er fordi det ikke er en plombe inni eksosen, slik som det er på 2-taktere.
Er ikke helt enig i den påstanden at effektanlegg ikke gir mer effekt på en firetakter. Jeg har prøvd flere 125cc firetaktere med standard- og effekt-anlegg (full-effektanlegg). De fikk bedre bånndrag, og høyere toppfart alle sammen. Men det skal sies at toppfarten ikke ble noe betraktelig høyere. (ca. 10-20 km/t raskere) :lol


Personlig, så er jeg ikke for effektanlegg på 125cc sykler, da jeg syntes at de strengt tatt er små motorer, som man tar ut "mange" hester ut av, og levetiden til sykkelen/motoren blir kortere...

Re: Trim til YBR?

Lagt inn: 09 des 2013, 14:45
av Icetwins
Og trimme en 125cc 4 takter, er vel bare bortkastede penger.. Spar heller og vent til du kjøper deg større sykkel :-) ville iallefall jeg gjort.

Re: Trim til YBR?

Lagt inn: 09 des 2013, 14:59
av Bager
Erik.H.M skrev:
Er ikke helt enig i den påstanden at effektanlegg ikke gir mer effekt på en firetakter. Jeg har prøvd flere 125cc firetaktere med standard- og effekt-anlegg (full-effektanlegg). De fikk bedre bånndrag, og høyere toppfart alle sammen. Men det skal sies at toppfarten ikke ble noe betraktelig høyere. (ca. 10-20 km/t raskere) :lol


Personlig, så er jeg ikke for effektanlegg på 125cc sykler, da jeg syntes at de strengt tatt er små motorer, som man tar ut "mange" hester ut av, og levetiden til sykkelen/motoren blir kortere...
At det blir bedre bunndrag har jeg lest. Men at toppfarten blir bedre har jeg ikke hørt før. Men jeg har heller ikke prøvd det før da.

Å putte på et effektanlegg på en totakter syntes no jeg er greit, og kjører du på god olje og bytter stempel og sylinder når det trengs og passer på at ting er som det skal er det ikke noe gale i det (hvis du ikke tenker på at det ikke er lov da..). Da lar du bare motoren yte det den er laget for å yte.

Re: Trim til YBR?

Lagt inn: 10 des 2013, 16:39
av Erik.H.M
Icetwins skrev:Og trimme en 125cc 4 takter, er vel bare bortkastede penger.. Spar heller og vent til du kjøper deg større sykkel :-) ville iallefall jeg gjort.
Er vel det jeg har bestemt meg for :-)

Re: Trim til YBR?

Lagt inn: 10 des 2013, 23:31
av Icetwins
Tror nok det er det lureste :thumleft spar de heller til du kjøper deg sykkel som du skal ha i flere år. :D