Starte å pendle med MC?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
JROdden
Innlegg: 4
Registrert: 04 nov 2013, 15:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Starte å pendle med MC?

Legg inn av JROdden »

Hei,

jeg bor i Sarpsborg og pendler til Oslo - med buss. Dette tar meg 2 timer dør-dør.
Vurderer nå sterkt MC som transportmiddel i stede. Og dette er for meg en stor omveltning i så fall. Jeg her ikke engang lappen ennå, men har alltid hatt lyst. Det "største" jeg har håndtert til nå er en Kawasaki KX250.
Så da kommer det en hel drøss spørsmål som jeg ikke selv klarer å finne svaret på, og håper noen her kan hjelpe meg å kaste litt lys:

1) Anser erfarne MC-folk det som "langt" å pendle 1 time på sykkel til og fra jobb?
2) Blir man "svett" av å kjøre rolig på E6 (Mosseveien) og til Majorstua?
3) Funker det med kjøreklær uttapå "kontorklær"?

Annet jeg ikke har tenkt på? :)



-jr

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av TBI81 »

Har du lyst har du lov! :thumleft Kjører selv helst med to hjul på jobb. Nå er det vanligvis bare ei mil for min del, men pendler en del til bergen og da går det fort mellom to og tre timer fra dør til dør :-)

-1 timer anser jeg ikke som langt i det hele tatt - spesielt ikke på sommerhalvåret.
-Varme er skjelden et problem så lenge man ikke står i ro - da er det bare å åpne opp.
-Kontorklær under kommer an på størrelsen på både kjøre og kontorklær. Det kan lett gå, men ofte er det enklest å ha med seg klærne (spes om skinndress feks. sikkert mye mer plass i typ goretex).

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37955
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av AJ »

JROdden skrev:Hei,

1) Anser erfarne MC-folk det som "langt" å pendle 1 time på sykkel til og fra jobb?
2) Blir man "svett" av å kjøre rolig på E6 (Mosseveien) og til Majorstua?
3) Funker det med kjøreklær uttapå "kontorklær"?

Annet jeg ikke har tenkt på? :)



-jr
Hey :vs

og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Selv har jeg kun ca. en halv time til og fra arbdsplassen, men jobber mest hjemmefra pog bruker sykkelen i jobb i sommersesongen.
1 times pendling høres dog ikke gæernt ut. Akkurat passe spørs du meg :-) .

Om man blir svett i boskatvlig forstand? Det kan man fort bli om det er glohett. Dvs. skikkelig godt sommervær. Om man blir "svett" av andre årsaker som uforusette situasjoner i trafikken, køkjøring osv. osv. er en annen sak. Holde rman hodet kaldt og kjører årvåkent så tenker jeg at man kommer langt og unngår å bli "svette" av andres (bilistene...) kjøring.

Kontoklær innafor kjøredressen? Hm... selv ville jeg nok ikke gjort det på varme dager i vhert fall. Blir man varm nok i kjøreklærne så blir man som regel også svett og da er det ikke så behagelig med vanlige ytterklær under...

Skal bli interessant å følge deg videre her inne på veien til førerkortet.
Stå på!
MC er moro!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av hakhap »

JROdden skrev:Hei,

jeg bor i Sarpsborg og pendler til Oslo - med buss. Dette tar meg 2 timer dør-dør.
Vurderer nå sterkt MC som transportmiddel i stede. Og dette er for meg en stor omveltning i så fall. Jeg her ikke engang lappen ennå, men har alltid hatt lyst. Det "største" jeg har håndtert til nå er en Kawasaki KX250.
Så da kommer det en hel drøss spørsmål som jeg ikke selv klarer å finne svaret på, og håper noen her kan hjelpe meg å kaste litt lys:

1) Anser erfarne MC-folk det som "langt" å pendle 1 time på sykkel til og fra jobb?
Nei, kan dog bli kjedelig med E6 i en time hver vei.
JROdden skrev: 2) Blir man "svett" av å kjøre rolig på E6 (Mosseveien) og til Majorstua?
Min erfaring med å kjøre Sagen - Kysaker om sommeren er at hvis trafikken står stille og du ikke kan "snike" så blir du veldig varm, men rør det seg 30-40 kmt eller mere så er det ikke noe problem.
JROdden skrev: 3) Funker det med kjøreklær uttapå "kontorklær"?
Har ennå ikke prøvd dette , men tar med meg kontorklær i sekken eller tankvesken.


Annet jeg ikke har tenkt på? :)

Planer for å kjøre i regn....
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av Snikendeugle »

Skjorta under kjørejakka funker fint, men å gå med jeans under kjørebuksa er "out of the question" for min del. Så jeg har heller pleid å bare skifte bukse og sko når jeg kommer frem på jobb.
Evt. også bare brukt Kevlar type motorsykkel jeans som funker vel så bra på en varm sommerdag. Kanskje ikke like beskyttende som skinn / tekstil med hofte og knebeskyttere, men det er da litt mer enn vanlige jeans som revner opp mot asfalten etter 0.2 sekunder langs bakken.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

JROdden
Innlegg: 4
Registrert: 04 nov 2013, 15:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av JROdden »

AJ skrev: ...

Om man blir svett i boskatvlig forstand? Det kan man fort bli om det er glohett. Dvs. skikkelig godt sommervær. Om man blir "svett" av andre årsaker som uforusette situasjoner i trafikken, køkjøring osv. osv. er en annen sak. Holde rman hodet kaldt og kjører årvåkent så tenker jeg at man kommer langt og unngår å bli "svette" av andres (bilistene...) kjøring.

Kontorklær innafor kjøredressen? Hm... selv ville jeg nok ikke gjort det på varme dager i vhert fall. Blir man varm nok i kjøreklærne så blir man som regel også svett og da er det ikke så behagelig med vanlige ytterklær under...

Skal bli interessant å følge deg videre her inne på veien til førerkortet.
Stå på!
MC er moro!
Først, takk for uvanlig rask respons fra flere her :)
Og takk for mange bra svar og kommentarer.

Regnestykket tidsmessig er ikke til å diskutere. Fredag for 2 uker siden prøvde jeg bil - tok 45 min å komme gjennom Operatunnelen!
Så... jeg håper jeg får til dette med MC i stede.

Angående kjøring i regn så har jeg generelt ikke noe i mot regn - så en regndress utenfor kjøredress skal vel det gå greit. Gidder jeg ikke så får jeg ta bussen de dagene det regner som værst.

Ut i fra kommentarene deres ser ut som jeg får satse på å skifte på jobb da i så fall...
Igjen, takk for hyggelige og raske svar :)


-jr

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av poulet_cavalier »

Tja - jeg kjører altid på jobb med jobbklærne under. Null problem.
Tekstildress er vel kanskje en fordel da.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Starte å pendle med MC?

Legg inn av Flanker »

Kjører også med jobbklær under, null problem. Riktignok bare 15 km. til jobb, men... Anbefaler en hel tekstildress for pendling, uten membran. Mindre svetting, og regner det drar du en regndress over det hele. Selv har jeg en Teiz Lombard til jobbpendling, http://www.teizms.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3454
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av JohnnyTh »

Ikke spar på pengene når du skal kjøpe kjøreklær. Invester i noe skikkelig(dyrt) når du satser på å kjøre i all slags vær.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av Carpa »

Hei hei :vs

1) Kanskje litt kjedelig vei å kjøre mc, men en time spart er en time tjent fritid og det er vel gull verdt.
Har du tid når arbeidsdagen er over er jeg helt sikker på at du kommer til å finne deg noen flotte mc veier på vei hjem igjen, da spiller det nemlig ingen rolle om det tar 2 eller 4 timer :knegg
2) Man kan nok bli ganske svett midt på sommeren, men du reiser vel tidlig på morningen så da er vel ikke det noe stort problem?
3)Jeg har kjørt med kjole under goretexen, funket fint det. Bare husk på å ta med deg sko så du slipper å lappe rundt i mc støvler på jobben.

Kanskje du vil trenge en hårgele for å fikse litt på hjelmsveisen når du kommer frem :knegg
Sjekk parkeringsmuligheter for mc, det kan være en utfordring i Oslo.

Synes du det er gøy å kjøre mc så er det ikke noe å tenke på en gang, bare gjør det :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av SuperMorten »

Hei og velkommen hit.

Jeg har pendlet fra Åsgårdstrand (Mellom Horten og Tønsberg) til Oslo i to sesonger nå. Jeg har 101 km hver vei, og gjør dette på MC så lenge det er plussgrader. Har etterhvert fått litt erfaring med det du spør om. Er ikke helt sikker på hvor langt jeg har kjørt i år, men har passert 20.000 km siden 1 april.

Jeg synes ikke en time er langt i det hele tatt. Til tross for at det er en kjedelig motorvei, er det minst dobbelt så morsomt som å sitte i bilen.. :prf
Om man blir svett? På varme sommerdager i rushtrafikk kan det bli varmt ja. Særlig hvis du er kledd for motorvei. Du vil erfare at en time i 100+ er noe helt annet enn å stå i kø eller lanesplitte i 40 km/t. Jeg har kontorklærne på jobb, og skifter der.

Nå er jeg en relativt lang mann på 194, og har merket at man i løpet av en time kan bli ganske stiv og støl i armer, nakke, skuldre, rygg og rumpe.. altså det meste av kroppen, bortsett fra bena. Jeg er i gang med min tredje sykkel, på søken etter den perfekte pendlemaskin. Den første, en relativt liten custom var ikke egnet til pendling. Nummer to var en Suzuki DL650 V-Strom. Denne var grei, men jeg ville ha mer comfort. I sommer kjøpte jeg en 2005 BMW R1200RT. Dette er det nærmeste jeg har kommet den perfekte pendle MC. Cruisekontroll har blitt nærmest uvurderlig. Ikke fordi at det er vanskelig å vri på gassen, men når du sitter en time med hånden i samme posisjon, belaster dette nakke og skuldre på en sånn måte at du ikke klarer å få "hvilt ut" mellom hver gang. Som sagt cruisekontroll løste dette problemet.

På begynnelsen og slutten av sesongen har også varme i setet og håndtak vært gode å ha. En toppboks er også kjekk å ha til f.eks regntøy, lappesaker, førstehjelpsutsyr, og kanskje en ekstra genser osv. Jeg er også medlem av NAF MC, så kommer det noen og henter meg om det skulle bli så ille.

Når Carpa nevner hårgele, har jeg løst det med Clas Ohlssons hårklipper :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av RuneMC »

1) Anser erfarne MC-folk det som "langt" å pendle 1 time på sykkel til og fra jobb?
2) Blir man "svett" av å kjøre rolig på E6 (Mosseveien) og til Majorstua?
3) Funker det med kjøreklær uttapå "kontorklær"?
1) Nei, pendler ca 45min selv. Variasjon er dog fint, jeg har småveier halvparten av veien så jeg får kjørt litt svinger før det er kollektivfeltet innover. Det er mer typen vei og trafikk som bestemmer om det er "slitsomt" eller ei. Med slitsomt mener jeg primært mentalt slitsomt.
2) Kommer an på været og trafikken. Står du stille eller kjører gangfart en sommerdag, med god hjelp av varm motor... så svetter du nok... Om morgenen er det sjelden en blir svett pga kjøligere temp.
3) Har brukt kjøreklær utenpå endel for å spare tid. Vanlig jeans (romslig type) og skjorte og oftest med tynn fleecegenser/jakke som har høy hals om morgenen. Hallvarsons Jet bukse har grei plass til jeans uten å bli for løs ellers. Det merkes dog godt at du ikke blir like løs og ledig og ikke får samme rekkevidde med bena. Har du tid og omkledningsgarderobe er type superundertøy av ull det beste. Stor toppboks er en klar fordel (48L) for plass til hjelm og hansker når MC'n er parkert og bag med kontorklær og laptop på vei til/fra (bagen må være stor nok til å romme kjørebukse, kjørejakke og ryggskinne. Sko til bruk på kontoret, lader til laptop'en etc er det greit å ha i et lite skap på jobben, for å slippe å dra det fram og tilbake. Har du gode garderobemuligheter ville jeg nok lagt opp "depot" av kontorklær på jobben. (Og evt paraply og ytterjakke dersom du har jobb som inkluderer kundemøter etc i nærområdet type 10-15min unna med buss/T-bane (da er det ikke så effektivt/praktisk å bruke MC)).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

JROdden
Innlegg: 4
Registrert: 04 nov 2013, 15:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av JROdden »

JohnnyTh skrev:Ikke spar på pengene når du skal kjøpe kjøreklær. Invester i noe skikkelig(dyrt) når du satser på å kjøre i all slags vær.
Jepp, tar til meg den. Tenker også at jeg må ha tekstildress og ikke trang skinndress i så fall. Noen merker jeg bør unngå her?


-jr

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av Snikendeugle »

Kan ihvertfall anbefale Klim Latitude jakke :)
Veldig enkel å bevege seg i. Vanntett med livstid garanti. Det er dog kun et typ ytterlag, så om du vil ha det varmere, må du kjøpe mid-layers fra Klim, eller bare ha på mer klær under.

Den andre jakken min fra KTM (Adventure HQ jacket), betalte jeg mer for enn Klim jakka, og den skal liksom være "vanntett". Kliss blaut fra bryst og ned. Ikke anbefalt :)
Men bruker ihvertfall innerlaget fra KTM, som har ekstra varmeforing innenfor Klim jakken :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ZZR-Erling

Re: Starte å pendle med MC?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei! Jeg bor i Hvittingfoss, og kjører inn til Fornebu, med bil da, en sjelden gang mc, men hadde jeg hatt den pendletiden du har, ville jeg absolutt funnet meg en rimelig pendlebike ja! Også får du vel kanskje lyst å kjøre mer mc, og det er en flott hobby! Feks å feriere i Alpene! :-)

Lykke til med lappen!

Svar