VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bedre

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Barbarozza »

Vingler hver dag enda...en grønn kawa....en fargeglad bmw, eller en rød eller sølv honda...i det øyeblikket du tror at valget er tatt...så endrer du deg...sikkert noen som kjenner til det :lol
Memento mori

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av JohnnyTh »

Barbarozza skrev:Poenget mitt er vel at det ikke er så lett å velge JohnnyTh.

Det blir jo et subjektivt valg, ville tro at riktige dekk på din er avgjørende for følelsen av hvor kvikkstyrt den er.

Vi snakker om de ypperste touring, evt hypersport modeller som lages. Så man ender jo opp med smak og behag, se på Voodoodos fasit :prf

Men jeg fikk meg en skikkelig aha opplevelse på messa, og seinest i høst da jeg prøvekjørte Z1000SX til kompisen min. På messa satte jeg meg på en VFR800 og vippa den mellom beina fra side til side

Hoppa rett over på VFR1200, og den var mye lettere. Kawa og BMW stå fastskrudd så fikk ikke prøvd der. Men ZZR føles MYE lettere mellom beina en CBR1100XX

SX var og vannvittig lett ...og behagelig å kjøre :)

Ville tro at CBR min føles tyngre enkelte ganger en din GTR også. Forøvrig er XX en god sykkel, men har et rykte som er mye bedre en hva den fortjener mht en god del greier.
Dekkene som sitter på orginalt er en tragedie. Det blir en helt annen sykkel på feks pr3 sier de som har prøvd orginaldekkene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Barbarozza »

JohnnyTh skrev:
Dekkene som sitter på orginalt er en tragedie. Det blir en helt annen sykkel på feks pr3 sier de som har prøvd orginaldekkene.
Dekk er helt avgjørende..

Har brukt Z8 mye pga profilen og Z6 i gamle dager...men den siste gangen nå ble det Angel GT, meget behagelige, like gode som Z8 i sving...men begynte å trappe på slutten av sesongen nå...etter kun 10000 km, Z8 er bedre der. Fikk ut nesten 13 før de begynte foran, men da var de slutt også ...alt over 10 er egentlig bra
Memento mori

ZZR-Erling

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av ZZR-Erling »

Er dette ordnet opp i?
Jeg mener hølet i kurven nede i registeret på Honda'n rundt 3500rpm......
Bilde







Jeg får vel "smøre litt mer på" :twisted

http://www.bike.no/forum/touringsykler/ ... 1200-44570" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av DrGreve »

Hmm, en K1300S koster vel snart 65 tusen mer for noen marginale forskjeller mellom VFR1200, og som du neppe har mye bruk for uansett, og jeg vet hva jeg hadde valgt :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av ZZR-Erling »

DrGreve skrev:Hmm, en K1300S koster vel snart 65 tusen mer for noen marginale forskjeller mellom VFR1200, og som du neppe har mye bruk for uansett, og jeg vet hva jeg hadde valgt :)
m-m, av fem kategorier gikk 4 til BMW og 1 til Honda. Honda vant "Kostnader" ;)

Vedr elektronikk som Hondaen ikke har:
ESA: Electronic Suspension Adjustment..veldig kjekt, spesielt om man kjører enel med passasjer, og eller vekslende last og veiforhold. Man kan velge 3 ulike nivåer på preloa av fjæra bak, samt 3 ulike hydrnivåer på de 3.
ASC: antispinn kort og godt. Veldig kjekt på søkkvåte trebruer, og andre ting som gjør at bakhjulet vil slippe!
Quickshifter: vel, Hondaen kan leveres med dobbeltclutchkasse..tror det er +10kg og endel kroner da.
ABS: har vel begge.

Pris: Kellox oppgir Veil. utsalg kr 266 990/276 990..siste er vel med dobbeltclutchkassa da.
BMW K1300S med ABS og varmeholker, samt 12v-uttak, dvs std: 276 700
:mk

Hva det koster å få justert ventilene på Hondaen, kan man jo tenke seg til...det er neppe billig.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av DrGreve »

Jeg sjekket bare prisen på de som lå på Finn.no pr. dags dato (2013-mod) og differansen var rundt 66 tusen.
Kostnader til service og ventiljustering er grunnen til at jeg har en gammel jernhest, jeg gjør sånt sjøl :)
Og husker ikke sist jeg kjørte over ei våt trebru med sykkelen :lol
Sist redigert av DrGreve den 09 des 2013, 23:11, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Barbarozza »

Hølet er borte på 2013 da de fikk traction control, men dippen er der på alt før, altså i min prisklasse. Men en z bomb til 450 kr ordner det, eller en reflash av ECU. Hvis du ser på dynoen posta før ser du diffen m z bomb. Ventiler koster ikke noe mer på vfr nå en andre. Den har ikke vtec men litt sær motor er det m.h.t. kam og v formen. Egentlig en flott motor som pusher ut 2 hk mindre en bmw m mindre kubikk.

Som jeg håpte skapte tråden litt diskusjon, goodie, uten uenighet går ikke verden forover :prf :prf
Memento mori

ZZR-Erling

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av ZZR-Erling »

...ja, her hadde jeg jo litt å si, også har jeg jo K1300S, og e Nordlenning! :knegg
Har jo også hatt 2 stk ZZR1400 og 2 stk K1200S...men den VFR'en...njæææææ :[-(

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av LoneRider »

Kan du si litt om hvorfor bye, bye blackbird? Jeg vurderer selv å bytte til en xx neste år.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av SuperMorten »

Barbarozza skrev:Vingler hver dag enda...en grønn kawa....en fargeglad bmw, eller en rød eller sølv honda...i det øyeblikket du tror at valget er tatt...så endrer du deg...sikkert noen som kjenner til det :lol
Jeg tenker vel at prestasjonsforskjellene er så små at det nærmest er bare på papir og i benken at det merkes. Ihvertfall når det skal brukes på landeveien med trafikkregler, medtrafikanter, traktorer, lastebiler, gamle kjerringer og unger.. :-)å

Det som faktisk betyr noe er hvordan du sitter, og på hvilken av syklene du trives best, og kjenner deg mest hjemme, trur eg.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Barbarozza »

LoneRider skrev:Kan du si litt om hvorfor bye, bye blackbird? Jeg vurderer selv å bytte til en xx neste år.
Det finnes ikke et helt enkelt svar på dette, men ønske om noe nyere og litt bedre. Jeg har gjort omtrent alle de forbedringene du kan gjøre med XX, samt byttet alt av slitedeler regelmessig. Ikke så mange andre XX som er like godt tatt vare på teknisk. Og den er forbausende pen enda også, men det er jo en sykkel som er 12 år, og teknikken er fra 1996 da den første modellen kom. Og det preges den jo av. Kjøreegenskapene er det ikke noe å klage på da jeg har Wilbers foran og bak så den er stiv, med litt heva bakpart for å få rettere gaffel foran og ergo bedre i sving, nesten på grensen til å være ukomfortabel hvis jeg strammer opp bakdemper. Kjenner jo også alt av ujevnheter i styret pga stivhet foran så det er en sykkel som MÅ kjøres, setter du deg på noe nyere merker du hva jeg mener med en gang :P :p .Men jeg liker den veldig godt og jeg kjenner den ut og inn. Skal ta ventilene nå og nye dekk og bremsebelegg så går den til salg til våren ferdig shinet. Forøvrig går den fælt også med helanlegg, høyrere bensintrykk og powercomander. Fasit er at jeg har pengene, og har lyst, XX min er så bra at den kunne jeg fint hatt i 10 år til, utslitt er den ikke :prf

SuperMorten skrev:eg tenker vel at prestasjonsforskjellene er så små at det nærmest er bare på papir og i benken at det merkes. Ihvertfall når det skal brukes på landeveien med trafikkregler, medtrafikanter, traktorer, lastebiler, gamle kjerringer og unger.. :-)å

Det som faktisk betyr noe er hvordan du sitter, og på hvilken av syklene du trives best, og kjenner deg mest hjemme, trur eg.. :knegg
Dette er litt hvordan jeg tenker, og jeg kjører jo stort sett langtur, så noe litt mer komfortabelt og nyere gjør susen. Jeg er 51 år gammel og ikke like sprek som når jeg var 30. Gikt i henda har jeg også :knegg Så ergonomi er et poeng. Samtidig er jeg ikke eldre en at jeg synes at det bør være litt frekt og jeg er ikke en typisk enduro eller GS sjåfør tiltross for gruskjøring med XX ikke er noe problem. Svære alu kasser er ikke helt meg. Men man skal ikke kimse av de gutta der. Ble frakjørt så det holdt på baksiden av Transfagarsan for halvannet år siden. og jeg greide ikke å riste av meg en ned fra Grimselpass heller, men han greide heller ikke å kjøre forbi meg. Da gikk det altfor fort for oss begge, og jeg er ganske god i nedoverbakke, bedre en opp. Bremsene på XX er svært gode, og jeg har endra litt på dem også. Morsom opplevelse :) Vi hadde store glis rundt etterpå, en tysker yngre en meg
Memento mori

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av DrGreve »

Jeg vet ikke hvor mange ganger verdens motorjournalister har utpekt VFR som den ultimate allrounderen som er god på alt. Den er som poteten, kan brukes på bane, gate og touring og motorkonfigurasjonen med tannhjulsdrevne kammer er bunnsolid og har ingen gjengangerfeil, bortsett fra kanskje litt krøll på ladesiden/regulatoren.
Og noen påstår at den er gammeldags og ikke noen nyvinning motormessig og noen av de som har utrykt dette er BMW-eiere. Ser man bort fra S1000RR er vel den konfigurasjonen BMW har på sine motorer snart hundre år gammel :)
BMW-R16-1930 (2) (650x488).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av simpson »

Vill ikke sette penger på det, men jeg tror at det er flere på BMW`s program nå med rekketoer og firer en det er to sylindre boksere

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av hakhap »

DrGreve skrev:Jeg vet ikke hvor mange ganger verdens motorjournalister har utpekt VFR som den ultimate allrounderen som er god på alt. Den er som poteten, kan brukes på bane, gate og touring og motorkonfigurasjonen med tannhjulsdrevne kammer er bunnsolid og har ingen gjengangerfeil, bortsett fra kanskje litt krøll på ladesiden/regulatoren.
Og noen påstår at den er gammeldags og ikke noen nyvinning motormessig og noen av de som har utrykt dette er BMW-eiere. Ser man bort fra S1000RR er vel den konfigurasjonen BMW har på sine motorer snart hundre år gammel :)
BMW-R16-1930 (2) (650x488).jpg
Personlig synes jeg denne BMW R16-1930 er penere og tøffere en K1300 og VFR :knegg
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar