VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bedre

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av DrGreve »

KydeX skrev:Jeg har en VFR1200. Jeg har skrevet litt om den i min egen tråd her på forumet. Jeg var ihvertfall solgt i det jeg prøvde den. Min er en 2010 modell, men med 2012 software. Det er effekthullet også fjernet, så kurven er stort sett helt linjær. Den drar som fy fra ca. 3000 og hele veien opp. Den er spesifisert med 0-100 på 3 sekund. Det har jeg ikke turt å prøve da den drar sånn at en må klamre seg til styret... Den er superstabil på veien med god vindbeskyttelse. Den oppleves stort sett likt enten det går i 80 eller 180.

Den er heller ingen sinke i svingene selv om den er stor og tung. Her har Honda gjort mye bra med ergonomi. Når man først ruller i gang så føles den kvikkere og mer lettstyrt enn Yamaha FZ6'en jeg hadde før.

Lyden av den potente V4'en er bare fantastisk, spesielt med Akrapovic slipon.

Når det gjelder utseendet så er jo det subjektivt. Jeg liker den. En ting er ihvertfall sikkert, den stikker seg ut i mengden.

Jeg var i samme dilemma som trådstarter. Årsaken til at jeg falt ned på VFR1200 var hovedsakelig pga. At BMW K1300s og kawa zzr1400 lå høyere i pris og at jeg ikke hadde mulighet for prøvekjøring. Zzr falt også litt utenfor pga. At jeg helst ville ha kardang.

Så der har dere mitt syn på saken :) Etter dette innlegget tror jeg at jeg må ut i garasjen å sikle litt og drømme om våren...

Sent from my C6903 using Tapatalk
Jeg fulgte godt med når det i sommer var en VFR1200 på ACR og den spyttet godt unna i svingene. Det eneste jeg ikke falt for var den nye lykten, omtrent lik reaksjon som jeg fikk når jeg så Ford Sierra første gang. Ble vant til det også, etterhvert :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av ZZR-Erling »

Barbarozza skrev:
ZZR-Erling skrev:.Er det ingen her som har VFR1200 og kan si noen vettuge ord? :rop
Vi skremmer dem vel

Men lover Erling, Greven og Vegard (Voddie) en skikkelig prøvetur hvis jeg ender opp med en VFR1200 :)

For da kan vi virkelig snakke ;)
:thumleft :cheers

ZZR-Erling

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av ZZR-Erling »

Denne her sier vel: Honda'en er smoothest, dog har den litt mer lastvekselreaksjon, der BMW'en føles nærmest "jetted", men det er temmelig dødt løp.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=_YjMUXBMJqY[/video]

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Barbarozza »

ja den har jeg sett :D

Det er nok to relativt ulike sykler, med forskjellige karakterer, fordeler og ulemper. Men litt i samme leia alikevel

Ikke så lett velge... en liten stund holdt jeg på å velge Triumph 2011 Speedtripple..sabla fin motor...men jeg kjører jo stort sett langtur..og da falt den gjennom litt

Vel valget blir tatt om en drøy måned, da drar jeg på tysklandstur :-) Langhelg med leiebil og adresser til div steder hvis jeg ikke har en avtale på forhånd. Bursdag i slutten av Januar :redface
Memento mori

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Kawagutten »

Har kjørt vfr1200 med og uten automat og kan ikke si den utmerket seg noe spesielt utenom å være nesten lydløs :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Bringisen »

Vedder fremdeles hatten min på at det blir en VFR på trådstarter. :scratch
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av hakhap »

Bringisen skrev:Vedder fremdeles hatten min på at det blir en VFR på trådstarter. :scratch
Enig høres som han har en favoritt i VFR
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Barbarozza »

hakhap skrev:
Bringisen skrev:Vedder fremdeles hatten min på at det blir en VFR på trådstarter. :scratch
Enig høres som han har en favoritt i VFR
:lol

Pro

Økonomisk er det den som kommer best ut, har nyest ramme, motor og lavt tyngdepunkt. Den er også god på ergonomi, og en jævla underdog som få liker. Det liker jeg.

Cons

Lav annenhåndsverdi og tungsolgt i Tyskland, og ant her. Relativt liten rekkevidde pga liten tank. Tung
Ergo bør man unngå tankveske og toppboks så sant man kan. Må fikses m.h.t. sperring i ECU

Bmw har alt på plass, zzr har kjede, men er sjukt kul siden jeg er kawamann like mye som Honda

Eneste jeg lurer på er hvor mye trøbbel det er m k1300 på sikt da jeg har kun råd til 2009 modellen.
jeg kjører opp mot 15000 i året. Hondaen er veldig bra m lite tull. usk jeg får ikke garanti.
Memento mori

ZZR-Erling

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av ZZR-Erling »

Tipper BMW'en har lavere cog:

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av Barbarozza »

ZZR-Erling skrev:Tipper BMW'en har lavere cog:

Bilde

Bilde
Det ser slik ut, men her ser du også tydelig hvorfor BMW er mer beregna på autobahn kontra mye sving.

Se på vinkel på gaffelbeina...slak...er den tung å svinge ? Jeg må innrømme at jeg ikke svingte så mye med den jeg prøvde

Har du tenkt på å løfte bakenden litt 2-3 mm kanskje Erling ? da blir vinkelen rettere, og du har mye å gå på...på bekostning av stabilitet selvsagt. Så ikke for mye

Jeg har løftet XX med ca 5mm med wilbersdemperen min bak. Den ble mer lettsving, og det var innafor grensa for stabilitet

kanskje det står noe om det på BMW forum også, for på Hondaforumene står dette som et kjent triks..kan du trikse med ESA sånn ?
Memento mori

ZZR-Erling

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av ZZR-Erling »

Nei, den er ikke tung å svinge. Den svinger med en autoritet og stabilitet som overgår alt jeg har hatt, og prøvd!
Meget tillitsvekkende!
Jeg kjører jo aller helst svinger, og det kan denne biken!

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av KydeX »

Jeg tør påstå at det gjør VFR'en også :) Har man først startet svingen så går den på skinner.

Sent from my C6903 using Tapatalk

ZZR-Erling

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvis man er spesielt opptatt av aks, så ser jeg at K1300S tar Haya og ZZR opp til 140. Gjelder 09 modeller.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av DrGreve »

Jeg må nesten spørre Erling om han overhodet har prøvd VFR1200F? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: VFR1200(nesten)like god som BMW K1300 og nesten litt bed

Legg inn av ZZR-Erling »

Nei, jeg har ikke det. Too mutch "Sierra" etter min smak, men den er sikkert bra.

Svar