Hva er den beste sykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev: For noen går heldigvis utviklingen framover :)
aa (650x365).jpg
Men i all verden, endelig en ny superbike fra Japan? :knegg

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

Er enig i at japsene ligger litt etter når det gjelder elektroniske hjelpemidler og duppeditter, men det er dems filosofi å holde prisen nede på sykkelene, så folk som ikke er like rike som her ilandet skal kunne kjøpe seg en.
20-50k kr i andre land kan være veldig mye penger å måtte ut med for å få öhlins, brembo, quickshifter og et fancy dashbord... ;-)

Det er i racing det utvikles, og der er japsene suverene!
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:
DrGreve skrev: For noen går heldigvis utviklingen framover :)
aa (650x365).jpg
Men i all verden, endelig en ny superbike fra Japan? :knegg
He, he. Den er faktisk en tysk nyutvikling fra 85, 18 :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av L-NA »

DrGreve skrev:
simpson skrev:
DrGreve skrev: For noen går heldigvis utviklingen framover :)
aa (650x365).jpg
Men i all verden, endelig en ny superbike fra Japan? :knegg
He, he. Den er faktisk en tysk nyutvikling fra 85, 18 :)

.....noen som har bilder av den Japanske kopien?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Fant den :knegg
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10058377" onclick="window.open(this.href);return false;
Den nye cruiseren fra solens land

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:Fant den :knegg
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10058377" onclick="window.open(this.href);return false;
Den nye cruiseren fra solens land
Som levende interessert i geografi samt at jeg har reist verden rundt i min karriere som sjømann, så mener jeg at jeg er kapabel nok til å belære deg om hvor Japan og Ungarn er lokalisert i forhold til hverandre på verdenskartet :lol
Budapest ligger på koordinatene 47`29`10 nord og 19`01`46 øst.
Tilsvarende for Tokyo er 35`41`36 nord, 139`41`20 øst.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Joda greven, skjønner hvor du vil, men de hentet inn en kjent designer fra Øst-Europa for litt inspirasjon siden de var litt tomme for ideer :prf
Og temaet var vel miljø og gjenbruk :thumleft

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AlfaGuzzi »

simpson skrev:Joda greven, skjønner hvor du vil, men de hentet inn en kjent designer fra Øst-Europa for litt inspirasjon siden de var litt tomme for ideer :prf
Og temaet var vel miljø og gjenbruk :thumleft
Et håpløst tema. Alle synes vel at den sykkelen man selv har investert i er den beste. Det var jo akkurat derfor den ble valgt! Basert på bruksområde, kroppstørrelse, og kjøremønster, og sosial forankring. Liker man ting fra US, så er det vel det som gjelder uansett om det er skrap eller ikke. (gjelder ikke meg personlig)
Har benyttet muligheten til å teste minst 50 spell nye motorsykler og forskjellige modeller de siste 4 år og vært på omtrent alle demodager, og hvis man skal dømme etter dem man opplever når man setter seg på en helt ukjent motorsykkel, så er det 2 ting som intresserer meg. 1: er sykkelen som forventet eller 2: er sykkelen bedre enn det jeg forventet. Det finnes ingen dårlige sykler lengre, bare uinntressante.
Det er kun 2 merker av alle de jeg prøvde som har modeller som var bedre enn forventet (hva jeg hadde forestilt meg) Triumph og Moto Guzzi. de andre syklene leverte omtrent som forventet = kjedelig. Kjørte R sykler også!
og jeg endte opp med en sykkel som overrasket så positivt at det ble nyinvestering i år.
Etter 30 år på motorsykkel var alternativet og slutte å kjøre, fordi det ikke opplevdes som morsomt lengre, med mindre man lå i et tempo som kvalifiserte til pallespikring.
Men altså, et håpløst tema, som det er umulig å bli enige om.
Atle

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

AlfaGuzzi skrev:
simpson skrev:Joda greven, skjønner hvor du vil, men de hentet inn en kjent designer fra Øst-Europa for litt inspirasjon siden de var litt tomme for ideer :prf
Og temaet var vel miljø og gjenbruk :thumleft
Et håpløst tema. Alle synes vel at den sykkelen man selv har investert i er den beste. Det var jo akkurat derfor den ble valgt! Basert på bruksområde, kroppstørrelse, og kjøremønster, og sosial forankring. Liker man ting fra US, så er det vel det som gjelder uansett om det er skrap eller ikke. (gjelder ikke meg personlig)
Har benyttet muligheten til å teste minst 50 spell nye motorsykler og forskjellige modeller de siste 4 år og vært på omtrent alle demodager, og hvis man skal dømme etter dem man opplever når man setter seg på en helt ukjent motorsykkel, så er det 2 ting som intresserer meg. 1: er sykkelen som forventet eller 2: er sykkelen bedre enn det jeg forventet. Det finnes ingen dårlige sykler lengre, bare uinntressante.
Det er kun 2 merker av alle de jeg prøvde som har modeller som var bedre enn forventet (hva jeg hadde forestilt meg) Triumph og Moto Guzzi. de andre syklene leverte omtrent som forventet = kjedelig. Kjørte R sykler også!
og jeg endte opp med en sykkel som overrasket så positivt at det ble nyinvestering i år.
Etter 30 år på motorsykkel var alternativet og slutte å kjøre, fordi det ikke opplevdes som morsomt lengre, med mindre man lå i et tempo som kvalifiserte til pallespikring.
Men altså, et håpløst tema, som det er umulig å bli enige om.
Atle
Jeg kommer aldri til å utbasunere at min sykkel er den beste, rett og slett fordi den ikke er det.
Men motorkonfigurasjonen i min sykkel, er etter min mening den mest geniale løsningen for touringsykler. Den kombinerer V-twin og rekkefirer på en ypperlig måte. Helt fri for vibrasjoner og antageligvis den motoren med mest lineær momentkurve. Og siden begge sylindre på samme sylinder-rekke jobber synkront kan man også si at det ikke er en V-4, men en dobbel twin. Beste motoren, uansett om den sitter i en Vmax, Madura eller en VFR1200, uten tvil :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ojda »

DrGreve skrev:
AlfaGuzzi skrev:
simpson skrev:Joda greven, skjønner hvor du vil, men de hentet inn en kjent designer fra Øst-Europa for litt inspirasjon siden de var litt tomme for ideer :prf
Og temaet var vel miljø og gjenbruk :thumleft
Et håpløst tema. Alle synes vel at den sykkelen man selv har investert i er den beste. Det var jo akkurat derfor den ble valgt! Basert på bruksområde, kroppstørrelse, og kjøremønster, og sosial forankring. Liker man ting fra US, så er det vel det som gjelder uansett om det er skrap eller ikke. (gjelder ikke meg personlig)
Har benyttet muligheten til å teste minst 50 spell nye motorsykler og forskjellige modeller de siste 4 år og vært på omtrent alle demodager, og hvis man skal dømme etter dem man opplever når man setter seg på en helt ukjent motorsykkel, så er det 2 ting som intresserer meg. 1: er sykkelen som forventet eller 2: er sykkelen bedre enn det jeg forventet. Det finnes ingen dårlige sykler lengre, bare uinntressante.
Det er kun 2 merker av alle de jeg prøvde som har modeller som var bedre enn forventet (hva jeg hadde forestilt meg) Triumph og Moto Guzzi. de andre syklene leverte omtrent som forventet = kjedelig. Kjørte R sykler også!
og jeg endte opp med en sykkel som overrasket så positivt at det ble nyinvestering i år.
Etter 30 år på motorsykkel var alternativet og slutte å kjøre, fordi det ikke opplevdes som morsomt lengre, med mindre man lå i et tempo som kvalifiserte til pallespikring.
Men altså, et håpløst tema, som det er umulig å bli enige om.
Atle
Jeg kommer aldri til å utbasunere at min sykkel er den beste, rett og slett fordi den ikke er det.
Men motorkonfigurasjonen i min sykkel, er etter min mening den mest geniale løsningen for touringsykler. Den kombinerer V-twin og rekkefirer på en ypperlig måte. Helt fri for vibrasjoner og antageligvis den motoren med mest lineær momentkurve. Og siden begge sylindre på samme sylinder-rekke jobber synkront kan man også si at det ikke er en V-4, men en dobbel twin. Beste motoren, uansett om den sitter i en Vmax, Madura eller en VFR1200, uten tvil :)

Nå har jeg ikke kjørt VFR 1200 F'en, men jeg fikk meg en grei tur på begge variantene av
VFR 1200 X, men var ikke spesiellt imponert. Fant liksom ikke kjøreglede i turtallsregisteret :scratch
Jeg smiler når jeg kjører Tiger, det gjorde jeg ikke på Hondaene :sorry
Kommer til å få et jævelig problem når jeg skal ha sykkel neste gang
:-k
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

[quote="DrGreveMen motorkonfigurasjonen i min sykkel, er etter min mening den mest geniale løsningen for touringsykler. Den kombinerer V-twin og rekkefirer på en ypperlig måte. Helt fri for vibrasjoner og antageligvis den motoren med mest lineær momentkurve. Og siden begge sylindre på samme sylinder-rekke jobber synkront kan man også si at det ikke er en V-4, men en dobbel twin. Beste motoren, uansett om den sitter i en Vmax, Madura eller en VFR1200, uten tvil :)[/quote]


Men hvorfor mener du den er best?
Pga vibrasjoner og moment?
Både rekkesekser og bokserseksere har mindre vibrasjoner og lineær effektkurve.
For ikke å nevne tresylindra motorer?
Hva med tyngde, drivstofføkonomi, serviceintervaller og servicekostnader, levetid osv.?
Teller ikke det eller er den rett og slett best på det også?
Sist redigert av simpson den 13 des 2013, 19:09, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:Men hvorfor mener du den er best?
Pga vibrasjoner og moment?
Både rekkesekser og bokserseksere har mindre vibrasjoner og lineær effektkurve.

Hva med tyngde, drivstofføkonomi, serviceintervaller og servicekostnader, levetid osv.?
Teller ikke det eller den den rett og slett best på det også?
Det er vel ingen mc-motor som har så lite feil som en V-4 plassert i en VFR, og levetiden skulle være vel dokumentert i snart 28 år.
Og passerer man motorvekt over 100kg begynner den å bli en effektbelastning hvis ikke rammen også forsterkes for å takle vekten, dermed øker vekten totalt. V-4 er perfekt i så måte og derfor er VFR såpass god, uansett om man kjører på bane eller vei. Rett og slett et kinderegg. En sykkel med rekke eller boxersekser med noenlunde lik effekt klarer ikke å holde VFR på bane, er min påstand
Og jeg skrev "touringsykler" nettopp på grunn av drivstofføkonomi på, nettopp touring, den bruker ikke nevneverdig mer suppe enn andre i samme segment.
Og til slutt, VFR er vel en av de billigste å forsikre?
EDIT: Og en ting til. I segmentet gammel cruiser er det vel bare V-maxen som slår en Magna 1100 på effekt og den er også en V-4.
Sist redigert av DrGreve den 13 des 2013, 19:15, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Jeg så du skrev touring og det er vel der seksere gjør seg best.
Skal ikke motsi deg på dine argumenter, men ville høre hva som ligger bak påstanden din.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:Jeg så du skrev touring og det er vel der seksere gjør seg best.
Skal ikke motsi deg på dine argumenter, men ville høre hva som ligger bak påstanden din.
Selv jeg skjønner at en V-4 ikke vil være en hensiktsmessig motorkonfigurasjon i en ADV-sykkel :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev:
simpson skrev:Jeg så du skrev touring og det er vel der seksere gjør seg best.
Skal ikke motsi deg på dine argumenter, men ville høre hva som ligger bak påstanden din.
Selv jeg skjønner at en V-4 ikke vil være en hensiktsmessig motorkonfigurasjon i en ADV-sykkel :lol
Når du formulerer det på den måten blir det kanskje litt selvdestruerende å spørre, men likevel ... Hvorfor ikke egentlig?

Svar