Hva er den beste sykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

jhn skrev:
DrGreve skrev:
simpson skrev:Jeg så du skrev touring og det er vel der seksere gjør seg best.
Skal ikke motsi deg på dine argumenter, men ville høre hva som ligger bak påstanden din.
Selv jeg skjønner at en V-4 ikke vil være en hensiktsmessig motorkonfigurasjon i en ADV-sykkel :lol
Når du formulerer det på den måten blir det kanskje litt selvdestruerende å spørre, men likevel ... Hvorfor ikke egentlig?
Vekt på motoren blir for voldsomt på grus og i skogen, tror jeg. Men det er ikke noe jeg vet, men tror :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:
jhn skrev:
DrGreve skrev:
simpson skrev:Jeg så du skrev touring og det er vel der seksere gjør seg best.
Skal ikke motsi deg på dine argumenter, men ville høre hva som ligger bak påstanden din.
Selv jeg skjønner at en V-4 ikke vil være en hensiktsmessig motorkonfigurasjon i en ADV-sykkel :lol
Når du formulerer det på den måten blir det kanskje litt selvdestruerende å spørre, men likevel ... Hvorfor ikke egentlig?
Vekt på motoren blir for voldsomt på grus og i skogen, tror jeg. Men det er ikke noe jeg vet, men tror :)
Du har jo den derre crosstourer eller hva den heter.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:
DrGreve skrev:
jhn skrev:
DrGreve skrev:
simpson skrev:Jeg så du skrev touring og det er vel der seksere gjør seg best.
Skal ikke motsi deg på dine argumenter, men ville høre hva som ligger bak påstanden din.
Selv jeg skjønner at en V-4 ikke vil være en hensiktsmessig motorkonfigurasjon i en ADV-sykkel :lol
Når du formulerer det på den måten blir det kanskje litt selvdestruerende å spørre, men likevel ... Hvorfor ikke egentlig?
Vekt på motoren blir for voldsomt på grus og i skogen, tror jeg. Men det er ikke noe jeg vet, men tror :)
Du har jo den derre crosstourer eller hva den heter.
Ja, den har jeg jo glemt, sykkelen som vil spise den utdaterte GS-boxern til frokost som ADV-sykkel :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Tja, eller å stå i veikanten og spytte grus og småstein etter å ha prøvd seg på en Multistrada :knegg

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:Tja, eller å stå i veikanten og spytte grus og småstein etter å ha prøvd seg på en Multistrada :knegg
Multistrada er grei nok, men har ikke V-4 motor :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

:thumleft
DrGreve skrev:
simpson skrev:Tja, eller å stå i veikanten og spytte grus og småstein etter å ha prøvd seg på en Multistrada :knegg
Multistrada er grei nok, men har ikke V-4 motor :)
:thumleft nettop
Den har NEMLIG V-TWIN
Og det er saker skal jeg si deg :yeyeye

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev::thumleft
DrGreve skrev:
simpson skrev:Tja, eller å stå i veikanten og spytte grus og småstein etter å ha prøvd seg på en Multistrada :knegg
Multistrada er grei nok, men har ikke V-4 motor :)
:thumleft nettop
Den har NEMLIG V-TWIN
Og det er saker skal jeg si deg :yeyeye
Merkelig at de ikke bruker V-twin i MotoGP men etterligner konfigurasjonen som Honda har i V-4 med stempler som jobber synkront? :-k
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Vel, det har vært innom mye rart der du, før siste regelendring kjørte de fleste 5 sylinra, inkludert Honda.
Men se på Superbike, som er det nærmeste du kommer gatesykler, kun Aprilia som kjører V 4. Til og med Honda kjører rekkefirer :scratch

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:Vel, det har vært innom mye rart der du, før siste regelendring kjørte de fleste 5 sylinra, inkludert Honda.
Men se på Superbike, som er det nærmeste du kommer gatesykler, kun Aprilia som kjører V 4. Til og med Honda kjører rekkefirer :scratch
Ikke for å virke frekk, men hvis V eller L-twin er så suveren, så er det litt motstridende å ikke bruke den i MotoGP? :scratch
Jeg skal ikke strekke strikken noe lenger :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

En stor fordel som de er avhengig av i motogp er å ha så smal motor som mulig.
Og det har V motorer.
Men V motorer har bakdeler som ikke rekkemotorer har, så det blir litt pest eller kolera.
Men jeg sier ikke at V 4 er dårlig, men vil heller ikke si at det er best.
Men det er kun en V 4 som kan matche Ducati v2 og den også italiensk, Aprilia RSV

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Jompa »

simpson skrev:Vel, det har vært innom mye rart der du, før siste regelendring kjørte de fleste 5 sylinra, inkludert Honda.
Men se på Superbike, som er det nærmeste du kommer gatesykler, kun Aprilia som kjører V 4. Til og med Honda kjører rekkefirer :scratch
De fleste ?
Æ prøvde å søke på nettet og fant bare en 5 -cyl sykkel, Honda.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

Korrekt Jompa, kun Honda som kjørte V5.
Alle de andre hadde 4'ere. Duc-V4, Yam-R4, Kaw-R4, Suz-R4, Apr-V4...

V4 har en fordel som simpson var inne på.. den er smalere og et lavere tyngdepunkt.
V-twin er underlegen i racing! Er jo en grunn for at de er langt unna i sbk og helt fraværende i motogp ;-)

Itillegg har Ducati trumphet igjennom å ha 200ccm mer for å være konkurransedyktig, men ikke engang det er nok...

Så V4 og R4 er det som gjeld!

Ikke sant? :[-o<
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ejs »

:thumleft
teoretisk sett er det vel 90 graders v4, eller rekke4 med 270 graders veiv som er best. :scratch
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

MH434 skrev:Korrekt Jompa, kun Honda som kjørte V5.
Alle de andre hadde 4'ere. Duc-V4, Yam-R4, Kaw-R4, Suz-R4, Apr-V4...

V4 har en fordel som simpson var inne på.. den er smalere og et lavere tyngdepunkt.
V-twin er underlegen i racing! Er jo en grunn for at de er langt unna i sbk og helt fraværende i motogp ;-)

Itillegg har Ducati trumphet igjennom å ha 200ccm mer for å være konkurransedyktig, men ikke engang det er nok...

Så V4 og R4 er det som gjeld!

Ikke sant? :[-o<
Litt morsomt at duc har trumfet gjennom 1200 for TWIN.
Vel, historien er lett å lese. Det har vært tilbake til på 70 tallet i USA vært diskusjon mellom vtwin og rekkefirer.
Da var det 1000 for TWIN og 750 for firer.
Dette har videre kommet inn i superbike.
I begynnelsen var det 750 for firere og 1000 for twinner.
Ducati var overlegene og japsene trodde at det var en kjempefordel.
Honda kom med VTR 1000 og vant to vm titler, Suzuki kom med TL og vant inengting oh trakk seg.
Når det kom nye regler med 1000 for firere og 1100 for V TWIN så trakk Honda seg.
Det er ikke en Ducati regel, men en V TWIN regel som alle kan benytte seg av.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:
MH434 skrev:Korrekt Jompa, kun Honda som kjørte V5.
Alle de andre hadde 4'ere. Duc-V4, Yam-R4, Kaw-R4, Suz-R4, Apr-V4...

V4 har en fordel som simpson var inne på.. den er smalere og et lavere tyngdepunkt.
V-twin er underlegen i racing! Er jo en grunn for at de er langt unna i sbk og helt fraværende i motogp ;-)

Itillegg har Ducati trumphet igjennom å ha 200ccm mer for å være konkurransedyktig, men ikke engang det er nok...

Så V4 og R4 er det som gjeld!

Ikke sant? :[-o<
Litt morsomt at duc har trumfet gjennom 1200 for TWIN.
Vel, historien er lett å lese. Det har vært tilbake til på 70 tallet i USA vært diskusjon mellom vtwin og rekkefirer.
Da var det 1000 for TWIN og 750 for firer.
Dette har videre kommet inn i superbike.
I begynnelsen var det 750 for firere og 1000 for twinner.
Ducati var overlegene og japsene trodde at det var en kjempefordel.
Honda kom med VTR 1000 og vant to vm titler, Suzuki kom med TL og vant inengting oh trakk seg.
Når det kom nye regler med 1000 for firere og 1100 for V TWIN så trakk Honda seg.
Det er ikke en Ducati regel, men en V TWIN regel som alle kan benytte seg av.
Selektiv argumtasjon er lov, men siden du glemmer det, skal jeg passe på å friske litt opp. :[-X
4 sylindersyklene fikk en vektstraff på 30kg som ikke ble endret før i 1994.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar