Valg av MC - nok en fersking

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
andre-gj
Innlegg: 29
Registrert: 05 jan 2014, 11:10
Motorsykkelen din: '13 KTM 1190 Adv.
Sted: Drammen

Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av andre-gj »

Hei,

Jeg er nok en fersk MC sjåfør som kan trenge litt hjelp til valg av min første MC. Har kikket litt rundt på forumet, uten helt å klare å finne noe svar på mitt ønske.

Kl. A fikk jeg bestått i høst, da fikk jeg låne skolesykkelen (en Honda cbf600) en helg. Jeg synes i grunn at det var en artig sykkel å kjøre, men tror jeg ønsker meg noe med litt skjerming for vinden - for det blåste godt på motorveien.
Senere på høsten fikk jeg låne en 04 BMW 650GS, denne var også artig å kjøre, men her likte jeg ikke lyden og er redd den blir for slapp når jeg skal han kona bakpå.

Nå nærmer det seg tid får å kjøpe egen sykkel og jeg synes det er litt vanskelig - det er mange fine og spennende sykler som frister. Men jeg prøver å være litt fornuftig oppi det hele.
Så det jeg ønsker meg er en grei, rimelig nybegynner sykkel som ikke har noe problem med å ha kona og noe bagasje bakpå(weekendturer). Men sykkelen kommer i hovedsak til å blir brukt til og fra jobb...

Jeg begynte først å se etter Honda/Suzuki +- 600 ccm 2000 modeller til under 50000. Her var det mange fine sykler som jeg kunne tenkt meg.
MEN som fikk jeg høre av en bekjent at man burde opp på 800 ccm dersom man skal kjøre med passasjer. Og da begynte valgets kval å komme.

Jeg har i utgangspunktet satt kr 50000 som maks pris, men her er det lite eller ingen 800 ccm.
Har forøvrig funnet ut at jeg synes Honda vfr 800 appellerer veldig godt til meg, men da må jeg strekke meg ett stykke over budsjett.

Det jeg først og fremst ønsker tilbakemeldinger om er hvorvidt 600 ccm er for lite for meg?Og gjerne noen andre innspill på valg av sykkel.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av Carpa »

Velkommen hit :-)

Jeg er vel ikke akkurat proff på området, men jeg har en 2007 mod Kawasaki ER6, 650 ccm og den er for slapp når jeg har på passasjer.
Min venninne har en 2009 mod Bandit 650 og den er det mer futt i med passasjer. Hun reiser på lange turer med full oppakking og passasjer. Tror man nesten bare må prøve seg frem når det kommer til kjørestil for det er så smak og behag
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av AJ »

andre-gj skrev:Hei,

Jeg er nok en fersk MC sjåfør som kan trenge litt hjelp til valg av min første MC. Har kikket litt rundt på forumet, uten helt å klare å finne noe svar på mitt ønske. (...)
Det jeg først og fremst ønsker tilbakemeldinger om er hvorvidt 600 ccm er for lite for meg?Og gjerne noen andre innspill på valg av sykkel.
Hei, og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Hva med å øke budsjettet noe og se nærmere på et alternativ som denne:

Bilde

Mer info her:
http://www.mc-huset.no/BruktMC.aspx#.UslHq87xcR0" onclick="window.open(this.href);return false;

Hadde selv meget god erfaring og masnge gode opplevelser med en 2006 mod, som jeg kjørte tett oppunder 60000 km med i løpet av de fire årene jeg eide den fra den var ny.
Kjørte mye med passasjer og fullt bagasjesett som vist på bildet.
poulet_cavalier her på forumet er for øvrig tidligere eier av den røde flotte TDM'en :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3456
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av JohnnyTh »

Enig i det at 800 er nok en bedre trørrelse med passasjer.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av Kjellrf »

Skal du ha en bra 600 for fører og passasjer, i din prisklasse, kan jeg anbefale Kawasaki ZZR600. Morsom og lettkjørt.
Går omtrent like bra som VFR.

:thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av Snikkeren »

AJ skrev:
andre-gj skrev:Hei,

Jeg er nok en fersk MC sjåfør som kan trenge litt hjelp til valg av min første MC. Har kikket litt rundt på forumet, uten helt å klare å finne noe svar på mitt ønske. (...)
Det jeg først og fremst ønsker tilbakemeldinger om er hvorvidt 600 ccm er for lite for meg?Og gjerne noen andre innspill på valg av sykkel.
Hei, og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Hva med å øke budsjettet noe og se nærmere på et alternativ som denne:

Bilde

Mer info her:
http://www.mc-huset.no/BruktMC.aspx#.UslHq87xcR0" onclick="window.open(this.href);return false;

Hadde selv meget god erfaring og masnge gode opplevelser med en 2006 mod, som jeg kjørte tett oppunder 60000 km med i løpet av de fire årene jeg eide den fra den var ny.
Kjørte mye med passasjer og fullt bagasjesett som vist på bildet.
poulet_cavalier her på forumet er for øvrig tidligere eier av den røde flotte TDM'en :-)
Trenger ikke nødvendigvis å øke budsjettet: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... 2&ov=web-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Men uten å øke budsjettet får man ikke ABS bremser på TDM'en.

Jeg har selv en TDM 900, og det er en knall sykkel. Funker fint med oppakning og fruen bakpå.

Dette er en sykkel som funker fint både for nybegynnere og erfarne motorsyklister, men som det ofte er, etter en stund ønsker man seg litt større motor. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
andre-gj
Innlegg: 29
Registrert: 05 jan 2014, 11:10
Motorsykkelen din: '13 KTM 1190 Adv.
Sted: Drammen

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av andre-gj »

Takk for raske tilbakemeldinger!

Jeg har kikket litt på TDM850/900 også, det virker som er fin sykkel, men VFR800 ligger før på lista om jeg skal øke budsjettet.

Bandit har jeg kikket på og det er en del av dem innen for søkerammen, mye mulig jeg velger å se nærmere på disse som en første sykkel, og heller gå opp ett hakk ved neste kjøp.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av L-NA »

andre-gj skrev:Takk for raske tilbakemeldinger!

Jeg har kikket litt på TDM850/900 også, det virker som er fin sykkel, men VFR800 ligger før på lista om jeg skal øke budsjettet.

Bandit har jeg kikket på og det er en del av dem innen for søkerammen, mye mulig jeg velger å se nærmere på disse som en første sykkel, og heller gå opp ett hakk ved neste kjøp.


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg har kjørt tur med både TDM 850, og VFR 750. og begge har krefter så det holder. Valget går da mer på bruksområde, og ergonomi. TDM`n er absolutt å foretrekke om du er litt stor (slik som jeg) da med tanke på behagelig kjøre stilling og godt bunndrag. Spesielt med last i motbakker. Også det å kunne ligge på en behagelig RPM i mellom 80 - 90 på lange turer er denne sykkelen super. Men jeg må jo innrømme at da jeg solgte TDM`n så var det delvis fordi jeg ønsket mer kraft med lastet sykkel i lange oppover bakker.

Her får du bra fraspark fra VFR`n, men da må det RPM til. Og så noe annen sittestilling. Begge syklene kan vel regnes for noe av det mest driftsikkre som er i handelen...

Men skulle jeg med mine 186 cm og 100 Kg velge sykkel av disse to så ble det nok uten tvil TDM`n....den er ingen feilparkering, Og 900 er betydelig mer drag i en 850 som jeg hadde :-) lykke til...

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av Snikendeugle »

BMW 800 GS?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av L-NA »

Snikendeugle skrev:BMW 800 GS?

Bilgste på finn er 110 000,-

Det er den ikke verdt i forhold til TDM`n. Og om du ikke har tenkt deg langt utenfor allfarvei, så ville er TDM et full godt alternativ....og vel så det...

Glemte å velle ved denne :-)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=44907203" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av Snikendeugle »

Ah, var ikke klar over at den var såppas drøyt priset :o
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av DrGreve »

En sykkel som skal takle autobane med bagasje og passasjer bør ha over 100hk og det utelukker vel TDM?
VFR800 er i så måte et særdeles godt valg :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av AJ »

DrGreve skrev:En sykkel som skal takle autobane med bagasje og passasjer bør ha over 100hk og det utelukker vel TDM?
VFR800 er i så måte et særdeles godt valg :)
Hm... :-k :scratch
Vet om flere Harley'er med godt under 100 HK som har kjørt med bagasje og passasjer på Autobahn...
Tror jammen også tagesk med sin GS 1150 og 85 HK, omtrent likt med TDM 900, har kjørt på Autobahn med mye bagasje og passasjer.

Veldig kategorisk uttalelse, synes jeg, å påstå at om en sykkel skal kunne takle motoveikjøring i Europa bør den ha mer enn 100 HK... =;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av DrGreve »

AJ skrev:Veldig kategorisk uttalelse, synes jeg, å påstå at om en sykkel skal kunne takle motoveikjøring i Europa bør den ha mer enn 100 HK... =;
Det var da en veldig kategorisk påstand å mene at min påstand var kategorisk all den tid det var et spørsmålstegn i enden av påstanden? :)
En Harley opererer vel på et annet turtallsområde og har godt med moment, men kan vel neppe kalles en fartsmaskin, og merket er jo heller ikke med i vurderingen til trådstarter.
Jeg ville uansett valgt VFR800 av de syklene trådstarter vurderer, men det er vel neppe noen overraskelse :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av MC - nok en fersking

Legg inn av L-NA »

Tja... det er vel ikke antall HK som avgjør om en sykkel kan kjøre på Autobhan eller ikke, eller hvilken hastighet den kan holde. Dersom det var kun Autobhan jeg skulle brukt sykkelen så ville jeg nok foretrukket VFR, men til alt annet så kom TDM først. TDM er fullt brukbar på Autobhan, men da selvfølgelig i lavere hastigheter en VFR. og da ikke pga for lite HK. Selv om dette er to veeeldig forskjellige sykler, så tror jeg begge vil være et godt valg. Men da kanskje førerens ergonomi og bruksområdet som avgjør hvilken som passer best. Da jeg kjøpte GSX 650F til kona, vurderte jeg også VFR800 meget sterkt. GSX`n ble ene og alene valgt pga styre og sitte silingen. Forøvrig to sykler jeg vurderer høyt etter min smak..men som sagt. til meg selv hadde jeg valgt TDM :-)

Svar