Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen er V2

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen er V2

Legg inn av lars_helgek »

Hei

EDn kar som spør om sykkelen er en "v2"?

De refferer da vel til det som kalles v-twin?

Min gamlew 84 mod. fj1100 er vel v4?

Har NULL teknisk innsikt :/
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e

Legg inn av lars_helgek »

hva ligger egentlig i at noe er v-det ene og v- det andre?
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
MatsF10
Innlegg: 6
Registrert: 12 feb 2014, 22:28
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5 500 1997
Sted: Kristiansand

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e

Legg inn av MatsF10 »

Om jeg ikke tar helt feil er din en rekke 4'er

V2 vil si en tosylindret motor hvor sylindrene står i en V form, liksom ut ifra hverandre, om det er en V4 er det akkurat likt bare 2 sylindre ekstra. vanlig med v2 men tror om det er firesylindret er det mest vanlig med rekke. :) *ingen ekspert*

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e

Legg inn av Epylypzon »

Såvidt jeg vet er FJ1100 en R4. Altså en rekkefirer.

Forskjellen på motorer kan dere se et utklipp av her
Bilde
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e

Legg inn av DrGreve »

V-2 er populært kalt v-twin og mange ganger følger det gjerne et tall etter som angir graden (vinkelen) mellom sylindrene. I sin ytterste konsekvens finnes det også¨L-tvin, som menes med at sylindrene ser ut som en L.
V-4 er i praksis 2 V-twin plassert ved siden av hverandre fordi begge stemplene på samme sylinder-rekke går synkront. Graden, i Honda sitt tilfelle er vanligvis i (i V-4konfigurasjon) 45, 65 eller 90 grader mellom.
Så har man såkalte "inline-motorer som på godt norsk er rekkemotorer, 2, 3 eller 4 sylindret som deler samme veiv og kamaksler.
Boksere har 2, 4 eller 6 sylindre men der står sylindrene mot hverandre og stempelstengene (i en skjematisk framstilling) ser ut som boksere som slår mot hverandre.
Og til slutt har man noen raringer, slik som Guzzi som har en V-twin som er tverrstillt i ramma slik at sylindrene står på skrå ut til siden, gyselig... :)
Og til slutt noen 3 sylindrede motorer hvor de har kastet sylindrene i en trommel og montert slik som de så ut da, litt her og der, 2 fremme og en bak eller noe annet rart, he, he. :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e

Legg inn av ZZR-Erling »

FJ1100 ER en R4/rekkefirer ja.
Har sjøl hatt en -84.

Suzuki RG500 har to veiver og fire sylindrer...hva kalles den config'en da?

Bilde

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e

Legg inn av Haavar »

ZZR-Erling skrev:FJ1100 ER en R4/rekkefirer ja.
Har sjøl hatt en -84.

Suzuki RG500 har to veiver og fire sylindrer...hva kalles den config'en da?

Bilde
Den blir vel kalt square four, eller firkantfirer på norsk :D

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e

Legg inn av gorbys »

U motor ifølge wikipedia ;)

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e

Legg inn av Kmann »

Må for ordens skyld legge til at det også finnes boxermotor, dette er en motor hvor stemplene slår fra hverandre, Altså en eller flere sylindre på hver side. BMW, er vel den mest kjente i MC-verden... WV-boble i bilverden :) Ja Dr Greve nevnte de jo... var litt redd for at BMW ble glemt her, fikk et lite snev av panikkangst... :-)å
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e

Legg inn av lars_helgek »

Takker for svar :)

Rart med det, altid hatt lyst på sykkel, lappen og alt, men har aldri vært opptatt av den tekniske biten :)

Så kjøregleden er enorm, ivrer som om en var barn på julaften når våren nærmer seg, men det rent tekniske har en fortsatt ingen peiling på :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e

Legg inn av Æljen »

For en del år siden hadde jeg en Honda NS400r den har 90 grader V3 totakt :thumleft

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e

Legg inn av KydeX »

lars_helgek skrev:Takker for svar :)

Rart med det, altid hatt lyst på sykkel, lappen og alt, men har aldri vært opptatt av den tekniske biten :)

Så kjøregleden er enorm, ivrer som om en var barn på julaften når våren nærmer seg, men det rent tekniske har en fortsatt ingen peiling på :)
Spiller vel ingen rolle :) En trenger ikke være mekaniker for å være flink å kjøre.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e

Legg inn av ejs »

DrGreve skrev:V-2 er populært kalt v-twin og mange ganger følger det gjerne et tall etter som angir graden (vinkelen) mellom sylindrene. I sin ytterste konsekvens finnes det også¨L-tvin, som menes med at sylindrene ser ut som en L.
V-4 er i praksis 2 V-twin plassert ved siden av hverandre fordi begge stemplene på samme sylinder-rekke går synkront. Graden, i Honda sitt tilfelle er vanligvis i (i V-4konfigurasjon) 45, 65 eller 90 grader mellom.
Så har man såkalte "inline-motorer som på godt norsk er rekkemotorer, 2, 3 eller 4 sylindret som deler samme veiv og kamaksler.
Boksere har 2, 4 eller 6 sylindre men der står sylindrene mot hverandre og stempelstengene (i en skjematisk framstilling) ser ut som boksere som slår mot hverandre.
Og til slutt har man noen raringer, slik som Guzzi som har en V-twin som er tverrstillt i ramma slik at sylindrene står på skrå ut til siden, gyselig... :)
Og til slutt noen 3 sylindrede motorer hvor de har kastet sylindrene i en trommel og montert slik som de så ut da, litt her og der, 2 fremme og en bak eller noe annet rart, he, he. :thumleft
:evil

Guzzi og BMW har langsgående plassert motor.
Ducati & HD osv. har tverrstilt motor slik som rekkemotorene.

:jada:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e

Legg inn av AJ »

ejs skrev:
DrGreve skrev:V-2 er populært kalt v-twin og mange ganger følger det gjerne et tall etter som angir graden (vinkelen) mellom sylindrene. I sin ytterste konsekvens finnes det også¨L-tvin, som menes med at sylindrene ser ut som en L.
V-4 er i praksis 2 V-twin plassert ved siden av hverandre fordi begge stemplene på samme sylinder-rekke går synkront. Graden, i Honda sitt tilfelle er vanligvis i (i V-4konfigurasjon) 45, 65 eller 90 grader mellom.
Så har man såkalte "inline-motorer som på godt norsk er rekkemotorer, 2, 3 eller 4 sylindret som deler samme veiv og kamaksler.
Boksere har 2, 4 eller 6 sylindre men der står sylindrene mot hverandre og stempelstengene (i en skjematisk framstilling) ser ut som boksere som slår mot hverandre.
Og til slutt har man noen raringer, slik som Guzzi som har en V-twin som er tverrstillt i ramma slik at sylindrene står på skrå ut til siden, gyselig... :)
Og til slutt noen 3 sylindrede motorer hvor de har kastet sylindrene i en trommel og montert slik som de så ut da, litt her og der, 2 fremme og en bak eller noe annet rart, he, he. :thumleft
:evil

Guzzi og BMW har langsgående plassert motor.
Ducati & HD osv. har tverrstilt motor slik som rekkemotorene.

:jada:
:janikk :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e

Legg inn av omaas »

ejs skrev:
DrGreve skrev:V-2 er populært kalt v-twin og mange ganger følger det gjerne et tall etter som angir graden (vinkelen) mellom sylindrene. I sin ytterste konsekvens finnes det også¨L-tvin, som menes med at sylindrene ser ut som en L.
V-4 er i praksis 2 V-twin plassert ved siden av hverandre fordi begge stemplene på samme sylinder-rekke går synkront. Graden, i Honda sitt tilfelle er vanligvis i (i V-4konfigurasjon) 45, 65 eller 90 grader mellom.
Så har man såkalte "inline-motorer som på godt norsk er rekkemotorer, 2, 3 eller 4 sylindret som deler samme veiv og kamaksler.
Boksere har 2, 4 eller 6 sylindre men der står sylindrene mot hverandre og stempelstengene (i en skjematisk framstilling) ser ut som boksere som slår mot hverandre.
Og til slutt har man noen raringer, slik som Guzzi som har en V-twin som er tverrstillt i ramma slik at sylindrene står på skrå ut til siden, gyselig... :)
Og til slutt noen 3 sylindrede motorer hvor de har kastet sylindrene i en trommel og montert slik som de så ut da, litt her og der, 2 fremme og en bak eller noe annet rart, he, he. :thumleft
:evil

Guzzi og BMW har langsgående plassert motor.
Ducati & HD osv. har tverrstilt motor slik som rekkemotorene.

:jada:
Her er et eksempel på en langsgående Hondamotor i en Guzziramme:
http://caferacersunited.com/honda-cafe- ... tjoelkers/
Og en video av sykkelen, ganske feit lyd på denne:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=YEkiYJ9GH2U[/video]
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Svar