Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ZZR-Erling

Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av ZZR-Erling »

Henvendte meg igår til mitt selskap der jeg har full bonus og full kasko.
Jeg vil delta på BMW Klubbens Rustløser 25 april. Jeg la ved info som link. Dette er et kurs i regi av Senior MC.
Her er hva Gjensidige svarte:
Hei ErlingForsikringen dekker ikke:o Skade ved kjøring på avsperret område, på bane eller vei, som foreksempel Rudskogen, Vålerbanen og Nürburgring.o Forsikringen gjelder likevel kjøring som inngår i obligatorisk opplæringtil førerkort, eller er øvelse som beskrevet i Trafikkopplæringsforskriftenkapittel 9.Ha en fin kveld.Med vennlig hilsenThomas Syversen


Kanskje noen kan si noe om de andre selskapene?

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av L-NA »

ZZR-Erling skrev:Henvendte meg igår til mitt selskap der jeg har full bonus og full kasko.
Jeg vil delta på BMW Klubbens Rustløser 25 april. Jeg la ved info som link. Dette er et kurs i regi av Senior MC.
Her er hva Gjensidige svarte:
Hei ErlingForsikringen dekker ikke:o Skade ved kjøring på avsperret område, på bane eller vei, som foreksempel Rudskogen, Vålerbanen og Nürburgring.o Forsikringen gjelder likevel kjøring som inngår i obligatorisk opplæringtil førerkort, eller er øvelse som beskrevet i Trafikkopplæringsforskriftenkapittel 9.Ha en fin kveld.Med vennlig hilsenThomas Syversen


Kanskje noen kan si noe om de andre selskapene?

Hmm...skal sjekke med Tryg. Poster svaret her i tråden når jeg får svar.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av ojda »

ZZR-Erling skrev:Henvendte meg igår til mitt selskap der jeg har full bonus og full kasko.
Jeg vil delta på BMW Klubbens Rustløser 25 april. Jeg la ved info som link. Dette er et kurs i regi av Senior MC.
Her er hva Gjensidige svarte:
Hei ErlingForsikringen dekker ikke:o Skade ved kjøring på avsperret område, på bane eller vei, som foreksempel Rudskogen, Vålerbanen og Nürburgring.o Forsikringen gjelder likevel kjøring som inngår i obligatorisk opplæringtil førerkort, eller er øvelse som beskrevet i Trafikkopplæringsforskriftenkapittel 9.Ha en fin kveld.Med vennlig hilsenThomas Syversen


Kanskje noen kan si noe om de andre selskapene?
Styrte også mye med dette i fjor, ikke lett å få et entydig svar fra Gjensidige :scratch :scratch

Men her skal du se linken sin her :vs

http://nmcu.org/kaskoforsikring-p-f-rerutviklingskurs" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av Voodoodoo »

ZZR-Erling skrev:Henvendte meg igår til mitt selskap der jeg har full bonus og full kasko.
Jeg vil delta på BMW Klubbens Rustløser 25 april. Jeg la ved info som link. Dette er et kurs i regi av Senior MC.
Her er hva Gjensidige svarte:
Hei ErlingForsikringen dekker ikke:o Skade ved kjøring på avsperret område, på bane eller vei, som foreksempel Rudskogen, Vålerbanen og Nürburgring.o Forsikringen gjelder likevel kjøring som inngår i obligatorisk opplæringtil førerkort, eller er øvelse som beskrevet i Trafikkopplæringsforskriftenkapittel 9.Ha en fin kveld.Med vennlig hilsenThomas Syversen


Kanskje noen kan si noe om de andre selskapene?
Har jernbanen og har forsikring med unntak av kjøring på tid...

På tide å bytte selskap Erling.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av jongsanim »

Har også Gjensidige men kan ikke finne denne informasjonen tilgjengelig på nettsidene deres i det hele tatt, heller ikke på "min side".. Finner faktisk ikke vilkår for forsikringen overhodet O.o

Skal selv på Tango MCs kurs i mai.. Har jo ikke planer om å krasje, men kanskje Gjensidige ikke har mye å komme med så lenge informasjonen ikke er tilgjengelig?

EDIT: Fant det :P

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av Svein2 »

Jeg kranglet litt med Gjensidige om dette for ett par år siden og de dekker ikke skader ved kjøretrening/rustløserkurs på bane. :[-X

I forbindelse med at jeg akkurat har byttet selskap til Sparebank1 spurte jeg om dette.
Her er svaret jeg fikk etter at representanten i banken hadde sjekket sentralt:

" Hei!

Ja, det er ingen begrensinger i vilkår for denne type trening.

Vilkårspunkt kasko 1.1 sier følgende Skade som oppstår ved deltakelse i eller trening til hastighetsløp eller fartsprøver (på lukket bane) vil ikke kunne anvendes for denne type trening.
Det vil med andre ord si at det er full dekning for ansvar og kaskoskader som kan oppstå under denne treningen.

Med vennlig hilsen

Salgsstøtte PM
SpareBank 1 Forsikring
"

Muntlig fikk jeg beskjed om at konkurransekjøring på tid dekkes ikke men all trening dekkes, uansett bane eller vei.
De ser det som positivt at vi trener på bane for å bli bedre sjåfører på vei. :thumleft

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av Voodoodoo »

Noen forsikringsselskap har skjønt det. Det er ikke en kondemnert sykkel som koster penger men personskader osv.. Om et kjørekurs fører til utlegg er dette bare peanuts i forhold til hva det hadde kostet å "gå ned" på vanlig landevei.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av L-NA »

L-NA skrev:
ZZR-Erling skrev:Henvendte meg igår til mitt selskap der jeg har full bonus og full kasko.
Jeg vil delta på BMW Klubbens Rustløser 25 april. Jeg la ved info som link. Dette er et kurs i regi av Senior MC.
Her er hva Gjensidige svarte:
Hei ErlingForsikringen dekker ikke:o Skade ved kjøring på avsperret område, på bane eller vei, som foreksempel Rudskogen, Vålerbanen og Nürburgring.o Forsikringen gjelder likevel kjøring som inngår i obligatorisk opplæringtil førerkort, eller er øvelse som beskrevet i Trafikkopplæringsforskriftenkapittel 9.Ha en fin kveld.Med vennlig hilsenThomas Syversen


Kanskje noen kan si noe om de andre selskapene?

Hmm...skal sjekke med Tryg. Poster svaret her i tråden når jeg får svar.

Da har jeg omsider fått svar fra Tryg om saken.
Ref: Mitt spørsmål( nr to til Tryg)
"Hei,
Viser tilbake på min tidligere henvendelse (Refnr: 2-807352138) som jeg muligens ikke har forklart mitt spørsmål tydelig nok, da det ikke er snakk om Farts prøver, eller Løp.
Det jeg lurer på om øvelses kjøring slik som NMCU arrangerer på bane slik som førerutvikkling, og fri kjøring på bane og lukket området. Dette har vert forskjellig praksis fra flere selskaper, og hvordan event. Tryg definerer disse kursene. Løp og Hastighets prøver er ikke en del av disse kursene, men det er heller ingen farts begrensning for kjøringen på bane. Slik som det heller ikke er begrensinger for enkelte Motorveier i Europa.

Ref Svar Tryg.

"Hei og takk for tilbakemelding.

Jeg videresendte spørsmålet til en annen avdeling og de bekrefter at kjøreutviklingskurs er dekket på bane/lukket område.
Det vil med andre ord være dekket.
Jeg beklager det første svaret da jeg tolket det som trening til hastighetskjøring eller fartsprøve.

Ønsker deg en fin dag.

Vennlig hilsen Tryg"

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av LordShaft »

Skal sjekke dette opp med codan og if i morgen :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av ojda »

If sin politikk til dette,står i linken jeg la inn lenger ned i denne tråden ;-)
Så sparte jeg deg for entelefon :vs å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av Snikendeugle »

Syns det virker rart om forsikringsselskapene skal betale for at vi villig kommer til å presse grenser og "sannsynligvis" slenge sykkelen i asfalten...
Bare meg?
ok... :mk
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av biker7 »

Snikendeugle skrev:Syns det virker rart om forsikringsselskapene skal betale for at vi villig kommer til å presse grenser og "sannsynligvis" slenge sykkelen i asfalten...
Bare meg?
ok... :mk
Litt enig med deg. Klart det er bra å få øvd seg på lukket område/bane, på diverse situasjoner som kan oppstå i trafikken. MEN grensene blir jo selvfølgelig presset, og sjansen for forsikringsutbetalinger øker jo betraktelig på slike kurs. For å si det sånn: Hadde jeg vært sjef for et av disse forsikringselskapene, hadde jeg nok vært MEGET skeptisk til slik dekning.. :-k
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av Kawagutten »

Jeg vil si at det meste av testing foregår på offentlig vei.
Så banekjøring er positivt :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av hakhap »

biker7 skrev:
Snikendeugle skrev:Syns det virker rart om forsikringsselskapene skal betale for at vi villig kommer til å presse grenser og "sannsynligvis" slenge sykkelen i asfalten...
Bare meg?
ok... :mk
Litt enig med deg. Klart det er bra å få øvd seg på lukket område/bane, på diverse situasjoner som kan oppstå i trafikken. MEN grensene blir jo selvfølgelig presset, og sjansen for forsikringsutbetalinger øker jo betraktelig på slike kurs. For å si det sånn: Hadde jeg vært sjef for et av disse forsikringselskapene, hadde jeg nok vært MEGET skeptisk til slik dekning.. :-k

Nå er det strengt tatt ikke sykkelen de forsikrer men fører og det kan bli bra mye mer kostbart i trafikken en på trafikkurs på bane.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Kjørekurs og hva forsikrinsselskapet sier

Legg inn av biker7 »

hakhap skrev:
biker7 skrev:
Snikendeugle skrev:Syns det virker rart om forsikringsselskapene skal betale for at vi villig kommer til å presse grenser og "sannsynligvis" slenge sykkelen i asfalten...
Bare meg?
ok... :mk
Litt enig med deg. Klart det er bra å få øvd seg på lukket område/bane, på diverse situasjoner som kan oppstå i trafikken. MEN grensene blir jo selvfølgelig presset, og sjansen for forsikringsutbetalinger øker jo betraktelig på slike kurs. For å si det sånn: Hadde jeg vært sjef for et av disse forsikringselskapene, hadde jeg nok vært MEGET skeptisk til slik dekning.. :-k

Nå er det strengt tatt ikke sykkelen de forsikrer men fører og det kan bli bra mye mer kostbart i trafikken en på trafikkurs på bane.
Hvis det er ansvars-delen(person-skader) vi snakker om her, så er det selvfølgelig positivt om forsikringen gjelder. Men hvis det evt. gjelder kasko-delen(matriell-skader på egen sykkel og utstyr) så skjønner jeg godt hvis selskapene evt. sier nei til dekning.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Svar