Lekkasje i gaffelbein

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Lekkasje i gaffelbein

Legg inn av Tomgsx-r »

Da var det ikke lenge sykkelen var problemfri :sk?

Oppdaget under en drivstoff stopp igår at begge gaffelbeina var våte i olje. Tørket og kjørte hjem.
Når jeg kom hjem var de våte igjen, og det gjelder begge.

Er det normalt at begge lekker samtidig? Er det en stor jobb for hobbymekaniker?

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Lekkasje i gaffelbein

Legg inn av FJZZR »

Det er ihvertfall ikke helt uvanlig at de ryker på likt. Simmeringene er dårlige og ei skikkelig dump framprovoserer lekkasje på likt.
Ofte involverer en demontering av gaffelbein et spesialverktøy. Hvor vanskelig dette er å gjøre på en sykkel med oppned gaffel vet jeg lite om.
En mellomting er å skru av gaffelbeina og ta de med til verkstedet.

ZZR-Erling

Re: Lekkasje i gaffelbein

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvis biken har stått lenge uten bevegelse i gaffelen, kan disse tørke ut og revne når du så kjører. Søk på youtube vedr bytte, ikke veldig vanskelig.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Lekkasje i gaffelbein

Legg inn av Anaxim »

Om lekkasjene fortsetter, må du trolig bytte både oljetetning (simmering) og støvtetting på begge gaflene. En god del jobb, ja.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Lekkasje i gaffelbein

Legg inn av Voodoodoo »

Å bytte simringer er ikke så vrient men det er jo litt demontering. Om du ikke gidder sjøl så er det ikke så mange kronene det koster å få det gjort om du leverer løse bein..

Men om du først har det oppe bør du også vurdere å bytte til fjærer tilpasset din vekt...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Lekkasje i gaffelbein

Legg inn av Kjellrf »

Det er typisk at simmerringene ryker om våren hvis du har vært skikkelig flink til å vaske sykkelen og gaffelbeina om høsten, uten å kjøre en tur etterpå. Du fjerner all oljefilm på gaffelbeina, og det blir som sandpapir for simmerringene om våren.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Lekkasje i gaffelbein

Legg inn av L-NA »

Forrige uke var jeg ute med guttungen for å øvelse kjøre. Vi rigget oss til på et område med litt kjegler og noen bremse øvelser. Nå er det nå engang slik at også far har godt av disse øvelsene, og bla. bremse tester og øvelser ble utført i forskjellig hastighet. Neste dag oppdaget jeg da olje under ene gaffel benet, og bestilte umiddelbart både støv tetninger og nye simmering er til begge bena, samt time på verksted. Men skulle gjerne hørt litt om hva folk mener er årsaken til at de ryker. At bremse øvelsen var det utløsende er vel ganske klart, men dette skal de jo tåle. Sykkelen har bortimot vert i daglig bruk siste to uker før dette skjedde, men så er det dette med alder. ihht den historien jeg har på sykkelen (en historie jeg ikke stoler fullt å helt på) så har simmeringene ikke vert skiftet tidligere. Sykkelen er kjørt 30 000 Km, og er en 2008 mod (f,reg 2010).
Da er vel kansje dette bare å forvente, eller kan dette skje når som helst? også på nye sykler med nye simmeringer? Eller hva er forventet levetid på disse, eller kanskje forventet Km? Og burde dette da event. vert en del av service på en sykkel ut fra kjørte Km/tid?
Bremse øvelsene er jeg ikke i tvil om at simmeringene skal tåle, men kan dette risikeres etter en hver PMS periode? Noen meninger eller erfaringer på dette?

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Lekkasje i gaffelbein

Legg inn av L-NA »

L-NA skrev:Forrige uke var jeg ute med guttungen for å øvelse kjøre. Vi rigget oss til på et område med litt kjegler og noen bremse øvelser. Nå er det nå engang slik at også far har godt av disse øvelsene, og bla. bremse tester og øvelser ble utført i forskjellig hastighet. Neste dag oppdaget jeg da olje under ene gaffel benet, og bestilte umiddelbart både støv tetninger og nye simmering er til begge bena, samt time på verksted. Men skulle gjerne hørt litt om hva folk mener er årsaken til at de ryker. At bremse øvelsen var det utløsende er vel ganske klart, men dette skal de jo tåle. Sykkelen har bortimot vert i daglig bruk siste to uker før dette skjedde, men så er det dette med alder. ihht den historien jeg har på sykkelen (en historie jeg ikke stoler fullt å helt på) så har simmeringene ikke vert skiftet tidligere. Sykkelen er kjørt 30 000 Km, og er en 2008 mod (f,reg 2010).
Da er vel kansje dette bare å forvente, eller kan dette skje når som helst? også på nye sykler med nye simmeringer? Eller hva er forventet levetid på disse, eller kanskje forventet Km? Og burde dette da event. vert en del av service på en sykkel ut fra kjørte Km/tid?
Bremse øvelsene er jeg ikke i tvil om at simmeringene skal tåle, men kan dette risikeres etter en hver PMS periode? Noen meninger eller erfaringer på dette?
Hmmm..Kjellrf har vel egentlig svart på dette i posten før min... :-)
Tror vel egentlig han peker direkte på årsaken her ja... :-)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Lekkasje i gaffelbein

Legg inn av Kjellrf »

L-NA skrev:
L-NA skrev:Forrige uke var jeg ute med guttungen for å øvelse kjøre. Vi rigget oss til på et område med litt kjegler og noen bremse øvelser. Nå er det nå engang slik at også far har godt av disse øvelsene, og bla. bremse tester og øvelser ble utført i forskjellig hastighet. Neste dag oppdaget jeg da olje under ene gaffel benet, og bestilte umiddelbart både støv tetninger og nye simmering er til begge bena, samt time på verksted. Men skulle gjerne hørt litt om hva folk mener er årsaken til at de ryker. At bremse øvelsen var det utløsende er vel ganske klart, men dette skal de jo tåle. Sykkelen har bortimot vert i daglig bruk siste to uker før dette skjedde, men så er det dette med alder. ihht den historien jeg har på sykkelen (en historie jeg ikke stoler fullt å helt på) så har simmeringene ikke vert skiftet tidligere. Sykkelen er kjørt 30 000 Km, og er en 2008 mod (f,reg 2010).
Da er vel kansje dette bare å forvente, eller kan dette skje når som helst? også på nye sykler med nye simmeringer? Eller hva er forventet levetid på disse, eller kanskje forventet Km? Og burde dette da event. vert en del av service på en sykkel ut fra kjørte Km/tid?
Bremse øvelsene er jeg ikke i tvil om at simmeringene skal tåle, men kan dette risikeres etter en hver PMS periode? Noen meninger eller erfaringer på dette?
Hmmm..Kjellrf har vel egentlig svart på dette i posten før min... :-)
Tror vel egentlig han peker direkte på årsaken her ja... :-)
Jeg har en gammel Z1000, som jeg kjøpte i 92. Den har jeg aldri hatt en skikkelig vask på om høsten, uten å kjøre litt med den etterpå. Litt møkk tåler sykkelen. Har aldri byttet simmeringene i forgaffelen. Fortsatt like tette.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 497
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Lekkasje i gaffelbein

Legg inn av MGR1 »

L-NA skrev:Forrige uke var jeg ute med guttungen for å øvelse kjøre. Vi rigget oss til på et område med litt kjegler og noen bremse øvelser. Nå er det nå engang slik at også far har godt av disse øvelsene, og bla. bremse tester og øvelser ble utført i forskjellig hastighet. Neste dag oppdaget jeg da olje under ene gaffel benet, og bestilte umiddelbart både støv tetninger og nye simmering er til begge bena, samt time på verksted. Men skulle gjerne hørt litt om hva folk mener er årsaken til at de ryker. At bremse øvelsen var det utløsende er vel ganske klart, men dette skal de jo tåle. Sykkelen har bortimot vert i daglig bruk siste to uker før dette skjedde, men så er det dette med alder. ihht den historien jeg har på sykkelen (en historie jeg ikke stoler fullt å helt på) så har simmeringene ikke vert skiftet tidligere. Sykkelen er kjørt 30 000 Km, og er en 2008 mod (f,reg 2010).
Da er vel kansje dette bare å forvente, eller kan dette skje når som helst? også på nye sykler med nye simmeringer? Eller hva er forventet levetid på disse, eller kanskje forventet Km? Og burde dette da event. vert en del av service på en sykkel ut fra kjørte Km/tid?
Bremse øvelsene er jeg ikke i tvil om at simmeringene skal tåle, men kan dette risikeres etter en hver PMS periode? Noen meninger eller erfaringer på dette?
Min erfaring er at simmerringer kan begynne å lekke etter lang standtid. Dette gjelder forøvrig alle typer maskiner, ikke bare motorsykler. Når det er sagt så er gaffelben spesielt utsatt, med tanke på at de utsettes for både støv, vann, steinsprut og insekter. Merk også at trykket inni gaffelbena stiger når du bremser. Det kan gå fra 0 til 20 psi eller mer, og enda høyere hvis det er trykk der fra før. Jeg har byttet en del gaffelsimmerringer opp gjennom årene, ofte etter vinterlagring. Men dette varierer veldig fra sykkel til sykkel, f.eks. min AJS 500 har fortsatt originalsimmerringene fra 1955(!). Forrige eier som hadde den fra den var (nesten) ny rørte aldri gaffelen, og jeg har heller ikke hatt behov for det i de 9 årene jeg har hatt den :-).

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Lekkasje i gaffelbein

Legg inn av Tomgsx-r »

Kjellrf skrev:Det er typisk at simmerringene ryker om våren hvis du har vært skikkelig flink til å vaske sykkelen og gaffelbeina om høsten, uten å kjøre en tur etterpå. Du fjerner all oljefilm på gaffelbeina, og det blir som sandpapir for simmerringene om våren.
Det er garantert årsaken på min sykkel :redface

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Lekkasje i gaffelbein

Legg inn av L-NA »

Da har jeg omsider fått nye simmeringer, skrapefører på gaffelbena, og samtidig noen som har tid til å skifte disse. Jobben er gjort, og klar for lære kjøring med minst mann i huset hele helgen. Men en noe forunderlig beskjed fra verkstedet. Forrøvrig en beskjed jeg dessverre begynner å bli vant til...Når jeg hentet sykkelen, kunne mekanikkeren fortelle følgende "det har vert folk der inne".
Dette er tredje gangen jeg hører fra forskjellige verksteder og mekanikkere :-) Første gangen da sett mutter på eksos ventil justering løsnet, så da jeg fikk lekasje innenfor sving hjulet, og så til slutt var det nå rep av gaffelen. Lurer jo da litt på hva alle disse menneskenne har å gjøre inne i en slik sykkel, men tetninger som har vert skiftet, har vel kanskje noe med at sykkelen har stått to år i butikk før den ble solgt...i hvertfall er det en forklaring jeg ønsker å tro på :-)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Lekkasje i gaffelbein

Legg inn av Kawagutten »

Det en kan gjøre for å motvirke dette problemet er å forsiktig åpne tetningen og smøre olje der før sesong start.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar