Tigging i Norge

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Tigging i Norge

Legg inn av jongsanim »

Ja.. Dette er nok et betent tema, og er totalt offtopic for siden, men sitter her med bøtter fulle av frustrasjon og ville lufte meg litt.

Vi "sliter" med at det er tiggere (romfolk?) ved butikken vår.. Noen tigger med kopp, andre selger "folk er folk", men det er samme gruppe/familie.. De kommer sammen, tar av seg det vanlige tøyet sitt, tar på seg fillene og det triste blikket og setter seg ned...

Som noen vet driver jeg bokhandel og lekebutikk, og jeg har selvsagt økonomisk interesse av at mine kunder fortsetter å handle hos meg, og dette sverter helt sikkert mitt synspunkt osv. Men jeg opplever at noen av kundene mine har mye sympati for tiggerne og ber om å få vekselen i mynt for å gi, andre syntes de forpester området mens en del ikke tør gå bort til parkeringsautomaten i frykt for å bli overfalt... Kan da nevne at de som selger folk er folk gjerne står så nærme førerdøren på bilen din så du nesten ikke slipper ut før du har gitt ham et smil eller et sint rist på hodet (ikke at de forstår et nei, du må gjenta deg ca 10 ganger for at de skal forstå det... De er ikke dumme, men de gjør seg til).

For 3 år siden var jeg litt mer pågående og ba dem strengt om å forflytte seg til et annet sted da områdene som omkranser forretningene er privateid, og henviste dem til fortau, og jeg sendte eposter til gårdeier om problematikken hvorpå vi fikk til svar at politiet ser på saken osv.. Men etter 6mnd til ett år med dette fikk jeg beskjed av ham at "de er også mennesker" og at vi må behandle dem med respekt.

Det er litt vanskelig å behandle folk med respekt når de sitter 60cm utenfor kontorvinduet ditt og driter i blomsterbedet der :-/

Jeg er i en situasjon hvor jeg mister kunder hvis jeg står og ser på, og jeg mister kunder hvis jeg ønsker å gjøre noe med dem..

Uansett... Dette var utluftning fra meg, og jeg er fullt klar over at mitt synspunkt er svertet av mine økonomiske interesser, men jeg er interessert i å høre litt hva folk syntes, og om det finnes noen forslag ti lhva jeg kan gjøre med situasjonen... Helst konstruktive forslag :P

Sorry hvis noen ble støtt av mitt syn på disse folka.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Svein2 »

Får de 83,50 pr dag å sende hjem er det 83,50, som er en pen sum der de kommer fra, mer enn ingenting.
Det er mange fattige som har det fælt men vi i Norge kan ikke hjelpe alle. Jeg er sikkert egoistisk og vet heldigvis
ikke hvordan det er å være sulten og fattig,men føler jeg gir og har gitt nok til de som trenger det her i Norge.
Men jeg har full forståelse for din frustrasjon og jeg gir av prinsipp ingenting til tiggere, da gir jeg heller
en skjærv til det lokale menighetsrådet.
Får de ittno av noen reiser de antagelig hjem, hadde pengene jeg eventuelt ga vært øremerket hjemreisen
hadde jeg antagelig vært mer raus.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2733
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Busa Trond »

Spør dem pent en gang til om dem ikke kan flytte seg. En dialog med politiet kan kanskje være mulig.
Vi har også en luring av en tigger like ved jobben, han bruker Rimi som arbeidsplass. Han sitter med koppen sin hele dagen, og når kvelden kommer så reiser han med bilen sin som er en nyere Volkswagen Caravelle :m

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Kawagutten »

Ta bilder av dem når de gjør noe så dumt som f.eks. å drite i blømsterbedet,roter i søpla eller stjeler noe.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Carpa »

Dette er nok et tema med mange meninger ja.

Selv er jeg imot oppsøkende tigging på alle måter. Dvs om de kommer på vegne av røde kors på døra, eller om de sitter utenfor senteret og tigger. Utenfor CC i Drammen sitter den samme tiggeren(romfolk) hver dag, så nær døra at du nesten må gå over han for å komme inn, det er ubehagelig.

Jeg gir gjerne, men jeg velger formål selv og jeg har valgt å gi til de som hjelper til å bygge opp menneskene og landene der de hører hjemme. Har overhodet ingen interesse av å gi til en enkeltperson som sitter på gata og tigger, de har kommet til Norge og i Norge sulter ingen ihjel. Tvert i mot så får de både i hue og ræva.....
I Drammen er det vel et ønske om å forby tigging, skal bli spennende å se hvordan det går.

Jeg må bare legge til at jeg er ingen rasist. Om det er romfolk, narkomane eller "fattige" norske spiller ingen rolle.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg kommer og skremmer dem bort med braaap braapen!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tigging i Norge

Legg inn av SuperMorten »

Har noen sett når romfolket i Oslo samles utenfor gamle Østbanehallen om kvelden? Da kommer sjefen i svart Mercedes og en stor gammeldags legeveske. Han samler inn alle dagens inntekter. Det finnes absolutt ikke synd på de. Dette er organisert mafiavirksomhet som naive nordmenn godtar. Jeg er heller ingen rasist, men jeg er tilhenger av at regler følges. Hvorfor er det slik at de aller fleste nasjonaliteter, folk fra hele verden klarer stort sett å innordne seg samfunnets regler, bare ikke romfolket? De driter på gulvet selv om det er et fungerende toalett i samme bygning...


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Tigging i Norge

Legg inn av jongsanim »

Braap braap!!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Kawagutten »

SuperMorten skrev:Har noen sett når romfolket i Oslo samles utenfor gamle Østbanehallen om kvelden? Da kommer sjefen i svart Mercedes og en stor gammeldags legeveske. Han samler inn alle dagens inntekter. Det finnes absolutt ikke synd på de. Dette er organisert mafiavirksomhet som naive nordmenn godtar. Jeg er heller ingen rasist, men jeg er tilhenger av at regler følges. Hvorfor er det slik at de aller fleste nasjonaliteter, folk fra hele verden klarer stort sett å innordne seg samfunnets regler, bare ikke romfolket? De driter på gulvet selv om det er et fungerende toalett i samme bygning...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det har noe med opplæring fra barndommen av.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tigging i Norge

Legg inn av SuperMorten »

Kawagutten skrev:
SuperMorten skrev:Har noen sett når romfolket i Oslo samles utenfor gamle Østbanehallen om kvelden? Da kommer sjefen i svart Mercedes og en stor gammeldags legeveske. Han samler inn alle dagens inntekter. Det finnes absolutt ikke synd på de. Dette er organisert mafiavirksomhet som naive nordmenn godtar. Jeg er heller ingen rasist, men jeg er tilhenger av at regler følges. Hvorfor er det slik at de aller fleste nasjonaliteter, folk fra hele verden klarer stort sett å innordne seg samfunnets regler, bare ikke romfolket? De driter på gulvet selv om det er et fungerende toalett i samme bygning...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det har noe med opplæring fra barndommen av.
Men en somalier som knapt har sett et par sko før, klarer å innordne seg relativt greit. De sitter ihvertfall ikke på gata..


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Tigging i Norge

Legg inn av hakhap »

Samme som på forum er riktig her og, "Don't feed the trolls"

Hvis folk sluttet å gi dem penger skulle de slutte å tigge
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Tigging i Norge

Legg inn av AndreasB »

Carpa skrev:Jeg må bare legge til at jeg er ingen rasist. Om det er romfolk, narkomane eller "fattige" norske spiller ingen rolle.
Selvfølgelig er du ingen rasist Carpa. De færreste som blir kalt rasister er rasister.

Ordet er så oppbrukt p.t. at det har mistet all verdi. Til og med når man prater generelt om innvandring blir man lett kalt en rasist, ikke at jeg har den fjerneste peiling på hvordan folk får til dette.
Er vel enklere å gjemme seg bak det å kalle noen rasist enn å innse sannheten (hva nå enn den er).

Tiggere, romfolk eller ei er en gruppe vi absolutt ikke trenger i vårt samfunn.

Men hva skal man gjøre med det? Skal man bøtelegge dem for å tigge? Skal man fengsle dem? Eller skal man bare bortvise dem?

Jeg har vært borti romfolk som prøver å selge gullringer, og man kan jo bare begynne å spekulere i hvor den egentlig kom fra. Tviler sterkt på at de har kjøpt den, for å si det slik.

Kanskje utvisning hadde vært en idè?

I Norge skulle hatt fengsel forbeholdt for innvandrere, slik at det ikke "lønner seg" å være "importert kriminell" i Norge. Skulle også vært grunnlag for tap av statsborgerskap for innvandrere.
Da tenker jeg de hadde tenkt seg om to ganger. (Celler med 2 køyesenger, en vask og ingen tv.) Behøver strengt tatt ikke være bredere enn at man kan stå oppreist mellom køyesengene.
Ingen dagslønn, og kun det de trenger for å overleve.

Hvorfor skal "importerte kriminelle" ha samme rettigheter som nordmenn? (Hos NAV har innvandrere faktisk BEDRE rettigheter enn nordmenn? WTFD?!??32#%#¤%¤# *rage*)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tigging i Norge

Legg inn av RuneMC »

Selv ved Røyken-senteret - et lite senter som ikke er mer enn matbutikk og litt til, så er det nå fast oppmøte av tigger-dame. Hun kommer kl 10:30 sånn ca har jeg sett og tar bussen hjem sånn i 17-tiden. Er visst jobb for dem - og de er altså såpass ressurssterke at de flyr fram og tilbake til hjemlandet for sesongen, har fine hus i hjemlandet, bosted her og nok penger til vanlig jobbpendling.

Vi kan ikke "redde" resten av verden med vår velstand, kun gi oss selv dårligere offentlige goder dersom vi dumsnille gir bort rettigheter til alle som kommer hit.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Tigging i Norge

Legg inn av AndreasB »

RuneMC skrev:Selv ved Røyken-senteret - et lite senter som ikke er mer enn matbutikk og litt til, så er det nå fast oppmøte av tigger-dame. Hun kommer kl 10:30 sånn ca har jeg sett og tar bussen hjem sånn i 17-tiden. Er visst jobb for dem - og de er altså såpass ressurssterke at de flyr fram og tilbake til hjemlandet for sesongen, har fine hus i hjemlandet, bosted her og nok penger til vanlig jobbpendling.

Vi kan ikke "redde" resten av verden med vår velstand, kun gi oss selv dårligere offentlige goder dersom vi dumsnille gir bort rettigheter til alle som kommer hit.
Jeg mener å ha lest at det ikke er de det er dårlig stilt med som drar til Norge, for de har rett og slett ikke råd.
De som drar hit er de som har råd, for de vet at det er cash å hente.

OM det stemmer vet jeg ikke.

Edit:
Kilde: http://www.dagbladet.no/2013/05/04/nyhe ... /27003902/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tigging i Norge

Legg inn av JohnnyTh »

Hvorfor fult arbeidsføre mennesker skal sitte på gaten og tigge istedet for å gjøre en innsats forstår jeg ikke.
Etter jeg var i Romania i sommer og så disse sigøynerlandsbyene så har jeg ingen sympati for disse tiggerne. Mye av pengene går til å bygge store sigøynerpalass. Gjerne 4-5 etasjer og overdådig utsmykket. Et par ganger så stoppet min Rumenske venn i en landsby og påpekte at vi var i en sigøynerlandsby. Der satt det masse folk på benker langs hovedgaten og gorde ingenting. I de andre fattige landsbyene så så man ikke folk med mindre de var i arbeid.
Hvorfor var det ingen tiggere i Bucarest? Det er mye folk der med penger, men ingen tiggere. Jeg tipper det er for at de vet hva pengene går til.

Behandle dem med respekt bør man gjøre men penger får de ikke!

Jeg måtte love mine Rumenske venner å aldri kalle dem for Rom-folk, de var sigøynere. Rom-folk navnet ødela ryktet for rumenere.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar