Vedlikehold Yamaha FZ6-S Fazer 2006

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Vedlikehold Yamaha FZ6-S Fazer 2006

Legg inn av Petterh »

Fersk motorsyklist søker hjelp :[-o<

Forrige eier tok godt vare på sykkelen, og jeg ønsker å fortsette med det. Jeg lurer på litt intervaller på div saker. Oljeskift, f.eks. Er oljen fin så lenge den ikke har blitt svart, eller bør jeg bytte den ved visse intervaller uansett? Noe annet enn olje man skal tenke på med tanke på vedlikehold?

Jeg vet det går an å sette inn sykkelen på "vårsjekk" hvert år, men er det nødvendig? Går over sykkelen og ser på slanger, ingen oljelekkasjer fra motor eller gaffel etc.

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Vedlikehold Yamaha FZ6-S Fazer 2006

Legg inn av Petterh »

Jeg fant akkurat en veldig fin og informativ owners manual på nettet. Her var det virkelig mye god info, både om sjekking av sykkel og vedlikehold. Lurer fremdeles på dette med oljen, da. Den ser veldig fin ut. Blank og gjennomsiktig grønn. Bør den likevel byttes?

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Vedlikehold Yamaha FZ6-S Fazer 2006

Legg inn av Tomgsx-r »

Jeg bytter hver 5000 km på min. Olja er virkelig ikke " blank " i mange mil ved ny olje, da den renser motoren og blir forholdsvis fort brun.

Følg Yamaha's olje intervaller så er du sikret :thumleft

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Vedlikehold Yamaha FZ6-S Fazer 2006

Legg inn av Tysnes »

Petterh skrev:Jeg fant akkurat en veldig fin og informativ owners manual på nettet. Her var det virkelig mye god info, både om sjekking av sykkel og vedlikehold. Lurer fremdeles på dette med oljen, da. Den ser veldig fin ut. Blank og gjennomsiktig grønn. Bør den likevel byttes?
>Hei, Yamaha sier hver 10000 km og oljefilter hver annen gang. sjøl skifter eg oljefilter hver gang eg skifter olje( noe eg trore di fleste gjør). sjøl skifter eg olje mellom 5 og 8000 km, men det er meg. bruker Yamaha sin Yamalube 10w-40 helsynt. kan og bruke annen olje, så lenge di er innen spec på nevnte motor.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vedlikehold Yamaha FZ6-S Fazer 2006

Legg inn av kjellv »

Petterh skrev:Jeg fant akkurat en veldig fin og informativ owners manual på nettet. Her var det virkelig mye god info, både om sjekking av sykkel og vedlikehold. Lurer fremdeles på dette med oljen, da. Den ser veldig fin ut. Blank og gjennomsiktig grønn. Bør den likevel byttes?
Her finner du den originale instruksjonsboka til hvilken som helst Yamaha MC produsert etter år 2000 http://www.yamaha-motor.eu/no/tjenester ... otorcycles Det finnes kanskje ikke så mange på Norsk, men Svensk språk finnes i hvert fall til de fleste.

Jeg ble litt skeptisk til oljen din. Blank og gjennomsiktig grønn? I en brukt motor bør oljen bli ganske svart allerede ved 1000 km etter siste oljebytte hvis oljen har tilfredstillende renseegenskaper. Har du kontakt med forrige eier så sjekk med han hvilken olje som er på sykkelen, og når den ble byttet.
Ellers, gratulerer med sykkelen, et meget bra valg :thumleft

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Vedlikehold Yamaha FZ6-S Fazer 2006

Legg inn av Petterh »

Takk for gode svar, alle sammen!

Oljen ble byttet for ca 3000 km siden, og det var 10W40. Ser ikke ut som at filteret ble byttet, så da må jeg ta det ved 40.000. Men hvis Yamaha sier 10.000 km, hva er poenget med å skifte oftere? Jeg ville jo tro Yamaha vet hva de snakker om :-k ?

Da jeg sa at oljen var gjennomsiktig og grønnaktig, så var motoren kald. Jeg sjekket i sted med varm motor, og da var den brun, men fremdeles gjennomsiktig. Jeg skal ikke påstå for hardt at den var grønn som kald, men jeg syns det så slik ut.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Vedlikehold Yamaha FZ6-S Fazer 2006

Legg inn av Elruts84 »

Hei hei

Er rimelig fersk selv. Men jeg byttet oljen og oljefilteret med en gang når jeg kjøpte min Fazer brukt. Men jeg visste ikke når oljen ble skiftet sist på min men da har jeg en viss viten om hvor god og når jeg bør bytte olje neste gang.

Oljen min også er brun i seglasset. Helt normalt.

Noen byttet oljefilter hver gang andre driter i det. Jeg bytter nok oljefilter annen hver gang men et oljefilter på disse syklene er jo ikke vanskelige og bytte og koster ikke all verdens. Og du kan gjøre jobben selv veldig lett også.

Oljen er jo viktig og bytte med jevne mellomrom. Selv synes jeg 10.000 er for lenge men dette er det jo individuelle tanker på.

Vår sjekken du snakker om er jo veldig enkel å ta selv. Du har jo grunnleggende opplæring på kjøreskolen og så har du jo forumet her du kan bruke om du har ekstra spørsmål. Det er jo du som pleier / steller med sykkelen og ser nok lett evt. kjenner lett om det skulle være noe som ikke er som det skal. Selv er jeg ikke flink til å mekke på sykler men forumet her har lært meg mye. Mange dyktige erfarne MC folk som har mye tanker på det meste :-)

Owners manualen gir deg en pekepinn på det meste :-)

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

ZZR-Erling

Re: Vedlikehold Yamaha FZ6-S Fazer 2006

Legg inn av ZZR-Erling »

Crist...mi e rød!
:prop:

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Vedlikehold Yamaha FZ6-S Fazer 2006

Legg inn av Petterh »

Gode svar her :thumleft

Jeg har ikke mekka på sykkel før, men er veldig interessert i å kunne gjøre det. Owners manual gav meg mange gode tips og instrukser, og jeg har sett på Youtube hvor lett det er å bytte olje m/filter, installere 12V-uttak, samt litt annen skruing. Moro :D

Det er fremdeles uklart for meg hvorfor noen skifter oljen oftere enn det Yamaha sier. For å sitere deg, Elruts: "..synes 10.000km blir for lenge". Kjenner du dette på noen måte? Hører du det på motoren? Blir clutchen treg?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vedlikehold Yamaha FZ6-S Fazer 2006

Legg inn av kjellv »

Petterh skrev:Gode svar her :thumleft

Jeg har ikke mekka på sykkel før, men er veldig interessert i å kunne gjøre det. Owners manual gav meg mange gode tips og instrukser, og jeg har sett på Youtube hvor lett det er å bytte olje m/filter, installere 12V-uttak, samt litt annen skruing. Moro :D

Det er fremdeles uklart for meg hvorfor noen skifter oljen oftere enn det Yamaha sier. For å sitere deg, Elruts: "..synes 10.000km blir for lenge". Kjenner du dette på noen måte? Hører du det på motoren? Blir clutchen treg?
Jeg kjøper selvfølgelig noen roser til madammen hver bursdag, det er obligatorisk. Men det er ofte innmari kjekt og stelle litt med henne innimellom også.
Slik er det med TDMen også... Han også liker litt oppmerksomhet ellers i sesongen :thumleft

Spøk tilside. Serviceintervallene angir i mitt hode det serviceminimum sykkelen trenger. Hvis jeg bruker den for eksempel langt det meste til småturer, ofte kaldstart og derfor vet at slitasjen er noe større enn hva jeg skulle ønske, så tar jeg oljeskift tidligere.
Men minimum...det er vårservicen, altså en gang i året.

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Vedlikehold Yamaha FZ6-S Fazer 2006

Legg inn av Petterh »

Hahaha, herlig svar! Men tusen takk, jeg tar poenget! Særlig med tanke på korte turer, kaldstarter etc :thumleft
Da lar jeg den gå 2-3000 km til før jeg bytter (blir da ca 6000km).

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Vedlikehold Yamaha FZ6-S Fazer 2006

Legg inn av Elruts84 »

Petterh skrev:Gode svar her :thumleft

Jeg har ikke mekka på sykkel før, men er veldig interessert i å kunne gjøre det. Owners manual gav meg mange gode tips og instrukser, og jeg har sett på Youtube hvor lett det er å bytte olje m/filter, installere 12V-uttak, samt litt annen skruing. Moro :D

Det er fremdeles uklart for meg hvorfor noen skifter oljen oftere enn det Yamaha sier. For å sitere deg, Elruts: "..synes 10.000km blir for lenge". Kjenner du dette på noen måte? Hører du det på motoren? Blir clutchen treg?
Hehe..Nei det blir vel egentlig bare meningen min som trer inn her. Jeg bor nærme alt og har hatt lite lengre turer på sykkelen foreløpig. Når jeg jeg starter og stopper og sykkelen ikke får skikkelig mange timer på hjul føler jeg oljen blir fortere dårlig og bør byttes oftere. Men ikke for ofte. Hadde jeg vært på lengre turer og fått sykkelen god og varm hadde kanskje ikke intervallene nødvendigvis trengt å vært så ofte.

Nei jeg merker det ikke på noen måte. Målet må jo være at en aldri trenger å merke det på noen måte. Da har en kanskje gått for lenge.

Det er "babyen" til noen det er snakk om vet du..hehe..Den skal jo ha det så godt som godt kan bli
:-) :-)

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Vedlikehold Yamaha FZ6-S Fazer 2006

Legg inn av Petterh »

:thumleft

Svar