Valg av mc

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Valg av mc

Legg inn av mortenolb »

Det første jeg tenkte da jeg så tråden var Kawasaki Z1000SX. Fantastisk deilig sykkel, og veldig leken samtidig.(min mening, i det minste) Prøvde Z1000 og Z1000SX om hverandre nå forrige helg, og jeg synes ikke egentlig SX'en stod noe tilbake. Er faktisk litt usikker på hvilken jeg har mest lyst på av dem.
Dog er det nok litt over budsjett. Ser det ligger en på finn til 179 000 som billigste. Vet ikke hvor ofte disse dukker opp på bruktmarkedet.

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Valg av mc

Legg inn av schnellfahrer »

Er det noe særlig å ha passasjer på F800R, da?
Den ser like liten ut som de andre syklene du har slått fra deg (Z800 og FZ8).
Jeg er vel egentlig på jakt etter det samme som du er; en relativt liten sykkel med grei passasjerkomfort.
Etter å ha prøvesittet noen sykler (ikke prøvekjørt) har vel jeg kommet frem til at den minste sykkelen som greit kan huse en passasjer på en dagstur er CBF1000.
Den er fremdeles såpass stor at jeg tror jeg kommer til å kjøpe en sykkel nummer to i tillegg.
Z1000SX ser ut som et meget godt kompromiss, men den er over mitt budsjett.

Hvor lange turer skal du ha med noen bakpå?
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Valg av mc

Legg inn av TOH »

Har tittet litt på større brukte sykler også, bl.a. BMW r 1200 r, Honda CBF og Yamaha XJR
Ser at det finnes firma som importerer mc fra Italia. Kommer kanskje til å høre med dem?
En liten endring har det blitt og det er at dama også har lyst på mc :thumleft
Jeg kommer uansett til å vektlegge at det skal være ok for passasjer å sitte på.
Tenker da ikke på ferieturer, men kun korte kveldsturer.

I går tittet jeg på ledige timer hos trafikkstasjonene i Akershus også. Det var dessverre ikke noe bedre der.
Litt usikker på hvordan det fungerer hvis noen avbestiller så jeg kommer til å sjekke om det dukker
opp noen ledige timer med jevne mellomrom.

God helg til alle og gratulerer med dagen i morgen.

Mvh
TOH
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Valg av mc

Legg inn av Anaxim »

Så vidt jeg vet er CBF 600F og CBF 1000F temmelig like i målene. I tester er CBF 600 blitt kalt en "stor sykkel", fysisk sett. Prøvekjørte en for en tid siden, og den er i alle fall mye større enn min Fazer 600.
Men det er jo noen år siden Honda sluttet å lage dem (i alle fall 600), så det er nok ikke så mange på markedet. Men en 600 skulle du kunne finne for rundt 50-60k, og lite kjørt (?). En annen sak er vel at dersom du regner med å kjøre mye med passasjer vil nok CBF 1000 passe deg bedre, rent motormessig.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Valg av mc

Legg inn av Epylypzon »

Hva med en Ducati multistrada med noen år på baken?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Valg av mc

Legg inn av TOH »

En Ducati Multistrada hadde jo vært supert :prop: . har kun sett denne på nettet, men ser jo veldig bra ut.
pga prisen så måtte den dessverre hatt noen år på baken ja. Syntes jo også at Hyperstrada kunne vært
interessant.

Honda syklene ser også fine ut. Må sjekkes ut når jeg har fått lappen.
Nå er det bare å tvinne tommeltotter og håpe på å bestå ved første oppkjøring.

Takk for forslag.

Mvh
TOH
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
dagkr
Innlegg: 29
Registrert: 28 aug 2011, 22:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Valg av mc

Legg inn av dagkr »

Tenkte å dele litt med egen erfaring, uten å påstå at det er sånn.

Jeg begynte selv MC eventyret med en BMW F800R, som passet meg helt perfekt.

Synes prisen var riktig, og trodde dette ville holde. Var på tur både med sønn og kone og det går fint om turen ikke er så lang og uten bagasje. Men etter å ha forsøkt med kona med bagasje til Danmark meldte behovet seg for noe større. Men sykkelen var en trivelig turmaskin og jeg ser tilbake på den som en god begynnersykkel, lett kjørt og med ABS.
Jeg fikk en god innbyttepris på den så sånn sett var det en billig sykkel å eie de 2,5 årene og 40k km jeg eide den.

Gikk så over til en 2013 R1200GS og jeg forstod etterhvert hvorfor den koster dobbelt så mye, selv om jeg synes den var litt underlig når jeg prøvekjørte den.

Så hva er det jeg prøver å si:
BMW er et godt valg :-) neida, det jeg sier er vel egentlig at den første sykkelen, er kun den første sykkelen, og at du sikkert kommer til å oppgradere ganske raskt, så kjøp en det er lett å selge igjen når man vil oppgradere, for det vil man. Og jeg ville valgt en med ABS dette er både sikkert for en nybegynner og vil gjøre det lettere og selge senere. Og kjøp en første sykkel som evner å gi deg en fin opplevelse, ikke kjøp det første og billigste for det kan bli dyrt om du etter en måned vurderer å oppgradere igjen.

Lykke til.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Valg av mc

Legg inn av sankyo »

Godt skrevet.
Live long and prosper :janikk

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Valg av mc

Legg inn av TOH »

Takk for gode råd.

Ikke lett det å velge en sykkel i jungelen der ute. Det ene øyeblikket så har jeg
vanskelig med å finne en passende sykkel/pris, til neste øyeblikk å ha 10 på blokka.

Prøver å ha i mente å ha en sykkel jeg kan vokse litt med før jeg må bytte.
Er en fordel om drift/servicekostnadene også er rimelige.

Tiden vil vise om jeg klarer å velge med både hodet og hjertet.
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Valg av mc

Legg inn av spidair »

Har en KTM 690 SMCR -13mod selv og vil nok ikke anbefale den hvis du skal ha med dragen bakpå... Er en røselig kar selv med mine 95 kilo og siden laste kapasitet på en sånn sykkel ikke er all verden kan ikke en eventuell drage veie mer enn knappe 65 kilo... Men jeg har jo ingen drage enda, så det problemet har jeg ikke.. :) Salen på SMC'n er også en smule smal selv om jeg ikke merket noe til det lenger etter godt og vel 200 mil i salen den siste uka (Tok lappen tirsdag forrige uke :) TIPS: Husk hva du har lært om blikket!!! ). Hadde vondt i baken de første dagene men nå er det bare behagelig.... Rumpa er innkjørt :)

Ellers er sykkelen helt konge, aksen er skremmende og sykkelen er så lettkjørt som bare det, selv skikkelig svingete og nypløyd vei er ingen hindring for denne sykkelen, den sitter som et skudd i svingene, selv på våt vei... Og du kan være langbent på en sånn sykkel :)

Tipper at min neste sykkel blir en adventure sak, da må jeg vel begynne å tenke på at jeg skal ha med en drage også... :) Tenker å "rase" fra meg litt med denne plastikk raketten jeg har nå før jeg oppgraderer til en litt mer touring preget gubbe sykkel... he he. "The beast", KTM's nye 1290 ser jo bare helt konge ut... :) Kan lett se meg på en sånn en... Eller en beamer GS1200... :) Deilig å være i sin andre ungdom :)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Valg av mc

Legg inn av evike »

Anaxim skrev:Så vidt jeg vet er CBF 600F og CBF 1000F temmelig like i målene. I tester er CBF 600 blitt kalt en "stor sykkel", fysisk sett. Prøvekjørte en for en tid siden, og den er i alle fall mye større enn min Fazer 600.
Men det er jo noen år siden Honda sluttet å lage dem (i alle fall 600), så det er nok ikke så mange på markedet. Men en 600 skulle du kunne finne for rundt 50-60k, og lite kjørt (?). En annen sak er vel at dersom du regner med å kjøre mye med passasjer vil nok CBF 1000 passe deg bedre, rent motormessig.
Input til dette innlegget:
Først en helt subjektiv; Honda CBF600 er en strålende sykkel, i særdeleshet for oss som er kortbente da laveste posisjon på denne salen (3 valg for montering) er av de laveste for touringsykler. Passer selvfølgelig også for lengre personer som da bare monterer setet opp.
Så litt fakta: Honda har ikke sluttet å produsere de, men de er ikke tatt inn til Norge unntatt for kunder som spesifikt bestiller akkurat CBF slik at de er tatt inn på bestilling og ikke kjøpt "over disk" og da er det naturlig nok ikke mange brukte av de.

Har selv en og kan ikke få fullrost den nok! Sprek, men roper ikke etter å bli kjørt tøft, selv om den kan adskillig mer enn jeg forlanger av den.

Edit til meg selv her: Honda CBF 600 gikk ut av produksjon i 2012 dessverre.
Sist redigert av evike den 16 jun 2014, 22:26, redigert 1 gang totalt.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Valg av mc

Legg inn av JohnnyTh »

spidair skrev: Hadde vondt i baken de første dagene men nå er det bare behagelig.... Rumpa er innkjørt :)
:)
Oi går det ann. Jeg har fremdeles vondt i baken etter en dag på salen :scratch jåper den nye salen min hjelper.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Valg av mc

Legg inn av TOH »

Tja.... jeg tvinner jo fortsatt tommeltotter, men jeg bruker tiden til noe
fornuftig også. I dag var vi og tittet på sykler. Nærmere bestemt av merket Yamaha.
Jeg har tidligere vurdert MT-09, men syntes at den var i minste laget. Når jeg så den
igjen i dag så virket den perfekt. Jeg satt meget behagelig på denne og likte salen godt.
Fikk et tilbud og vurderer sterkt å kjøpe en.
Må jo si at etter å ha sett på en del tester med advarsler om at dette ikke er en 1.gang sykkel
hadde jeg slått den fra meg.
Den hyggelige damen som jobbet der mente derimot at den ville passet meg meget godt selv om jeg var helt uerfaren. Jovist var den rask, men motoren var vistnok smooth.
Problemet her er jo at denne sykkelen er solgt ut fra de fleste forhandlere og de får ikke inn flere i år.
Jeg kan derfor ikke vente til etter oppkjøring hvis jeg går for denne modellen. En annen ting som er verdt å nevne er at jeg kunne velge mellom
standard bremser og abs bremser. Jeg har alltid tenkt at jeg skal ha ABS på min første sykkel, men selger mente at det var mange som ville ha denne uten ABS og hun anbefalte dette.
Hva ville folket med erfaring valgt? ABS bremser eller ikke? Og er det noen som har prøvd denne som er enig i noen av testene (Dvs. at den ikke passer for en nybegynner)?
Med denne lange ventetiden :mk har jeg svært lyst til å ta en telefon og gjøre en handel :prf
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Valg av mc

Legg inn av sankyo »

Høres ut som om den hyggelige damen er en god selger. Sykkelen passer deg perfekt, de har ikke flere ila dette året og den mangler ABS. Mulig noen som kan kjøre på høyere nivå enn meg bremser bedre uten ABS ved enkelte anledninger, men jeg ville ikke kjøpe en sykkel uten med mindre jeg ikke har råd.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Valg av mc

Legg inn av KydeX »

Sykkel uten ABS fungerer greit det også, men å anbefale det foran sykkel med ABS? Det hørtes idiotisk ut spør du meg. Jeg har kjørt begge deler og vil ikke ha flere sykler uten.

Svar