Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Flanker »

Ny hjelm eller hjelmskjørt av noe slag kan hjelpe, men ikke kurere problemet. Løsningen er ny vindskjerm!

Av de du har bestilt er mitt tips å prøve double bubble skjermen føret. Den var gull på min VFR 800 for noen år tilbake!

Brukeravatar
Kimsa
Innlegg: 30
Registrert: 30 apr 2014, 11:32
Motorsykkelen din: Honda Hornet 919

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Kimsa »

Flanker skrev:Ny hjelm eller hjelmskjørt av noe slag kan hjelpe, men ikke kurere problemet. Løsningen er ny vindskjerm!

Av de du har bestilt er mitt tips å prøve double bubble skjermen føret. Den var gull på min VFR 800 for noen år tilbake!
Veldig spendt på hvordan denne bubble skjermen blir. Har store håp for den.

Brukeravatar
Kimsa
Innlegg: 30
Registrert: 30 apr 2014, 11:32
Motorsykkelen din: Honda Hornet 919

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Kimsa »

AJ skrev:Har merket dette selv; å holde venstrehånda under haka på hjelmen demper vindstøyen radikalt. Såpass mye at man nesten frsites til å kjøre på denbne måten. Men det bør man altså ikke gjøre. Begge henda på styret, alle mann :[-X !

Så kom jeg over denne vindstopperen fra Motrax:
Bilde
]
Denne så super lur ut. Men er muligens ikke mulig å bruke sammen med C3 en fra Shuebert som er en åpningshjelm.

Å kjøre med vindtett bavaklava er tiltaket som er best til nå, men blir lett klumper inne i hjelmen, og da veit vi jo alle hvordan det går :scratch

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av JohnnyTh »

Kimsa skrev:Oy, så mange svar så raskt, dette var noe annet enn MC forumet :D

Kjører fra før med skum propper, føler de funker best, har støpte også, som jeg bruker i dagelig livet, turer på kjøpesenteret, ved bilkjøring over 30 minutter osv.

Om jeg holder hånden under haka blir det nesten knusk stille, så helt tydelig det er vinden under der som lager bråket.

Hadde en 2 timer tur med en pause i går, mars fart på 100ca, er helt gåen i dag, suser så fryktelig i ørene at jeg har mest lyst til å selge hele sykkelen.

Bestilte to vindskjærmer på e-bay i går, en buble skjærm og en orginal som jeg skal kappe ned. Kommer vel om ca en måned.
Jeg har en høyere vindskjerm på sykkelen min og når jeg setter den i øverste stilling så går fartsvinden pver hjelmen og det blir helt stille. Problemet da er lite ventilasjon i hjelmen på varme dager
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av kjellv »

Ser på bildet av sykkelen din. Ser ut som du har en touringskjerm. Det er nok den som har hovedårsaken. Slike skjermer styrer luftstrømmen opp, og den vil treffe hjelmen på ett eller annet punkt. Samtidig skaper den gjerne mye turbulens i rommet mellom deg og skjermen.
Originalskjermen vil nok styre luftstrømmen til å treffe deg i brystkassa, og rundt hjelmen vil vinden være langt mer jevn.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Banditmannen »

Kimsa skrev:Prøvekjørte Shubert C3 Pro i går. Hører jo at den er mer stille, men følte nesten jeg hørte buldringen enda bedre, kanskje fordi resten er mindre fremtredende.

Uansett så føltes den ikke så mye mer stille at jeg kastet med på å brukte nesten 6000kr på den :-k
Når jeg har myke tette skumpropper(moldex) inni min C3(ikke Pro), får jeg følelsen av at turbulensen blir forsterket.
I det hele tatt å bruke tette propper inni hjelmen har blitt et problem for meg, da jeg syns det gjør tinitusen værre!
Det som i utgangspunktet "bare" er susing og høyfrekvent piping, blir etter ganske kort tid med propper inni hjelmen til et øredøvende hyl/vræl! med påfølgende hodepine! :evil
Eksprimenterte litt med musikk i ørene i fjor. Kjøpte meg et par Jays Three øreplugger og noen Compy skumtupper til disse, og tror jeg er inne på rett spor for min del.
Får ikke teste noe mer, siden jeg solgte V-stromen i slutten av mars, men jeg vil prøve å finne meg en ny sykkel som gir en "renere" fartsvind.

Så da blir det vel noe med mer kåpe, ala BMW RT eller LT, eller kanskje en Goldwing...
Eventulet noe med liten eller ingen kåpe, har testa en GSX 750 Inazuma, som er naken, ok det var ganske så turbulensfri!
Meeeeen, desto mer fartsvind, så i litt fart, blir nok litt lang i armene av slik sykkel i lengden. :-k

Uansett hva du gjør, gjør noe! Ikke ignorer den! =; Den lavfrekvente turbulensstøyen er ikke bra!
Jeg skal ikke påstå at det er derfor jeg har tinitus nå, til det har jeg gjort alt for mye dumt uten hørselsvern, men er ganske sikker på at turbulensstøyen har gjort det værre! :sk?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av RuneMC »

Type skjerm men også selve MC'ens aerodynamikk har nok mye å si.

F.eks. er det vel flere som har kommentert at "nebbet" på Tiger Explorer og BMW 1200 GS er gunstig.
Videre kommenterte vel SuperMorten rett etter at han fikk RT'en hvor mye stillere den var enn V-Strom'en - som et eksempel.

For V-Strom'en (igjen som et eksempel) har jeg lest en del på Stromtrooper forumet at det er to effekter å være obs på.
Dels er det utformingen og størrelsen på vindskjermen, og hvordan denne leder luftstrømmen opp og rundt fører. Men ofte hvis man er 185 høy eller noe sånt så treffer vinden midt på eller på toppen av hjelmen og det skaper lyd alt ettersom hastighet og vindforhold.

Den andre effekten som ofte glemmes er at en tett skjerm (spesielt i høy fart) vil skape et undertrykk på baksiden av skjermen som kan forsterke turbulensen, og som også kan skape lavfrekvente blaff. For å avhjelpe dette kan en se om det er mulighet for å montere skjerm eller velge skjerm som tar inn en del luft nede som da går opp på innsiden av skjermen og utjevner undertrykket og avhjelper turbulensen her.

Greit å være obs på når forskjellige patenter skal vurderes.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Svennis
Innlegg: 22
Registrert: 20 apr 2014, 17:08
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod Special 2007 m

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Svennis »

Jeg sliter med tinnitus selv, jeg bruker formstøpte øreplugger. På de har jeg forskjellige filtre jeg kan bytte ut. Litt sus er fint, da merker man ikke tinnitusen så mye, men jeg demper med ca 10 db, da er vindsus nesten borte og man hører allikevel lyd rundt seg.

Jeg kjører Night rod uten skjerm og med halvhjelm, og proppene er et must. Siden de er formstøpte så merker jeg de nesten ikke.

http://www.earfoon.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Brukeravatar
Kimsa
Innlegg: 30
Registrert: 30 apr 2014, 11:32
Motorsykkelen din: Honda Hornet 919

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Kimsa »

Jeg skjønner det er flere med Tinnitus her, det er jo på en måte godt, men egentlig ganske trist.

Vi har alle forskjellige måter å takle den på og hvordan den påvirker oss. Da jeg var på mestringskurs snakket jeg med en som jobbet på båt, han pleide å spise matpakka si i maskin rommet, for da fikk han fred fra sin lyd. Jeg derrimot er stikk motsatt, om jeg lar være å påvirke mine ører med lyd så blir tinnitus lavere.

så for min del er det om å gjøre å blanke ut så mye som mulig. Å kjøre med musikk vil gjøre vondt verre for min del. Nå skal det også sies att jeg må bruke støy propper for å kjøre bil over lengere tid på motorvei, så jeg er muligens ett håpløst tilfelle :prop:

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Banditmannen »

Det som passer for en trenger nok ikke nødvendigvis å passe for en annen.
Selv tror jeg at jeg er ganske heldig, da jeg nesten ikke merker noe til min tinitus i hverdagen, så sant det er litt lyd rundt meg.
Men når det blir stille, eller det blir så bråkete at jeg må bruke hørselvern, da plager den meg. :sk?

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av gorbys »

Har du prøvd å kjøyre mc uten kåpe/vindskjerm?

Eg har to suzukier, ein naken GS og ein GSX med halvkåpe, eg merker det er meir støy når eg kjøyrer gsx'n enn når eg kjøyrer gs'n. Spesielt merkbart når eg har gløymt øyreproppane, det går liksom an å kjøyre litt med gs'en men på gsx'en blir det rett plagsomt!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Kjellrf »

Noen erfaringer/forslag:

kjøp eplevarmer og sett på hjelmen. Det demper støyen og trekken fra undersiden.
eks: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=47458263" onclick="window.open(this.href);return false;

Kjør med skinnjakke/dress. Syntetjakker gir som regel mer støy/turbulens i hjelmen.

Tankveske tar bort noe turbulens mellom kåpe og kropp.

Ha lavest mulig kåpeglass, så vinden treffer kroppen, og ikke hjelmen. Eller så høyt/stort at det går over.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av AJ »

Kjellrf skrev:
Ha lavest mulig kåpeglass, så vinden treffer kroppen, og ikke hjelmen. Eller så høyt/stort at det går over.
Støtter denne.
Nevnte i annen tråd (kanskje også i denne? Husker ikke i farten...) at jeg fikk med en ekstra original vindskjerm da jeg kjøpte Stelvio'en høsten 2012.
Denne har jeg nå kuttet høyden på to ganger, til sammen bortimot 8-10 cm.
To testturer så langt tyder på at dette er veien å gå i mitt tilfelle.
Støyen er merkbart redusert uten at vindpresset og turbulensen er blitt verre.
Som en bonus synes jeg sykkelen også er blitt seende bedre ut med lavere skjerm.

Her et par bilder:

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kimsa
Innlegg: 30
Registrert: 30 apr 2014, 11:32
Motorsykkelen din: Honda Hornet 919

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av Kimsa »

Her er det mange gode svar og tips.

Det setter jeg stor pris på :D

Når du kappet skjermen din, hvordan verktøy brukte du? Jeg har jo selv kjøpt inn en skjerm for kapping.

Og til alle dere som skal kjøre Mjøsa rundt i dag. Riktig god tur :vs

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Plages med Vindstøy/Turbulens (har Tinnitus)

Legg inn av JohnnyTh »

Kimsa skrev:Her er det mange gode svar og tips.

Det setter jeg stor pris på :D

Når du kappet skjermen din, hvordan verktøy brukte du? Jeg har jo selv kjøpt inn en skjerm for kapping.

Og til alle dere som skal kjøre Mjøsa rundt i dag. Riktig god tur :vs
Jeg brukte stikksag på min. Så sandpapir.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar