Elka og Z-bomb erfaringer?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Elka og Z-bomb erfaringer?

Legg inn av KTM950SMR »

I dag har jeg bestilt meg Elka stage 4 demper til Hondaen. Noen som har erfaringer med Elka?
Bilde
Link http://www.elkasuspension.com/products/ ... to-stage4/

Bestilte også pc5 og Z-bomb:)
Noen som vet om Zbomb kun virker på US modeller?
Bilde
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Elka og Z-bomb erfaringer?

Legg inn av KTM950SMR »

Ingen som er interessert i dempere? Kjører dere alle med stock?

Jeg veier 110kg + utstyr så bakdemperen på min cbr blir for myk og jeg havner nesten i chopper stilling med sykkelen. Har makset ut preloaden bak og justert etter med comp og rebound. Ville ikke blåse 11000-13000 på en Ohlins demper så da ble det Elka for halve prisen. Lages på bestilling og etter vekt med ventiler og fjær, noe de bruker 20 dager på. Så må si jeg er meget spent på hvor god denne demperen blir :mk Fult justerbar med high/low speed comp. I tilleg kommer den med hydraulisk justering av preloaden. Dette blir spennende :thumleft

Etter litt søk frem og tilbake på nettet ser det ut som Z-bomb skal ha en effekt også på eu modeller:) Blir gøy å kjenne forskjellen med den og PC5. Forige eier fjernet katalysator og satte på slippon så tror sykkelen blir glad for litt mer bensin. Hadde mest lyst til å gå for Bazzaz men den var det litt for mange koblinger for en som opprinnelig har 10 tommeltotter =;
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Elka og Z-bomb erfaringer?

Legg inn av Tomgsx-r »

Jeg har tenkt lenge og gjøre det samme som deg. Men føler jeg ikke har kunnskap nok til demperoppsett og at det er en hel vitenskap :scratch

Min har ikke kat orginalt, men kjører med slipon, og da er det ingen hindringer i eksos, så hadde nok vært en fordel med PC. :-k

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Elka og Z-bomb erfaringer?

Legg inn av Flanker »

Elka har ihvertfall et svært godt rykte blant amerikanske V-Strom entusiaster. Og til halve prisen av Øhlins har du fått den billig! Sist jeg så på Elka var den omtrent lik i pris med import fra utlandet. Har som sagt aldri hørt et vondt ord om Elka, så jeg tipper du blir fornøyd.

Gaffel neste da? Min erfaring med å oppgradere demper er at det da blir veldig merkbart hvor mye gaffelen suger :-P

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Elka og Z-bomb erfaringer?

Legg inn av KTM950SMR »

Var helt noob og rørte ikke demperen på den første sykkelen min. Så begynte jeg å justere preloaden, men så ble sykkelen helt rar. Så da begynte jeg å se Dave Moss videoer på youtube og et annet nettsted jeg ikke husker navnet på. Når man da først begynner å plundre litt med det så er det kjempegøy å kjenne forskjellene de forskjellige justeringene utgjør. Var Dave Moss som hadde Elka på sin Daytona 675 race sykkel, så da tenker jeg det ikke kan være så alt for ille selv om det ikke er øhlins:) Anbefaler å søke etter Dave Moss på youtube og begynne å skur litt på knottene på demperene, i alle fall om man ikke er på "normal" vekten:) hehe Det som er lurt å gjøre er å skrive ned hvordan sykkelen er stilt inn når en starter å skru, da kan man alltids skru det tilbake til det det sto på om man roter seg bort:)

Pc5 og Z-bomb instalerer jeg selv, men kommer nok noen litt mer kyndige til å kjøre den i benk å lage custom map til sykkelen. Sykkelen jeg har nå har ikke gått langt så da ønsker jeg å bevare det så bra som mulig, når man har tenkt å ha det mer enn et år eller to så synest jeg det er verdt det å putte litt penger i demperene. Gaffelen fremme blir det bare å bytte fjæringer til øhlins,bytte olje og simringer. Ser ut som jeg kommer unna med en 4500 for den jobben. Når feriepengene tikket inn på konto var det fristende å bestille Øhlins innsats eller noe annet spennende fremme, men gaffelen på hondaen skal vist være en god gaffel, når fjær og slik blir riktig. Så da med tanke på at jeg ikke er proff og ikke kjører løp så tror jeg dette blir en kjempebra oppgradering:)
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Svar