Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6992
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Jompa »

Bare 14 år med originale handtak ? :crazy:
Pen sykkel, forresten
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37989
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Pen sykkel, forresten
Men den mangler vel noe vesentlig for at du skal falle for en slik, vel... :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6992
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Jompa »

AJ skrev:
Jompa skrev:Pen sykkel, forresten
Men den mangler vel noe vesentlig for at du skal falle for en slik, vel... :crazy:
Hva skulle det være ?
Bortsett fra ett cylinder.
Jeg delte forresten soverom med en Triumph Sprint for to år siden, uten at det fremkalte noen våte drømmer :knegg
DSCF2869.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Jompa skrev:Bare 14 år med originale handtak ? :crazy:
Pen sykkel, forresten
Haha, ja. Det var mye gummi igjen, men blir for slitsomt å pusse de ned med grovt sandpapir før hver tur...

Takk!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4739
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av FredrikE24 »

Når jeg kjøpte min K1200RS, den hadde gått 64 000km. Sjekk slakke i bakstilling, hjullager, styrelager, styredemper, hjullager forran. Start sykkelen, hør etter ulyder.. Er gangen unormal? Drar den på alle turtall? Videre ser du etter lekkasjer, tilstand på bremseslanger.. Er stort sett det hele.. Man merker jo fort hva slags type selger er, og hvor nøye dem er på ting. Var og tittet på en del sykler, og det er mye dårlig lagring, vedlikehold og bruk, og det avdekker man relativt fort.

Når det gjelder justering av ventiler, så er de fleste shimset, dette er noe ordentlig dritt, så mitt råd er å la det være dersom det kun er litt slakt.. Er det for stramt er det derimot noe man bør gjøre noe med. Er det for stramt, så har den aktuelle ventilen lett for å brenne seg(dersom det er en eksosventil).

Ser du bor i Ås, jeg bor med andre ord ikke langt unna, får vel bli noen kjøreturer utover sommeren :)

Når det gjelder holkebytte, har du trykkluft tilgjengelig så går det som en lek :)

Når det gjelder kjede, og kjedelås.. Jeg kjøpte sykkel med kardang, og med god grunn. Men jeg vil allikevel si at kjedelås med klips er ganske uproblematisk sålenge man monterer den riktig, UTEN å svekke den. Har aldri hatt noe problem med det overhodet, selv på sykler med motor på 1000+ og 130-140hk. Det er dog lurt å ha kjedelås i reserve med på tur. En kamerat skiftet kjedet selv og brukte kjedelås.. Han må ha svekket klipset, for det tok ikke lang tid før kjedet ramlet av på tur.. Jeg måtte komme til utsetning med ny biltema-lås og fikk satt sammen kjedet i veikanten. Fikk stoppet kameraten relativt fort da jeg så hvordan han tredde på låsen. Jeg fikk vist han det, og låsen satt på til neste kjedebyttet. Så er det heller ingen tvil om at klink er tingen, skiftet registerkjede på min bil(gammel Mercedes diesel med en halv million km. på tellern) og der valgte jeg å klinke, selv om kjedelås også går helt fint på slike kjeder. Det er typisk på tur utenfor asfalt at kjedet slites fort, kjørte moped på tur et par ganger til hytta(30 mil hver vei) og måtte stramme kjedet ofte når man svingte av hovedveien og begynte å klatre på fjellveiene.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Ny dag, nye pakker

Bilde

Av med tank og kåpe nok en gang for å installere luftfilter og bensinfilter

Bilde

Nytt filter på plass. Hærlig følelse.

Bilde

Og så til bensinfilteret. Basert på tidligere erfaringer med bil antok jeg at dette kom til å bli en av de enklere tingene jeg skulle gjøre med sykkelen. Så feil kan man ta. Bensinfilteret sitter selvfølgelig på insiden av tanken.

Bilde

Da tok jeg en pause fra skruingen for å google litt. Der var det mange motstridende forum innlegg å finne. Noen sa at man uten problem kunne bruke pakningen om igjen. Andre ga inntrykk av at man måtte spesialbestille ny pakning + diverse o-ringer og klemmer som garantert gikk i stykker ved montering av nytt filter.

Nå står jo sykkelen uansett frem til jeg får nytt kjede og drev, derfor bestemte jeg meg for å ta sjansen. Skulle det gå til skogen er det bare å krype til korset å bestille nødvendige deler med express levering av noe slag.

Men et steg om gangen. Jeg hadde selvfølgelgi full tank (21 liter). Og siden filteret lå inne i bensintanken måtte jeg få tømt tanken på et vis. Som ivrig seer av Olsen banden ble hevert metoden forsøkt først. Jeg fikk ut noe av bensinen, men ønsker ikke å gå i detaljer på hvordan det prosjektet gikk.....

Til slutt fikk jeg endelig tømt tanken tom for bensin med en mer fysisk tilnærming. Fikk fjernet panelet som skjulte bensinpumpe, bensinfilter og diverse rør. Følte meg osm en bombeteknikker. Glemte å ta bilde siden jeg var veldig fokusert (forbannet) der jeg holdt på delvis dynket i bensin.

Etter mye om og men så fikk jeg av det gamle filteret, og på med det nye. Det var veldig trangt, og et under at ingenting knakk under montering. Datoen på det gamle filteret var 2010, så var nok på tide å få byttet.

Deretter fulgte en halv evighet med forsiktig stramming av de mange boltene. Litt og litt. En om gangen. I håp om at pakningen skulle tette godt. Til slutt fikk jeg strammet alle boltene til med 5 nm. Fylte deretter i litt bensin, og skal la det stå over natten for å se om det lekker noe. Hvis ok i morgen, går tanken på igjen, også får jeg følge med litt når jeg begynner å kjøre for å være sikker på at alt er tett og fint.

I værste fall må tanken ut igjen, og få på ny pakning. Men begynner å få taket på det nå, og fjerning/montering av tank går overraskende greit.

Rakk ikke å bytte olje, eller skifte klutsjkabel. Det får jeg kose meg med i morgen :roll

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Baffin »

:twothumbs: Helt topp, flott beskrivelse Cutless, ser fram til resten. :thumleft

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23080
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Fy faen! Du er jo rene verksmesteren mann!! Veldig imponert! :twothumbs:
Mens andre står og banner for å stripse fast radiatorbeskyttelsen så plukker jo du nærmest sykkelen i biter (mer eller mindre) og bytter det som byttes kan. Nå skjønner jeg jo godt hvorfor du kjøpte deg brukt sykkel. Jeg trodde rett og slett ikke du var typen som likte og holde på slik. :thumleft

Men seriøst.. Hvorfor montere et bensinfilter INNE i tanken??

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Men seriøst.. Hvorfor montere et bensinfilter INNE i tanken??
:lol ..det må du nesten spørre Triumph om :crazy:
Men ja, ganske uforståelig. Servicevennlighet kan man i hvert fall ikke kalle det.

PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av PetterT »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Men seriøst.. Hvorfor montere et bensinfilter INNE i tanken??
:lol ..det må du nesten spørre Triumph om :crazy:
Men ja, ganske uforståelig. Servicevennlighet kan man i hvert fall ikke kalle det.

Er flere enn Triumph som gjør dette. De har sikkert en ide om hvorfor. Kanskje fordi filteret står på trykksiden, og eventuell lekkasje går da rett i tanken.

Men anbefaler Cutless å bygge om neste gang, og ha filteret på utsiden hvis det er plass. Kompis gjorde det på en tilsvarende sykkel. Sparer mye arbeid ved bytte.
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23080
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Vurderer en pils eller ti førstkommende fredag Cutless hvis du vil ha selskap og har plass til en overnattingsgjest. Skal du skru så ser jeg på det som gratis underholdning og alt jeg trenger en en stol.

Noe usikkert enda, men detaljer tar vi evt. via Face eller tlf :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Baffin skrev::twothumbs: Helt topp, flott beskrivelse Cutless, ser fram til resten. :thumleft

Baffin
Takk :)

Jeg ser også frem til resten, men ser mest frem til første test-tur :knegg

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Bjerknez skrev:Vurderer en pils eller ti førstkommende fredag Cutless hvis du vil ha selskap og har plass til en overnattingsgjest. Skal du skru så ser jeg på det som gratis underholdning og alt jeg trenger en en stol.

Noe usikkert enda, men detaljer tar vi evt. via Face eller tlf :thumleft
Høres bra ut. Målet var jo å ha sykkelen klar til helgen for å kjøre en tur eller to. Men XL-moto tar seg god tid med å sende kjede+drev ser det ut som. Jeg har hatt god erfaring med de før, men kanskje de får flere ordre enn de klarer å håndtere for tiden. Jeg la inn ordren på søndag, og den er enda ikke pakket og sendt :sk?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23080
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Da er det bekreftet. Til fredagen er jeg fri og frank. Får du ikke kjørt til helgen så kan du sikkert låne min en runde vetu :lol

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Men seriøst.. Hvorfor montere et bensinfilter INNE i tanken??
:lol ..det må du nesten spørre Triumph om :crazy:
Men ja, ganske uforståelig. Servicevennlighet kan man i hvert fall ikke kalle det.
Bjerknez skrev:
Men seriøst.. Hvorfor montere et bensinfilter INNE i tanken??
Jeg ble nysgjerrig å søkte litt. Eneste jeg fant var dette: https://www.quora.com/Why-is-the-fuel-f ... newer-cars

En som sier det er lettere og bedre å filterere på insiden av tanken, uten at det kommer noen forklaring på hvorfor... Noen som har noen ideer? Litt "theory crafting" til morgenkaffen :-k

Kan det være noe i duren at desto nærmere kilden(bensintanken) en motstand (filteret) er i en slange/et rør desto mindre motstand blir det totalt i systemet?

Svar