Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Det har vært grusomt å se på kjøreklærne som henger ubrukt på veggen. Ren tortur! Men nå nærmer det seg endelig. Første kjøretime er i morgen tidlig.

Noen som har tips og råd til første kjøretime?
Første kjøretime er veldig grunnleggende og utgangspunktet dems er at du er HELT fersk (Noe du også er). Her lærer du alt fra å slure på clutchen, bli kjent med bremser etc. Jeg var vertfall på lukket område de første timene rett og slett for å bli kjent med sykkelen og kjøre litt sikksakk mellom noen kjegler etc. i lav fart. Kjøreskolelærer ser litt på teknikk, sittestilling (forankring) plassering av beina, blikk etc.

Så rådet er bare å være deg selv. Det skader nok ikke å være litt ydmyk og lærevillig. Det settes vel stort sett ingen krav til deg de første kjøretimene.

jeg kjørte i trafikk gjennom byen på første kjøretime, men da rett ned til denne avsperrede plassen vi skulle til. Det gikk jo fint det, men følte meg ikke veldig høy i hatten faktisk, selv om jeg har hatt billappen i 20 år. Dem spør først om du har øvekjørt mye og om du har lyst til å kjøre litt i trafikken selv den første gangen. Vertfall det som skjedde meg.

Det er vertfall vesentlig at du sitter relativt godt på skolesykkelen, for det er den samme sykkelen du skal kjøre på gjennom hele opplæringen. Også oppkjøringen. Vertfall var det slik der jeg var.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av SuperMorten »

Jeg hadde tre forskjellige sykler (minst) under opplæringen. En HD Sportster og et par forskjellige japsesykler. Fikk mer eller mindre velge selv. Før hver time. Men jeg hadde en del erfaring fra lett, og var sånn sett ikke helt ukjent med hvordan det fungerte på to hjul.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Takk for tips.

Jeg vet det er en KTM jeg skal kjøre, men ikke hvilken type :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Regner med at det kanskje er en Duke 690'eller noe. Lette fine sykler å kjøre dette skal være. Formue velge så hold deg langt unna cruisere. Flotte sykler som er gode å kjøre, men å trene balanse med disse mellom kjegler etc er langt vanskeligere. :)

Det er tydelig at det er forskjellig praksis hos de forskjellige kjøreskoler, men prøv og bli vant til EN sykkel og bruk denne hele tiden hvis mulig.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

De har to KTM'er, tipper de er av samme type - så blir nok kun en type sykkel å forholde seg til. Ja, håper på en Duke ^^

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av TOH »

Artig med første time :thumleft

Du starter vel med en sjekk av sykkelen. Fremmedlegemer i dekk, lufttrykk, lys, bremser osv.

Jeg startet rett på vei, men syntes vel at det hadde vært greit å starte på lukket området. Da kan man prøve bremsene litt bedre og styringen av sykkelen.

I løpet av opplæringen er det for min del dagen på bane som jeg lærte mest av. Morsomt var det og :prop:

God tur i morgen
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Tusen takk !

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Snikendeugle »

Mye sannsynlig Duke 690 du skal kjøre da ja :)
Lurer på hvordan trafikkskoler har frontet den dårlige injeksjonen ved lave turtall, om de har gått de ekstra stegene for å eliminere det med O2 mod, dreving etc. eller om de regner med at elevene skal bli mestre på å slure på clutchen :P

Veldig fin læresykkel, sett bort i fra den rykkingen ved lave turtall på en helt "stock" Duke.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Skal være obs på det Snikende.

Regnet ga seg for 3 minutter siden, ser ut som det blir blå/lysere himmel nå. Usikker på om jeg skal bruke regndressen...

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Da var første kjøretime over !

Det var utrolig gøy. Duken var fantastisk å kjøre. Rett ut i trafikken i 1,5 time. Gikk bra, men fikk tilbakemelding på at jeg bør kjøre raskere i svinger samt bedre sporvalg generelt. Hadde også litt høyt turtall og mye pådrag noen ganger.

Neste time er allerede i morgen, gleder meg :D

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av LordShaft »

Du har mye gøy å glede deg til :-) selv har jeg alltid litt gasspådrag i sving, tilpasser farten før jeg kommer i sving. Sporvalg vil komme etterhvert... Nyt det

Sony Z2

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Flanker »

Ift. svingkjøring og kjøreteknikk generelt kan denne videoen anbefales :prf
[video]https://www.youtube.com/watch?v=KVWLIfChUwg[/video]

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Snikendeugle »

Flanker skrev:Ift. svingkjøring og kjøreteknikk generelt kan denne videoen anbefales :prf
[video]https://www.youtube.com/watch?v=KVWLIfChUwg[/video]
+1
Kjempemye bra læring i den filmen. Spesielt gasskontroll biten. Anbefales til alle!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Det er en genial film, jeg så den for en uke siden. Men jeg skal se den igjen nå, blir noe annet å se den etter man faktisk har kjørt motorsykkel tenker jeg...

Jeg gjorde som jeg gjør når jeg kjører bil aktivt. Girer ned og bremser før svingen, og halveis gjennom svingen så starter jeg å gi på. Kanskje jeg skal gi på litt tidligere?

Tok det ekstra godt med ro i svingene da, jeg har jo aldri kjørt motorsykkel før :redface Så hadde gode marginer for å si det sånn.. Jeg synes det var værst med svinger hvor man ikke så utgangen - kjørte på en del veier jeg ikke har vært på før.

Angående turtall så la jeg meg på 4000 omdreininger når jeg kjørte - det var bra i 3 gir og oppover, men i 1 og 2 så ble det litt høyt fikk jeg beskjed om. Uvant med lyd fra 1 syllinder-motor - tror det var jeg som tenkte helt feil, og fikk inntrykket av at motoren sleit på lave turtall pga. motorlyden (som var j*vlig kul).

Sporvalg var mye vanskeligere enn jeg trodde. Hadde jo full score når det kom til teorien på sporvalg. Jeg koste meg jo sånn på sykkelen - plutselig kom jeg på sporvalg. La meg riktig. 10 sekunder senere så koser jeg meg så fælt igjen at det er glemt - haha. Men ja, får håpe det kommer vel etterhvert.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Da var første kjøretime over !

Det var utrolig gøy. Duken var fantastisk å kjøre. Rett ut i trafikken i 1,5 time. Gikk bra, men fikk tilbakemelding på at jeg bør kjøre raskere i svinger samt bedre sporvalg generelt. Hadde også litt høyt turtall og mye pådrag noen ganger.

Neste time er allerede i morgen, gleder meg :D
Jeg vil tro dette er en klassiker. Man bommer litt med sporvalg og man er litt usikker i svinger til å begynne med.

Håper å se deg på veien snart, for da må vi få til noen kveldsturer! :prop:

Svar