Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Cutless sin Hyperblogg!

Legg inn av freddy123 »

Grattis med ny sykkel uforventet valg det der gitt

Men ser da ut som du har fått deg en fin sykkel i yndlingsfargen min blå




Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Hyperblogg!

Legg inn av Cutless »

Del 2

Dagen derpå (torsdag) så fikk jeg ringt AGM og sjekket om de hadde følgende på lager:
Tennplugger
Bensinfilter
Batteri
Luftfilter
Oljefilter
Klutsjvaier (greit å ha en i bakhåndt)

De hadde tennplugger og oljefilter - resten ble bestilt.

Siden tennpluggene er det som er vanskligst å komme til så kjørte jeg like gjerne ned til AGM (i bil..) og hentet tennpluggene.

Den første gamle pluggen jeg tok ut satt godt og hadde en fin lys grå farge. Så ingen tegn på at de var problemet. Plugg nr 2 var også fin i fargen. Siste pluggen derimot satt så vidt fast. Kunne skrudd ut med fingrene. Jeg øynet håp om at det var den som var syndern.

Jeg fikk skrudd sammen sykkeln ila et par timer. Det er jo tropevarme for tiden, og t-skjorten var rimelig våt når jeg var ferdig.

Først ble det forsøk på start, og det gjorde den. Bare det i seg selv var jeg fornøyd med. Jeg hadde mer troen på at det var batteriet eller det skitne luftfilteret som var årsaken til fjuskingen. Men jeg måtte jo ta en prøvetur med de nye pluggene.

Etter litt rolig kjøring slik at motoren ble varm, så giret jeg ned og dro den opp til 9k. Den dro rent og sterkt hele veien uten antydning til fjusk/nøling! Jeg trodde ikke noe på det. Så gjentok "eksperimentet" 5-6 ganger til. Neida, den dro rent og sterkt hver gang. Så da var problemet plugg nr 3. Motoren mistet trolig kompresjon pga at pluggen ikke satt godt nok.

Veldig fornøyd :D

Men jeg har fikset en god del andre ting siden torsdag. Jeg skal skrive en rask oppsummering, og prøve å få tatt noen bilder av sykkelen ila dagen. Nå skal jeg ut i garasjen igjen :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Hyperblogg!

Legg inn av Bjerknez »

Takk for turen i dag Cutless :thumleft

Viktig at du får kjørt litt samt rettet opp i evt. svakheter nå før sommerturen som går av stabelen rundt den 15.juli. :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Hyperblogg!

Legg inn av Cutless »

Tobben84 skrev:Såpass, gratulerer med en flott Triumph :thumleft

Kan du si litt om sykkelen, modell km stand osv? Har den effektanlegg? Har opplevd noe flatspots og fusking på diverse sykler med effektanlegg som ikke er mappet skikkelig....
Takk!

2002 modell. Sprint ST 955i. 3 syllindret. 76 000 km. Selger sa det var originalt anlegg. Men ved nærmere inspeksjon så ser det ut som det er et originalt effektanlegg fra Triumph som står på. TOR tror jeg det heter. :scratch
mortenolb skrev:Sykt random at jeg spotta deg samme dagendu fikk den da :D

En kompis sleit med total mangel på power over 6k rpm før. Tror det var tenningsmodulen på hans, samt noe forgassergreier..
Haha, ja var et godt sammentreff det. Godt gjort at du kjente meg igjen på ny sykkel og da :)
AJ skrev:Gratulerer!
Skikkelig god "gammaldags"moderne motorsykkel det der :thumleft .
Ganske annerledes enn Ducati'en, ja... ;)
Takk! Ja, er godt å prøve noe annerledes. Det er jo så mange spennende sykkeltyper å prøve. Kunne like gjerne endt opp med en cruiser :)
freddy123 skrev:Grattis med ny sykkel Bilde uforventet valg det der gitt Bilde

Men ser da ut som du har fått deg en fin sykkel i yndlingsfargen min blå Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk. Ja, jeg og synes fargen er fin. Hehe, ja, jeg viste ikke selv hvilken sykkel jeg var på utkikk etter. Så mye tilfeldigheter her.
Bjerknez skrev:Takk for turen i dag Cutless :thumleft

Viktig at du får kjørt litt samt rettet opp i evt. svakheter nå før sommerturen som går av stabelen rundt den 15.juli. :thumleft
Jepp, synd den ble litt kort siden kjedet/drev ser ut til å være modent til utskifting.

Blir nok mange testturer fremover. Allerede bestilt deler fra 3-4 forskjellige steder, så skal nok få den klar :)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Hyperblogg!

Legg inn av Cutless »

Kjede og drev

Jeg hadde planlagt å komme med en oppsummering over alt jeg har gjort på sykkelen så langt, men jeg dedikerer en egen post til kjede og drev.

Som noen av dere kanskje har plukket opp på i bloggen/treff så er jeg ganske nøye med kjede og drev.

Når Bjerknez og jeg var ute å kjørte i dag så oppdaget vi at kjedet var veldig stramt og laget klikke lyder når sykkelen ble trillet. Til tross for at jeg hadde justert kjedet tidligere på dagen.

Når jeg kom hjem så ble det åpnet en pils og funnet frem verktøy.
Bilde

Etter fjerning av deksel over fordrev ble jeg møtt av dette
Bilde
Bilde

Etter første grovrengjøring
Bilde

Deretter ble det gått mer detaljert til verks
Bilde

Rent ble det til slutt
Bilde

Tydelig slitt fordrev. Så det blir nytt drev foran+bak samt nytt kjede så fort som mulig. For dere som har skrudd litt mer enn meg, er dette såpass slitt at det er uforsvarlig å kjøre med inntil nytt drev er på plass?
Bilde




Og til slutt, et bilde av sykkelen med alle deler på :twothumbs:

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Merker jeg misunner deg iveren etter å skru. Hadde jeg fått til slikt så hadde jeg aldri kjøpt helt ny sykkel igjen...

PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: Cutless sin Hyperblogg!

Legg inn av PetterT »

Cutless skrev:, er dette såpass slitt at det er uforsvarlig å kjøre med inntil nytt drev er på plass?

Tut og kjør, bare pass på at kjedet ikke er for stramt. Har kjørt med mye verre drev enn som så. Men det ER modent for skifte.
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Hyperblogg!

Legg inn av Cutless »

PetterT skrev:
Cutless skrev:, er dette såpass slitt at det er uforsvarlig å kjøre med inntil nytt drev er på plass?

Tut og kjør, bare pass på at kjedet ikke er for stramt. Har kjørt med mye verre drev enn som så. Men det ER modent for skifte.
Flott, takk for svar.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37956
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av AJ »

Her får du et "synse"svar fra meg også... ;)
Ser ut til at frontdrevet har begynt å få "kroktenner", dvs. at buen mellom tennene ikke lenger er jevn slik de bør være og at den ene siden av buen er synlig mer krokformet enn den andre siden av samme buen, som er mer rettet ut. Om du skjønner hva jeg prøver å beskrive... :-k
Dette er, slik jeg vurderer det, et tydelig tegn på at drevet har gjort sitt.
Mest sannsynlig helt uproblematisk å kjøre med en stund til, men tror nok jeg ville byttet før en evt. langtur.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Bjerknez skrev:Merker jeg misunner deg iveren etter å skru. Hadde jeg fått til slikt så hadde jeg aldri kjøpt helt ny sykkel igjen...
Det er jo både litt frustrasjon og bannskap under skruingen, men når alt er satt sammen igjen og det fungerer er det en veldig god følelse :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Å mens andre skrur så sitter jeg og nyter kveldssolen og en liten rast på tollbodbrygga i Fredrikstad. :P

Uhyre deilig å kjøre tur på kveldstid når det ikke er så varmt.

Blir ikke langt i kveld men rundt 5 mil tenker jeg. Det er turan som telle :knegg

Du får gi beskjed når doningen er klar for en lenger testtur Cutless. Kanskje vi burde tatt en liten camping tur i indre Østfold igjen for å "teste utstyret" ? :prf

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

AJ skrev:Her får du et "synse"svar fra meg også... ;)
Ser ut til at frontdrevet har begynt å få "kroktenner", dvs. at buen mellom tennene ikke lenger er jevn slik de bør være og at den ene siden av buen er synlig mer krokformet enn den andre siden av samme buen, som er mer rettet ut. Om du skjønner hva jeg prøver å beskrive... :-k
Dette er, slik jeg vurderer det, et tydelig tegn på at drevet har gjort sitt.
Mest sannsynlig helt uproblematisk å kjøre med en stund til, men tror nok jeg ville byttet før en evt. langtur.
Ja, enig i synsingen din. Det blir nok nytt drev og kjede ila de neste 2 ukene. Jeg skal få tatt service på demperne samt byttet bakdemper og hjullager. Og tenkte å ta drev+kjede i samme slengen. Men dette setter jeg nok bort til et verksted, så kommer an på når jeg får time.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Bjerknez skrev:Å mens andre skrur så sitter jeg og nyter kveldssolen og en liten rast på tollbodbrygga i Fredrikstad. :P

Uhyre deilig å kjøre tur på kveldstid når det ikke er så varmt.

Blir ikke langt i kveld men rundt 5 mil tenker jeg. Det er turan som telle :knegg

Du får gi beskjed når doningen er klar for en lenger testtur Cutless. Kanskje vi burde tatt en liten camping tur i indre Østfold igjen for å "teste utstyret" ? :prf
Haha, noen som har det :D

Tur høres bra ut, men uheldig bruk av anførselstegn...

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av hakhap »

Litt seint men så det nå, gratulerer men ny sykkel.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:
Bjerknez skrev:Å mens andre skrur så sitter jeg og nyter kveldssolen og en liten rast på tollbodbrygga i Fredrikstad. :P

Uhyre deilig å kjøre tur på kveldstid når det ikke er så varmt.

Blir ikke langt i kveld men rundt 5 mil tenker jeg. Det er turan som telle :knegg

Du får gi beskjed når doningen er klar for en lenger testtur Cutless. Kanskje vi burde tatt en liten camping tur i indre Østfold igjen for å "teste utstyret" ? :prf
Haha, noen som har det :D

Tur høres bra ut, men uheldig bruk av anførselstegn...
Haha, ta det med ro Cutless. Du har ikke sjans på meg.

Svar