Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rasekatt

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37956
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sv: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en

Legg inn av AJ »

sankyo skrev: Men om den både går mer jevnlig og forbruket har gått ned (glimrende, forresten), hva i al verden er vitsen med påkoblete sensorer i det hele tatt? :oops:
Sondene er der for å bidra med å justere bensinblandingen best mulig i forhold til gjeldende utslippskrav.

I tillegg har de en oppgave i forhold til katalysatoren og har en uten tvil en positiv virkning på katalysatoren slik at denne fungerer optimalt.
Men jeg tror likevel ikke at katalysatoren i Zard potta på Stelvio'en min plages vesentlig av at lambdasondene er frakoblet... ;-).

Tror jeg har nevnt det i annen tråd her inne, nemlig at jeg tror disse lambdasondene er satt på først og fremst for å synliggjøre at MC-produsenten gjør sitt ytterste for å imøtekomme myndighetenes utslippskrav. Uten at de legger altfor mye energi og R & D ressurser i å få syklene til å gå best mulig.

La meg også nevne at det ikke dukker opp noen feilmelding når sondene frakobles. Kanskje ikke helt tilfeldig at MC-produsenten i mitt tilfelle har latt være å legge inn en slik varsling...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Sv: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en

Legg inn av sankyo »

Banditmannen skrev:
sankyo skrev:Men om den både går jevnere og forbruket har gått ned (glimrende, forresten), hva i all verden er vitsen med påkoblete sensorer i det hele tatt? :oops:
Strenge utslippskrav er vel svaret... :-k
Men siden AJ ikke opplever økt forbruk, snarere tvert imot, funker vel ikke det argumentet. Eller ville det kanskje vært annerledes i andre omgivelser (storby, Autobahn, etc)?
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37956
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av AJ »

Til sankyo og andre, også evike eventuelt ;-), som vil sette seg inn i funksjonen til og hensikten med lambdasodene, er det mye info om dette på nettet, bla. her: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ellers vil det nok muligens passe trådstarter bra om lambda-diskusjonen finner veien til sin egen tråd... :P :p
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase

Legg inn av evike »

AJ skrev:Til sankyo og andre, også evike eventuelt ;-), som vil sette seg inn i funksjonen til og hensikten med lambdasodene, er det mye info om dette på nettet, bla. her: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ellers vil det nok muligens passe trådstarter bra om lambda-diskusjonen finner veien til sin egen tråd... :P :p
Jeg sier takk til alle involverte ang. disse lambdasondene og det tekniske rundt funksjonene av disse, men melder meg og tråden herved ut av akkurat dette.
Jeg for min del lar Bagheera nå få smake på litt på hvordan det er å faktisk være i bruk og avventer videre tanker om å få justert den.

Får jeg ikke solgt Amigo innen ferien, så velger jeg antagelig å bruke den ("gammelsykkelen") da det er betraktelig større bagasjekapasitet på den.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Sv: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en

Legg inn av sankyo »

AJ skrev:Til sankyo og andre, også evike eventuelt ;-), som vil sette seg inn i funksjonen til og hensikten med lambdasodene, er det mye info om dette på nettet, bla. her: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ellers vil det nok muligens passe trådstarter bra om lambda-diskusjonen finner veien til sin egen tråd... :P :p
Takk for det. Skal avslutte masingen her. ;)
Live long and prosper :janikk

Svar