Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av gorbys »

Eg kjøpte jo for ca ein måneds tid sidan ein suzuki intruder 800, 2005 modell.

Bilde

Kanskje mest på impuls sidan sykkelen eg egentlig var på jakt etter (Hayabusa) viste seg å væra døden når det kom til forsikring :(
Andre aktuelle kandidatar på den tiden var Suzuki SV1000S, GSX1400 og Yamaha FJR1300. Men så vart det intruderen sidan den var billig og sto rett i nærleiken.
Og eg har vore nøgd med den, strøken sykkel, fin lyd, godfølelse når ein kjøyrer....
Men så solgte eg min Datsun 280Z for eit par veker sidan og med pengar på bok kjenner eg det begynner å klø igjen....
Er det ein mani eller? Er det fleire som føler ein trang til å hamstre sykklar fordi det er kjekt å ha? Eller fordi du vil ha ein til kvart bruk. Eller har eg berre ikkje funne den rette?
Eg skal innrømme at intruderen er plaga med slitsomt mykje turbulens bak vindskjermen(seriøs garasjeforskning pågår for tida for å prøve å kvitte seg med den) og rompa/halebeinet blir sårt etter ein halvtime i salen... (Dette har fleire klaga over på utanlandske fora og løysingen er som regel ny sal, så ny mustang sal er på veg over dammen...)
Så det dreg jo ned litt på kjøyreopplevelsen da :-k

Omtrent samtidig som eg handla så handla ein god venn av meg også sykkel (yamaha fz8s) sånn omtrent på impuls, han skulle egentlig ha cruiser han og.
Men sidan intruderen er ganske sportlig av seg med oppned gaffel og større nedleggsvinkel enn cruisers ellers held me greit følge med kvarandre, og i helga bytta me sykkel og det hjalp jo ikkje mindre på lysta til å kjøpe seg noko sportsligere. Spesielt behagelig var det at det ikkje fantes antydning til turbulens i det heile tatt, heilt lydlaust og ingen slitsomt risting av skallen bak kåpa som på intruderen...
Bilde
Det at den stoppa på ein tiøring, gikk som et H... :mc1 med behagelig understell som svelger unna norsk veg samtidig som det er sportslig nok til å være ganske så bøllete er og ting som trekker opp, og eit sete som ikkje gir deg sår ræv etter ein halvtime.... Men alikevel så fikk eg liksom ikkje godfølelsen, det var liksom godt å sette seg på intruderen igjen og KJENNE at sykkelen lever, at den vibrerer, lager gromlyd og DRAR avgårde helt fra bunn! Det mangler liksom den typiske firerern, den er silkemyk og må liksom piskes på turtall før det virkelig drar. Kunne og tenkt meg LITT mer fremoverlent sittestilling.... Så, sportslig, litt mer fremoverlent, v-twin.. igjen så dukker suzukis SV1000S opp som et alternativ, at de er ganske billige å kjøpe og forsikre hjelper ikkje på kjøpelysten. Ei heller at gixxer fremgaffel er bolt-on heller :-)å

Vart ein lang post dette og ikkje veit eg heilt kor eg vil med den heller, men måtte berre få lufte vetet litt. :-k
Sist redigert av AJ den 08 jul 2014, 10:39, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Flytter denne til "MC aktuelt". Mer naturlig at den hører hjemme her enn under "Diverse & Off-topic..."... ;-)

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av Vagabond60 »

Det er jo vedlig forskjellig, min vei til den rette var slik:
Vespa 125 ccm (oppstart etter flere år i pappa-posisjon) - Yamha Virago 535 - Suzuki Vstrom 650 - BMW 1200 GS - BMW F 800 GS - BMW R 1200 R - BMW R 1200 RT (egentlig bare for å prøve, men følte denne var mer riktig) - BMW K 1600 GTL. Fra første BMW, så er alle testet på langturer (kjører ca 20.000 i året på hver, før bytte). Mye nede i Alpene og slik jeg opplevde så er R 1200 R mer lettkjørt enn GS´modellene og faktisk var også RT´en bedre. Skal ned nå med 1600 GTL´en så får vi se om det blir bytte i år igjen. Regner ikke med det, har fått litt over 10´på den hittil i år og er veldig got fornøyd.

Kona´s vei ble slik:
Yamaha Virago 250 - Aprilia Pegaso Strada - BMW F 650 GS - BMW F 650 GS senket - BMW R 1200 R (for stor) og nå BMW F 800 GT. Med justering av styre og fothvilere, så er hun meget fornøyd.

Vår erfaring er at det holder ikke noen småturer i distriktet. 650 GS´en synes hun ble for svak på langturene, men likte den godt på korterer turer.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av gorbys »

Nettopp, ein blir ikkje kjent med sykkelen berre av å kjøyre ein liten prøvetur. Men ingen som selger går vel med på å låne vekk sykkelen sin i ein times tid :sorry
Hadde 2012 V-strom 650 ifjor men den vart kjøyrt så lite at den vart for dyr til å ha ståande. Men godt fornøgd med den bortsett fra turbulens(kjent problem) og så vart eg ganske sliten i øverste del av rygg/skuldrer over lengre distanser. Risers som fører styret lenger bak kunne nok hjulpet på der trur eg.
Har jo forsåvidt råd til busa og no og "alle" seier jo at det er ein konge sykkel til touring og sportslig kjøyring men det kjem jo stort sett fra eigarane sjølv, og sjølv om du kjøyrer r6 til alpene så behøver jo ikkje det å bety at ein r6 er ein sykkel EG hadde trivst på.
Frister litt, sidan eg har råd no, å reise til sverige å hente ein 2008 hayabusa. Berre for å prøve det, passar det ikkje meg så greit, da kan eg legge den død ivertfall! Risikoen er jo om ein får solgt det igjen, det virka ikkje så lett med den typen sykkel.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av TBI81 »

gorbys skrev:Nettopp, ein blir ikkje kjent med sykkelen berre av å kjøyre ein liten prøvetur. Men ingen som selger går vel med på å låne vekk sykkelen sin i ein times tid :sorry
Hadde 2012 V-strom 650 ifjor men den vart kjøyrt så lite at den vart for dyr til å ha ståande. Men godt fornøgd med den bortsett fra turbulens(kjent problem) og så vart eg ganske sliten i øverste del av rygg/skuldrer over lengre distanser. Risers som fører styret lenger bak kunne nok hjulpet på der trur eg.
Har jo forsåvidt råd til busa og no og "alle" seier jo at det er ein konge sykkel til touring og sportslig kjøyring men det kjem jo stort sett fra eigarane sjølv, og sjølv om du kjøyrer r6 til alpene så behøver jo ikkje det å bety at ein r6 er ein sykkel EG hadde trivst på.
Frister litt, sidan eg har råd no, å reise til sverige å hente ein 2008 hayabusa. Berre for å prøve det, passar det ikkje meg så greit, da kan eg legge den død ivertfall! Risikoen er jo om ein får solgt det igjen, det virka ikkje så lett med den typen sykkel.
Stikk på Suzuki og lån en for en rundtur davel. Så vet du. Jeg endte med :-)

Brukeravatar
Svennis
Innlegg: 22
Registrert: 20 apr 2014, 17:08
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod Special 2007 m

Re: Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av Svennis »

Min første sykkel var en Honda CBR 900 RR, gikk som bare rakkeren, men var skummel å kjøre. Skulle ingenting til for å miste lappen på den :-)

Kjøpte så en Kawasaki Z750, flott sykkel, veldig underholdende, men ble rett og slett for liten for meg. (Ser for deg bilde med en klovn og minisykkel) :lol

Hadde deretter en meget god sykkel, en Honda VTR 1000 Firestorm. Dette var den perfekte sykkel, den hadde lyd, god å kjøre, var stor, gikk bra nok. Men dessverre så er 2000 lenge siden og sykkelen begynte å se gammel ut. Solgte den da jeg fikk barn og ikke hadde tid nok til å bruke den.

Men når jeg fikk vettet tilbake, og fristelsen på sykkel kom tilbake, (det tok kun 1 sesong uten sykkel), så kjøpte jeg meg et leketøy. En KTM Duke 690, dette er et skikkelig leketøy. Morsom sak som går bra og du kan ha det veldig gøy, noen ganger litt for gøy :prop: Men denne sykkelen har mye vibrasjoner, og du må få en kirurg til å fjerne sete fra rompa etter en lang tur. Jeg satt med tårer i øye på langturer, det var smertefullt. (Det ble ikke mange lange turer med denne) kun :mc1

Denne ble til slutt byttet ut i den sykkelen som jeg er mest fornøyd med av alle: 2007 modell, Harley Davidson Night Rod Special (VRSCDX). Denne sykkelen har alt!! Den er :twisted , og den er 8) . Du kan ha lange turer, den går bra (riktignok rett frem), den har komfort (i alle fall for meg, noen klager på sittestilling) men nå liker jeg best å cruise :mc7
Har hatt flere lengre turer med den, og fant til slutt min drømmesykkel. Denne forblir i min garasje, så får heller drømmen fremover være å kunne ha 2 sykler :yahoo
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av gorbys »

Liker å cruise eg og, men eg likar å "herje" litt og. Bur jo tross alt på vestlandet med ein god del gøyale vegar.
Eg kjente det var litt artig å ligge bak kompisen min med hans sin fz8 og han kjørte min intruder, ca 90 igjennom svingen(smertegrensa til intruderen i denne svingen) mens eg med letthet kunne ha passert han på ytteren.
Kanskje eg har eit luksusproblem som har plass og råd til to sykklar akkurat no :P Kanskje eg heller burde få rævva i gir og få gs'n på vegen igjen med gixxer front og bandit svingarm, burde kunne henge med "the big boys" da :redface

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2731
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av Busa Trond »

Kjøp deg en 2008 eller nyere Hayabusa. Den er det verdt og ha hatt i porteføljen på mc en gang i livet :thumleft
Om du ikke liker sittestilling osv så vil du huske råskapen som den sykkelen har :D
Etter det er det bare to ting å gjøre, enten downsize eller kjøpe den nye ZZR1400 :P :p
FZ8 blir 50 kubikk i forhold :sorry men det er moro å prøve nytt og få noen referanser, jeg har strypt den ned til Explorer og trives meget godt med det. Men så er jeg en gammel mann også :gk

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av gorbys »

Busa Trond skrev:Kjøp deg en 2008 eller nyere Hayabusa. Den er det verdt og ha hatt i porteføljen på mc en gang i livet :thumleft
Ja det trur eg så gjerne, det er kanskje litt derfor eg har lyst på ein busa og :knegg

Har sett mykje på kawa z1000sx og, og når denna dukka opp i førde vart eg ganske gira: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Men så har eg jobbhelg o så det vart ikkje noko prøvekjøyring og plutselig var den solgt :sk?

Eg skjønnar godt folk som kjøyrer adv sykkel, iallefall på mangen av dei vegane me har her. Kunne tenkt meg ein gammal africa twin eller super tenere og eg sidan eg likar grusvegar godt og.
Kanskje eg skulle prøvd den nye v-strom 1000.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2731
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av Busa Trond »

Hayabusa og z1000sx kan ikke sammenlignes. Himmel og helvete :[-X

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av Bringisen »

Dette tror jeg det er umulig å si noe om :D

Noen holder seg til samme sykkelen hele livet, andre bytter hvert annet år.

Jeg mener ganske klart at man forandrer seg naturlig med erfaring, alder og interesse. Livet er en lang læring og det man tror er fasiten når man er 18 virker ofte helt merkelig når man blir 40 :P :p

Klart at man gjennom et helt liv får tid til å forsøke å feile over en lang periode, og reflekterer gjerne litt mer over valgene enn når man var ung og impulsiv.

Så er man ung og utforskende, prøv og feil.......når man blir eldre vet man mer hva som er riktig utfra forsøkene og tabbene ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av gorbys »

Bringisen skrev: Så er man ung og utforskende, prøv og feil.......når man blir eldre vet man mer hva som er riktig utfra forsøkene og tabbene ;-)
Sant nok, nokon finn rette sykkelen med ein gang, andre må kanskje ha litt fleire forsøk(meg? :redface )
Det er det som er så flott/irriterende med mc'er og at det finnes noe så inni granskauen mye forskjellig å velge mellom og ein skulle helst hatt ein av kvar føler eg :prf
Busa Trond skrev:Hayabusa og z1000sx kan ikke sammenlignes. Himmel og helvete :[-X
Sammenligna dei ikkje, to heilt forskjellige klasser ute å går der :twisted

Skal ein samanligne kawaen med noko så må det vel bli FZ'n da, iallefall heilt lik kjøyrestilling og begge to er sportsykkler med litt meir oppreist sittestilling, akkurat det likte eg, ganske avslappande samtidig som ein virkelig kan dra på og bølle litt :knegg

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av Kawagutten »

Denne er veldig artig og god å kjøre :prf
Aprilia Dorsoduro 1200 ABS
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av SuperMorten »

Første sykkelen min var kun basert på utseendet. Hadde ikke peiling. Etter å ha fått prøvd litt forskjellig, og funnet ut hva jeg ville ha mere av, og hva jeg ville ha mindre av fant jeg en som hadde mer av det gode, og mindre av alt det andre. Og sånn fortsetter man. Jeg kommer sikkert til å bytte igjen, til en sykkel som har mer av det jeg vil ha mer av, og mindre av det jeg ikke liker. Noen som skjønte dette? :knegg :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av Anaxim »

Tja...hvor mange sykler? En rask opptelling og jeg kommer til 17 - sytten - stykker, riktignok i perioden 1963 til i dag, men dog...Men er ganske fornøyd med den jeg har i dag, faktisk. Har hatt den i 7 år.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kor mange sykler før ein er fornøgd?

Legg inn av Kawagutten »

Har hatt tung mc siden ca midten av 80 tallet og detti ut av tellinga.Vi forandrer oss hele tiden med våre valg av mc etter hvert som lærdom om de forskjellige mc dukker opp.Når jeg ser etter mc nå så er sittestilling første pri og så kommer resten som bremser,kjøreegenskaper,kubikk,hk og utseende i andre runde.Omtrent i den rekkefølgen.Er det en mc som mangler en ting så er det bare å tilpasse med med f.eks. comfortsal,styrehevere,varmehåntak,senkesett til både dempere og fothvilere og vindskjermer osv. og holder ikke det så blir en aldri fornøyd å bytter hele tiden så lenge det kommer noe nytt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar