Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Kawagutten »

Det er ikke alltid det holder med plassering for å vise hvor en skal og en har som regel veldig kort tid å blinke ut av rundkjøringer sånn at alle skjønner om du skal helt rundt eller ut av andre avkjørsel og folk tar sjansen på å kjøre.Derfor lønner det seg å blinke inn også.Nå finnes det mange forskjellige rundkjøringer og ikke alle er like oversiktlige så å gjøre det til en god vane er helt klart bra.Har lagt merke til at trafikken flyter mye bedre når en viser tegn i tide(inn i rundkjøring).
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av cevillan »

jhn skrev: Et ikke-blinkende blinklys betyr det samme som dere prøver å fortelle med blink. Sammen med plassering forteller det ganske tydelig hvor man skal.
Nei, et ikke-blinkende blinklys kan bety mange ting hvis man følger din logikk. Blinker man til venstre når man skal til venstre/tilbake og til høyre når man skal til høyre, eliminerer man dette. Da betyr ikke-blink kun rett frem. Er det ikke bedre å eliminere mest mulig usikkerhet?
jhn skrev:I det eksemplet du viser har du tid nok til å kjøre, er det flere biler med i bildet, er det ikke jeg som er årsaken til at du må stoppe.

Som sagt, dette er jo en stor rundkjøring. De fleste rundkjøringer i Norge er langt mindre enn denne. Da er tidsmarginene også mindre.
jhn skrev:Skal jeg ut i første høyre, blinker jeg selvfølgelig ... i henhold til vanlig blinklys-regler
Men bevares ... å blinke til venstre skaper jo ingen flere misforståelser, men om folk ellers kan normale blinklys-regler, og bruker de, så er det vel egentlig nok?
Blinke til venstre hadde vel strengt tatt ryddet opp i alle misforståelser. Man skal selvfølgelig plassere seg riktig og avpasse farten, men jeg kan ikke helt se at det skal være en motsetning til å blinke til venstre.
jhn skrev:Det er jo strengt tatt feil å blinke til venstre ... man skl jo blinke når krysser ei linje og/eller et kjørefelt, og dere skal jo ikke krysse noe til venstre.
Hvordan kan det være feil å blinke til venstre når man skal til venstre? Du gjør vel det i vanlige kryss? Du krysser jo vikepliktstreken inn i rundkjøringen. Tilsvarende blinker man til venstre skal man ta en u-sving. Så da bør man gjøre det samme i rundkjøring.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av cevillan »

Kawagutten skrev:Det er ikke alltid det holder med plassering for å vise hvor en skal og en har som regel veldig kort tid å blinke ut av rundkjøringer sånn at alle skjønner om du skal helt rundt eller ut av andre avkjørsel og folk tar sjansen på å kjøre.Derfor lønner det seg å blinke inn også.Nå finnes det mange forskjellige rundkjøringer og ikke alle er like oversiktlige så å gjøre det til en god vane er helt klart bra.Har lagt merke til at trafikken flyter mye bedre når en viser tegn i tide(inn i rundkjøring).
Enig i dette. Men ikke bare flyter trafikken bedre, men det fører til at jeg overlever min tur til jobben hver dag. I rundkjøringen under er jeg den grønne streken. Når jeg blinker til venstre stopper begge feltene i mot (som oftest) og jeg kan trygt kjøre ut av rundkjøringen. Blinker jeg derimot ikke, stopper kun det nærmeste feltet av biler. Det ytterste feltet tar rett og slett bare sjangsen på at jeg skal rett frem og har ikke avpasset farten i det hele tatt. Stopper ikke jeg midt i rundkjøringen, blir jeg meid rett ned.

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

cevillan skrev:
jhn skrev: Et ikke-blinkende blinklys betyr det samme som dere prøver å fortelle med blink. Sammen med plassering forteller det ganske tydelig hvor man skal.
Nei, et ikke-blinkende blinklys kan bety mange ting hvis man følger din logikk. Blinker man til venstre når man skal til venstre/tilbake og til høyre når man skal til høyre, eliminerer man dette. Da betyr ikke-blink kun rett frem. Er det ikke bedre å eliminere mest mulig usikkerhet?
jhn skrev:I det eksemplet du viser har du tid nok til å kjøre, er det flere biler med i bildet, er det ikke jeg som er årsaken til at du må stoppe.

Som sagt, dette er jo en stor rundkjøring. De fleste rundkjøringer i Norge er langt mindre enn denne. Da er tidsmarginene også mindre.
jhn skrev:Skal jeg ut i første høyre, blinker jeg selvfølgelig ... i henhold til vanlig blinklys-regler
Men bevares ... å blinke til venstre skaper jo ingen flere misforståelser, men om folk ellers kan normale blinklys-regler, og bruker de, så er det vel egentlig nok?
Blinke til venstre hadde vel strengt tatt ryddet opp i alle misforståelser. Man skal selvfølgelig plassere seg riktig og avpasse farten, men jeg kan ikke helt se at det skal være en motsetning til å blinke til venstre.
jhn skrev:Det er jo strengt tatt feil å blinke til venstre ... man skl jo blinke når krysser ei linje og/eller et kjørefelt, og dere skal jo ikke krysse noe til venstre.
Hvordan kan det være feil å blinke til venstre når man skal til venstre? Du gjør vel det i vanlige kryss? Du krysser jo vikepliktstreken inn i rundkjøringen. Tilsvarende blinker man til venstre skal man ta en u-sving. Så da bør man gjøre det samme i rundkjøring.
Prøv å betrakte rundkjøringen som en ordinær vei, en vei med x antall avkjøringer til høyre .. tett i tett. Veien svinger kjapt venstre, og ingen avkjøringer til den siden. Dette kan være en- eller flerfeitsvei, er det flerfeltsvei plassere du deg i riktig fil før kryss, med riktig bruk av blinklys. Etter vikepliktstreken trenger du vel strengt tatt ikke blinke, du er ferdig med feltskifte og skal følge veien frem til du kommer til din avkjøring til høyre.
Du skal ideelt sett begynne å blinke 3 sek før du kjører til høyre. Det er imidlertid bare 0,5 mellom avkjøringene, da kan du tidligst begynne blinkingen ... eeh ... skal vi si i midten av avkjøringen før din? Så sent at ingen misforstår, men så tidlig som mulig.
Man blinker normalt ikke til venstre bare fordi det er en venstre sving. Det er på en måte innforstått. Man nøyer seg med de eksisterende blinklysregler, uten å tilføye noen egne.
Men som sagt, det lager ingen misforståelser for min del. Jeg skjønner instinktivt at de ikke skal svinge inn i midten av rundkjøringen, selv om det er det de faktisk forteller

Det jeg egentlig lurte på var, hvem kom på opprinnelig på ideen? Tro hvordan det føltes i begynnelsen? Følte han seg som en pioner innen blinklysbruk? Hvordan spredte han budskapet? :-k :scratch
Det og andre lignende viktige spørsmål dukker jo til stadighet opp når man sitter i bil og tenker på alt og ingenting

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av frodef »

jhn skrev:Å kjøre bil og MC er jo en lang rekke risikovurderinger, å vurdere nødvendigheten av å blinke er en av de
En risikovurdering innebærer å veie en fordel opp mot en (potensiell) ulempe. I dette tilfellet fins det ingen tenkelig ulempe i noen situasjon, og derfor bør resultatet av vurderingen alltid bli det samme. Dermed er det ikke snakk om noen vurdering overhodet.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

frodef skrev:
jhn skrev:Å kjøre bil og MC er jo en lang rekke risikovurderinger, å vurdere nødvendigheten av å blinke er en av de
En risikovurdering innebærer å veie en fordel opp mot en (potensiell) ulempe.
Enig så langt.
frodef skrev: I dette tilfellet fins det ingen tenkelig ulempe i noen situasjon,
eeh ... neei, fant jo det ut etter å ha vurdert situasjon et øyeblikk. Hadde jeg vurdert det annerledes, hadde jeg blinket.
Jeg har på en måte sagt at jeg blinker alltid om det er noen som har nytte eller glede av det ... ellers ikke.
Hva er problematisk med det? Og, ikke minst! Hvem kan ha problemer med det?
frodef skrev: og derfor bør resultatet av vurderingen alltid bli det samme.
:-k ..ikke helt sikker på hva du sier her
frodef skrev:
Dermed er det ikke snakk om noen vurdering overhodet.
:scratch ..helt usikker på hva du sier her.
Men ellers kan jeg si at dette er ikke en stor beslutning jeg har tatt ...at jeg en dag våknet opp, og tok mitt livs store beslutning, det er ikke som å melde seg ut statskirka eller arbeiderpartiet eller HA. Kanskje det bare handler om latskap, hvem vet?
Vi bruker nok samme metode når vi vurderer trafikkbildet, og vi tar en omtrent like stor haug av avgjørelser på et omtrent like langt øyeblikk .. alle sammen. En av de avgjørelsene for min del er "jeg driter i å blinke akkurat nå, ingen bryr seg likevel" En av dine tanker er "jeg gjør som alltid, og blinker automatisk i henhold til reglene, så slipper jeg å tenke mer på det" Det går omtrent like fort. Det går veldig fort, jeg rekker ikke å registrere at jeg tenker disse tankene ... kanskje det er et instinkt, lignende det å alltid blinke?
Jeg bruker ikke farefullt lang tid på dette .. neppe målbart.
Hva er problemet med dette? Hvem er dette et problem for?

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av frodef »

Som sagt så skriver jeg bare hvordan jeg tenker om saken, så må selvsagt du tenke og gjøre slik du vil. Men for å svare på spørsmålet "hvem kan ha problemer med det?" så er det den ene trafikanten du overser eller feilvurderer på et eller annet tidspunkt i løpet av de neste tiårene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

frodef skrev: ... Men for å svare på spørsmålet "hvem kan ha problemer med det?" så er det den ene trafikanten du overser eller feilvurderer på et eller annet tidspunkt i løpet av de neste tiårene.
:sk? Jeg får nesten følelsen av å utsette nasjonen for stor fare ...
Men, jeg har så langt vurdert faren for at noe fælt skal skje pga dette som lik null ... hvor vanskelig tror du egentlig denne vurderingen er? Det går ikke på bekostning av andre viktige gjøremål.
Det bør nesten forlanges av en sjåfør at han er stand til å til tenke ... også i et kryss
Hvor sannsynlig tror du det er at jeg forårsaker en vanskelig situasjon fordi jeg av og til driter i blinklys? ... jeg ser kjapt at i dette tomme krysset er det ingen som ser meg, så etter en lang og nøye vurdering har jeg funnet ut at det er relativt trygt å drite i blinklys ... hvis jeg kjører litt ekstra rolig.
Jeg antar du har andre uvaner i trafikken som er vel så risikofull som min. Om ikke ... gratulerer :thumleft

Sånn e det med den saken :mk

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Intruder »

Nå begynner vi å dra på åra både Intruder og jeg,og det er vel snart verre å få tak i deler enn å komme til månen..tror jeg.. :-k
Så for å spare litt på bryteren har jeg sluttet å blinke i de tilfelle det ikke gir andre trafikanter noen info av betydning..
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av PCP »

jhn skrev: Det jeg egentlig lurte på var, hvem kom på opprinnelig på ideen? Tro hvordan det føltes i begynnelsen? Følte han seg som en pioner innen blinklysbruk? Hvordan spredte han budskapet? :-k :scratch
Det og andre lignende viktige spørsmål dukker jo til stadighet opp når man sitter i bil og tenker på alt og ingenting
Hvordan pionerene har følt seg vet jeg ikke, men for meg har det vært en helt naturlig utvikling ettersom rundkjøringene har endret seg vekk fra tradisjonelle som Sinsenkrysset, trafikkmaskinen OsloS og de få som var da jeg tok lappen. Flere av rundkjøringene i mitt nærmiljø er nå bare vanlige veikryss hvor alle har fått vikeplikt og med en oppmalt prikk eller overkjørbar brostein i midten (fordi større kjøretøyer må kjøre over senter for å komme gjennom). Det er da ikke rom for å fortelle medtrafikanter noe med plassering, og klassisk blinke ut av rundkjøringen har ofte marginal effekt (det er for sent).

I slike rundkjøringer blinker jeg alltid til høyre hvis jeg skal til høyre, og til venstre hvis jeg skal til venstre. Blinking til høyre signaliserer da til alle andre at de kan kjøre, mens blink til venstre signaliserer at bil i mot, eller fra høyre må stoppe. Kommer det bli rett mot og jeg skal rett frem, så blinker jeg til høyre da også, men kun om det ikke er biler fra min høyre. Det signaliserer til bilen i mot at den ikke trenger å stoppe.

Kommer det derimot biler fra høyre og jeg skal rett frem, så kan jeg jo ikke blinke før jeg har passert innkjørselen fra høyre, og da er det stort sett allerede for sent å signalisere noe for de som kommer i mot. Dette problemet, kombinert med gammeldagse stabeister som ikke ser nytten av å blinke hvor man skal på vei inn i rundkjøringen, gjør at flyten generelt er dårlig i alle disse fjollete knøttsmå rundkjøringene som har blitt så populære i senere år.

Ellers syns jeg Cevillian også har vist eksempel på mer tradisjonelle rundkjøringer hvor blinking til venstre kan være hensiktsmessig. Og i tillegg til diverse små som beskrevet, kjører jeg daglig også i en tofelts hvor jeg som regel ligger i høyre felt selv om jeg skal til venstre. (venstre felt går venstre, mens høyre felt går høyre og venstre (ingen rett frem)). Da er det også veldig greit å blinke til venstre, så køen av biler fra høyre får med seg at jeg ikke skal til høyre.

Målet bør vel uansett være å dele mest mulig informasjon om egne hensikter, på en tydeligst mulig måte, til glede både for andre og en selv. Uavhengig av hva man måtte ha lært eller ikke. ;-)

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Gordon »

Elolz skrev:Bruker alltid blinklys, om det er kjøretøy rundt meg eller ikke spiller ingen rolle, har gjort det til en vane så det skjer automatisk ;-)

Vi hadde ikke blinklys på verken bil eller MC da jeg tok lappen i tidlig 60 tall, men så snart det ble en nyere bil/MC med blink lys har jeg alltid brukt disse. Det samme gjelder for klasse II som jeg fikk i 80 tallet. Det eneste jeg er uenig om er å blinke inn på en rundkjøring. Du må inn uansett, blinke ut er etter min meningen viktig. Det kan selvsagt være unntak hvis det er en fire felts rundkjøring, men hvor mange av disse er det? Mange rundkjøringer kan sammenlignes med en 10 øring. Stakkers lastebil sjåfører som må for donningen rundt en av disse mini rundkjøring.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av JohnnyTh »

Dette sier Statens veivesen om blinklys:



Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

Jeg opplever det som veldig informativt når bilister blinker inn. Når jeg tok BE nå i høst så var det dette kjørelæreren anbefalte.
Tipper de fant på dette i Stavanger, for der har de alltid blinket inn i rundkjøringen og aldri ut :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av RuneMC »

Hvis man skal lunke rundt i rundkjøringen i sakte fart har det kanskje ikke allverdens å si, men selv blinker jeg absolutt til venstre i god tid før rundkjøringen slik at store røde leddbusser, lastebiler og biler bremser opp når jeg kommer i god fart på MC'n og skal en utkjøring til venstre. Samme hvis jeg skal til høyre, blinker i god tid før rundkjøringen, for da skjønner biler imot at de kan kjøre på. (§3 om å vise hensyn og få best mulig flyt i trafikken)

Ingen blinklys/blinklys kun på vei ut = rom for misforståelse
(Rett fram er selvfølgelig unntaket hvor du ikke trenger blinke)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av cevillan »

Gordon skrev:
Elolz skrev:Bruker alltid blinklys, om det er kjøretøy rundt meg eller ikke spiller ingen rolle, har gjort det til en vane så det skjer automatisk ;-)

Vi hadde ikke blinklys på verken bil eller MC da jeg tok lappen i tidlig 60 tall, men så snart det ble en nyere bil/MC med blink lys har jeg alltid brukt disse. Det samme gjelder for klasse II som jeg fikk i 80 tallet. Det eneste jeg er uenig om er å blinke inn på en rundkjøring. Du må inn uansett, blinke ut er etter min meningen viktig. Det kan selvsagt være unntak hvis det er en fire felts rundkjøring, men hvor mange av disse er det? Mange rundkjøringer kan sammenlignes med en 10 øring. Stakkers lastebil sjåfører som må for donningen rundt en av disse mini rundkjøring.
Hvorfor ikke blinke til venste inn i en 10 ørings rundkjøring hvis du skal til venstre eller 180 grader, for så å blinke deg ut? Ser du ikke at det skaper bedre flyt? Hva er argumentet for å ikke blinke?

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av norse900 »

JohnnyTh skrev: Tipper de fant på dette i Stavanger, for der har de alltid blinket inn i rundkjøringen og aldri ut :)
Det kan jeg ALDRI tenke meg. I Stavanger er blinklys-bruk (-helst mangelen på blinklys-bruk) fremtredende, og brukes det i rundkjøringer så ville jeg mistenke at sjåføren er blod-fersk, utenbys, eller er syk i gjerningsøyeblikket... :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar