Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av spidair »

JohnnyTh skrev:
Enig. Når det lages rundkjøringer på E veiene våre så lurer jeg på hvor fremsynte de er. E39 fra Kristiansand til Flekkefjord har 4 rundkjøringer som jeg kommer på. Tror det er en midlertidig i Søgne så den teller vel ikke helt med. Burde vært laget skikkelige av og påkjørings felt heller.
Her er jeg enig med deg! Rundkjøringer er dessverre ola dunks fattigmanns løsning for kryss i flere plan, vet om flere kryss de BURDE ha valgt skikkelige av og påkjøringer istedenfor rundkjøring, gjerne med bro over for kryssing av veien (og alt for ofte er rundkjøringen "skeive", da du på den ene siden kan kjøre så og si rett igjennom uten å svinge noe serlig, men du på den andre siden nesten må over i det neste fylket for å komme rundt og jeg har alltid lurt på hvorfor de ikke kan holde senter på rundkjøringene MIDT på veien som allerede lå der når rundkjøringene ble laget...)

Men sånn blir det vel når de fleste av våre økonomiske rammer for veibygging er bygget over syndromet som heter "Alltid velg billigste løsning, selv om veien er for liten allerede før den åpnes..". Vi burde gjort som sverige, der har de egne veitekniske fagutvalg som står for bygging og vedlike veiene og holder politikkerne utenfor og en trenger ikke å kjøre lenge i sverige før man ser at det har noe for seg... :) En ser jo fort hvor samferdsels ministrene kommer fra her i landet, er jo snart ikke en øy eller en holme på vestlandet som ikke har tunnel eller bro jo.... Og rammene budskjettene bygges på er som regel ALT for smått og knuslete, som igjen resulterer i at vi får farlige kryss og veier der vi kunne ha hatt kryss i to plan...

Det virker som at politikerne våre tror at bilen en dag vil forsvinne på måten de bevilger penger... Eller utopien at alle kan treise kollektivt... Men dessverre fører denne ola dunk knuslingen til at vi får billige rundkjøringer der det burde vært skikkelige på og avkjøringer i to plan... på våre E veier...

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av ega16 »

jhn skrev:
ega16 skrev:
jhn skrev:
ega16 skrev:
Bruker man blinklys konsevent med god tid i forveien så sitter det automatisk i fingerne og man slipper å tenke på det.

Og dette med å ikke bruke blinklys når man ikke blir sett. Det greit nok når man kjører på vei midt i skauen, men hvordan vet man ellers om man blir eller ikke blir sett til enhver tid?? Man vet aldri hva som kan komme bak fra i stor fart. Opplever også ofte som fotgjenger at mange situasjoner hadde vært mye enklere om bilistene hadde brukt blinklys for å vise hvor de skal til. Da kunne jeg ha gått til riktig side og gitt dem plass i stedet for å gjette hvor de skal.
Jeg kikker meg konsekvent rundt om det er noen som har behov for å se meg blinke, inkludert fotgjengere ... alltid. Er det noen, så blinker jeg automatisk. Er jeg i tvil, så blinker jeg automatisk. Jeg har praktisert dette i 30 år og har aldri opplevd noen situasjoner pga det.
Det virker som om folk mener at hele kjøreseansen skal foregå på automatikk, jeg er ikke 100 % enig i det. Jo flere handlinger man automatiserer, jo lettere er det å bli sløv. Jeg mener det er lurt å tenke over alt man foretar seg i trafikken, og å gjøre de fleste handlinger helt bevisste.
Jeg mener det er med på å holde oss årvåkne
Hvorfor bruke tid i det hele tatt på kikke rundt, når den kan brukes på å følge med på veien forran? Hva er farlig hvis du blinker og ingen ser deg, redd for å føle deg dum? Og i følge din logikk så bør man ikke øve på nødbrems, unngå å kjøre på kumlokk når det er tørt, sjekke blindsone før man svinger o.l? Fordi man blir sløv hvis man gjør det til en vane?? Absolutt ikke enig! Desto mere som går på automatikk desto mer kan man konsentrere seg om det viktige og handle raskere i situasjoner som oppstår.
Jeg bruker ikke mye ekstra tid på dette, De som har behov for å se meg blinke befinner seg i områder jeg likevel må sjekke.
Jeg sa også at om jeg er i tvil blinker jeg, så det er ikke veldig farlig om jeg skulle blinke og ingen ser det.
Det du sier om logikk stemmer ikke, det gjør sjelden det når noen skal konkludere om fremmede menneskers meninger, så det kan vi vel la være?
Jeg øver på det som bør øves på, jeg unngår helst kumlokk, jeg sjekker alltid blindsonen, jeg bruker speilene og jeg gir alltid tegn om det er noen som har behov for å vite hva jeg planlegger. Er ikke det godt nok for deg? Jeg ser ikke behov for å gi tegn til utenforstående.
Som sagt har jeg praktisert dette i 30 år og har aldri forårsaket noen situasjoner pga det

](*,) Du gjør jo akkurat det samme selv. "konkludere om fremmede menneskers meninger". Så hvorfor i det hele tatt argumentere da?

Om man har praktisert noe i 30 år uten uhell har null betydning, og gjør ikke noe mer eller mindre riktig. Så det er rett og slett et dårlig argument.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av L-NA »

Bruk av signaler for å informere andre trafikanter om hva jeg har tenkt å foreta meg, gjør jeg konsekvent, og uten unntak. Selv langt pokker i vold ute i skauen. Men jeg må innrømme at det er ett større problem med blinklyset på sykkelen - hver gang jeg glemmer å slå dette av :redface Noe som selvfølgelig kan være like så frustrerende og irriterende for andre trafikanter. Spesielt for kone mor, når vi kjører i lag inne i en by, og hun skal følge etter :redface :redface .

Men noe som forundrer meg er at jeg faktisk har opplevd at medtrafikanter har rullet ned ruten, og informert meg høflig om at blinklyset står på. Dette er jo meget generøst, men jeg har aldri sett eller opplevd det motsatte, altså å bli informert om at blinklyset ikke blir brukt..... :-k
Noe som foregår mer eller mindre hele tiden ....

Ellers så fikk min sønn oppleve og lære viktig heten med å bruke blinklys flere ganger i vår da vi drev med Lære kjøring. Han stoppet og spurte flere ganger om hvorfor så mange ikke brukte blinklyset. Han opplevde dette både som forvirrende og frustrerende. Men han så viktigheten av at det ble brukt, og jeg ser -at når vi nå er på tur, så bruker han blinklyset konsekvent, eneste forskjellen på oss er at han husker å slå det av igjen....

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:
jhn skrev:
ega16 skrev:
jhn skrev:
ega16 skrev:
Bruker man blinklys konsevent med god tid i forveien så sitter det automatisk i fingerne og man slipper å tenke på det.

Og dette med å ikke bruke blinklys når man ikke blir sett. Det greit nok når man kjører på vei midt i skauen, men hvordan vet man ellers om man blir eller ikke blir sett til enhver tid?? Man vet aldri hva som kan komme bak fra i stor fart. Opplever også ofte som fotgjenger at mange situasjoner hadde vært mye enklere om bilistene hadde brukt blinklys for å vise hvor de skal til. Da kunne jeg ha gått til riktig side og gitt dem plass i stedet for å gjette hvor de skal.
Jeg kikker meg konsekvent rundt om det er noen som har behov for å se meg blinke, inkludert fotgjengere ... alltid. Er det noen, så blinker jeg automatisk. Er jeg i tvil, så blinker jeg automatisk. Jeg har praktisert dette i 30 år og har aldri opplevd noen situasjoner pga det.
Det virker som om folk mener at hele kjøreseansen skal foregå på automatikk, jeg er ikke 100 % enig i det. Jo flere handlinger man automatiserer, jo lettere er det å bli sløv. Jeg mener det er lurt å tenke over alt man foretar seg i trafikken, og å gjøre de fleste handlinger helt bevisste.
Jeg mener det er med på å holde oss årvåkne
Hvorfor bruke tid i det hele tatt på kikke rundt, når den kan brukes på å følge med på veien forran? Hva er farlig hvis du blinker og ingen ser deg, redd for å føle deg dum? Og i følge din logikk så bør man ikke øve på nødbrems, unngå å kjøre på kumlokk når det er tørt, sjekke blindsone før man svinger o.l? Fordi man blir sløv hvis man gjør det til en vane?? Absolutt ikke enig! Desto mere som går på automatikk desto mer kan man konsentrere seg om det viktige og handle raskere i situasjoner som oppstår.
Jeg bruker ikke mye ekstra tid på dette, De som har behov for å se meg blinke befinner seg i områder jeg likevel må sjekke.
Jeg sa også at om jeg er i tvil blinker jeg, så det er ikke veldig farlig om jeg skulle blinke og ingen ser det.
Det du sier om logikk stemmer ikke, det gjør sjelden det når noen skal konkludere om fremmede menneskers meninger, så det kan vi vel la være?
Jeg øver på det som bør øves på, jeg unngår helst kumlokk, jeg sjekker alltid blindsonen, jeg bruker speilene og jeg gir alltid tegn om det er noen som har behov for å vite hva jeg planlegger. Er ikke det godt nok for deg? Jeg ser ikke behov for å gi tegn til utenforstående.
Som sagt har jeg praktisert dette i 30 år og har aldri forårsaket noen situasjoner pga det

](*,) Du gjør jo akkurat det samme selv. "konkludere om fremmede menneskers meninger". Så hvorfor i det hele tatt argumentere da?

Om man har praktisert noe i 30 år uten uhell har null betydning, og gjør ikke noe mer eller mindre riktig. Så det er rett og slett et dårlig argument.
OK, da sier vi det sånn. Jeg tar feil og du har rett. Men min metode har funket i mange år, så jeg vil nok fortsette på samme måte.
Det var slett ikke meningen å skaffe meg en uvenn, jeg sa bare min mening om et emne som blir diskutert, og har ingenting i mot at andre har forskjellige metoder for å ferdes i trafikken. Om du kan påvise at min metode er til fare for meg selv og andre skal jeg øyeblikkelig legge om vanene. Høres det greit ut?
Om jeg har kommet med uriktige påstander om deg og dine meninger og din logiske sans, beklager jeg det

PS. Såvidt jeg vet har jeg aldri glemt å skru av blinklyset etter bruk ... noe jeg ser ikke er helt uvanlig blandt de som konsekvent og automatisk blinker, så jeg føler ikke at jeg er til større fare eller mere forvirrende enn de. Hva med deg, har du glemt noen gang?
Sist redigert av jhn den 01 aug 2014, 15:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Jacobsen »

Elolz skrev:Bruker alltid blinklys, om det er kjøretøy rundt meg eller ikke spiller ingen rolle, har gjort det til en vane så det skjer automatisk ;-)
Dette er en fornuftig herremann. Selv bestemte jeg meg for å fortsette med de gode vanene som ble innlært når klasse B var i boks på 18 årsdagen, og dette har kommet godt med i ettertid både bil og MC.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av ega16 »

jhn skrev:
ega16 skrev:
jhn skrev:
ega16 skrev:
jhn skrev:
ega16 skrev:
Bruker man blinklys konsevent med god tid i forveien så sitter det automatisk i fingerne og man slipper å tenke på det.

Og dette med å ikke bruke blinklys når man ikke blir sett. Det greit nok når man kjører på vei midt i skauen, men hvordan vet man ellers om man blir eller ikke blir sett til enhver tid?? Man vet aldri hva som kan komme bak fra i stor fart. Opplever også ofte som fotgjenger at mange situasjoner hadde vært mye enklere om bilistene hadde brukt blinklys for å vise hvor de skal til. Da kunne jeg ha gått til riktig side og gitt dem plass i stedet for å gjette hvor de skal.
Jeg kikker meg konsekvent rundt om det er noen som har behov for å se meg blinke, inkludert fotgjengere ... alltid. Er det noen, så blinker jeg automatisk. Er jeg i tvil, så blinker jeg automatisk. Jeg har praktisert dette i 30 år og har aldri opplevd noen situasjoner pga det.
Det virker som om folk mener at hele kjøreseansen skal foregå på automatikk, jeg er ikke 100 % enig i det. Jo flere handlinger man automatiserer, jo lettere er det å bli sløv. Jeg mener det er lurt å tenke over alt man foretar seg i trafikken, og å gjøre de fleste handlinger helt bevisste.
Jeg mener det er med på å holde oss årvåkne
Hvorfor bruke tid i det hele tatt på kikke rundt, når den kan brukes på å følge med på veien forran? Hva er farlig hvis du blinker og ingen ser deg, redd for å føle deg dum? Og i følge din logikk så bør man ikke øve på nødbrems, unngå å kjøre på kumlokk når det er tørt, sjekke blindsone før man svinger o.l? Fordi man blir sløv hvis man gjør det til en vane?? Absolutt ikke enig! Desto mere som går på automatikk desto mer kan man konsentrere seg om det viktige og handle raskere i situasjoner som oppstår.
Jeg bruker ikke mye ekstra tid på dette, De som har behov for å se meg blinke befinner seg i områder jeg likevel må sjekke.
Jeg sa også at om jeg er i tvil blinker jeg, så det er ikke veldig farlig om jeg skulle blinke og ingen ser det.
Det du sier om logikk stemmer ikke, det gjør sjelden det når noen skal konkludere om fremmede menneskers meninger, så det kan vi vel la være?
Jeg øver på det som bør øves på, jeg unngår helst kumlokk, jeg sjekker alltid blindsonen, jeg bruker speilene og jeg gir alltid tegn om det er noen som har behov for å vite hva jeg planlegger. Er ikke det godt nok for deg? Jeg ser ikke behov for å gi tegn til utenforstående.
Som sagt har jeg praktisert dette i 30 år og har aldri forårsaket noen situasjoner pga det

](*,) Du gjør jo akkurat det samme selv. "konkludere om fremmede menneskers meninger". Så hvorfor i det hele tatt argumentere da?

Om man har praktisert noe i 30 år uten uhell har null betydning, og gjør ikke noe mer eller mindre riktig. Så det er rett og slett et dårlig argument.
OK, da sier vi det sånn. Jeg tar feil og du har rett. Men min metode har funket i mange år, så jeg vil nok fortsette på samme måte.
Det var slett ikke meningen å skaffe meg en uvenn, jeg sa bare min mening om et emne som blir diskutert, og har ingenting i mot at andre har forskjellige metoder for å ferdes i trafikken. Om du kan påvise at min metode er til fare for meg selv og andre skal jeg øyeblikkelig legge om vanene. Høres det greit ut?
Om jeg har kommet med uriktige påstander om deg og dine meninger og din logiske sans, beklager jeg det

PS. Såvidt jeg vet har jeg aldri glemt å skru av blinklyset etter bruk ... noe jeg ser ikke er helt uvanlig blandt de som konsekvent og automatisk blinker, så jeg føler ikke at jeg er til større fare eller mere forvirrende enn de. Hva med deg, har du glemt noen gang?
Har ikke sagt at metoden din var til fare for noen. Du er nok helt sikkert mye flinkere enn gjennomsnittet her i Norge til å bruke blinklys (ikke at det skal så mye til :)). Det vil jeg tro de fleste som kjører MC er. Det jeg synes er tull er å bruke energi og oppmerksomhet for å vurdere om man skal bruke blinklys eller ikke.

Når det gjelder å skru av blinklys så nei faktisk så glemmer jeg veldig sjeldent det. For jeg har også til vane å trykke på kansellering av blinklys etter at jeg hat fullført svinger, feltskifte etc. Gjerne trykker jeg 2-3 ganger for å være helt sikker. Har vel skjedd et par ganger at jeg har glemt det ved forbikjøring og lanesplitting, grunnen til at det da er glemt er fordi det da har skjedd mye på en gang og ikke fordi jeg "automatisk" har skrudd det på uten å være klar over det, men begge gangene var det ikke snakk om lang tid før jeg fant ut av det. Uansett så skrur MCen min av blinklyset etter et visst antall meter (800meter eller noe) dersom jeg skulle være så uheldig og å glemme det.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av cevillan »

Enig i at man skal være forsiktig med å bruke personlig erfaring og anekdoter som argument for noe som helst. At man har gjort noe i årevis er ikke noe argument i seg selv. Med den logikken hadde man fortsatt drevet med årelating i helsevesenet.

Anyways, jeg bruker alltid blinklys når jeg kjører bil. Det går automatisk (har som spidair også prestert å bruke blinklys i hårnålsvinger på grunn av "autopilot" :redface ). I bil opplever jeg det som langt enklere å bruke blinklys og de slår seg automatisk av.

På mc er jeg dessverre mer selektiv. Da bruker jeg bare blinklys når jeg vet det kan være til hjelp for andre. Det skyldes to ting; det er knotete å bruke blinklys, spesielt med litt tykke hansker. Bryteren sitter litt uheldig plassert og krever et hardt trykk for å slå av igjen (jeg toucher den ofte bare lett, og tror den er av).

Det andre er at jeg er forferdelig dårlig til å huske å slå dem av etter bruk. Det er ofte mye som skjer ut av et kryss... :mc1 Skulle gjerne hatt samme funksjonen som ega16 har på sin sykkel, for jeg er veldig forkjemper av blinking, og synes det er dumt at det er så knotete å bruke på mc. Følelsen av å være han tomsingen som kjører rundt med blinkende lys er imidlertid ikke noe stas, og fører til at jeg av og til velger bort blinking.

Ved lanesplitting er jeg usikker på hvorfor man skal blinke mens man splitter? Jeg synes det ser forvirrende ut når mc'er blinker til venstre når dem lanesplitter, og jeg tenker da instinktivt at de har tenkt å legge seg inn i venstre fil. Å lanesplitte etter en blinkende mc opplever jeg som forvirrende, for man vet aldri hva han foran har tenkt å foreta seg. Jeg blinker meg kun inn i køen igjen etter ferdig splitting (hvis jeg er i flinkis-humør eller har en mc bak meg), men aldri mens jeg splitter :scratch

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av spidair »

Blinker heller ikke når jeg line-splitter... Syntes det er mer forvirrende enn nyttig egentlig, også for meg selv :)

quantumduck
Innlegg: 9
Registrert: 27 okt 2013, 19:57
Motorsykkelen din: Hayabusa

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av quantumduck »

evergud skrev:
ojda skrev:Jeg brukerkonsekvent ikke blinklys, når mine veivalg ikke påvirker andre :[-X
Ellers prøver jeg jo å være så informativ jeg kan, både for egen sikkerhet
og andres :prf
Du vet ikke hva som påvirker eller ikke.
Når det ikke er noen andre trafikanter i nærheten er det ingen andre trafikanter i nærheten som påvirkes.

quantumduck
Innlegg: 9
Registrert: 27 okt 2013, 19:57
Motorsykkelen din: Hayabusa

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av quantumduck »

ega16 skrev:
Hvorfor bruke tid i det hele tatt på kikke rundt, når den kan brukes på å følge med på veien forran?
Hensikten med å kikke rundt, i blindsoner, bak i speilet osv. er primært å ikke bli kjørt ned, eller kjøre ned. Om noen vil bruke det de ser til å spare et par blink hvis det ikke er andre i nærheten synes jeg ikke er noen stor sak, men det enkleste er utvilsomt å blinke konsekvent, så frigjør man et par ekstra hjerneceller som kan brukes til å forholde seg til de synsinntrykkene man får isteden :-)

quantumduck
Innlegg: 9
Registrert: 27 okt 2013, 19:57
Motorsykkelen din: Hayabusa

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av quantumduck »

Intruder skrev: 82 brukte blinklys og 50 ikke...
50 som skulle rett fram da, hehe?

I kryss og rundkjøring er manglende blinklysbruk en uting, det ødelegger trafikkflyten og skaper unødvendig fare for påkjørsel bakfra fordi man stopper uten grunn for andre som man ikke hadde behøvd å stanse for.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av LordShaft »

En vet aldri hvem man møter i trafikken!!!

http://www.ba.no/nyheter/article7525291.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av spidair »

LordShaft skrev:En vet aldri hvem man møter i trafikken!!!

http://www.ba.no/nyheter/article7525291.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Har hatt veldig god lyst til å dra til folk langs veiene noee ganger selv jeg... Er så utrolig mange som sitter og sover bak rattet og ikke følger med i det hele tatt, alt går på autopilot og gamel (u)vane og de skjønner ikke selv at det ikke er deres skyld at det for det meste går bra...

I rundkjøringer så er jo hele ideen at trafikken skal kjøre etter glidelås prinnsippet og er trafikken høy bruker jeg å gjøre det jeg, å slippe inn en som står og venter og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått "kjeft" av de bak meg for denne lille vennligheten, for tenk om de skulle komme et halvt sekund senere hjem, det ville jo vært for jævlig ikke sant....?

Alt for mange eldre er heller ikke i trafikken så mye, kanskje en tur i uka..., at de på en måte glemmer det de engang kunne om å kjøre på vei, og gud hjelpe meg hvor mange slike kunne ha kvestet om ikke de rundt dem tok hensyn!! Ikke skjønner de hvor de skal ligge, de tar GJERNE en god sving til venstre, ut mot gulstripa, før de svinger til høyre i den tro at de sitter å kjører et 25 meter langt vogntog og ikke en Nissan Micra og blinklys, hva faan var det igjen??! Møtte ei kjærring i går på tur bortover gangveien i sin citatreng C3, hvorpå det gikk opp for henne at hun kjørte feil og vrengte over veien i fotgjenger feltet for å komme ut på veien igjen omtrent over skotuppene til ei ung jente som sto vantro og ristet på hodet over opptrinnet...

Så har vi de'herrer i såkalte flotte biler, som konsekvent ALDRI bruker blinklys da de har så fin bil (tror de) at blinklys antagelig var ekstrautstyr de ikke tok seg bryet med å bestille når de kjøpte bilen... Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har nikket for meg selv i enighet om at den femte nullen i Audis nuller sitter bak rattet...

Alt i alt syntes jeg det egentlig er helt utrolig at trafikk går så bra som det faktisk gjør jeg... Er jo til tider livsfarlig der ute... :)

Brukeravatar
wamporey
Innlegg: 33
Registrert: 08 aug 2013, 12:47
Motorsykkelen din: Suzuki - GSX ES - 750 - 1987
Sted: Hammerfest/Lødingen/Tromsø

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av wamporey »

Bruker alltid. Noen ganger også i skarpe svinger som ikke er kryss. Da sier jeg til meg selv at jeg snart må ta meg en pause. (Hvis jeg ikke sier det selv, sier madammen det når vi kjører bil.)

Når det gjelder andre traffikanter, er min oppfatning at mer enn halvparten slurver med det, som trådstarter nevnte. Jeg blir ikke sint - med mindre slurvet fører til farlige situasjoner - bare veldig skuffet. (Og skjeller dem ut i mitt stille sinn.)
♪ Bourne to be Wylde..! ♫

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av SuperMorten »

Jeg er ganske nazi på blinklys (for all del, sikkert ikke feilfri). Jeg bor midt i mellom Horten og Tønsberg, og kommer sikkert til å hisse på meg noen når jeg sier at folk i Horten vet ikke hva blinklys er. Man sitter i et vikeplikt-kryss og venter, og skal ut, og den ene bilen etter den andre svinger inn der jeg står uten å blinke. Jeg kunne altså ha kjørt. Dette er ikke bare av og til, men hver eneste dag. I Tønsberg derimot er de ganske flinke med blinklys :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar