Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

Kom til å tenke på denne diskusjonen etter at jeg la merke til noe feilbruk av blinklys i ei rundkjøring tidligere i kveld.
De to bilene foran meg valgte hver sin måte å bryte blinklys-reglene på.
Den en valgte å blinke til venstre helt til han forsvant ut av mitt synsfelt til venstre ... jeg skulle rett fram. Den andre bilen valgte å la være å bruke blinklyset da han tok første høyre.
Er ikke dette med å blinke til venstre et merkelig fenomen? Hvem fant ut at dette er en fornuftig ting å gjøre?
Hvilke fordeler gir dette i forhold til korrekt blinklys-bruk?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av kjellv »

jhn skrev:Kom til å tenke på denne diskusjonen etter at jeg la merke til noe feilbruk av blinklys i ei rundkjøring tidligere i kveld.
De to bilene foran meg valgte hver sin måte å bryte blinklys-reglene på.
Den en valgte å blinke til venstre helt til han forsvant ut av mitt synsfelt til venstre ... jeg skulle rett fram. Den andre bilen valgte å la være å bruke blinklyset da han tok første høyre.
Er ikke dette med å blinke til venstre et merkelig fenomen? Hvem fant ut at dette er en fornuftig ting å gjøre?
Hvilke fordeler gir dette i forhold til korrekt blinklys-bruk?
Da jeg kjørte opp klasse A for2,5 år siden anbefalte min kjørelærer å blinke til venstre når jeg nærmet meg en rundkjøring og jeg skulle rundt og til venstre (altså ikke til høyre eller rett fram) Hva er poenget med at det skal holdes hemmelig sa han...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

kjellv skrev:
jhn skrev:Kom til å tenke på denne diskusjonen etter at jeg la merke til noe feilbruk av blinklys i ei rundkjøring tidligere i kveld.
De to bilene foran meg valgte hver sin måte å bryte blinklys-reglene på.
Den en valgte å blinke til venstre helt til han forsvant ut av mitt synsfelt til venstre ... jeg skulle rett fram. Den andre bilen valgte å la være å bruke blinklyset da han tok første høyre.
Er ikke dette med å blinke til venstre et merkelig fenomen? Hvem fant ut at dette er en fornuftig ting å gjøre?
Hvilke fordeler gir dette i forhold til korrekt blinklys-bruk?
Da jeg kjørte opp klasse A for2,5 år siden anbefalte min kjørelærer å blinke til venstre når jeg nærmet meg en rundkjøring og jeg skulle rundt og til venstre (altså ikke til høyre eller rett fram) Hva er poenget med at det skal holdes hemmelig sa han...
Holde hemmelig? Hva da? ... om vi ikke blinker betyr det at vi skal fortsette i samme kjørebane/felt/vei, når vi blinker betyr det at vi skal krysse ei eller annen linje ... av og til ei usynlig tenkt linje, men likevel tydelig.
Hvilken uriktig men nyttig tilleggsinfo får man når noen blinker til venstre i ei rundkjøring.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22942
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:
kjellv skrev:
jhn skrev:Kom til å tenke på denne diskusjonen etter at jeg la merke til noe feilbruk av blinklys i ei rundkjøring tidligere i kveld.
De to bilene foran meg valgte hver sin måte å bryte blinklys-reglene på.
Den en valgte å blinke til venstre helt til han forsvant ut av mitt synsfelt til venstre ... jeg skulle rett fram. Den andre bilen valgte å la være å bruke blinklyset da han tok første høyre.
Er ikke dette med å blinke til venstre et merkelig fenomen? Hvem fant ut at dette er en fornuftig ting å gjøre?
Hvilke fordeler gir dette i forhold til korrekt blinklys-bruk?
Da jeg kjørte opp klasse A for2,5 år siden anbefalte min kjørelærer å blinke til venstre når jeg nærmet meg en rundkjøring og jeg skulle rundt og til venstre (altså ikke til høyre eller rett fram) Hva er poenget med at det skal holdes hemmelig sa han...
Holde hemmelig? Hva da? ... om vi ikke blinker betyr det at vi skal fortsette i samme kjørebane/felt/vei, når vi blinker betyr det at vi skal krysse ei eller annen linje ... av og til ei usynlig tenkt linje, men likevel tydelig.
Hvilken uriktig men nyttig tilleggsinfo får man når noen blinker til venstre i ei rundkjøring.
Jeg tok lappen nå i sommer og jeg lærte at man skulle blinke til venstre før rundkjøringen hvis man skulle helt rundt.

Ganske logisk egentlig. Mest for å vise møtende som skal rett fra at vi faktisk skal rundt :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av kjellv »

jhn skrev:
kjellv skrev:
jhn skrev:Kom til å tenke på denne diskusjonen etter at jeg la merke til noe feilbruk av blinklys i ei rundkjøring tidligere i kveld.
De to bilene foran meg valgte hver sin måte å bryte blinklys-reglene på.
Den en valgte å blinke til venstre helt til han forsvant ut av mitt synsfelt til venstre ... jeg skulle rett fram. Den andre bilen valgte å la være å bruke blinklyset da han tok første høyre.
Er ikke dette med å blinke til venstre et merkelig fenomen? Hvem fant ut at dette er en fornuftig ting å gjøre?
Hvilke fordeler gir dette i forhold til korrekt blinklys-bruk?
Da jeg kjørte opp klasse A for2,5 år siden anbefalte min kjørelærer å blinke til venstre når jeg nærmet meg en rundkjøring og jeg skulle rundt og til venstre (altså ikke til høyre eller rett fram) Hva er poenget med at det skal holdes hemmelig sa han...
Holde hemmelig? Hva da? ... om vi ikke blinker betyr det at vi skal fortsette i samme kjørebane/felt/vei, når vi blinker betyr det at vi skal krysse ei eller annen linje ... av og til ei usynlig tenkt linje, men likevel tydelig.
Hvilken uriktig men nyttig tilleggsinfo får man når noen blinker til venstre i ei rundkjøring.
I trafikken møter vi en utrolig mengde andre trafikanter. Noen, for håpentligvis de fleste, er våkne og observante, med gode rutiner og et godt overblikk i en hver situasjon. Disse trenger ikke denne tilleggsopplysningen. Men disse er heller vanligvis ikke til stor fare for oss på MC, de leser oss som en åpen bok og ser hva vi har tenkt. Men dessverre er det ikke alle trafikanter som er slik. Noen er minst like opptatt med å skrive en tekstmelding og kikker opp en gang hvert 5. sekund, noen har nettopp stått opp, noen har skrikende unger i baksetet, noen har svigermora si der, noen ser andre trafikanter som motstandere i bokseringen der alt de gjør i trafikken handler om å vinne en hver situasjon, og noen opplever en rundkjøring som det aller skumleste de kan gjøre fordi alle vikepliktsregler plutselig er opphevet og motsatt av normalt.
Disse kan ha nytte av at jeg koster på meg 0,03 kalorier og slår blinklysbryteren til venstre slik at jeg øker sjansen for å bli sett og forstått...

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av frodef »

Jeg lærte også å ikke blinke til venstre i rundkjøring ta jeg tok B-lappen, men 20 år senere da jeg tok A-lappen så skulle man blinke til venstre, og ved ettertankte syns jeg det er ganske greit fordi man gir mer informasjon til medtrafikantene.

Angående blinking eller ikke "ved behov", så tenker jeg slik: Jo mindre behov jeg tror andre har for å vite at jeg skal svinge, jo viktigere er det å gi beskjed om at jeg jeg skal svinge i det tilfelle at de har dette behovet likevel. F.eks: En rask og stillegående bil sniker seg opp i blindsonen min på akkurat feil tidspunkt så jeg tror jeg er alene når jeg skal svinge, da kan blinklyset være redningen. Og som andre har nevnt så har det ingen verdi å gjøre en vurdering av hvorvidt blinking er nødvendig eller ikke, siden det ikke har noen ulemper å blinke "for mye".

Når det gjelder problemet med å huske å skru av blinkeren på MC, så slet jeg mye med det da jeg begynte å kjøre. Men med konsekvent blinking så blir også det å slå av blinkerne etterhvert sittende i ryggmargen. Jeg har etterhvert fått en tendens til å trykke dem av også etter skarpe (blinkefrie) svinger.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av RuneMC »

Lærte også å blinke til venstre før rundkjøring når du skal helt rundt eller en utkjøring til venstre for trafikk som kommer imot. Dvs for å være korrekt skal du blinke til venstre og så skifte til å blinke ut til høyre når neste avkjøring er den du skal ut. Det siste er egentlig viktigst i rushtrafikken hvor biler ellers kan finne på å passere deg på yttersiden, men greit å ha vanen inne så det går automatisk.

Fordelen med å blinke til venstre (et stykke før rundkjøringen) er ganske åpenbare da trafikk imot da vil vente til du har passert. I motsatt tilfelle blir det "gjetteleken" for dem som kommer imot og det er noen ganger mulig å feiltolke (ingen blink = rett fram) og dermed kan ulykken være et faktum. Nok til å skvette litt kaffe ut av Statoilkoppen for bilisten - vesentlig mer dramatisk for motorsyklisten.

Blinking i god tid gir dessuten bedre flyt i trafikken - for alle.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av SuperMorten »

Jeg kjenner en kjørelærer, som er sensor i dag. Han sier det veldig enkelt: Det skader ikke å fortelle andre hva du har tenkt til å gjøre.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22942
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:Jeg kjenner en kjørelærer, som er sensor i dag. Han sier det veldig enkelt: Det skader ikke å fortelle andre hva du har tenkt til å gjøre.
Ganske logisk i mine øyne også dette...

Men etter 20 år på fire hjul så må jeg si det sitter langt inne å blinke til venstre i rundkjøringer når man skal til venstre eller rundt. Blir liksom litt feil, men ser jo så absolutt poenget allikevel :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av ojda »

Selv prøver jeg å trene meg opp til å kjøre så fort
igjennom rundkjøringer at jeg ikke rekker å blinke :prop:
Men dette går fryktelig utover fothvilerne :-k :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22942
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Bjerknez »

ojda skrev:Selv prøver jeg å trene meg opp til å kjøre så fort
igjennom rundkjøringer at jeg ikke rekker å blinke :prop:
Men dette går fryktelig utover fothvilerne :-k :lol
Det skal jeg snart begynne å trene på også, for nå får jeg muligheten :lol :-)å

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av cevillan »

Bjerknez skrev:Men etter 20 år på fire hjul så må jeg si det sitter langt inne å blinke til venstre i rundkjøringer når man skal til venstre eller rundt. Blir liksom litt feil, men ser jo så absolutt poenget allikevel :thumleft
Det er veldig dumt det sitter langt inne hos folk, for det er ganske meningsløst å ikke blinke til venstre, det skaper bare mye unødig stopp og dårlig flyt. Det burde absolutt vært påbudt.

Når du (bil 2) og jeg (bil 1) møtes i samme rundkjøringen fra hver vårt hold, må jeg stå å vente på deg fordi jeg aner ikke hvor du skal.

Bilde

Blinker du til venstre inn i rundkjøringen vet jeg at jeg må vente fordi du skal til venstre eller 180 grader. Blinker du til høyre inn i rundkjøring kan jeg kjøre, for da skjønner jeg at du skal til høyre. Hvis du ikke blinker i det hele tatt inn mot rundkjøringen, skal jeg også kunne kjøre fordi du da skal rett frem. I stedet må jeg bli stående å vente, for jeg aner ikke om du er en av dem som har litt tungt for å blinke til venstre, eller faktisk ser fornuften i trafikkflyten det skaper.

Vi har stort sett veldig små og oversiktlige rundkjøringer i Norge så man ser andre biler hele tiden. Da kan dette samspillet fungere. Det er dessuten veldig mange rundkjøringer som er feildimensjonert i forhold til at farten inn er for stor fra en retning, som innebærer at rundkjøringen blir et vanlig kryss og ikke en flettende rundkjøring. Da er blinklysbruk essensielt for å dette til å fungere.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22942
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av Bjerknez »

Jeg mener ikke at jeg ikke skjønner poenget, for det gjør jeg så absolutt. :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

cevillan skrev:
Bjerknez skrev:Men etter 20 år på fire hjul så må jeg si det sitter langt inne å blinke til venstre i rundkjøringer når man skal til venstre eller rundt. Blir liksom litt feil, men ser jo så absolutt poenget allikevel :thumleft
Det er veldig dumt det sitter langt inne hos folk, for det er ganske meningsløst å ikke blinke til venstre, det skaper bare mye unødig stopp og dårlig flyt. Det burde absolutt vært påbudt.

Når du (bil 2) og jeg (bil 1) møtes i samme rundkjøringen fra hver vårt hold, må jeg stå å vente på deg fordi jeg aner ikke hvor du skal.

Bilde

Blinker du til venstre inn i rundkjøringen vet jeg at jeg må vente fordi du skal til venstre eller 180 grader. Blinker du til høyre inn i rundkjøring kan jeg kjøre, for da skjønner jeg at du skal til høyre. Hvis du ikke blinker i det hele tatt inn mot rundkjøringen, skal jeg også kunne kjøre fordi du da skal rett frem. I stedet må jeg bli stående å vente, for jeg aner ikke om du er en av dem som har litt tungt for å blinke til venstre, eller faktisk ser fornuften i trafikkflyten det skaper.

Vi har stort sett veldig små og oversiktlige rundkjøringer i Norge så man ser andre biler hele tiden. Da kan dette samspillet fungere. Det er dessuten veldig mange rundkjøringer som er feildimensjonert i forhold til at farten inn er for stor fra en retning, som innebærer at rundkjøringen blir et vanlig kryss og ikke en flettende rundkjøring. Da er blinklysbruk essensielt for å dette til å fungere.
Et ikke-blinkende blinklys betyr det samme som dere prøver å fortelle med blink. Sammen med plassering forteller det ganske tydelig hvor man skal.
I det eksemplet du viser har du tid nok til å kjøre, er det flere biler med i bildet, er det ikke jeg som er årsaken til at du må stoppe.
Skal jeg ut i første høyre, blinker jeg selvfølgelig ... i henhold til vanlig blinklys-regler
Men bevares ... å blinke til venstre skaper jo ingen flere misforståelser, men om folk ellers kan normale blinklys-regler, og bruker de, så er det vel egentlig nok?
Det er jo strengt tatt feil å blinke til venstre ... man skl jo blinke når krysser ei linje og/eller et kjørefelt, og dere skal jo ikke krysse noe til venstre.
Så heter det vel at man skal blinke tidlig, ca 3 Sek før avkjøringen om mulig, hvis ikke, så snart som mulig

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Legg inn av jhn »

frodef skrev:.

Angående blinking eller ikke "ved behov", så tenker jeg slik: Jo mindre behov jeg tror andre har for å vite at jeg skal svinge, jo viktigere er det å gi beskjed om at jeg jeg skal svinge i det tilfelle at de har dette behovet likevel. F.eks: En rask og stillegående bil sniker seg opp i blindsonen min på akkurat feil tidspunkt så jeg tror jeg er alene når jeg skal svinge, da kan blinklyset være redningen. Og som andre har nevnt så har det ingen verdi å gjøre en vurdering av hvorvidt blinking er nødvendig eller ikke, siden det ikke har noen ulemper å blinke "for mye"
Merkelig at dette skulle bli et tema ... jeg har sagt at jeg blinker ikke om det ikke er noen å blinke til, er det et så uoversiktlig trafikkbilde at jeg er i tvil, da blinker jeg. Hva i all verden er problemet med det?
Å kjøre bil og MC er jo en lang rekke risikovurderinger, å vurdere nødvendigheten av å blinke er en av de, og en så liten del av det hele, at jeg klarer ikke å registrere noen forskjell i energiforbruket. Noen har jo nevnt at man forbruker unødvendig mye energi på denne vurderingen.
Risikovurdering er forøvrig ganske fremtredende i mitt daglige arbeid, og jeg vil, med bare litt blygsel, påstå at jeg er brukbar på det.
Om noen klarer å påvise at det skaper forvirring at jeg ikke blinker til de som ikke bryr seg og ikke har behov for vite hvor jeg skal, og heller ikke ser meg, så skal jeg forandre vanene.

Svar