Anbefalinger sommerjakke...?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Anbefalinger sommerjakke...?

Legg inn av cosmogs »

Ettersom jeg er "ny-gammel" motorsyklist er ikke MC garderoben veldig omfattende enda. På jakkefronten består den faktisk av kun den ene og glimrende Dainese Laguna Evo skinnjakken min. Svært fornøyd med denne, men ikke så fornøyd når det er 27 varmegrader ute. :-)å

Samtidig takknemlig for erfaringen med ekstrem hete og MC. Blir en tur til Italia litt senere i sommer, og innser at en tung svart lærjakke iallefall ikke kan benyttes som ene-jakke i sommerheten.

Så - noen med gode erfaringer med en svært lett og likevel sikker jakke...?

Foreløpig har jeg sett meg ut 3 kandidater til jobben. Skulle gjerne handlet lokalt, da jeg liker å bidra til å beholde norske butikker, men det ser ut til at det stort sett er elendig utvalg av sommerjakker i aktuelle butikker. Kanskje forståelig, ikke så ofte hete er et veldig aktuelt tema her nord. I tillegg til sikkerhet og luftighet, må jeg selvsagt like jakken designmessig i rimelig grad.

Mine 3 kandidater:
Rev`it Airwave
http://www.motosport.com/motorcycle/REV ... e-Jacket#2" onclick="window.open(this.href);return false;

Rev´it Tornado jacket
http://www.revzilla.com/motorcycle/revi ... ite_id=128" onclick="window.open(this.href);return false;

Jepp, to fra rev`it, de virker å være gode på sommerjakker, og begge jakkene har halt i land noen awards. Får gode kritikker jamnt over.

Dainese G Air Frame
http://www.ebay.com/itm/DAINESE-G-AIR-F ... 2339d1166c" onclick="window.open(this.href);return false;
(Kjempefordel Dainese - vet nøyaktig hvilken str jeg skal ha)

Liker også veldig godt Lindstrand Dundee jakken
http://nstgardermoen.no/Bekledning/tabi ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Usikker på om Dundee`n er luftig nok..? Svart er vel også en ulempe kontra Rev`it jakkene som også er å få i lyse farger. Fordelen med Lindstrand - shoppe lokalt og mulighet til å faktisk prøve den.

Så - noen med synspunkter? Eller ekstremt gode skussmål ift andre luftige sommerjakker...? :vs

(Rekker vel akkurat å få denne i hus før nedbøren begynner for alvor og det må anskaffes en heftig, varm, tett Gore Tex jakke! :prop:)
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Anbefalinger sommerjakke...?

Legg inn av Flanker »

Hadde nok droppa sistnevnte fra lista. Ser ikke ut som om den er veldig godt ventilert. (edit: etter å ha sett bilde på større skjerm trekker jeg den kommentaren. Ser plenty luftig ut den der!)

Velg en jakke med lyse farger, det hjelper fælt. Og noe uten menbran og med god ventilasjon. Husk å ta med regndress for sikkerhets skyld.

Kjøper du en mesh jakke så ikke velg de aller billigste. Du ofrer noe sikkerhetsmessig med en sånn jakke, og da bør den være skikkelig skrudd sammen.

Har forøvrig ingen erfaring med noen av jakkene du nevner. Så mer spesifikk klarer ikke jeg å være.
Sist redigert av Flanker den 12 jul 2014, 23:01, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Anbefalinger sommerjakke...?

Legg inn av RuneMC »

Dainese mesh-jakker har de på Yamaha Vinterbro (Vinterbro senteret, inngang vis a vis Elkjøp, lørdager 11-15) - ikke allverdens langt fra Drammen om du tar Oslofjordtunnelen. Gå opp i 2.dre etg der de har klær og de er generelt tålmodige til å finne fram jakker i forskjellige modeller du kan prøve. Mesh er en lettelse å bruke i varmt vær og er ganske sikkert men er og blir et kompromiss i forhold til mer polstrede jakker. Dog ca tusen ganger bedre enn t-skjorte...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Anbefalinger sommerjakke...?

Legg inn av spiritofwinter »

Har selv en jakke fra Speed and Strength(moto mercenary) som er veldig god på varme dager. Det er egentlig en college jakke med vindstopp, ryggskinne, albue og skulder beskyttelse. Eneste grunnen til at jeg valgte denne var at jeg måtte ha noe kjøreklær i forbindelse med leie av MC i USA, og denne jakken var mulig å kjøpe til en grei pris.

Ser at Speed and Strength har div andre jakker også som ser lette ut, ser litt hverdagslige ut, og som har god beskyttelse.
http://www.ssgear.com/catalog/index.cfm ... 410332ee0a

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Anbefalinger sommerjakke...?

Legg inn av Lamberghini »

Kjøpte en Bering sommerjakke på salg her om dagen. Med t-skjorte under er det akkurat som å kjøre scooter i bar overkropp i syden, med den lille bonusen at man er beskyttet i tillegg. Tar man ut ryggputa lar den seg pakke godt sammen også (kjører selvsagt med separat skinne). Det største problemet er at det ikke skal være mye under 20 grader før det blir vel friskt, så bruksvinduet i Norge er begrenset.

Saapekokern
Innlegg: 145
Registrert: 04 apr 2012, 16:21
Motorsykkelen din: MV Agusta Brutale 675
Sted: Skedsmo

Re: Anbefalinger sommerjakke...?

Legg inn av Saapekokern »

Jeg har en Lindstrandsjakka, den kjørte jeg til hellas med, veldig luftig og god!

Saapekokern
Innlegg: 145
Registrert: 04 apr 2012, 16:21
Motorsykkelen din: MV Agusta Brutale 675
Sted: Skedsmo

Re: Anbefalinger sommerjakke...?

Legg inn av Saapekokern »

Den Lindstrandajakka skulle det stå.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Anbefalinger sommerjakke...?

Legg inn av biker7 »

Kjøpte for 5 år siden Lindstrands Howard jakke (og Taal bukse.) Vært veldig fornøyd, og funker noen år til. Meget bra lufte-åpninger, spesielt på jakka. 2 glidelåsåpninger langs hele ryggen og langs hele armene. Går greit å kjøre med det regntette foret montert til etparogtjue grader. Deretter kan man bare fjerne foret, og den blir da MEGET luftig. Samme kan gjøres med buksa, men veldig sjelden jeg gjør det, da jeg syns den er er best å ha på med foret i. Kjøpte dessuten i litt lysere gråfarge, da dette også muligens hjelper litt i varmen. Tror desverre muligens denne ikke er i sortimentet lengre, men ikke sikker.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Anbefalinger sommerjakke...?

Legg inn av cosmogs »

Takk for masse gode råd, og den Howard jakken var utrolig flott! :notworthy:
Har etter litt fundering kommet frem til at jeg i første rekke skal sjekke ut denne:

http://www.richa.eu/products/textile-rainwear/airmach/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den har de på Monsterbike, og kanskje er det praktisk med en 3 i 1 løsning...? Greit å ha foret og membranet tilgjengelig i tankveska...? Den presenteres iallefall som luftig sommerjakke om man tar ut både for og membran, så verd å sjekke ut. ;-)
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Anbefalinger sommerjakke...?

Legg inn av Flanker »

Har hatt en jakke med Reissa membran. Aldri mer! Pustet på nivå med en søppelsekk... Skal jeg kjøpe en membranjakke igjen blir det med laminert GoreTex, da sannsynligvis Klim. Pisse vått jakke utvendig suger, blir tung og tørker seint. Når du samtidig er våt av svette på andre siden av membranen er det ikke gøy.

Med forbehold om at jeg ikke har vært ekstremt uheldig med min jakke, som forøvrig var en av de rimeligere fra Held for noen år tilbake. Arwa tror jeg modellen het.

Kjøper du den jakken anbefaler jeg å kaste Z-lineren i søpla og heller kjøpe en regndress som du har med på tur...

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Anbefalinger sommerjakke...?

Legg inn av cosmogs »

Flanker skrev:Har hatt en jakke med Reissa membran. Aldri mer! Pustet på nivå med en søppelsekk... Skal jeg kjøpe en membranjakke igjen blir det med laminert GoreTex, da sannsynligvis Klim. Pisse vått jakke utvendig suger, blir tung og tørker seint. Når du samtidig er våt av svette på andre siden av membranen er det ikke gøy.

Med forbehold om at jeg ikke har vært ekstremt uheldig med min jakke, som forøvrig var en av de rimeligere fra Held for noen år tilbake. Arwa tror jeg modellen het.

Kjøper du den jakken anbefaler jeg å kaste Z-lineren i søpla og heller kjøpe en regndress som du har med på tur...
Takk, det er jo nettopp slike erfaringer jeg er ute etter. :thumleft
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Re: Anbefalinger sommerjakke...?

Legg inn av Staven »

Jeg bruker lindstrands triple jakke.. Et super jakke med avtagbart inner trekk samt at man kan ta av yttertrekket slik at man bare har helsetrøye nettingen.

http://www.brandedbiker.co.uk/Lindstran ... acket-5263" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakken kan kjøpes på nst Gardermoen
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Anbefalinger sommerjakke...?

Legg inn av cosmogs »

Staven skrev:Jeg bruker lindstrands triple jakke.. Et super jakke med avtagbart inner trekk samt at man kan ta av yttertrekket slik at man bare har helsetrøye nettingen.

http://www.brandedbiker.co.uk/Lindstran ... acket-5263" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakken kan kjøpes på nst Gardermoen
Denne posten så jeg akkurat for sent, men ville definitivt vært et glimrende alternativ. :thumleft

Endte opp med denne (svart med røde ermer):

http://www.motosport.com/NO/motorcycle/ ... Tex-Jacket" onclick="window.open(this.href);return false;

og matchende sommerhansker (med røde fingre):
http://www.motosport.com/NO/motorcycle/ ... BON-GLOVES" onclick="window.open(this.href);return false;

Så da hadde det vært hyggelig om tropevarmen fortsetter, og ikke minst om jeg får knallvær på europaturen. :-)å :D
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Hvor trege er egentlig motosport.com...?

Legg inn av cosmogs »

Noen som har erfaringer med motosport.com og leveringstid...? Bestilte og betalte greiene 13/7. Fremdeles ikke sendt i dag 17/7. Synes det er litt kjipt, særlig ettersom man betaler ganske mye for at DHL skal levere det kjapt. Hvilket de selvsagt gjør, DHL altså. Men det hjelper jo ikke at DHL leverer kjapt om de ikke får det de skal levere fra motosport før det allerede har gått en del dager.... :sleepy
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Svar