Transport av MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Transport av MC

Legg inn av Haymaker »

gsx750_80 skrev:
mortenolb skrev:3000 hørtes usannsynlig lite ut for transport, men vil anta at det varierer på hvor mange andre ting sjåføren får lasta opp for levering på samme strekning.
Jeg mener å ha hørt at bilfraktere tar en god del mindre (2-2500 NOK) for å frakte en bil mellom Oslo og Trondheim, feks.
En bil veier gjerne 5-6 ganger det en mc gjør, og tar vesentlig mer plass.

Det kostet i alle fall 3000 fra Båtsfjord og hjem til meg, noe som er minst 150 mil.

Jeg vet ikke hva du baserer deg på dersom du synes 3000.- er "usannsynlig lite"?

Jeg tror Hurtigruten skulle ha minst 6000.- Dersom det var eneste alternativ hadde jeg antakelig heller reist til Båtsfjord og kjørt
til trøndelag, og tatt det som en tur.
Hmm, jeg forstår ikke den prisen du har fått på Hurtigruten.
Iflg dette skjemaet dere på transport av bil/mc, så får jeg distansen Båtsfjord-Trondheim til å bli på kr 1645,-

http://www.hurtigruten.no/Global/.no/Tr ... er2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er jo bare småpenger :-k

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Transport av MC

Legg inn av ole m. »

Haymaker skrev:
gsx750_80 skrev:
mortenolb skrev:3000 hørtes usannsynlig lite ut for transport, men vil anta at det varierer på hvor mange andre ting sjåføren får lasta opp for levering på samme strekning.
Jeg mener å ha hørt at bilfraktere tar en god del mindre (2-2500 NOK) for å frakte en bil mellom Oslo og Trondheim, feks.
En bil veier gjerne 5-6 ganger det en mc gjør, og tar vesentlig mer plass.

Det kostet i alle fall 3000 fra Båtsfjord og hjem til meg, noe som er minst 150 mil.

Jeg vet ikke hva du baserer deg på dersom du synes 3000.- er "usannsynlig lite"?

Jeg tror Hurtigruten skulle ha minst 6000.- Dersom det var eneste alternativ hadde jeg antakelig heller reist til Båtsfjord og kjørt
til trøndelag, og tatt det som en tur.
Hmm, jeg forstår ikke den prisen du har fått på Hurtigruten.
Iflg dette skjemaet dere på transport av bil/mc, så får jeg distansen Båtsfjord-Trondheim til å bli på kr 1645,-

http://www.hurtigruten.no/Global/.no/Tr ... er2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er jo bare småpenger :-k
De prisene er vel når man samtidig reiser med ferga selv. Pris for frakt av sykkel som gods kan være noe helt annet.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Transport av MC

Legg inn av Haymaker »

Skjønner.
Ser du må kontakte nor-lines for pris. Da forstår jeg den store differansen.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Transport av MC

Legg inn av mortenolb »

gsx750_80 skrev:
mortenolb skrev:Jeg baserer det på at jeg er yrkessjåfør og har litt innsikt i hva det koster på firmaet sin side å faktisk utføre jobben, inkludert drivstoff, lønn til sjåfør, vedlikehold av kjøretøy osv. 3000.
Hvis vi går ut ifra at sjåføren har en timeslønn på 170kr, og det tar 8 timer å kjøre. Kjører han lastebil, blir det ca. 9 timer pga. hviletid. Deretter har han brukt opp kjøretiden sin den dagen, og må vente 13 timer med å returnere. Da skal han også ha diett.
Hvis du tar 18 timer, som er det han kommer til å gjøre bare i kjøring tur/retur Arendal fra Bergen, så blir det 3060kr bare i lønna. Dietten er vel på noe rundt 400kr(usikker på eksakt da jeg ikke har en jobb hvor det er relevant). Så kommer drivstoff i tillegg. Tar vi utgangspunkt i et forbruk på 2.7 liter på mila(noe lavt for vanlig lastebil, noe høyt for lett lastebil kanskje), så blir det også i landet rundt 3000kr bare i drivstoff.


Men igjen; hvorvidt 3000 er lite eller mye baserer seg på om det er det eneste som blir fraktet på turen. Frakter samme bilen noe for 10 andre kunder, og tar 1000-1500kr fra hver, så blir det greit. Eller om bilen uansett skulle ned dit for å hente noe, og dette bare blir noe for å få inn noen ekstra kroner.
Det er klart prisen avhenger av hvilke andre oppdrag som kombineres med en slik tur, på samme måte som Norwegian
neppe frakter meg fra Trondheim til Oslo for 249.- dersom jeg mot formodning skulle være eneste passasjer. ;-)
Det stemmer, men sannsynligheten for at 10 privatpersoner skal frakte noe fra Bergen til Arendal samme dag er noget lavere enn sannsynligheten for at Norwegian selger én billett til en strekning.

Innser at det blir litt feil uansett, men litt avhengig av hvilket firma så er det jo ikke alle som har andre oppdrag å oppdrive som kan kombineres.

Dét sagt, så kan jeg gjerne kjøre sykkelen for trådstarter om noen betaler flybillett torp->bergen i morgen og ordner transport fra arendal til larvik. :knegg
Sist redigert av mortenolb den 31 jul 2014, 14:18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Transport av MC

Legg inn av gsx750_80 »

Haymaker skrev:
gsx750_80 skrev:
mortenolb skrev:3000 hørtes usannsynlig lite ut for transport, men vil anta at det varierer på hvor mange andre ting sjåføren får lasta opp for levering på samme strekning.
Jeg mener å ha hørt at bilfraktere tar en god del mindre (2-2500 NOK) for å frakte en bil mellom Oslo og Trondheim, feks.
En bil veier gjerne 5-6 ganger det en mc gjør, og tar vesentlig mer plass.

Det kostet i alle fall 3000 fra Båtsfjord og hjem til meg, noe som er minst 150 mil.

Jeg vet ikke hva du baserer deg på dersom du synes 3000.- er "usannsynlig lite"?

Jeg tror Hurtigruten skulle ha minst 6000.- Dersom det var eneste alternativ hadde jeg antakelig heller reist til Båtsfjord og kjørt
til trøndelag, og tatt det som en tur.
Hmm, jeg forstår ikke den prisen du har fått på Hurtigruten.
Iflg dette skjemaet dere på transport av bil/mc, så får jeg distansen Båtsfjord-Trondheim til å bli på kr 1645,-

http://www.hurtigruten.no/Global/.no/Tr ... er2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er jo bare småpenger :-k
Sjekk i mailboks viste at tilbudet var på 5810 kr., for frakt med Hurtigruten fra Båtsfjord til Trondheim. Det gjaldt kun mc, og uten
tilhørende sjåfør / eier.
Sist redigert av gsx750_80 den 31 jul 2014, 14:19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Transport av MC

Legg inn av ole m. »

spidair skrev:Sjekk ut easybring, eller nimber, der vanlige folk tar med pakker/last når de allikevel skal forflytte seg fra et sted til et annet... :)

Verdt et forsøk :)
Jeg har tro på den løsningen også, tipper du får den fraktet for 2-3.000,-.
http://www.nimber.com" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Transport av MC

Legg inn av mortenolb »

Et annet tips kan jo være å kanskje høre med noen mc-sjapper i nærheten? De ordner jo stadig frakt av sånt rundt omkring.

imagine
Innlegg: 18
Registrert: 06 jul 2014, 22:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Transport av MC

Legg inn av imagine »

Ringte Nor-Lines i Bergen og fikk en pris på 1200kr + moms med lastebil. Absolutt en overkommelig pris :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Transport av MC

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:
Dét sagt, så kan jeg gjerne kjøre sykkelen for trådstarter om noen betaler flybillett torp->bergen i morgen og ordner transport fra arendal til larvik. :knegg
Dette var da en innmari god løsning :thumleft
Vi vet jo at Mortenolb er godt kjent i Bergen, har kjørt massevis av mil den siste tida og derav blitt en god langturpilot. Vi vet også at han har blitt en racer på kontroll av kjede og drev ;-)
I tillegg er han en rasende kjekk kar :prf

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Transport av MC

Legg inn av Kawagutten »

imagine skrev:Ringte Nor-Lines i Bergen og fikk en pris på 1200kr + moms med lastebil. Absolutt en overkommelig pris :)
Dette var veldig billig. Har du husket forsikring under frakta eller er det kasko på sykkelen?
Går ut ifra at du har mange bilder å henvise til hvis det skulle skje noe.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

imagine
Innlegg: 18
Registrert: 06 jul 2014, 22:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Transport av MC

Legg inn av imagine »

mortenolb skrev: Dét sagt, så kan jeg gjerne kjøre sykkelen for trådstarter om noen betaler flybillett torp->bergen i morgen og ordner transport fra arendal til larvik. :knegg
Tusen takk for kjempe snillt tilbud! Men jeg tror jeg holder meg til lastebilen, da blir nesten samme pris.
Kawagutten skrev: Dette var veldig billig. Har du husket forsikring under frakta eller er det kasko på sykkelen?
Går ut ifra at du har mange bilder å henvise til hvis det skulle skje noe.
Det om lasten er forsikret under transport glemte jeg helt å spøre om, men sykkelen blir sendt med full kasko og bilder av hele sykkelen.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Transport av MC

Legg inn av kjellv »

imagine skrev:
Det om lasten er forsikret under transport glemte jeg helt å spøre om, men sykkelen blir sendt med full kasko og bilder av hele sykkelen.
Jeg tror du skal finlese forsikringsvilkårene hvis du velger å stole på at den dekker denne transporten. Jeg tror ikke den gjelder i dette tilfelle, men uten å ha lest det.
Det er nok langt mer trolig at det er transportørens forsikringer som vil komme til anvendelse om noe skulle skje, men at det også her kan ligge noen begrensninger. "mortenolb" kjenner kanskje bedre til dette?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Transport av MC

Legg inn av mortenolb »

Ikke egentlig. Har ikke vært utfor noe skade på last av noe særlig verdi, så alt har bare blitt betalt av sjefen. Er dessverre ikke sikker på hva som er vanlig av forsikringer på last fra transportørens side.

Når jeg tenker meg om har jeg hørt noe om at firmaet mitt har tatt skader oppimot 30-40k fra egen lomme ved uhell, men nå kjører vi ikke for privatpersoner, så det er nok en avtale der som sier at transportøren står erstatningspliktig ved skader.

Enkleste måten å finne det ut på er vel å ringe transportfirmaet og høre. Ser også ut til at diverse forsikringsselskaper(if, gjensidige) har transportforsikring for private, uten at jeg har peil på hva det koster.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Transport av MC

Legg inn av Kawagutten »

Transportøren har bare godsansvarsforsikring noe som betyr veldig lite for avsender.Noen forsikringsselskaper har dekning av div skader under kasko men ikke alle så det bør nok sjekkes med selskapet en bruker.En kan også få kjøpt en forsikring gjennom transportselskapet mener jeg og litt rart de ikke tilbydde dette under bestilling av transporten.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Transport av MC

Legg inn av LordShaft »

Gjør for all del grundig research på om sykkelen er godt forsikret under frakt.... Dette er grunnen til at det er så dyrt på the fast window!

Sony Z2

Svar