KjellV sin logg. Sesongstart?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:
kjellv skrev:Var ellers en skikkelig opptur og feiring på flere fronter i helga. Fredag fikk jeg omsider solgt Super Tènèrèen, demosykkelen vår. Denne jeg vurderte sterkt å kjøpe selv i sommer. Ny demosykkel er også bestilt, MT-09 Tracer skal være klar til sesongstart :twothumbs:
Veldig bra!

Super Ténéré er en sykkel jeg absolutt må få sjekket ut neste sesong.
Er faktisk ganske spent på hvordan denne oppleves!
Trodde du hadde prøvd den jeg :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av kjellv »

De siste timene av 2015 nå, oppsummering av året har surret litt i hodet i dag. Jeg må ærlig si at jeg håper på bedre lykke i 2016!

En sur og kald vår og forsommer gjorde at jeg i år ikke fikk logget mer enn ca 1500 km. 9. Juli smalt det for min del, i leggen. MC-sesongen var brått over for meg. Før den egentlig hadde begynt.
Men noe fikk jeg da opplevd før den tid. Noen fine turer lokalt, blant annet til Atlanterhavsveien. Særlig en husker jeg godt, det var tidlig i April i i forbindelse med at jeg hadde solgt en ny Yamaha til en kar fra Trondheim. Jeg hentet ham på flyplassen og kjørte ham til butikken vår. Etter overlevering kjørte jeg tur sammen med ham til Atlanterhavsveien, og deretter til hotellet hans i Molde. Kald tur ja, men du verden så trivelig. En meget eksklusiv overlevering av ny motorsykkel dette.
Tidlig i Juni ble jeg oppmerksom på Elruts 84 som var på tur nordover og hadde problemer med lekkasje fra en fordemper i Mjøsområdet. Jeg kontaktet ham, og fikk ordnet med deler på plass hos oss slik at vi fikk overhalt demperne hans når han kom hit. Jeg fikk også besøk av ham hjemme hos meg kvelden før verkstedavtalen vår. En meget trivelig kar, for øvrig han som gjorde trackingappen "locatoweb" kjent for oss her i forumet. Vi var nok mange som holdt øye med ham på hans maratontur til Nordkapp og sørover igjen i Sverige. Makan til kjøremaskin...!
Jeg fikk også oppleve rene Klondykestemningen blant MC-forhandlerne dette året. Alt vi klarte å skaffe av nye sykler solgte unna som bare det. Ingen hadde forutsett at dette året skulle bli slik. Regjeringens nye avgifter på MC slo beina unna alle salgsmål, og endret fokuset fra å klare våre salgsmål til å klare og skaffe nok sykler!

En hastverkshandling, ubetenksomhet, kall det va du vil. Fullstendig unødvendig var det i alle fall det som hente meg og ødela resten av sesongen!
Jeg hadde brått og uventet fått et bud på TDMen som satte meg i skikkelig tenkemodus. Jeg hadde knapt tenkt tanken på å selge denne fantastiske sykkelen jeg hadde hatt i 3 år da dette kom. Etter noen dager med mange tanker i alle retninger bestemte jeg meg for å lete etter en FJR1300 i passe prisleie og så god som mulig. Jeg fant flere interessante objekter rundt Oslo, og handel skjedde brått og usett hos Yamaha Vinterbro. Torsdag kveld 9 Juli var jeg ferdig med det jeg skulle gjøre på TDMen, og skulle bare laste den på henger for å kjøre til Oslo med den på fredag. Lørdag skulle det bli retur med FJR1300 på hengeren. Værutsiktene gjorde at å kjøre syklene på hjul var uaktuelt. Under opplasting skjedde det fatale, TDMen skled bakover og ned igjen fra hengeren min (tippløsning), og den veltet slik at jeg fikk den over meg. Det smalt stygt i venstre legg/kne. En time senere var jeg i ambulanse på vei til sykehuset i Molde. I løpet av natta ble det konstantert et komplisert brudd rett under kneet, knuste beinbiter var synlige rundt hele bruddet. Jeg ble midleridig operert om natta, påsatt såkalt ekstern fixering, altså en stålkonstruksjon med titannagler inn i leggbein og lårbein som holdt bruddet helt i ro.
Et par dager senere hadde jeg hyggelig besøk av Bjerknez på sykehuset. Veldig trivelig tross omstendighetene. Han som kjøpte TDMen min hentet FJRen min på Vinterbro og kjørte den hit. Han fikk samtidig hentet sin TDM her og kjørt den hjem igjen. Jeg hadde også et hyggelig besøk av ham på sykehuset sammen med min sjef som hadde stått for mottak og overlevering av syklene. Uka etter var det operasjon ved St. Olavs i Trondheim hvor det ble satt inn en titanplate på hver side av leggbeinet og skrudd fast. Jeg er fortsatt ikke gangbar, dvs. jeg går fortsatt på krykker snart et halvt år etter. Innendørs riktignok på en krykke, men har alltid den andre i nærheten. 4.Januar skal jeg til Trondheim for kontroll, og vurdering av om jeg må reopereres. Leggen er visst skrudd sammen litt skjevt, og dette kan på sikt skape problemer for kneet som også er skadet.

Dette er mitt årssammendrag, er det noen som ønsker å lese hele historien så er den å finne noen sider bakover i denne tråden.

Ha et riktig flott og Godt Nytt MC-år alle sammen. Jeg vil veldig gjerne møte så mange som mulig av dere i 2016, og MCsiden.no er et viktig knutepunkt for oss og har vist seg svært nyttig når turer planlegges. Si bare ifra om det er noen med turmål til Trollstigen eller Atlanterhavsveien, så kanskje jeg slår følge et stykke.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37979
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av AJ »

kjellv skrev:
AJ skrev:
kjellv skrev:Var ellers en skikkelig opptur og feiring på flere fronter i helga. Fredag fikk jeg omsider solgt Super Tènèrèen, demosykkelen vår. Denne jeg vurderte sterkt å kjøpe selv i sommer. Ny demosykkel er også bestilt, MT-09 Tracer skal være klar til sesongstart :twothumbs:
Veldig bra!

Super Ténéré er en sykkel jeg absolutt må få sjekket ut neste sesong.
Er faktisk ganske spent på hvordan denne oppleves!
Trodde du hadde prøvd den jeg :-k
Ojsann! Her er det visst en post jeg ikke har svart på... :redface .
Så... nei, har faktisk ikke fått prøvd Super Tènèrèen enda.

For øvrig en god årsoppsummering kjellv. Får inderlig håpe du får en bedre sesong i 2016!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av L-NA »

Skulle det ha seg slik at vi møttes i løpet av 2016, så kan jeg ihvertfall gi Dere begge en mulighet til å teste Super Tenere`n. En sykkel som har oversaket meg stort. Selv om jeg var fullt klar over at Yamaha kan bygge sykkler, så overasket den likevell i positiv retning. Den har vel kansje vert"snakket litt ned"...og kansje nettopp det er grunnen til at forventningene ikke var så overdrevent høye?? Sykkelen gir ihvertfall alt hva jeg forventer og mere til :-). Og selv om denne inrømmelsen sitter svært langt inne, så overgår den nok Stelvioen på det meste :redface .Men uansett, prøvekjøring skal vi få til om vi møtes :-)
GODT NYTTÅR :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23069
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av Bjerknez »

Flott årsoppsummering dette kjellv :twothumbs:

En ting er vertfall 100% sikkert. Jeg kommer til Molde også i år og som vanlig så blir det vel som vanlig i førsten av julimåned. Så du kan banne på at det blir noen flotte turer på oss den sommeren... hvis du er hjemme og været ikke blir helt jævlig :redface

Det er den eneste turen som er 100% bankers hvert år for min del. :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av kjellv »

L-NA skrev:Skulle det ha seg slik at vi møttes i løpet av 2016, så kan jeg ihvertfall gi Dere begge en mulighet til å teste Super Tenere`n. En sykkel som har oversaket meg stort. Selv om jeg var fullt klar over at Yamaha kan bygge sykkler, så overasket den likevell i positiv retning. Den har vel kansje vert"snakket litt ned"...og kansje nettopp det er grunnen til at forventningene ikke var så overdrevent høye?? Sykkelen gir ihvertfall alt hva jeg forventer og mere til :-). Og selv om denne inrømmelsen sitter svært langt inne, så overgår den nok Stelvioen på det meste :redface .Men uansett, prøvekjøring skal vi få til om vi møtes :-)
GODT NYTTÅR :-)
XT1200z og senere ze som du har kom nok mange år for seint. BMW fikk god tid på seg til å feste grepet om dette segmentet. Den ble noe tilsvarende som Land Rover i terrengbilverden. Den hadde også markedet helt alene lenge nok til å bli ikonisk. Ingen andre, uansett hvor gode de er, har klart å ta fra dem dette. I land der veier for de fleste er uframkommelige et det fortsatt Land Rover som gjelder.
Slik ble ADV segmentet for motorsykler også. Mange av de store har prøvd seg med tunge ADV, og de fleste har lykkes med svært gode sykler. Men markedet eies fortsatt av BMW.
XT1200z/ze er en fantastisk sykkel! Den har alt som skal til for å lykkes. Den får litt kritikk for lav motoreffekt (112hk), men det er nok mest fra de som ikke har prøvd den. Denne motoren leverer rikelig til alt denne sykkelen kan brukes til. En gjennomprøvd motortype som Yamaha har brukt på TRX, TDM, XT750 super trenere og flere. Men er bygget større. Leverer solid moment hele veien, og leverer nok.
Nei, får gi meg nå. Yamahaselgeren i meg holder på å våkne av vinterdvalen kjenner jeg, men her inne er jeg privatperson og ikke selger...


Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37979
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av AJ »

L-NA skrev:Skulle det ha seg slik at vi møttes i løpet av 2016, så kan jeg ihvertfall gi Dere begge en mulighet til å teste Super Tenere`n. En sykkel som har oversaket meg stort. Selv om jeg var fullt klar over at Yamaha kan bygge sykkler, så overasket den likevell i positiv retning.
Høres bra ut!
Sier slett ikke nei takk til en prøvetur med Super Ténéné'ren, jeg :D.
Hender jeg er på Bømlo også hvor jeg kjenner trivelige folk vi har vært på besøk hos tidligere. Det samme på Stord.
Så en vestlandstur til blant annet disse stedene er på ingen måte utenkelig denne sesongen :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av Olav K »

Jeg sender deg de aller aller beste ønsker for 2016, måtte kneet og beinet bli så bra som det kan bli, og du få mange mange deilige km på FJR'en.
Jeg er nok en av mange, som hadde veldig vondt av deg da du skadet deg i sommer. Og med en ny flott sykkel stående klar hos selger,
er St. Olavs Hospital definitivt feil plass å være. Jeg håper du ikke blir stamgjest der :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av kjellv »

Olav K skrev:Jeg sender deg de aller aller beste ønsker for 2016, måtte kneet og beinet bli så bra som det kan bli, og du få mange mange deilige km på FJR'en.
Jeg er nok en av mange, som hadde veldig vondt av deg da du skadet deg i sommer. Og med en ny flott sykkel stående klar hos selger,
er St. Olavs Hospital definitivt feil plass å være. Jeg håper du ikke blir stamgjest der :thumleft
Tusen takk Olav K!
I ferd med å finne senga nå, planlegger å kjøre herifra før 5 i morra tidlig. Romjula og nyttårshelga har vært flittig brukt på finn.no, og jeg skal benytte anledningen til se på et antall biler i Trondheimsområdet. Kanskje Saaben får avløsning i mrg? Vi får se :scratch

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: RE: Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av JohnnyTh »

kjellv skrev: Den ble noe tilsvarende som Land Rover i terrengbilverden. Den hadde også markedet helt alene lenge nok til å bli ikonisk. Ingen andre, uansett hvor gode de er, har klart å ta fra dem dette. I land der veier for de fleste er uframkommelige et det fortsatt Land Rover som gjelder.
Jeg tror Toyota Land Cruiser er endel større en Land Rover i disse landene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: RE: Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av kjellv »

JohnnyTh skrev:
kjellv skrev: Den ble noe tilsvarende som Land Rover i terrengbilverden. Den hadde også markedet helt alene lenge nok til å bli ikonisk. Ingen andre, uansett hvor gode de er, har klart å ta fra dem dette. I land der veier for de fleste er uframkommelige et det fortsatt Land Rover som gjelder.
Jeg tror Toyota Land Cruiser er endel større en Land Rover i disse landene.
Mulig du har rett Johnny. Det er noen år siden jeg hørte dette, og det er godt mulig det ikke er riktig lenger. Landcruiseren er nok kvalitetsmessig langt bedre enn Land Rover, derfor har den nok alle forutsetninger for å vinne dette markedet.
Da falt jo min argumentasjon sammen. Men det kan jo bety at det fortsatt er mulig for andre merker enn BMW og ta ADV markedet ogsåBilde

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av kjellv »

kjellv skrev:
Olav K skrev:Jeg sender deg de aller aller beste ønsker for 2016, måtte kneet og beinet bli så bra som det kan bli, og du få mange mange deilige km på FJR'en.
Jeg er nok en av mange, som hadde veldig vondt av deg da du skadet deg i sommer. Og med en ny flott sykkel stående klar hos selger,
er St. Olavs Hospital definitivt feil plass å være. Jeg håper du ikke blir stamgjest der :thumleft
Tusen takk Olav K!
I ferd med å finne senga nå, planlegger å kjøre herifra før 5 i morra tidlig. Romjula og nyttårshelga har vært flittig brukt på finn.no, og jeg skal benytte anledningen til se på et antall biler i Trondheimsområdet. Kanskje Saaben får avløsning i mrg? Vi får se :scratch
Jau bætterde :-) Blei bilhandel ja
80_1874752671.jpg
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23069
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av Bjerknez »

Nei nei nei kjellv!

Si meg en ting, jobber ikke du på Yamaha? Du må jo ha deg en slik! :lol
Bilde

Neida... Så veldig bra ut den der kjellv :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av kjellv »

Golfbilen kan jeg jo ha på hengeren :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: kjellv sin logg, FJR1300 fortsatt uprøvd

Legg inn av JohnnyTh »

Yamaha har en sportsbil i planene og. Tror jeg heller hadde ventet på den. Og så er det Yamahamotor i Volvo XC90 og i Noble M600 :)

Ellers så er jo Mersedes en fin bil og
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar