Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
bakke
Innlegg: 17
Registrert: 15 aug 2014, 21:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av bakke »

Hei, jeg er en gutt på femten som skal ta lett mc lappen til våren, men jeg trenger hjelp til valg av sykkel på grunn av høyden min, jeg er 195 cm høy (og veier 75 kilo hvis det har noe å si ;-) Håper at noen (spesielt hvis noen har erfaring med det) kan hjelpe å finne en sykkel som passer til meg slik at jeg sitter komfortabelt og ikke ser teit ut :-k Har sett mest på KTM duke, aprilia rs og yamaha mt men er åpen for andre forslag (ikke varadero) Tror dere noen av disse vil passe til meg? Sykkelen må helst ha god akselerasjon, se bra ut og kunne brukes til langtur (god komfort). Takk på forhånd :D

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av Flanker »

Skulle akkurat til å si Varadero, men så leste jeg ikke Varadero... Med tanke på høyden din burde den være passende. Komforten er vel også bra? Resten vet jeg dessverre ikke noe om :-P

bakke
Innlegg: 17
Registrert: 15 aug 2014, 21:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av bakke »

Hei Flanker :-) Den passer sikkert til min høyde og har nok bra komfort men tror ikke varadero har noe å skryte av i forhold til akselerasjon, og syns ikke den ser så bra ut heller ;-)

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av freddy123 »

Jeg har hatt aprilia rs125 og trivdes veldig super aks og gode kjøreegenskaper hvordan denne er når dumer 195 aner jeg ikke du må nokk bare reise rundt til ulike forhandlere og prøvesitte litt og prøve å tenke at er det noe som kjennes ubehagelig da så blir det garantert ubehagelig etter noen timer.

Jeg hadde og en honda cbr denne blir ihvertfall i minste laget for deg .

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av cosmogs »

Skal være litt varsom her, og naturligvis råde deg til å prøvesitte flest mulige kandidater. Så Yamaha MT 125 hos Graarud MC for litt siden, utrolig fin (og dyr!) lettsykkel, som samtidig virket veldig voksen i str. :thumleft
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

bakke
Innlegg: 17
Registrert: 15 aug 2014, 21:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av bakke »

freddy123 skrev:Jeg har hatt aprilia rs125 og trivdes veldig super aks og gode kjøreegenskaper hvordan denne er når dumer 195 aner jeg ikke du må nokk bare reise rundt til ulike forhandlere og prøvesitte litt og prøve å tenke at er det noe som kjennes ubehagelig da så blir det garantert ubehagelig etter noen timer.

Jeg hadde og en honda cbr denne blir ihvertfall i minste laget for deg .
Har hørt det samme som du sier om apriliaen og har derfor veldig lyst på den, men tror kanskje at den blir ubehagelig hvis jeg skal kjøre langt, skal som du sier prøvekjøre litt :-) Hvilken årsmodell hadde du? Tid på 0-100? :D

bakke
Innlegg: 17
Registrert: 15 aug 2014, 21:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av bakke »

cosmogs skrev:Skal være litt varsom her, og naturligvis råde deg til å prøvesitte flest mulige kandidater. Så Yamaha MT 125 hos Graarud MC for litt siden, utrolig fin (og dyr!) lettsykkel, som samtidig virket veldig voksen i str. :thumleft
Skal prøvekjøre litt forskjellig ja og er helt enig i forhold til mt-en, men den blir kanskje litt dyr :-k

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av freddy123 »

Min var uplombert og bytta forgasser på så gikk dobbelt så bra som originalt. Jeg kjørte sjeldent langt med den men jeg merket det litt på rygg og håndledd etter 1,5 time. Tid 0-100 aner jeg ikke men når den kom seg over 7000rpm så gikk den som ett skudd under dette var det heller labert.

Men ikke dumt det nevner med å prøve litt forskjellige sykkler det koster deg ingen ting så er du sikker på at du finner rette sykkelen. Jeg prøvde en yzf 125 og den trivdes ikke jeg på den hadde en litt dum form på tank og fothvilere som gjorde at jeg ikke likte den, den så kul ut på finn.no da.

Så har du jo 2t og 4t da 2t er jo lett å trimme litt og dette blir som regel gjort så de går som regel litt friskere enn 4t 125 cc skulle jeg kjørt veldig mye så hadde jeg valgt en 4t skal man ha det morro og har råd til litt mer suppeforbruk så er 2t tingen , det er aprilian som ga meg det riktige gliset om munn og ikke den slappe cbrn.

bakke
Innlegg: 17
Registrert: 15 aug 2014, 21:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av bakke »

freddy123 skrev:Min var uplombert og bytta forgasser på så gikk dobbelt så bra som originalt. Jeg kjørte sjeldent langt med den men jeg merket det litt på rygg og håndledd etter 1,5 time. Tid 0-100 aner jeg ikke men når den kom seg over 7000rpm så gikk den som ett skudd under dette var det heller labert.

Men ikke dumt det nevner med å prøve litt forskjellige sykkler det koster deg ingen ting så er du sikker på at du finner rette sykkelen. Jeg prøvde en yzf 125 og den trivdes ikke jeg på den hadde en litt dum form på tank og fothvilere som gjorde at jeg ikke likte den, den så kul ut på finn.no da.

Så har du jo 2t og 4t da 2t er jo lett å trimme litt og dette blir som regel gjort så de går som regel litt friskere enn 4t 125 cc skulle jeg kjørt veldig mye så hadde jeg valgt en 4t skal man ha det morro og har råd til litt mer suppeforbruk så er 2t tingen , det er aprilian som ga meg det riktige gliset om munn og ikke den slappe cbrn.
Har ikke tenkt til å trimme, men vet du bensinforbruk på to-takteren uten trim? Tror jeg vil ha to-takter da 4-takt har for treig aks :D

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av Nostalgic »

Jeg er selv 190cm høy og har kjørt Yamaha YZF R125 nå i over et år :thumleft Størrelsen er fin, god akselerasjon, toppfart på 138km/t så slår turtallsperra inn. Kjøreegenskapene er også utrolig bra, jeg og en venn av meg kjører ofte litt svingete veier og vi har vært nede i bakken med fothvilere og annet men sykkelen holder seg like godt gjennom!

Ville absolut anbefalt YZF, men som flere andre har nevnt så tror jeg du burde ta turen innom noen forhandlere og prøvesitte.
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

bakke
Innlegg: 17
Registrert: 15 aug 2014, 21:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av bakke »

Nostalgic skrev:Jeg er selv 190cm høy og har kjørt Yamaha YZF R125 nå i over et år :thumleft Størrelsen er fin, god akselerasjon, toppfart på 138km/t så slår turtallsperra inn. Kjøreegenskapene er også utrolig bra, jeg og en venn av meg kjører ofte litt svingete veier og vi har vært nede i bakken med fothvilere og annet men sykkelen holder seg like godt gjennom!

Ville absolut anbefalt YZF, men som flere andre har nevnt så tror jeg du burde ta turen innom noen forhandlere og prøvesitte.
Takk for svar :D Hvordan er den på langtur? Har hørt at yzf-en går mye dårligere enn rs-en pga at det er 4-takt, men vet du aksen fra 0-100? En venn har rs og sier den gjør 0-100 på 7-8 sek uten trim ;-) Har du forresten prøvd en rs? Og hvis du har, hvilken tror du passer best til en på 2 meter da jeg sikkert er det om ett år. Skal som sagt prøve de forskjellige syklene :-)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av mortenolb »

Er det SÅ krise med aksellerasjon kan du vel sløyfe litt toppfart og dreve om.

Toven

Re: Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av Toven »

mortenolb skrev:Er det SÅ krise med aksellerasjon kan du vel sløyfe litt toppfart og dreve om.
This. Hadde en fulltrimma nsr som jeg dreva om til aks. Toppfart var 140 (speedo) men gikk greit opp i fart :)

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av freddy123 »

En original 4t går dårlig iforhold til en uplombert 2t , som sagt jeg kjørte først honda cbr i1 år toppfart rundt 135 og et jsvnt og greit drag opp dit.

Aprilian 2t husker enda første dagen jeg prøvde den har aldri glist så godt etter å ha prøvd ett kjøretøy som den gangen, jeg hadde skrudd og fiksa på den hele vinteren så hadde endelig snøen i gata smelta bort , jeg satt meg på tok igang sykkelen gikk tjaa dette gikk greit nokk tenkte jeg så ga jeg litt gass den kom seg opp på 7000rpm derfra opp mot 14000 var den som en rakett og jeg fikk ett realt adrenalinsug som cbrn aldri har kunnet by på.

Etter den testuren så røyk cbrn på finn og jeg fortsatte og finjustere skru og mekke så aprilian blei i god stand.
Så det kan jo være en ide og prøve en uplombert 2t også for å kjenne forskjellen i draget, men vær oppmerksom på da at visst du tenker for å gå for uplombert så kjører du ulovlig noe som kan være ett hærk ved ulykke.

Men uansett lykke til med valget du ender nokk uansett opp med en god sykkel.

bakke
Innlegg: 17
Registrert: 15 aug 2014, 21:25
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Trenger hjelp til å finne rett lettsykkel!

Legg inn av bakke »

mortenolb skrev:Er det SÅ krise med aksellerasjon kan du vel sløyfe litt toppfart og dreve om.
Har som sagt ikke tenkt å trimme :[-X Som freddy123 sier over her så er det grunnen til at jeg vil ha god aks, mange jeg kjenner sier faktisk at de vil selge sykkelen sin for å kjøpe en med god aks fordi det er "kjedelig" å kjøre... Vil helst slippe å måtte selge og kjøpe en ny sykkel

Svar