André sin logg - Dagstur

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
André
Innlegg: 101
Registrert: 20 aug 2014, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 2010

André sin logg - Dagstur

Legg inn av André »

Hei!

Skal kjøpe meg sykkel og trenger litt råd/tips fra folk som har vært i gamet lenger enn meg selv..

Jeg ser hovedsaklig på kawasaki z750, suzuki gsr og honda hornet ( kan kanskje vurdere yamaha fazer)

Jeg vil gjerne ha en sykkel med abs bremser, har ett budsjett på ca 70 lapper.

Er i dialog med en som skal selge en 2008 hornet, og en som skal selge en 2009 z750
begge syklene har abs, men dem har også gått ganske langt, ca 36000 km.

Burde jeg heller finne en sykkel som har mindre på telleren, eller er ikke kilometerstand noe å bry seg om på en såpass ny sykkel?

Jeg er helt fersk i gamet, så alle innspill blir satt stor pris på :D
Sist redigert av André den 20 jun 2015, 21:36, redigert 5 ganger totalt.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Trenger hjelp til valg av nakensykkel/streetfighter

Legg inn av MLeikarnes »

André skrev:Hei!

Skal kjøpe meg sykkel og trenger litt råd/tips fra folk som har vært i gamet lenger enn meg selv..

Jeg ser hovedsaklig på kawasaki z750, suzuki gsr og honda hornet ( kan kanskje vurdere yamaha fazer)

Jeg vil gjerne ha en sykkel med abs bremser, har ett budsjett på ca 70 lapper.

Er i dialog med en som skal selge en 2008 hornet, og en som skal selge en 2009 z750
begge syklene har abs, men dem har også gått ganske langt, ca 36000 km.

Burde jeg heller finne en sykkel som har mindre på telleren, eller er ikke kilometerstand noe å bry seg om på en såpass ny sykkel?

Jeg er helt fersk i gamet, så alle innspill blir satt stor pris på :D
Hei!
Velkommen hit!
36.000km er ingenting på en ny sykkel som er av topp kvalitet slik som de du nevner her. 40.000km i motorsykkel verden kan vel kanskje sammenlignes med noe sånt som 90-100 tusen km i bilverden. Så hvilken du velger er jo helt opp til hva du syns om de, prøving er det som hjelper her! (kjøp det hjertet vil ha, ikke alltid fornuften er enig... :prop: )

36.000 på en 2008 mod. blir jo ikke mer enn 6000km i året, og det er ikke mye!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

André
Innlegg: 101
Registrert: 20 aug 2014, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 2010

Re: Trenger hjelp til valg av nakensykkel/streetfighter

Legg inn av André »

Takk for det :)

Er det noe spesielt jeg burde ta en ekstra titt på? I forhold til slitedeler tenker jeg på

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trenger hjelp til valg av nakensykkel/streetfighter

Legg inn av kjellv »

Lista er lang når du skal skjekke et bruktobjekt. Sjekk ALT nøye. Du vil i de fleste tilfelle finne ett eller annet på en brukt sykkel, i hvert fall av normal slitasje. Er det mye av dette så bør det gjenspeile seg i prisen på sykkelen.
Servicehistorikk er viktig. Følger det med servicehefte som er utfyllt av et godkjent verksted er det veldig betryggende. Men sjekk dette også, se om det stemmer med kjørelengde. Mange sykler har fått byttet instrument (telleverk), dette skal være dokumentert. Dessverre er det veldig ofte at man "mister" serviceheftet hvis man har byttet telleverk/instrument. Sykkelen har da ofte mye mindre på telleren enn sykkelen har gått. Du kan få en aning om at dette stemmer ved å se på f.eks gummien på fothvilere og girpedal. Har du mistanke om at den har gått lenger enn telleren sier, så gå ekstra nøye over styrekrone/lager, clutch, dempere foran og bak, bremseskiver, svingarmslagring og lenke/bakdemperlagring.
Er du hjemme hos selger, så prøv om du kan se hvor sykkelen pleier å stå parkert. Se godt etter at det ikke er spor etter oljelekkasje på garasjegolvet der den pleier å stå. Får du ikke gjort dette, så gi sykkelen en halvtime etter at du har prøvekjørt den varm. Oljelekkasjer vil gjerne avsløre seg når den får stå en halvtime med varm olje.
Har den skrammer/bulker eller det virker som kåpedeler kan ha vært byttet, så er det grunn til mistanke om at den har vært reparert etter velt/ulykke. Gå da nøye over om det er noe som er skjevt/deformert. Bremsepedal og girpedal skal ha klaring mot girkassa og ikke subbe borti noe sted. Styre skal være helt rett både fram/bak og opp/ned. Få enten selger eller en venn til å kjøre sykkelen i 20-30 km/t rett mot deg mens du går ned på kne og sikter, ser at framhjul og bakhjul følger samme spor og at sykkelen ikke oppfører seg som ei bikkje med løpetid.
Alt dette kan du gjøre i tillegg til basic sikkerhetskontroll over hele sykkelen.

André
Innlegg: 101
Registrert: 20 aug 2014, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 2010

Re: Trenger hjelp til valg av nakensykkel/streetfighter

Legg inn av André »

Takk for gode råd :thumleft

André
Innlegg: 101
Registrert: 20 aug 2014, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 2010

Re: Trenger hjelp til valg av nakensykkel/streetfighter

Legg inn av André »

Valget endte tilslutt på en Suzuki gsr 2010 modell :D

Fornøyd med kjøpet, bare synd sesongen går mot slutten..

Toven

Re: Trenger hjelp til valg av nakensykkel/streetfighter

Legg inn av Toven »

Grattis, lekker sykkel :thumleft

Sesongen er da fortsatt i gang, må bare varme opp dekka litt lenger :roll

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Trenger hjelp til valg av nakensykkel/streetfighter

Legg inn av norse900 »

Her på sørvest-landet (hvor jeg holder til) er det løvet som er den verste "show-stopper"en, ikke is og kulde. Får håpe du får masse glede av sykkelen før sesongen ender. Super sykkel!

Edit: kjører ikke på is, men det er ikke så ofte vi har denslags her... :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

André
Innlegg: 101
Registrert: 20 aug 2014, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 2010

Re: Trenger hjelp til valg av nakensykkel/streetfighter

Legg inn av André »

Takk takk :)

Skal kjøre den så mye jeg kan før vinteren kommer, det er i hvertfall sikkert :thumleft

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Trenger hjelp til valg av nakensykkel/streetfighter

Legg inn av gbruaset »

Gratulerer med ny sykkel! Fornøyd så langt ?

André
Innlegg: 101
Registrert: 20 aug 2014, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 2010

Re: Trenger hjelp til valg av nakensykkel/streetfighter

Legg inn av André »

Takk for det ;-)

Ja jeg er fornøyd hittil, godt drag i den for og bare være 600 kubikk :prop:

MEN føler meg litt "lurt" av selger, spurte om det var noen slitedeler som måtte byttes, og fikk beskjed om at alt var i orden, men begge dekka og bremseklosser MÅ byttes...

Hadde det ikke vært for at vi hadde kjørt 3 timer (en vei) på en hverdag for å hente den, så er jeg litt usikker på om jeg hadde tatt den med meg hjem, men syntes egentlig at prisen var helt grei selvom det må byttes ett par slitedeler.

Måtte gi 73 000 for en 2010 modell som hadde gått 9500 :thumleft

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Trenger hjelp til valg av nakensykkel/streetfighter

Legg inn av gbruaset »

Hørtes ut som en grei pris. Surt med litt ekstra utgifter, men på en annen side, er det digg med nye dekk! Da slipper du den utgiften til våren, med mindre du drar på Europa tur nå i høst :-)

André
Innlegg: 101
Registrert: 20 aug 2014, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 2010

Re: Trenger hjelp til valg av nakensykkel/streetfighter

Legg inn av André »

Ja det skal bli godt og få på nye dekk.
Jeg klarer ikke å stole 100% på sykkelen nå siden jeg veit det er dårlige dekk på den.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Trenger hjelp til valg av nakensykkel/streetfighter

Legg inn av gbruaset »

Spørs hvor slitte de er. Hvis det nesten ikke er spor igjen, må du ta det rolig på våre veier. Slitte dekk har også en tendens til å få en liten "kant"/ ujevnheter midt på dekket. Du vil merke forskjellen når du får på nye. Husk at nye dekk er glatte de første 15 - 20 milene.

André
Innlegg: 101
Registrert: 20 aug 2014, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 2010

Re: Trenger hjelp til valg av nakensykkel/streetfighter

Legg inn av André »

Ja dekkene forann er veldig slitte, minimalt med spor igjen, og begge dekkene er originale, altså aldri byttet, så det er på tide.

Ja jeg er klar over at man må ta det litt piano med nye dekk også ;)

Er det enkelt å skifte bremseklosser forann selv?
Litt begrenset med mekanikker-kunnskapene mine, men jeg jobber som snekker, så litt fingernem er jeg jo :)
Har byttet klosser på bil før, samt bensin-pumpe og div småting..

Eller er det like greit å levere den inn på ett verksted?

Svar