Hva har du kjøpt i dag?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av MGR1 »

Jeg har også Abus Detecto 8077, og har god erfaring med den. Det kan lønne seg å sjekke om den passer skiven på din sykkel før du kjøper, enkelte MCer har det såpass trangt rundt skivene at det kan være et problem.

Man bør være OBS på et par ting med Detecto 8077. Det ene er at alarmen aktiveres når låsen settes på skiven (det er en bryter som blir klemt inn), og ikke når den låses. Man bør derfor være rask ved på/avtaging. Det andre er at alarmlyden ikke er veldig høy, og hvis noen skulle finne på å pakke inn låsen vil lyden bli så dempet at den knapt høres. Men det gjelder alle låser av denne typen da.

Ellers fungerer den bra; ingen 'falske' alarmer, og den gir et solid inntrykk.

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av KiMedic »

Royal skrev:
KiMedic skrev:Tenkte det var lurt å ha en skikkelig lås med alarm! Denne var forsikringgodkjent også :thumleft
IMG_0791.JPG
IMG_0792.JPG
Kjekt med lys i den ene nøkkelen.
IMG_0793.JPG
IMG_0794.JPG
Er ikke dum den der, har en selv. Bare pass på at du øver på å sette den på et par ganger.
Da slipper du å ende opp som meg kl halv tolv på natta i en ukedag, midt i tettbygd strøk imens jeg prøver å finne ut hvordan den fungerer og når alarmen kicker inn.

Ble mye uling den kvelden :knegg
*KNEGG* :lol :lol

Jeg måtte jo ut å prøve litt over 23 på kvelden! Den gikk igang med å ule da jeg var for treig med å få ut nøkkel. (man har 2 sek på å fjerne nøkkel) så venta til dagen etterpå! Så lenge kula ikke ligger i et ventileringshull på skiva, så går det greit! Fant ut at det er enklest å feste den så langt ned mot bakken som mulig. Hvis det blir bevegelse i kula på låsen får man en advarsel, hvis man fortsetter å knote går alarmen etter 5 sek har jeg skjønt..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av KiMedic »

MGR1 skrev:Jeg har også Abus Detecto 8077, og har god erfaring med den. Det kan lønne seg å sjekke om den passer skiven på din sykkel før du kjøper, enkelte MCer har det såpass trangt rundt skivene at det kan være et problem.

Man bør være OBS på et par ting med Detecto 8077. Det ene er at alarmen aktiveres når låsen settes på skiven (det er en bryter som blir klemt inn), og ikke når den låses. Man bør derfor være rask ved på/avtaging. Det andre er at alarmlyden ikke er veldig høy, og hvis noen skulle finne på å pakke inn låsen vil lyden bli så dempet at den knapt høres. Men det gjelder alle låser av denne typen da.

Ellers fungerer den bra; ingen 'falske' alarmer, og den gir et solid inntrykk.
Ja du har helt rett. jeg ble først i tvil om den passet på min. Men det var teknikken som manglet for min del. Litt prøving så gikk det fint. Men er det bekmørkt blir det verre. Man må jo være blekksprut for å holde lys, fikle med lås etc.. :P
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av KiMedic »

cevillan skrev:Har selv Detecto 8077 med kjetting som passer til. Skikkelig bitch å få montert, men solide saker (forhåpentligvis). Det som er dårlig med den, er at Abus ikke har noe feste til mc så den enkelt kan tas med, slik de har til for eksempel Granit.
Jeg får akkurat plass til låsen under passasjersalen. Så det er ikke mye å skryte av! hvilken kjetting er det du har?
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av cevillan »

Sist redigert av cevillan den 02 aug 2016, 11:10, redigert 2 ganger totalt.

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av KiMedic »

Den var fiffig! Likte det gulv/veggfeste! Så da bruker du kjetting hjemme og bare låsen ute?
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av cevillan »

Står i en offentlig garasje, så gulvfeste (kjettingen er så kort at det er best å plassere den på gulv i stedet for vegg) med kjetting ligger igjen med låsen på. Da unngår jeg at alt forsvinner når jeg er borte, da jeg ikke gidder å drasse alt inn i boden. Har en mindre, mer hendig skivelås med på tur.

Det gulvfeste til Abus er jo sykt dyrt, kostet 1000 kr. Så etterpå at man får nesten tilsvarende på Biltema for 250 kr...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

KiMedic skrev:
Royal skrev:
KiMedic skrev:Tenkte det var lurt å ha en skikkelig lås med alarm! Denne var forsikringgodkjent også :thumleft
IMG_0791.JPG
IMG_0792.JPG
Kjekt med lys i den ene nøkkelen.
IMG_0793.JPG
IMG_0794.JPG
Er ikke dum den der, har en selv. Bare pass på at du øver på å sette den på et par ganger.
Da slipper du å ende opp som meg kl halv tolv på natta i en ukedag, midt i tettbygd strøk imens jeg prøver å finne ut hvordan den fungerer og når alarmen kicker inn.

Ble mye uling den kvelden :knegg
*KNEGG* :lol :lol

Jeg måtte jo ut å prøve litt over 23 på kvelden! Den gikk igang med å ule da jeg var for treig med å få ut nøkkel. (man har 2 sek på å fjerne nøkkel) så venta til dagen etterpå! Så lenge kula ikke ligger i et ventileringshull på skiva, så går det greit! Fant ut at det er enklest å feste den så langt ned mot bakken som mulig. Hvis det blir bevegelse i kula på låsen får man en advarsel, hvis man fortsetter å knote går alarmen etter 5 sek har jeg skjønt..
Det som er greia her er vel at så lenge låsen er oppe og ballen fortsatt er klemt inn så går alarmenetter ett par sek. Så fort låsen er oppe og ballen blir frigjort så stopper/deaktiveres alarmen. Det har ikke noe å si om nøkkelen er inne eller ikke. Det er bevegelse som gjør at den går for man beveger den jo alltid litt når man dytter inn nøkkelen.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Sprocket »

cevillan skrev:
Det gulvfeste til Abus er jo sykt dyrt, kostet 1000 kr. Så etterpå at man får nesten tilsvarende på Biltema for 250 kr...
Jeg personlig tror nok kvaliteten mellom disse er verdt prisforskjellen. Abus har jo spesialisert seg på dette siden 1924 så dem vet nok hva dem driver med, Biltema derimot ønsker nok kun å ha et produkt til en lav pris. Det er nok noe i at man får det man betaler for, vil man ha et produkt som er vanskelig å få has på eller vil man ha et som er billig i pris?

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av cevillan »

Hvis du tror den er knotete å låse alene, prøv da med kjettingen. Den må være på millimeteren i rett vinkel i det man skyver slideren på plass. Har bannet, svettet og vekket naboer mer enn en gang. Nå begynner drillen å sitte litt bedre, men det var et øyeblikk jeg vurderte å ta kjettingen rundt halsen og kaste meg i Oslo-fjorden.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av cevillan »

Sprocket skrev:
cevillan skrev:
Det gulvfeste til Abus er jo sykt dyrt, kostet 1000 kr. Så etterpå at man får nesten tilsvarende på Biltema for 250 kr...
Jeg personlig tror nok kvaliteten mellom disse er verdt prisforskjellen. Abus har jo spesialisert seg på dette siden 1924 så dem vet nok hva dem driver med, Biltema derimot ønsker nok kun å ha et produkt til en lav pris. Det er nok noe i at man får det man betaler for, vil man ha et produkt som er vanskelig å få has på eller vil man ha et som er billig i pris?
Du har nok rett i at i Abus'en holder noen minutter lengre under vinkelsliperen, men hovedpoenget er nok avskrekkende effekt, og det oppnår man også med Biltema-festet. Er man dedikert nok får man nok med seg Abus'en også.

Jeg håper bare at gulvfeste, kjetting og skivelås med alarm (indikert med blinkende lys) skal hindre pakket fra i det hele tatt å prøve. Har ingen illusjon om at dette faktisk hindrer tyveri hvis de har med seg riktig verktøy.

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av xses »

Idag har jeg handlet en sammenleggbar vanndunk og litt RealTurmat. for kos på veien. Har også lånt meg et lite kokeapparat fra fattern :) Snart Tur...
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av AJ »

Prisen var stiv, men jeg kunne ikke la være da jeg kom over disse på nett - skreddersydde crash bar bags til 1290'en :crazy: .
Ble levert på døren i dag og det ser jammen ut til at de greide å lure seg forbi tollen også... :) .
Joda, de er såpass dyre at det ville blitt et merkbart momspåslag om tullmyndighetene ikke hadde vært fullt så generøse med la pakka skli gjennom:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Så får man se hvor mye nytte en får av disse... Virker veldig praktiske og egner seg godt til myke ting.

Ellers er det artig med ting som faktisk er lagd andre steder enn China, Vietnam, Thailand osv.
Disse skal være lagd i US of A av alle steder - om man velger å stole på tag'en...:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev:
KiMedic skrev:
Royal skrev:
KiMedic skrev:Tenkte det var lurt å ha en skikkelig lås med alarm! Denne var forsikringgodkjent også :thumleft
IMG_0791.JPG
IMG_0792.JPG
Kjekt med lys i den ene nøkkelen.
IMG_0793.JPG
IMG_0794.JPG
Er ikke dum den der, har en selv. Bare pass på at du øver på å sette den på et par ganger.
Da slipper du å ende opp som meg kl halv tolv på natta i en ukedag, midt i tettbygd strøk imens jeg prøver å finne ut hvordan den fungerer og når alarmen kicker inn.

Ble mye uling den kvelden :knegg
*KNEGG* :lol :lol

Jeg måtte jo ut å prøve litt over 23 på kvelden! Den gikk igang med å ule da jeg var for treig med å få ut nøkkel. (man har 2 sek på å fjerne nøkkel) så venta til dagen etterpå! Så lenge kula ikke ligger i et ventileringshull på skiva, så går det greit! Fant ut at det er enklest å feste den så langt ned mot bakken som mulig. Hvis det blir bevegelse i kula på låsen får man en advarsel, hvis man fortsetter å knote går alarmen etter 5 sek har jeg skjønt..
Det som er greia her er vel at så lenge låsen er oppe og ballen fortsatt er klemt inn så går alarmenetter ett par sek. Så fort låsen er oppe og ballen blir frigjort så stopper/deaktiveres alarmen. Det har ikke noe å si om nøkkelen er inne eller ikke. Det er bevegelse som gjør at den går for man beveger den jo alltid litt når man dytter inn nøkkelen.
Jupp, får liksom ikke tid til å dytte nøkkel helt inn å "treffe riktig" før den gir advarsel..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av KiMedic »

cevillan skrev:Hvis du tror den er knotete å låse alene, prøv da med kjettingen. Den må være på millimeteren i rett vinkel i det man skyver slideren på plass. Har bannet, svettet og vekket naboer mer enn en gang. Nå begynner drillen å sitte litt bedre, men det var et øyeblikk jeg vurderte å ta kjettingen rundt halsen og kaste meg i Oslo-fjorden.

:lol :lol :lol

Skjønner godt hva du mener!
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Svar