Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av Cutless »

Hei.

Jeg har lest meg opp på emnet og fått justert demperne etter beste evne.

Rider sag, som er differansen mellom fult utslag og med fører på sykkel, skulle visst være mellom 30-40 mm. På demper bak så er denne nå 36 mm, som er ideelt.

Så har vi problemet. Suzuki har spart litt penger på dempingen foran, og med maks "preload" så er "rider sag" 47 mm foran. Bedre enn 59 som jeg startet med før tuning, men likevel i mykeste laget.

Spørsmål 1: Hvordan vil sykler som har mykere demping foran enn bak oppføre seg? Understyring?

Spørsmål 2: Vil det være bedre for kjøreegenskapene (i teorien) å justere bakdemperen til ca 47 mm også? Da blir den mykere enn den bør være, men da blir det likt foran og bak.

ZZR-Erling

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av ZZR-Erling »

Den vil få mer trykk på forhjulet, så da skulle den bli mer lettsvingt enn når det er optimalt. Jeg ville ikke endret bak, men det er jo bare å prøve seg frem.

Du bør for å ha alt rett, fa tak i andre fjærer til gaffelen.

Mulilg Maarten Mager har, (og ha har nok gode tips).

http://www.maartensimport.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av mortenolb »

Er det egentlig såå krise? Jeg har ikke hatt noen problemer med det. Jeg har jo en del mer egenvekt enn deg og :P

ZZR-Erling

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av ZZR-Erling »

mortenolb skrev:Er det egentlig såå krise? Jeg har ikke hatt noen problemer med det. Jeg har jo en del mer egenvekt enn deg og :P
Det vil neppe bli noen "krise" uansett hvordan det står innstilt, men er det optimalt så er det det..og det merkes, spør du meg.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av Flanker »

Støtter forslaget om nye gaffelfjærer, det er en billig og grei fix kombinert med annen og evt. litt tykkere olje. Men 100% optimalt er det ikke. Dempingen kan oppleves som mer "krass" eller mindre responsiv etter noe sånt. Jeg gjorde det på min gamle V-Strom og opplevde det som en klar forbedring, selv om jeg ikke ble helt fornøyd.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7002
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av Jompa »

Det er stor forskjell på en sykkel med forskjell på dempinga foran og bak, uten at jeg kan si nøyaktig hva forskjellen er. Jevn demping føles bare mere "riktig", og jeg har prøvd begge deler.
Du kan prøve en tjukkere gaffelolje, sterkere fjærer gjør ingenting med dempinga.
F eks sae 20 olje istedefor sae 10 eller 15.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av Cutless »

Takk for svar.

Mulig jeg ordla meg litt dårlig + lite kunnskap om temaet.

Men rider sag er jo hvor mye fjærene synker sammen når jeg setter meg på sykkelen. Forgaffelen synker sammen mer / for myk ift bakdemperen som er perfekt (iflg det jeg har forstått).

Rebound virker bra. Slik jeg har forstått det så er det den som kontrollerer hvor raskt en sammentrykt demper/fjær gjennoppretter seg selv igjen. Den var lik både foran og bok dvs - bakenden kom ikke opp raskere enn frem-enden etter sammentrykking.

Hjelper det da med olje og fjærer - eller holder det med fjærer for å få riktig rider sag?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av Flanker »

Såvidt jeg har skjønt (og forsåvidt erfart selv) så holder det med nye fjærer. Men når du først er inni gaflene og roter er det jo for dumt å ikke bytte oljen i samme slengen!

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av Kawagutten »

Du kan prøve å ha litt mer olje i demperne foran enn det som er orginalt,f.eks. 2cl og max 3.5cl tror jeg det var men dobbeltsjekk det med en mekaniker.Og hvis du har f.eks SAE10 på nå så kan du ha SAE15.SAE20 kan gjøre demperen tregere.Håper jeg husket det riktig fra hva jeg ble forklart en gang i tiden men da var det til en helt annen sykkel en det du har så mengden kan være forskjellig.
Er demperen mye bløtere enn bak vil den bli vinglete og ikke trygg å kjøre.

Ellers så er vel progressive dempere en mulighet men det har jeg ikke testet og sett før og etter forskjeller.
http://www.ebay.com/itm/B793-Promoto-Ga ... 54116a25c0" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av ejs »

:thumleft
For mye sag gir jo at det blir mindre vandring igjen før gaffel bunner.
Men dersom du har nok vandring igjen når du tar bremsetesten (strips på gaffel innerrøret)
er det vel ok...
Ellers ville jeg prøvd progressivefjærer. (hatt det sjøl på 3 sykler)
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av TBI81 »

Progressive fjærer og tykker olje er en billig oppgradering som gjør underverker! :thumleft
Ang tykkere olje så kan du leke deg fram til viskositet med blanding av oljer her: http://www.provire.com/index.php/mtb/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av gorbys »

Kan anbefale progressive gaffelfjærer eg og :-) meir gaffelolje har ikkje så mykje å sei før mot slutten av komprimeringa, iallfall står det i håndboka til Kawa crossaren min. Fjører som matcher førervekt er beste løysing :-)

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av mammut89 »

hvis du først skal kjøpe deg nye fjærer går du selvfølgelig ikke for progresive fjærer. Du kjøper fjærer tilpasset din kroppsvekt.


Jeg har modifisert mine dempere og vet litt om innmaten på disse syklene, uheldigvis er det samme teknologien i demperne som det var på 80 tallet. Nemlig en såkalt "damper rod" støtdemper

Hva vil dette si ?

Det vil si at støtdemperne dine fungerer lineært. Uansett hvor brå eller slapp dump du kjører over vil støtdemperne dine reagere helt likt. Så hva betyr det da ? Jo det betyr at hvis du kjører over en brå dump eller kant. La oss si at du kjører rett over en fortauskant med spiss kant så vil det være like mye motstand i støtdemperne dine som om du kjører over en snill fartsdump.
Hvorfor det ? Fordi din "damper rod" støtdemper fungerer slik at oljen i støtdemperen presses gjennom 2-3 hull. Hullets størrelse endrer seg ikke ( desverre ). Men det som er ønskelig er at oljen passerer gjennom hullet mye fortere når du kjører over stive dumper. Dette kalles "High speed". altså justeringen av din demper for høyhastighets bevegelse ( ikke sykkelens hastighet men støtdemperens hastighet opp og ned) Denne high speed justeringen mangler totalt på din sykkel.

Hvordan opplever du dette som sjåfør ? Du opplever det ved at støtdempern din føles skikkelig stiv når du kjører over skarpe kanter og skikkelig myk når du kjører over myke dumper.

Et par av forslagene her er ikke ønskelig. For eksempel endring av viskositet.

Hvis du bytter til tynnere olje vil de skarpe dumpene bli mykere ( positivt ) men da vil jo også de myke dumpene bli ENDA mykere ( negativt ) , det vil du jo ikke.
Hvis du bytter til tykkere olje vil de skarpe dumpene bli ENDA stivere ( negativt ) mens de myke dumpene blir stivere ( positivt )

så bytte av olje vil ikke gjøre alt bedre.
Så nevnes det også å endre på olje mengden, det vil endre på compression damping , altså luften i støtdemperen som blir komprimert. og dette har akkurat samme positive og negative effekt som å bytte oljeviskositeten.

Hvis du vil bruke tid og penger på demperne dine så er dette det beste du kan gjøre:

1. bytte til stivere fjærer
2. installere cartridge emulator ( tillater deg å endre på high speed )

nummer 2 krever litt mekanisk erfaring for det krever modifisering av dine støtdempere.

nummer 1 er bare å kjøre på. dette er ditt beste valg som vil gi mest for pengene.

i forhold til bakdempern kan du godt løsne litt på forspenningen for det vil senke bakenden på sykkelen , noe som vil fjerne litt vekt fra fronten. ( hvis du begynner å bånne bakdemperen blir du bare nødt til å stramme den igjen desverre )

i forhold til fordemperen : kjør max forspenning.

så kommer dagens "hack" hvis du ikke vil bruke så mye penger på nye fjærer kan du hacke ( øke ) forspenningen på fordemperne dine ved å kutte til et 1-2 cm aluminiumsrør som fungerer som en spacer og legge den på toppen av fjæra.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av Cutless »

Oj, det var mye nyttig lesing mammut - så bra at du er kjent med demperne på sykkelen min.

Ift det du sier så stemmer det godt - den dykker litt ved hard nedbremsing og den er stiv over store ujevnheter i høy hastighet (i all hovedsak et forferdelig vei-strekke hvor Bjerknez bor..). Den har blitt mye bedre under nedbremsing etter at jeg justerte preload til maks foran. Men det er som sagt forskjell på rider sag foran og bak nå. Sykkelen ble også mindre understyrt i 90 graders svinger (jeg merker ikke noe i høyere hastigheter da jeg kjører forsiktig som sagt). Men generelt sett så opplever jeg, som veldig uerfaren motorsyklist, understellet som stivt og kompakt. Tror ikke jeg er i nærheten av å bunne demperne ihvertfall.

Men utifra det du sier mammut, så vil det være bedre å redusere preload'n bak slik at den blir lik foran og bak - selv om den da blir rundt 47 mm bak?

Hvordan kan jeg forvente at sykkelen vil oppføre seg når den har lik ridersag foran og bak, sammenlignet med som den er nå med mykere front?

Videre ser det ut som alternativene mine i stigende vanskelighetsgrad er:

1. Slakkere preload bak for å matche foran samt avlaste fronten litt
2. Skifte fjærer som passer vekten min foran
3. Cartridge emulator (dette blir nok å kaste perler for svin så det er nok ikke så aktuelt)

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av mammut89 »

ja , prøv det

med tiden blir du mer kjent med sykkelen og deg selv og justeringene blir mer merkbare. føler du at det ble værre så er det jo bare å justere tilbake
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Svar