Reklamasjonsrett - kun hos selger?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Reklamasjonsrett - kun hos selger?

Legg inn av Zadnez »

ikke noe galt med sykkelen min, bare noe jeg kom til å tenke på. Jeg kjøpte sykkelen i Fredrikstad, dersom det skulle være noe galt, kan jeg da gå til enhver merkeforhanler og vise til garantien, eller MÅ jeg oppsøke Lehre i Fredrikstad?
Sist redigert av AJ den 17 okt 2014, 13:10, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Kortet ned på trådtittelen.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37965
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Reklamasjonsrett - alle forhandlere eller bare hvor jeg

Legg inn av AJ »

Zadnez skrev:ikke noe galt med sykkelen min, bare noe jeg kom til å tenke på. Jeg kjøpte sykkelen i Fredrikstad, dersom det skulle være noe galt, kan jeg da gå til enhver merkeforhanler og vise til garantien, eller MÅ jeg oppsøke Lehre i Fredrikstad?
Ikke direkte sammenlignbart, men likevel...
Jeg kjøpte Stelvio'en hos Motorport på Jessheim. Motorport la ned virksomheten på Jessheim forholdsvis kort tid etter. Senere fulgte Oslo-avdelingen og til slutt Motorport i Drammen.
Dermed ingen forhandler å henvende seg til om det skulle oppstå garantisaker.
Noe det gjorde. Ingen svære greier, men som kjapt og uproblematisk ble tatt hånd om av den lokale Guzzi-forhandleren i distriktet her jeg bor.
Det samme med en recall-sak.

Garanti-saker er vel noe importøren og ikke forhandleren skal svare for. Vil tro at importøren viser smidighet i forhold til hvilket verksted kunden ønsker å bruke for å få utført garantijobben.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Reklamasjonsrett - alle forhandlere eller bare hvor jeg

Legg inn av pappan »

Hei!

Det er ikke helt riktig.

Det er riktig at importøren står for/overtar garanti, men om du ønsker å overprøve/reklamere, så er det salgsleddet som er lovpålagt å følge det opp. Man kan selvsagt forsøke å reklamere til importør også, det er ingen lov mot det, men de har ikke samme ansvar ovenfor forbruker. Hva loven sier dersom forhandler er konkurs er jeg litt usikker på, men jeg trur ikke det har noen betydning.

Forhåpentligvis har ikke dette store betydningen. En forhandler lener seg som regel på hva produsenten gjør og sier, men i noen få tilfeller så kan en forhandler strekke seg lenger enn en typisk importør, nettop fordi de har ett direkte kundeforhold.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Reklamasjonsrett - alle forhandlere eller bare hvor jeg

Legg inn av Zadnez »

Takk for svar :thumleft
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Reklamasjonsrett - alle forhandlere eller bare hvor jeg

Legg inn av RuneMC »

Garanti -> Ekstra rettigheter som produsent gir deg. Produsenten bestemmer varighet og eventuelt om den gjelder i alle land eller ikke.

Reklamasjonsrett -> Lovfestet rett til forbrukere, som varierer fra land til land, og som selger/butikk skal oppfylle. Derfor beregner de også utsalgspris i forhold til å kunne takle utgiftene som kommer som følge av reklamasjonsretten. Derfor i forhandlerens/butikkens interesse å selge gode produkter (som ikke spiser av fortjenesten) framfor dårlige produkter (der kostnadene for å reparere reklamasjonsfeil blir betydelige).
Noen butikker kan feilberegne her og selge altfor billig - og gå konkurs når utgiftene til reklamasjoner kommer...

Dette er også bakgrunnen for at du ikke automatisk har noen reklamasjonsrett hos en annen selger (som ikke har fått noen inntekt til å kunne dekke din reklamasjon). Kjedebutikker vil generelt gi deg reklamasjonsrett uavhengig av utsalgssted.
Du bør reklamere så fort som mulig og senest to måneder etter at du oppdaget feilen. Husk at etter seks måneder er det du som har bevisbyrden, og ikke lenger selgeren. Reklamasjonsfristen er minst to år etter kjøpsdato i hele EU- og EØS-området. Selgeren skal få en mulighet til å utbedre feilen. Dersom du ikke når frem med ditt krav, kan Forbruker Europa vurdere ditt rettskrav, og bistå med videre klage via vårt nettverk
I Norge er det 5 år reklamasjonsrett for produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år.

Ellers hvis du frykter at selgeren går konkurs, så er det lureste faktisk å ha kjøpt på kreditt:
Kommer du ingen vei i forhold til selger, for eksempel ved at selger ikke svarer, nekter å godta din reklamasjon eller rett og slett er gått konkurs, kan du rette det samme kravet overfor kredittyter.
(Og gjelder kun ved kjøp fra næringsdrivende, ikke privatpersoner)

Ellers er det også verdt å være oppmerksom på at reklamasjonsretten ikke dekker slitasjedeler på kjøretøy.
Dvs bremseklosser og evt andre deler som det er vanlig å måtte bytte utifra kjørelengde/bruk.
Dvs det som dekkes er produksjonsfeil eller det du kan sannsynliggjøre/bevise må stamme fra produksjon.
Sist redigert av RuneMC den 18 okt 2014, 08:20, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Reklamasjonsrett - kun hos selger?

Legg inn av Crinos »

Som nevnt, det er importør som står ansvarlig for garanti til syvende sist. Forhandlere forholder seg til importøren.

Så har man noen merker som selger med internasjonal garanti. Vet ikke hvor mye det har i juridisk sammenheng å si, men vet at fks Cannon er fæle på å selge internasjonal garanti ved siden av vanlig garanti.
(Noe en kammerat av meg har benyttet meg av da Cannon Norge først sa nei til å reparere et kamerahus, og så ble pålagt av Cannon Int å ta den inn pga internasjonal garanti).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Reklamasjonsrett - alle forhandlere eller bare hvor jeg

Legg inn av kjellv »

pappan skrev:Hei!

Det er ikke helt riktig.

Det er riktig at importøren står for/overtar garanti, men om du ønsker å overprøve/reklamere, så er det salgsleddet som er lovpålagt å følge det opp. Man kan selvsagt forsøke å reklamere til importør også, det er ingen lov mot det, men de har ikke samme ansvar ovenfor forbruker. Hva loven sier dersom forhandler er konkurs er jeg litt usikker på, men jeg trur ikke det har noen betydning.

Forhåpentligvis har ikke dette store betydningen. En forhandler lener seg som regel på hva produsenten gjør og sier, men i noen få tilfeller så kan en forhandler strekke seg lenger enn en typisk importør, nettop fordi de har ett direkte kundeforhold.
Garantiarbeid er noe dritt, men som merkeforhandler må vi ta dette også.
For oss som forhandler er garantiarbeid i de fleste tilfeller noe vi ikke tjener penger på, men må gjøre likevel. Hvem som helst som har en Yamaha med garanti kan komme til oss for å få utbedret saken, selv om han ikke har kjøpt hos oss.

Det er mye rett som du sier her. En kunde som har kjøpt sykkelen, kjøreutstyret, og gjerne også tar servicene hos oss får selvfølgelig mye goodwill tilbake når noe oppstår. Vi strekker oss lenger for ham enn for en som aldri legger igjen ei krone hos oss. Slik er det nok med de fleste forhandlere.
Har du kjøpt sykkelen hos oss og ellers er god kunde hos oss og får problemer så prioriterer vi deg f.eks med å hjelpe deg med lånesykkel en periode hvis vi har noe egnet å låne ut. En som konsekvent handler alt der det er billigst og kun skal prute og ha alt gratis får heller prøve om ebay eller Biltema som han er god kunde hos kan hjelpe ham med lånesykkel.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Reklamasjonsrett - kun hos selger?

Legg inn av Zadnez »

Forstår deg godt, men jeg kjøpte hos lehre i full forståelse hos MC Oslo da de ikke kunne skaffe sykkelen min. Er faktisk en latterlig loyal kunde hos mc oslo
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Svar