Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av Tommas »

Så lenge den er registrert i Norge, og har norsk skilt, så blir det vel for banken som alle andre kjøp?

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Ja, tror nok det går greit med banken siden det er en norsk sykkel.

Men jeg blir litt usikker, da jeg ikke får sett sykkelen før "kjøp" Han kan ta med sykkelen til Norge, men naturligvis ikke bare for en visning. Får banken overført pengene til selger på dagen han kommer hit eventuelt?

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av Tommas »

Normalt skal banken ha kopi av signert kontrakt og signert eierskifte-del på vognkortet før de overfører penger. Så selger må mao "stole på" banken.
De gangene jeg har gjort dette har det fungert helt ok, og med effektiv logistikk lar det seg ordne ganske kjapt.

Nesten best å ringe til banken så du har fremgangsmåten 100% klar, og deretter fortelle selger akkurat hva som må gjøres (evt henvise til din kontakt hos banken).
De sender gjerne en mail til selger med hvordan ting skal gjøres.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av hakhap »

En tur til Polen koster ikke all verdens
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av cannon »

Hvilket lån er det du spør om? Er det innløsning av selgers lån, for å få fjernet et bank-pant i sykkelen, og/eller er det du som skal låne i banken?
Hvis selger har konto i norsk bank så går overføringen 4 ganger daglig på virkedager mellom alle norske banker. 1 på morgenen, 2 i løpet av arbeidsdagen og 1 på ettermiddagen, rundt kl. 16. Hvis dere er kunde i samme bank så går pengene umiddelbart.

Hvis du tar opp banklån for å kjøpe sykkelen så vil din bank kreve dokumentasjon (salgsmelding/kontrakt?) som beviser eierskifte til deg før de utbetaler pengene. De vil trolig også kreve forsikringsbevis med kasko. Snakk med banken din om dette, så ordner det seg glatt.

Pass på at eventuelle heftelser på sykkelen blir slettet når du betaler kjøpesummen. Det beste er om et beløp tilsvarende selgers restgjeld i sykkelen betales direkte til selgers kreditor. Selgers kreditor må bekrefte at pantet er slettet.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Jeg skal ha MC lån på sykkelen. Sykkelen er fri for heftelser, så det er ingen lån som skal innfries fra selgers side.

Har snakket med banken og de trenger kontrakt og tilstandsrapport på sykkelen. Alle sykler over 2 år må man ha tilstandsrapport på. Usikker på om jeg må ordne dette før lånet utbetales. Usannsynlig at selger har DNB, da han har flyttet tilbake til polen.

Hvor lang tid tar det fra DNB til eventuelt utenlandsk bank?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av cannon »

Vet ikke. Spør DNB. De har chat på sitt kundesenter.
Uansett så kan sikkert DNB sende over en bekreftelse til selger på at du har startet overføringen til kjøpers bank.
Jeg ville ha gjort følgende:
Avtale med selger at han leverer sykkel i Oslo. Dere deler på kostnader til tilstandsrapport. Du lover at du kjøper sykkelen gitt at;
- 1 alle opplysninger som er gitt stemmer
- 2 alle synlige feil/skader på forhånd er oversendt på bilder og godkjent av deg
- 3 tilstandsrapport ikke avdekker mangler som ikke er avslørt av selger på forhånd. En vellykket prøvekjøring må også inngå.

På denne måten tar selger ingen risiko, gitt at han har vært 100% ærlig på forhånd.

2 kommentarer til selve sykkelen:
-1 Den har en del små skader. Det er relativt mange deler som er skadet, og ved et senere salg vil kjøper kunne gjøre fratrekk for alle disse. Alternativt vil du måtte utbedre skadene, og dette vil koste en god slump penger. Pass på at du får den rabatten du bør få, med hensyn til skadene, og ikke la deg blende av kilometerstanden alene.
-2 Det er litt rart at det ikke fremgår av service-kvitteringen hvilket verksted som har utført service. Det mangler stempel og signaturen er uleselig for meg. Er sykkelen kjøpt ny i Norge og første gang registrert i Norge?


Lykke til:-)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

cannon skrev:Vet ikke. Spør DNB. De har chat på sitt kundesenter.
Uansett så kan sikkert DNB sende over en bekreftelse til selger på at du har startet overføringen til kjøpers bank.
Jeg ville ha gjort følgende:
Avtale med selger at han leverer sykkel i Oslo. Dere deler på kostnader til tilstandsrapport. Du lover at du kjøper sykkelen gitt at;
- 1 alle opplysninger som er gitt stemmer
- 2 alle synlige feil/skader på forhånd er oversendt på bilder og godkjent av deg
- 3 tilstandsrapport ikke avdekker mangler som ikke er avslørt av selger på forhånd. En vellykket prøvekjøring må også inngå.

På denne måten tar selger ingen risiko, gitt at han har vært 100% ærlig på forhånd.

2 kommentarer til selve sykkelen:
-1 Den har en del små skader. Det er relativt mange deler som er skadet, og ved et senere salg vil kjøper kunne gjøre fratrekk for alle disse. Alternativt vil du måtte utbedre skadene, og dette vil koste en god slump penger. Pass på at du får den rabatten du bør få, med hensyn til skadene, og ikke la deg blende av kilometerstanden alene.
-2 Det er litt rart at det ikke fremgår av service-kvitteringen hvilket verksted som har utført service. Det mangler stempel og signaturen er uleselig for meg. Er sykkelen kjøpt ny i Norge og første gang registrert i Norge?


Lykke til:-)
Dette høres ut som en god fremgangsmetode. Selger snakker ikke veldig godt engelsk, men han gjør seg forstått. Jeg ser for meg at det blir endel pes med tilstandsrapport, opp / ned på biltilsynet, overføring av penger til utenlandsk bank osv.

Ja, det har jeg tenkt litt på i det siste. Kåpene og motordeksel er helt klart de dyreste skadene på denne. Det koster litt å fikse også. Styret og speil er ikke noe problem.
I følge selger er han andre eier av sykkelen. Den er førstegangsregistrert i Norge, og kjøpt ny i Norge. Dette er en overligger fra 2009, som ikke ble registrert før 2013.

Alt virker egentlig ganske greit og jeg tviler ikke på at alt er gjort riktig med sykkelen, men det blir endel ekstra jobb når sykkelen står i polen og jeg skal ha lån på sykkelen. I tillegg føler jeg kommunikasjonen er litt vanskelig til tider.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av Kawagutten »

thewiz skrev:
cannon skrev:Vet ikke. Spør DNB. De har chat på sitt kundesenter.
Uansett så kan sikkert DNB sende over en bekreftelse til selger på at du har startet overføringen til kjøpers bank.
Jeg ville ha gjort følgende:
Avtale med selger at han leverer sykkel i Oslo. Dere deler på kostnader til tilstandsrapport. Du lover at du kjøper sykkelen gitt at;
- 1 alle opplysninger som er gitt stemmer
- 2 alle synlige feil/skader på forhånd er oversendt på bilder og godkjent av deg
- 3 tilstandsrapport ikke avdekker mangler som ikke er avslørt av selger på forhånd. En vellykket prøvekjøring må også inngå.

På denne måten tar selger ingen risiko, gitt at han har vært 100% ærlig på forhånd.

2 kommentarer til selve sykkelen:
-1 Den har en del små skader. Det er relativt mange deler som er skadet, og ved et senere salg vil kjøper kunne gjøre fratrekk for alle disse. Alternativt vil du måtte utbedre skadene, og dette vil koste en god slump penger. Pass på at du får den rabatten du bør få, med hensyn til skadene, og ikke la deg blende av kilometerstanden alene.
-2 Det er litt rart at det ikke fremgår av service-kvitteringen hvilket verksted som har utført service. Det mangler stempel og signaturen er uleselig for meg. Er sykkelen kjøpt ny i Norge og første gang registrert i Norge?


Lykke til:-)
Dette høres ut som en god fremgangsmetode. Selger snakker ikke veldig godt engelsk, men han gjør seg forstått. Jeg ser for meg at det blir endel pes med tilstandsrapport, opp / ned på biltilsynet, overføring av penger til utenlandsk bank osv.

Ja, det har jeg tenkt litt på i det siste. Kåpene og motordeksel er helt klart de dyreste skadene på denne. Det koster litt å fikse også. Styret og speil er ikke noe problem.
I følge selger er han andre eier av sykkelen. Den er førstegangsregistrert i Norge, og kjøpt ny i Norge. Dette er en overligger fra 2009, som ikke ble registrert før 2013.

Alt virker egentlig ganske greit og jeg tviler ikke på at alt er gjort riktig med sykkelen, men det blir endel ekstra jobb når sykkelen står i polen og jeg skal ha lån på sykkelen. I tillegg føler jeg kommunikasjonen er litt vanskelig til tider.
Ikke noe problem med lån på en Norsk registrert sykkel vel. Og alt kan vel pusses og lakkeres så behøver ikke kjøpe alt nytt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av Reodor Felgen »

Hvorfor ikke bare låne på huset så slipper man å fortelle banken hva man skal bruke pengene til, salgspant +++.

Hvis man ikke kan låne på huset bør man strengt tatt ha cash all den tid det ikke gir god økonomi å låne til stash uten å sitte på verdier.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av biker7 »

Du har sett denne og vel..? http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Jeg har nylig kjøpt enebolig, så jeg har kun hatt huset i 3 mnd. Har pusset opp litt, men tviler på at jeg får 100 000 ekstra i lån på huset enda. Lånte det jeg kunne av banken, da de har blitt så strenge på boliglån de siste åra.

Har sett den 2008 modellen. Nå er de nesten likt priset, og den andre er 2009, samt at den har langt lavere kilometerstand. Føler den hvite er da for høyt priset. OK pris på den vil være nærmere 100 000 vil jeg påstå.

Neida, jeg trenger ikke å fikse opp alle skrapene på 09 modellen, men det er greit å ta dette i betrakning når man skal betale en liten sekk med penger for en sykkel.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av Reodor Felgen »

Etterlever ikke nødvendigvis selv mine gode råd, konebilen ble kjøpt med sikkerhet i bilen.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Jeg har et luksusproblem gående, som irriterer meg grådig om dagen. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal gå for. Det står mellom R1 og CBR1000RR enda, men jeg klarer ikke å bestemme hva jeg ønsker her. Kandidatene er R1 fra 07-08 (evnt Crossplane hvis jeg finner) og CBR 04-07, evnt 09-10.

Grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer CBR fra 04-05, er på grunn av forsikringspris med full kasko. Jeg må ut med rundt 12 000 i året for en 1000cc R. Det syns jeg er mye. Hvis jeg kjøper eldre sykkel kan jeg leve med delkasko til kun 7000 /året.

Enda en ulempe er at jeg må kjøpe noe i Norge pga MC lånet. Så da er import utelukket. Syns ikke det har vært mange sykler å velge mellom i det siste. Jeg sitter å håper det kommer flere sykler etter påske nå.

Men, 07/08 R1 eller 09 CBR1000RR? Hipp som happ? Liker begge veldig godt, kanskje CBR-en litt bedre men blir litt skremt av oljeproblematikken.

Haha, etterhvert som dagene går tenker jeg: Nei, det blir Honda. Neste dag kan jeg tenke: Nei vettu hva jeg tar R1.

Blir helt svett av dette. :-)å Har gjerne lyst å kjøpe en sykkel jeg kan ha i mange år og selvfølgelig være fornøyd med.

Update på den 09 cbr1000rr jeg linket til tidligere: Syns det blir litt mye "styr" da det er flere ting som kan skape problemer. Vil gjerne se på sykkelen / prøve før jeg bestemmer meg. Det er litt vanskelig når sykkelen står i Polen. + at jeg har tenkt litt mer på skadene og vil gjerne ha en sykkel som ikke har vært i bakken.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Ja, jeg tror prøvesitting / eventuelt prøvekjøring er det eneste som kommer til å overtale meg nå. Skal prøve å få sittet/kjørt begge de aktuelle syklene jeg vurderer med nogenlunde kort mellomrom slik at jeg kan sammenligne.

Men det er som du sier, ikke lett å finne noe i nærheten. Må dra over alle hauger for å finne en sykkel å se på.

Ja, det blir for mye styr for min del. I tillegg så er det endel ting som må ordnes med lån, og da ser jeg for meg at det blir vanskelig når selger kommer ens til Norge bare for å selge sykkel

Svar