Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av simpson »

thewiz skrev:Ja, da har vi fått sett 2015 R1. Syns egentlig den så relativt OK ut jeg. Litt stygt med de lysa under, men ellers syns jeg fronten minnet litt om Ducati Panigale.

Fikk ikke vite noe om specsa på R1M, men det kommer vel fortløpende. Regner med det er Yamahas svar på Kawasaki H2R.

Bilde
Nei. dette er ikke noe konkurent til H2.
Dette er en sykkel som klasser inn som Superbike, mens H2 ikke passer inn i noen former for racing.
Det som blir spennende er om "malla" i det hele tatt klarer aa henge med de andre. Yamaha har ikke konkurert i Superbike siden de trakk seg i 2008 pga elendig sykkel/resulter.
Men desigeren av denne sykkel har tydeligvis royka ett eller annet han ikke skulle ha gjort.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av cannon »

simpson skrev:
thewiz skrev:Ja, da har vi fått sett 2015 R1. Syns egentlig den så relativt OK ut jeg. Litt stygt med de lysa under, men ellers syns jeg fronten minnet litt om Ducati Panigale.

Fikk ikke vite noe om specsa på R1M, men det kommer vel fortløpende. Regner med det er Yamahas svar på Kawasaki H2R.

Bilde
Nei. dette er ikke noe konkurent til H2.
Dette er en sykkel som klasser inn som Superbike, mens H2 ikke passer inn i noen former for racing.
Det som blir spennende er om "malla" i det hele tatt klarer aa henge med de andre. Yamaha har ikke konkurert i Superbike siden de trakk seg i 2008 pga elendig sykkel/resulter.
Men desigeren av denne sykkel har tydeligvis royka ett eller annet han ikke skulle ha gjort.
Crossplanekonseptet er videreutviklet og r1 har nå fått motor, chassis og elektronikk i toppklasse. Jeg tror denne blir en vinner, og det vil forundre meg om ikke flere rekkefirere adopterer motor løsningen. Det bygges allerede superbike i England. Dette blir spennende. 270/180/90/180 er en smart løsning som henter ut vtwin moment i kombinasjon med rekkefirerens turtallsvilje. Håper vi får se ny r1 i norsk superbike neste år:-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av simpson »

Ideen bak crossplane er nok ok, men i praksis hadde den siste vanlige fireren mere moment enn crossplane.
Hadde crossplane virkelig vart noe unikt hadde flere gjort det samme.
Denne sykkelen vinner ikke noe med en gang. Det tar laaaang tid aa skape en vinnersykkel.
Utviklingen har bare saa vidt begynt paa denne sykkelen.
Men tiden vil vise.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6965
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av kjellv »

thewiz skrev:Ja, da har vi fått sett 2015 R1. Syns egentlig den så relativt OK ut jeg. Litt stygt med de lysa under, men ellers syns jeg fronten minnet litt om Ducati Panigale.

Fikk ikke vite noe om specsa på R1M, men det kommer vel fortløpende. Regner med det er Yamahas svar på Kawasaki H2R.

Bilde
Jeg mente jeg la ut spec på R1 og R1M her jeg, men finner dem ikke igjen. Her er dem i hvert fall.
Ikke stor forskjell å spore ut i fra disse, men tar man seg tid til å høre intervjuet med Rossi som var med å utvikle sykkelen blir ting litt klarere. Underholdningsverdien er faktisk ganske høy bare av å høre italieneren snakke engelsk. Det gjør han forresten like bra som den nye generalsekretæren i NATO :lol

[video]https://www.youtube.com/watch?v=AN5Yoityj8Y[/video]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av cannon »

simpson skrev:Ideen bak crossplane er nok ok, men i praksis hadde den siste vanlige fireren mere moment enn crossplane.
Hadde crossplane virkelig vart noe unikt hadde flere gjort det samme.
Denne sykkelen vinner ikke noe med en gang. Det tar laaaang tid aa skape en vinnersykkel.
Utviklingen har bare saa vidt begynt paa denne sykkelen.
Men tiden vil vise.
Det er jo ikke mer moment som er poenget, men heller en momentkurve sum leverer over et bredt turtallsregister. Motogp syklene til yamaha kjører crossplane. Hvor laaang tid tok det for s1000rr og Panigale å hevde seg i sbk?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av simpson »

cannon skrev:
simpson skrev:Ideen bak crossplane er nok ok, men i praksis hadde den siste vanlige fireren mere moment enn crossplane.
Hadde crossplane virkelig vart noe unikt hadde flere gjort det samme.
Denne sykkelen vinner ikke noe med en gang. Det tar laaaang tid aa skape en vinnersykkel.
Utviklingen har bare saa vidt begynt paa denne sykkelen.
Men tiden vil vise.
Det er jo ikke mer moment som er poenget, men heller en momentkurve sum leverer over et bredt turtallsregister. Motogp syklene til yamaha kjører crossplane. Hvor laaang tid tok det for s1000rr og Panigale å hevde seg i sbk?
Det har tatt sa lang tid at BMW trakk seg etter 6 sesonger fra VM pga manglende resultater.
Ducati har kjort 3 sesonger uten seier.
Men det er kanskje mulig Yamaha klarer a lage en helt ny sykkel fra scratch og vinne med en gang :mk
Spesielt med tanke pa at de trakk seg midt i en sesong pga elendig redskap og at de ikke har fulgt med i utviklinga de siste 7-8 arene.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av Voodoodoo »

cannon skrev:
simpson skrev:Ideen bak crossplane er nok ok, men i praksis hadde den siste vanlige fireren mere moment enn crossplane.
Hadde crossplane virkelig vart noe unikt hadde flere gjort det samme.
Denne sykkelen vinner ikke noe med en gang. Det tar laaaang tid aa skape en vinnersykkel.
Utviklingen har bare saa vidt begynt paa denne sykkelen.
Men tiden vil vise.
Det er jo ikke mer moment som er poenget, men heller en momentkurve sum leverer over et bredt turtallsregister. Motogp syklene til yamaha kjører crossplane. Hvor laaang tid tok det for s1000rr og Panigale å hevde seg i sbk?
Crossplane handler ikke om momentkurve men om å få lengre intervall/rotasjon mellom hver kraftpuls. I wsbk var dette spesielt viktig da det var/er? forbudt med traction control.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37940
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av AJ »

Hvilken R-sykkel?
Hm... :-k

En av disse kanskje?:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=235593#p235593" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

AJ skrev:Hvilken R-sykkel?
Hm... :-k

En av disse kanskje?:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=235593#p235593" onclick="window.open(this.href);return false;
Du fikk med deg budsjettet mitt? :scratch

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37940
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av AJ »

thewiz skrev:
AJ skrev:Hvilken R-sykkel?
Hm... :-k

En av disse kanskje?:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=235593#p235593" onclick="window.open(this.href);return false;
Du fikk med deg budsjettet mitt? :scratch
:redface
Antakelig ikke...
Men det er lov å dagdrømme litt.
Så får lommeboken leve sitt eget liv imens... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny

Legg inn av cannon »

Voodoodoo skrev:
cannon skrev:
simpson skrev:Ideen bak crossplane er nok ok, men i praksis hadde den siste vanlige fireren mere moment enn crossplane.
Hadde crossplane virkelig vart noe unikt hadde flere gjort det samme.
Denne sykkelen vinner ikke noe med en gang. Det tar laaaang tid aa skape en vinnersykkel.
Utviklingen har bare saa vidt begynt paa denne sykkelen.
Men tiden vil vise.
Det er jo ikke mer moment som er poenget, men heller en momentkurve sum leverer over et bredt turtallsregister. Motogp syklene til yamaha kjører crossplane. Hvor laaang tid tok det for s1000rr og Panigale å hevde seg i sbk?
Crossplane handler ikke om momentkurve men om å få lengre intervall/rotasjon mellom hver kraftpuls. I wsbk var dette spesielt viktig da det var/er? forbudt med traction control.
Crossplane tenner 4 ganger på 2 omdreininger, med et kortere og et lengre intervall (270/180/90/180) sammenlignet med ordinære r4 motorer (180/180/180/180). Begge tenner 4 ganger på 2 omdreininger. Poenget med dette er at bare 1 stempel "står stille" i tenningsøyeblikket, mens 3 stempler står stille i ordinære motorer. Dette gir en bedre dreiemomentkurve, særlig i mellomregister. Hvis man regner med sylinder som tenner så er tallene 2 stillestående for xplane og 4 for ordinære. Kreftene som trengs for å snu stempelretningen ved øvre og nedre dødpunkter fordeles jevnere over hele rotasjonen.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av cannon »

Og til Simpson: xplane fører med seg et vibrasjonsproblem grunnet den ujevnt fordelte tenningssyklusen. Yamaha har tatt patent på balanseaksel løsningen som kreves. Dette forklarer delvis hvorfor konseptet ikke er kopiert. Yamaha lykkes åpenbart med xplane i motogp. De sterkeste konkurrentene satser på V - motorer som har en lignende effekt av bedre fordelt tenningssyklus. Ref Honda og Ducati. Jeg tror nye r1 blir en killer i sbk:-)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Eller kanskje jeg skal velge 600cc?

Liker veldig godt R6, men er usikker om jeg går lei av effekten og giringen etter en stund. Jeg har som sagt kjørt en 600cc sportstourer i 2år. Er det høl i huet å velge f.eks R6 nå da?

Har nok mest lyst på 1000cc men ser jo at man får rimelig ny R6 i mitt budsjett.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av simpson »

cannon skrev:Og til Simpson: xplane fører med seg et vibrasjonsproblem grunnet den ujevnt fordelte tenningssyklusen. Yamaha har tatt patent på balanseaksel løsningen som kreves. Dette forklarer delvis hvorfor konseptet ikke er kopiert. Yamaha lykkes åpenbart med xplane i motogp. De sterkeste konkurrentene satser på V - motorer som har en lignende effekt av bedre fordelt tenningssyklus. Ref Honda og Ducati. Jeg tror nye r1 blir en killer i sbk:-)
Du sier jo selv, sitat: Crossplanekonseptet er videreutviklet og r1 har nå fått motor, chassis og elektronikk i toppklasse. Jeg tror denne blir en vinner, og det vil forundre meg om ikke flere rekkefirere adopterer motor løsningen. Sitat slutt.
Men plutselig har Yamaha tatt patent? Ikke rart det ikke blir kopiert.
Men tror ikke de andre hadde adoptert dette uansett da effekten ikke er bedre.
Men hvis dette gir mere moment, hvorfor har crossplane mindre moment enn en vanlig firer da? :scratch

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av Zadnez »

simpson skrev:
cannon skrev:Og til Simpson: xplane fører med seg et vibrasjonsproblem grunnet den ujevnt fordelte tenningssyklusen. Yamaha har tatt patent på balanseaksel løsningen som kreves. Dette forklarer delvis hvorfor konseptet ikke er kopiert. Yamaha lykkes åpenbart med xplane i motogp. De sterkeste konkurrentene satser på V - motorer som har en lignende effekt av bedre fordelt tenningssyklus. Ref Honda og Ducati. Jeg tror nye r1 blir en killer i sbk:-)
Du sier jo selv, sitat: Crossplanekonseptet er videreutviklet og r1 har nå fått motor, chassis og elektronikk i toppklasse. Jeg tror denne blir en vinner, og det vil forundre meg om ikke flere rekkefirere adopterer motor løsningen. Sitat slutt.
Men plutselig har Yamaha tatt patent? Ikke rart det ikke blir kopiert.
Men tror ikke de andre hadde adoptert dette uansett da effekten ikke er bedre.
Men hvis dette gir mere moment, hvorfor har crossplane mindre moment enn en vanlig firer da? :scratch
tvilerpå at trådstarteren er veldig opptatt av crossplane :P :p
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Svar