Din erfaring med vogntog sjåfører?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av Gordon »

KawaJens skrev:Vogntog sjåfører er det like mangen forskjellige som motorsykkelister. Er av begge leirer og det som er den største likheten mellom yrkesjåfør og motorsykkelist er meningen om vor flinke deres gruppe er og kor farlige og inkompetente alle andre er.
Desverre er det farlige og inkometente sjåfører i allle leirer til og med di uten motor, og det er mye mer en va en innrømmer.
Sikkring av last synest eg er blitt mye verre dei siste årene og har tilogmed gått så langt og ringt inn og anmeldt en. En skal av og til vere glad for en ikkje altid ser korleis lasten ser ut, då er det ikke sikkert en hadde turd seg ut på vegane.
Hei KawaJens,
Da jeg satt teori for klass II i 1989 var det 109 spørsmål. Papir var delt i 3 deler, husker ikke de to første deler, men den siste var utregning av last, plassering og festing. Heldigvis hadde jeg pugget, og pugget godt, og Einsteins teori satt fast i hodet mitt. Jeg fikk alle 109 spørsmålene riktig. På dette tidspunkt var feil margin 7, 5, 0 for de tre delene av prøve. Det er klart at når en har nettopp fått klasse II lappen, festing av last skulle gå som smurt. Men jeg kan tenke meg at etter noen år, og som alt annet, begynne man og ble litt sløv, dog ikke alle. Men slik skal det ikke være, uansett hva man kjører skal lasten være sikret.
Gordon

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av KawaJens »

Reagere litt på at utlanske sjåfører får skylden for det gale som skjer. Ja det er et problem med dei spesielt på vinteren men jaggu står det og endel norske vogntog med norske sjåfører på tverra her og der fordi dei ikkje gadd å legge på kjetting. Har og sett rør komme deisandes ut dørene på en skaphenger. Generelt sett så er yrkessjåførene her i landet flinke, men det vil eg seie om dei fleste som ferdast på vegene. Det er mangen flinke utlanske sjåfører og mangen av dei kjører norske vogntog. Har kjørt tippbil og vogntog om en annen i 7år og veit godt at det kan vere en utakknemlig jobb, spesielt brøytebil.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av mortenolb »

Det er jo fordi man heller går frivillig i grava enn å legge på kjetting! Antageligvis det kjedeligste som er fysisk mulig å utføre.(Nei, har ikke tenkt til å bli i detta yrket resten av livet :P ) Men ingen fare, jeg kjører bare på veier hvor det ikke blir nødvendig, i alle fall ikke under normale tilstander.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av KawaJens »

Gordon skrev: Det er klart at når en har nettopp fått klasse II lappen, festing av last skulle gå som smurt. Men jeg kan tenke meg at etter noen år, og som alt annet, begynne man og ble litt sløv, dog ikke alle. Men slik skal det ikke være, uansett hva man kjører skal lasten være sikret.
Gordon
Stroping og sikkring på papir og ut i felten ser ofte ikkje likt ut. Ta et blikk på bilane som kjører mellom supply baser, der er det mangen som vil slite etter skule.
No høres eg nok forferdlig negativ ut og det er ikke meningen. Så ja dei fleste er flinke.

Og til mortenolb, du tenker feil. Kjetting er ikkje det kjedligaste som finnest det er det viktigaste som finnest.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av mortenolb »

KawaJens skrev:
Gordon skrev: Det er klart at når en har nettopp fått klasse II lappen, festing av last skulle gå som smurt. Men jeg kan tenke meg at etter noen år, og som alt annet, begynne man og ble litt sløv, dog ikke alle. Men slik skal det ikke være, uansett hva man kjører skal lasten være sikret.
Gordon
Stroping og sikkring på papir og ut i felten ser ofte ikkje likt ut. Ta et blikk på bilane som kjører mellom supply baser, der er det mangen som vil slite etter skule.
No høres eg nok forferdlig negativ ut og det er ikke meningen. Så ja dei fleste er flinke.

Og til mortenolb, du tenker feil. Kjetting er ikkje det kjedligaste som finnest det er det viktigaste som finnest.
Joda, det er klart. Jeg har hittil ikke hatt behov for å legge det på, så de få gangene jeg eventuelt skulle trenge det så er det nok ikke noe problem!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Din erfaring med vogntog sjåfører?

Legg inn av SuperMorten »

KawaJens skrev:Reagere litt på at utlanske sjåfører får skylden for det gale som skjer. Ja det er et problem med dei spesielt på vinteren men jaggu står det og endel norske vogntog med norske sjåfører på tverra her og der fordi dei ikkje gadd å legge på kjetting. Har og sett rør komme deisandes ut dørene på en skaphenger. Generelt sett så er yrkessjåførene her i landet flinke, men det vil eg seie om dei fleste som ferdast på vegene. Det er mangen flinke utlanske sjåfører og mangen av dei kjører norske vogntog. Har kjørt tippbil og vogntog om en annen i 7år og veit godt at det kan vere en utakknemlig jobb, spesielt brøytebil.
Det finnes vel statistikk på sånt. Jeg har ikke lest den, men det har tydeligvis en eller annen minister. Husker ikke om det var samferdsel eller justis, men de har i hvert fall nettopp sendt et "ønske" til EU om at de skal vedta et direktiv som påbyr EU sjåfører glattkjøringskurs..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar