NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Intruder »

Min erfaring er at medlemskap i slike organisasjoner er omtrent jemngodt med å skylle penga ned i dass..
Ja,kanskje unntatt oss i dustenes organisasjon da... :prop: der er det gratis..
Assistanse ved uhell har jeg via forsikring og bank,og jeg følger såpass med i avisenes annonser om møter at det virker som du kan vinne tre mill. i Lotto for hver gang det er et møte..
Olje kan jeg få skiftet like billig her i Brumunddal..
Å vise bilen klarer jeg like godt utenom NAF,og å spare noen kroner på visninga via medlemskap gir vel i bunn og grunn røde tall på sluttlinja det også... :-k
og kanskje noen vil føle seg kallet til å svare ?
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av JohnnyTh »

Er jo som medlemskap i LO det. Jeg har vært medlem der sist år og betalte over 10 000kr for medlemskapet fra januar til september. Naf har jeg heller ikke klart å melde meg inn i for jeg ser ikke helt nytten.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23079
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke helt satt meg inn i hva slags fordeler det skal være med å være medlem i NMCU, men ut fra nettsiden dems så ble jeg ikke fryktelig imponert over "oppramsingen" av fordelene. Joda, dem har avtale med IF og uten at jeg vet hva rabatten er, så faller uansett IF utenom for min del og det har det alltid gjort når det kommer til MC forsikring.

Den abolutt billigste på MC forsikring har for meg vært Storebrand. IF skulle ha 9.600,- for å forsikre min sykkel, mens Storebrand skulle ha 4.300,- Jeg tviler på at man får over 50% rabatt på forsikringen ved et medlemskap i NMCU. Billig forsikring kan man også like lett forhandle seg frem til selv hvis man er litt frempå.

NAF medlemskapet ser jeg derimot en litt større nytteverdi med å ha, men blir ikke imponert her heller. De få gangene man punkterer eller trenger hjelp på stedet er man ofte dekket av mobilitetsgaranti/forsikring etc. Joda, NAF rykker ut helt gratis og hvis dem fikser problemet på stedet så koster det ingenting. Jeg har kjørt bil i 20 år og jeg tror jeg har opplevd punktering fem ganger. Det koster 500,- pr. gang NAF rykker ut hvis man ikke er medlem og det skulle bli til sammen 2.500,-. Ett NAF medlemsskap koster vel rundt 1000-lappen i året og hadde jeg vert NAF medlem alle disse årene så hadde kostnaden blitt 20.000,- Et ganske lett regnestykke for min del...

Hjelp får man uansett og ikke blir man ruinert heller. Verkstedutgifter etc. må man jo uansett betale for i tillegg.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av SuperMorten »

Min mening om NAF kontra forsikringsselskap når det gjelder veihjelp er grei. Der er NAF overlegen. Ingen egenandel ingen spørsmål. De bare kommer med en gang. Har også brukt forsikringsselskap når jeg ikke var medlem av NAF. Da var det Viking som kom til slutt. Den gangen ringte jeg etter berging kl 8 om morgenen. De kom kl 7 på kvelden. Og det måtte jeg betale egenandel for. NAF (har brukt de to ganger) kom før det hadde gått en time.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23079
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:Min mening om NAF kontra forsikringsselskap når det gjelder veihjelp er grei. Der er NAF overlegen. Ingen egenandel ingen spørsmål. De bare kommer med en gang. Har også brukt forsikringsselskap når jeg ikke var medlem av NAF. Da var det Viking som kom til slutt. Den gangen ringte jeg etter berging kl 8 om morgenen. De kom kl 7 på kvelden. Og det måtte jeg betale egenandel for. NAF (har brukt de to ganger) kom før det hadde gått en time.
Husk at man kan ringe NAF selv om man ikke er medlem.

Det har jeg gjort og dem har alltid dukket opp på kort tid. Midt på strynefjellet fikk jeg en punktering og bare etter 50 minutter så kom det en NAF bil. Kostet meg 500,- i egenandel noe jeg synes er helt greit. Han plugget dekket på stedet og dekket kjørte jeg med til det var utslitt :thumleft

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av evike »

Elolz skrev:Er NMCU medlem, ikke pga fordelene, men fordi jeg støtter motorsyklistenes sak... Tror dere forslag om redusering av MC-avgiftene dukker opp i politikernes hode helt ut av det blå? Hvorfor unngikk vi EU-kontroll? Hvorfor har vi ikke rimelige wirenettverk langs veiene som er dødsfeller for motorsyklister? NMCUs veifelleskjema er et annet godt tiltak. Er snakk om 300kr året eller noe for å støtte en organisasjon som kjemper for din mc-hverdag og sikkerhet, ikke rare greiene.

Liste over hva de har oppnådd som mange av dere tydeligvis bare tar som en selvfølge...: http://nmcu.org/files/Hva%20har%20NMCU% ... 1213_0.pdf
Amen. Dette er ikke for hver enkelt medlems fordeler, men for å ha en organisasjon som taler vår sak, helt opp på EU-nivå, via FEMA.
Det koster å drive slik "lobby-virksomhet", men er helt nødvendig!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Gulars »

Støtt NMCU! Ref. tidliger innlegg om hvorfor. Ingen andre snakker vår sak.
Kjør sikkert!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23079
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Bjerknez »

Oj... så mye flott som dem her fått til, og selv UTEN mitt medlemsskap. Det synes jeg er bra jobba!
Da kan jeg med god samvittighet heller bruke pengene på og fylle opp tanken :thumleft

Neida... jeg anntok at TS mente den økonomiske biten isolert sett jeg med et slikt medlemskap. Når man får igjennom slike viktige ting på såpass høyt nivå så må det vel også gå ann og få noen flere medlemsfordeler som trekker flere betalende medlemmer? Er vel en vinn vinn situasjon det.

Jeg støtter gjerne de som selger disse =Fredrikstad bladene for da gir jeg en sum, samtidig som jeg får noe tilbake. Det sitter litt lenger inne hos folk flest å betale uten følelsen av og få noe igjen, selv om det her bare er snakk om en symbolsk sum.

Hvem bryr seg vel om drivstoffrabbatt på 40 øre. Jeg vil ha 40% rabatt på dekk, gratis veihjelp, gode forsikringsavtaler etc. Så får dem evt. heller sette opp prisen. Det blir som om NAF skulle fjerne alle godene alle medlemmene dems har og sette ned prisen til 200,- pr år som kun går til at NAF støtter bilistenes sak. Frister liksom ikke på samme måte.

Jeg er ikke negativ til det NMCU gjør, for jobben dem gjør er sikkert helt konge, men jeg mener dem kan trekke flere medlemmer ved å skaffe flere fordeler. Så får det heller koste litt ekstra.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av evike »

Bakvendt diskusjon. Hvordan skal NMCU kunne gi fordeler når det eneste de har å tilby er sine forhandlinger og synliggjøring?
Alt her i verden er ikke fordeler og gudskjelov så finnes mange som gjør oppgaver uten fordeler også.

Forsåvidt litt på siden av sporet, men likevel drister jeg meg: Vi forventer vel ikke fordeler av å være frivillige innen Røde Kors, men er likevel avhengig av støtte for å få dekket faktiske utgifter til frivillig innsats. Jeg gir av fritiden min der. Fylkessekretærer og frivillige i NMCU får heller ingen særlige fordeler og ihvertfall ikke lønn, men de ofrer av seg og sin fritid for noe de/VI brenner for. Tusen takk - burde vi si og ihvertfall sørge for at de 3 ildsjelene som driver kontoret får en slags lønn, de blir jammen ikke rike av det de gjør og de har langt mer enn normal arbeidsdag (tror jeg).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23079
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Bjerknez »

evike skrev:Bakvendt diskusjon. Hvordan skal NMCU kunne gi fordeler når det eneste de har å tilby er sine forhandlinger og synliggjøring?
Alt her i verden er ikke fordeler og gudskjelov så finnes mange som gjør oppgaver uten fordeler også.

Forsåvidt litt på siden av sporet, men likevel drister jeg meg: Vi forventer vel ikke fordeler av å være frivillige innen Røde Kors, men er likevel avhengig av støtte for å få dekket faktiske utgifter til frivillig innsats. Jeg gir av fritiden min der. Fylkessekretærer og frivillige i NMCU får heller ingen særlige fordeler og ihvertfall ikke lønn, men de ofrer av seg og sin fritid for noe de/VI brenner for. Tusen takk - burde vi si og ihvertfall sørge for at de 3 ildsjelene som driver kontoret får en slags lønn, de blir jammen ikke rike av det de gjør og de har langt mer enn normal arbeidsdag (tror jeg).
Det jeg mente er at dette evt. blir fordel for begge parter. Både NMCU og oss som abonenter/medlemmer. NMCU får litt ekstra cash i påsan til å drive det gode arbeidet dem gjør videre og vi medlemmer kan dra fordeler av å feks. handle billige dekk fra fysiske butikker kontra det å bestille dekkene online og dermed også være med på og beholde de fysiske butikkene vi har. I norge har man noe som heter "Hotell Express card" som dog er myntet mot bedrifter. Koster ca. 2.000,- pr. år og være medlem og da får man nesten halv pris på alle hoteller som Hotell Express har inngått avtale med. Dette gjør at bedrifter velger Hotell Express kortet kontra de middelmådige rabattene man får fra hotellene selv. Man får også mange prosenter på leiebil etc.

Det holder liksom ikke alltid å si "bli medlem hos oss og gi oss 300,- så skal vi gjøre så godt vi kan å gjøre din dag bedre som motorsyklist. Vertfall så er det ikke stort andre enn ivrige mc folk som gidder å støtte dem.

Man kan gjerne dra frem enkelt tillfeller og frivillighetsarbeid, men ser man det store bildet med tanke på en organisasjon som gjerne kunne hatt mer inflytelse så tror jeg man i lengden kanskje må tenke litt større for å tiltrekke seg fler medlemmer.

Hva er det vi motorsyklister bruker mye penger på?
Jo, mange bytter dekk flere ganger pr. sesong. Det er mange tusen å spare her hvis man får gode rabatter. Hvis jeg vet jeg bruker 5.000,- i dekk pr sesong og får 1000,- i rabatt på dette som NMCU medlem så sitter pengene samt troverdigheten litt løsere. Men med slike rabatter må så klart kontigenten opp, men så lenge alle parter tjener på det så må jo det være det beste, for hovedformålet til NMCU er vel å få inn penger til det dem driver med samt få økonomsike støttespillere.

Det er ikke meningen å disse noen her, for det gjør jeg ikke. Jeg bare synes at NMCU ksanskje kunne gjort noe mer aktivt for å øke medlemsmassen. Har ennå til gode å se en eneste brosjyre etc. fra NMCU etc. Dette skulle jo forhandlere gitt med ved feks. salg av motorsykler etc. Var helt tilfeldig at jeg fikk høre om NMCU her inne. Det er ikke engang en liten banner på siden (så vidt jeg har sett) her angående NMCU. På kanskje Norges største MC forum... merkelig...

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av evike »

Har egentlig sagt mitt, men skal bare spørre hvem som da skal forhandle frem disse medlemsfordelene og bruke tid på bedriftskontakt av denne typen? Og hvor kommer lønna til denne/disse fra? Enda høyere medlemsavgift?
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av DrGreve »

Bjerknes, NMCU har allerede spart deg for flere tusen kroner i kostnader du måtte ha betalt i EU-kontroll fordi de har kjempet din sak.
I mange år har NMCU kjempet for at ombygging av sykler skal være mulig og godkjenning av slike bygg skal forenkles. Nå har de fått gjennomslag.
For 300 kroner får du et meget bra medlemsblad 5 ganger i året og NMCU-bibelen. I Bibelen finner du telefonnummer til dedikerte mc-fantaster over hele landet du kan ringe til hvis du får problemer/havari.
Drar du på 5-6 mc-treff får du nok rabatt på innmeldingen til at du har spart inn kontigenten.
Av og til må det være mulig å gi noen skarve kroner uten å tenke, "what`s in it for me"? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av ejs »

DrGreve skrev:Bjerknes, NMCU har allerede spart deg for flere tusen kroner i kostnader du måtte ha betalt i EU-kontroll fordi de har kjempet din sak.
I mange år har NMCU kjempet for at ombygging av sykler skal være mulig og godkjenning av slike bygg skal forenkles. Nå har de fått gjennomslag.
For 300 kroner får du et meget bra medlemsblad 5 ganger i året og NMCU-bibelen. I Bibelen finner du telefonnummer til dedikerte mc-fantaster over hele landet du kan ringe til hvis du får problemer/havari.
Drar du på 5-6 mc-treff får du nok rabatt på innmeldingen til at du har spart inn kontigenten.
Av og til må det være mulig å gi noen skarve kroner uten å tenke, "what`s in it for me"? :)
:thumleft

+1
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av L-NA »

Både mitt NMCU medlemskap, og NAF MC, betaler jeg gjerne, og med større glede en mange andre ufrivillige men påtvungne kostnader.

evike og DrGreve har vel sagt det meste ang NMCU, og jeg kan bare stille meg støttende til alt som de har sagt. Og når det gjelder NAF MC, så fikk jeg problemer med min MC nede på Franske motorveier en kald og sen aften i Mars for ett par år siden....
For å spare MC sidens medlemmer for en lang og kjedelig fortelling, så vil jeg bare si det slik. "Tusen takk til NAF, for en fantastisk hjelp og service". Jeg betaler medlemskapet mitt med glede. Jeg hadde da også full dekning fra forsikringsselskapet. Her mottok jeg vell 200 euro, etter mye frem og tilbake, og laaaang tid etter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23079
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg regnet med at jeg fikk flere på "nakken" her, men saken er den at (som jeg skrev) at det er ikke beløpet i seg selv som er så veldig høyt, men jeg føler dem hadde hatt enda mer og hente hvis dem utførte noe av det jeg skrev i posten over.

Evike: Har hele tiden hevdet at økt medlemsavgift må bli utfallet. Jo flere goder, jo større medlemsavgift. Jo flere medlemmer dem har, jo bedre rabatter og fordeler kan dem forhandle frem.

Jeg snakker ikke om at dette er dyrt isolert sett.

Det er jo ikke noen fulltidsjobb og få inn disse evt. avtalene. Jeg tror mange forhandlere er villige til å gi rabatt til medlemmer av NMCU, men heller ikke dem gjør noe gratis, så derfor må kundegrunnlaget ligge til rette.

Ikke dra dette over til at jeg er et "uforsvarlig" og "egoistisk" menneske fordi jeg ikke velger å betale 300,- for dette medlemskapet. Er ikke det det handler om. Jeg kjøper sikkert =Fredrikstad blader for det dobbelte i løpet av et år og jeg støtter også redningsskøyta selv om jeg ikke har båt lenger. Jeg har også gitt noen kroner til Røde Kors tidligere. Så dette handler ikke om at jeg er gjerrig eller kravstor. Det handler bare om at jeg synes NMCU kanskje kunne fått til mye mer enn 40 øre rabbatt på drivstoff og prosenter på hotell (når kanskje de aller fleste av oss foretrekker hytter/telt etc.) litt synsing det siste der, men dog.

Isolert sett så synes jeg NMCU gjør en flott jobb, så det har ingenting med det å gjøre.

Hvorofor finnes det ikke en eneste banner her på siden som reklamerer for NMCU?

Svar