Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av sotOle »

...
Sist redigert av sotOle den 29 okt 2015, 21:18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av KawaJens »

Det er vel et spørsmål en må rette til Harley eigerene. Er på sykkel jakt no og var innom tanken på en Night Rod, men den fant eg til slutt ut at den blir for upraktisk til mitt bruk.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av kjellv »

Jeg har en følelse av at HD sykler og eiere av disse i stor grad er sin egen gruppe motorsyklister. Du kjøper liksom ikke bare en HD, du kjøper deg inn i et helt konsept, et fellesskap der ingen andre enn HD eiere og entusiaster slipper til. Tanker og spørsmål disse sitter med stilles vel heller innad i dette felleskapet.
...men altså bare mitt inntrykk. Det er mange HD-eiere her inne også, men de diskuterer veldig sjelden syklene sine her.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av freddy123 »

Jeg har harley da :) til og med egen blogg har jeg også, men sant som du sier enten så er det sportsykkler og streetfightere eller så er det svære turtraktorer det går i og jeg liker alle egentlig jeg.

Harley er suverent til å bare cruise avgårde nyte motorduren og naturen.
Men med min sportster så kan jeg også ha det litt morro i svingene, men såklart det er ikke som å kjøre en r sykkel.

Neste gang jeg skal ha sykkel så blir det sikkert noe annet, morro å prøve ut litt forskjellig.

Det eneste som er litt dritt med harley er at jeg syntes de er litt overprisa, for jo mye billigere japsecruisere, men jeg føler ikke de blir helt riktige heller.

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av sotOle »

...
Sist redigert av sotOle den 29 okt 2015, 21:19, redigert 1 gang totalt.

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av sotOle »

...
Sist redigert av sotOle den 29 okt 2015, 21:21, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev:Jeg har en følelse av at HD sykler og eiere av disse i stor grad er sin egen gruppe motorsyklister. Du kjøper liksom ikke bare en HD, du kjøper deg inn i et helt konsept, et fellesskap der ingen andre enn HD eiere og entusiaster slipper til. Tanker og spørsmål disse sitter med stilles vel heller innad i dette felleskapet.
...men altså bare mitt inntrykk. Det er mange HD-eiere her inne også, men de diskuterer veldig sjelden syklene sine her.
Jeg tror HD-kjørere i dag er en langt mindre homogen gruppe enn de har brukt å vært. Jeg så nylig et titalls HD ankomme et slags treff.
De var antakelig stort sett i 60 års alderen. De så definitivt ikke ut som som tradisjonelle HD-folk som kunne ha vært med i en 1% -klubb
eller noe i nærheten.
Det var mange par, og de bar i stor grad preg av å ha "kledd seg ut" som bikere. Jeg tenkte at mange av dem antakelig ikke var i stand
til å skifte olje på sykkelen selv, og antakelig hadde minimalt med mekaniske kunnskaper. De framstod primært som folk som hadde kjøpt
seg et image.
Jeg tror det er mange meklere, studenter, IT-driftsfolk og andre som kjører HD nå om dagen. Mange av de kjøper seg et litt "farlig
og antisosialt" image.
Mange av de som reelt sett hører til den tradisjonelle biker-kategorien, inspirert av "Easy Rider" og mye av romantikken omkring tunge
motorsykler kjører nok fortsatt HD. Men mange, som de jeg så en sommerdag, parasitterer på imaget til de "ekte" bikerne.
Den gjengen på et titalls HD-kjørere jeg så, tilhørte muligens "Harley Owners Club" eller noe liknende.
som en oppsummering var egentlig poenget mitt at jeg tror svært mange HD-kjørere i dag har lite med tradisjonell MC-kultur å gjøre.
Når det er sagt: Ikke nødvendigvis noe galt i det. Posører og får i ulveklær må naturligvis også få kjøre HD.

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av sotOle »

...
Sist redigert av sotOle den 29 okt 2015, 21:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av jhn »

De fleste jeg kjenner som har HD er på en måte ikke så interessert motorsykler eller kjøring, de har liksom aldri ønsket seg en "motorsykkel" men har alltid ønsket seg en HD. Deres favorittfilmer er gjerne "easy rider" og "Marlboro man" og lignende. Flere av de kjører nesten aldri, og om de kjører så er det stort sett en liten ettermiddagstur.
Det er ganske sjelden jeg møter en feriepakket HD på landeveien til tross for det store antall HD som finnes.
Det er jo et litt snodig fenomen.

Nå snakker jeg ikke om 1%-gutta ... de er jo som kjent genuint motorsykkelinteressert og kjører både mye og langt. :-)å

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av sotOle »

...
Sist redigert av sotOle den 29 okt 2015, 21:24, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av NickNei »

Jo, HD er noe av det beste jeg kjører tur med. Kjørt turer på tre-fire uker mange ganger, på både road king, street glide og fat bob. Alpepass går glimrende, kjørt mye i alpene og ikke minst på vestlandet.

Så var det det med at det er lite HD-folk her, og det kan du kanskje ane konturene av når du leser en del av svarene. Når man faktisk er så lite kjent med dette at man påstår HD-folk glimrer med sitt fravær på tur, da lurer jeg på hvor folk kjører. Det er alt fra klubber på stivrammer til gamle og unge på både touring og sportstere vi møter massevis av på tur. På fejrer på vestlandet vil jeg si det er overvekt av HD på tur, og nedover europa er det også masse.

Jeg tror vel HD-førere er akkurat som resten av mc-folket, de er akkurat like forskjellige seg i mellom. Så kan man jo komme trekkende med badass-image, ikke interesse for mc.. bla bla... det er fortsatt de fleste førere som har stor interesse for hva de holder på med, å si noe annet blir bare snevert.

Så, du har gjort et godt valg av sykkel, road king er en flott tursykkel, og er ingen problem å kjøre alpepass med. De svinger faktisk de også, som alle HD gjør :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av LordShaft »

Her på vestlandet er det svært sjeldent jeg ikke møter HD'er på tur. De er ofte svært flinke å dra på tur ilag... Så skjønner heller ikke hvor denne analysen kommer fra :gruble

Pussig at de aller fleste her inne er forundret over hvorfor en del folk på HD ikke er like flink å hilse som andre?
Hvis du/dere møter HD så sjeldent tenker jeg på?

Note 4

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av JohnnyTh »

NickNei skrev:Jo, HD er noe av det beste jeg kjører tur med. Kjørt turer på tre-fire uker mange ganger, på både road king, street glide og fat bob. Alpepass går glimrende, kjørt mye i alpene og ikke minst på vestlandet.

Så var det det med at det er lite HD-folk her, og det kan du kanskje ane konturene av når du leser en del av svarene. Når man faktisk er så lite kjent med dette at man påstår HD-folk glimrer med sitt fravær på tur, da lurer jeg på hvor folk kjører. Det er alt fra klubber på stivrammer til gamle og unge på både touring og sportstere vi møter massevis av på tur. På fejrer på vestlandet vil jeg si det er overvekt av HD på tur, og nedover europa er det også masse.

Jeg tror vel HD-førere er akkurat som resten av mc-folket, de er akkurat like forskjellige seg i mellom. Så kan man jo komme trekkende med badass-image, ikke interesse for mc.. bla bla... det er fortsatt de fleste førere som har stor interesse for hva de holder på med, å si noe annet blir bare snevert.

Så, du har gjort et godt valg av sykkel, road king er en flott tursykkel, og er ingen problem å kjøre alpepass med. De svinger faktisk de også, som alle HD gjør :-)
Jeg kjørte bak en HD i Tyskland på vei sørover på Europaturen min i fjord sommer. Men det var og den eneste HD på hele turen. Mye annet, spesiellt mange GS og KTM.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av sotOle »

...
Sist redigert av sotOle den 29 okt 2015, 21:25, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av jhn »

Du spør "Hvorfor så lite om Harley Davidson?"
Jeg tror svaret er at HD-eiere ikke er så veldig interessert i motorsykler eller motorsykkelkjøring, men er mer fasinert amerikansk kultur generelt, og biker-kultur spesielt.
HD har jo ikke endret seg mye siden tidenes morgen. Få tekniske nyvinninger og ikke så store forbedringer mtp kjøreegenskaper. Altså rett og slett en uinteressant mc som folk ikke gidder å dvele så mye ved, det samme gjelder jo for alle andre utdaterte mc'r, eller gamle modeller. De er ferdigdiskuterte
HD-eiere er ikke interesserte i vår form for motorsyklisme, og vi er ikke interesserte i HD
Den dagen HD kommer med noe nytt og interessant blir de nok også kjøpt av motorsykkelinteresserte, og dermed diskutert.
Jeg vet jo ikke men tror at svaret kan være noe i nærheten av dette.

NickNei sier:
"Når man faktisk er så lite kjent med dette at man påstår HD-folk glimrer med sitt fravær på tur, da lurer jeg på hvor folk kjører. "
Jeg kjører europaveier, fylkesveier og kommunale veier i inn og utland. Det er stor trafikk av motorsykler på ferietur i Skandinavia. Og jo lengere nordover man kommer desto færre veier har man å velge i. Det betyr at man møter nærmest alle motorsykler som er på veien. Antallet HD jeg møter any given day på langtur er forsvinnende liten.
Det er jo ikke en påstand tatt ut av løse luften, det er et faktum

Svar