Råd ved kjøp av BMW

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av L-NA »

Gorden her har spurt i denne tråden om "Råd ved kjøp av BMW"...og hva får han? litt sleng bemerkninger og kommentarer for at han bytter ut Triumphen sin....

Forumet her er fullt av BMW eiere og entusiaster....Selv jeg vet at det er enormt mye bra med disse syklene, og noe litt dårligere.... Gi han nå det han spør om da for helv... :sorry :-)å

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av ojda »

L-NA skrev:Gorden her har spurt i denne tråden om "Råd ved kjøp av BMW"...og hva får han? litt sleng bemerkninger og kommentarer for at han bytter ut Triumphen sin....

Forumet her er fullt av BMW eiere og entusiaster....Selv jeg vet at det er enormt mye bra med disse syklene, og noe litt dårligere.... Gi han nå det han spør om da for helv... :sorry :-)å
Påtide å bytte tampong :knegg
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av ojda »

Jeg har kjøpt TigerMama hos AGM, men har som deg benyttet Eurospeed til fast-service hele tiden.
På tross av dette har jeg ingenting å klage på når det gjelder det arbeidet, og den kundebehandlingen
jeg har fått hos Graarud. Heller ikke ventetid på det jeg har gjort der.
Bare hyggelig tone, selv om jeg aldrig har lagt igjen en servicekrone der (Noe som ville ha vært naturlig(som moderbutikk)).

At Eurospeed Triumph-entusiasterer av et annet kaliber, og grunnen til at jeg minst to ganger i året kjører over grensen
tar jeg bare som et pluss-pluss.

Tegneer og kompani er vel heller det som får meg til å vurdere merkebytte :-k Men vi får se :roll

Jeg vet bare at om jeg noengang skulle handle Beemer, blir det ikke i Oslo :evil :evil
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Sv: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av MLeikarnes »

Flanker skrev:Jeg er 37... Er jeg gamling da? Føler meg ihvertfall ikke gammel, og jeg kjører BMW. Beste sykkelen jeg har hatt!
Jer er 21... Og jeg kjører en 21 år gammel BMW K1100RS... Super sykkel!


AMS i Ålesund er gode på BMW og selger sykler som bare det, har gode erfaringer med dem (delekjøp mest, og visir). På BMW-treffene er jo MC huset Nydal der med nye sykler og utstyr, de virker som en proff plass å ta servicer mm.
Av BMW har jeg kun erfaring med gamle K'er, så jeg kan ikke si noe spesielt om LT med boxer, det eneste jeg vet er at de går langt uten problemer, en milsluker av høy rang!
Kjenner en med en R1150LT som har måttet bytte hjerne i den, på nærmere 200.000km, det er eneste problemet jeg har hørt om!

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

ZZR-Erling

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av ZZR-Erling »

Det fins vel ingen LT med bokser???

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av SuperMorten »

ZZR-Erling skrev:Det fins vel ingen LT med bokser???
LT med bokser heter RT... :knegg

Bilde
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av ZZR-Erling »

SuperMorten skrev:
ZZR-Erling skrev:Det fins vel ingen LT med bokser???
LT med bokser heter RT... :knegg
:thumleft

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Sv: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av MLeikarnes »

ZZR-Erling skrev:Det fins vel ingen LT med bokser???
RT mente jeg... Liker ikke all plasten så vi plukker den oftest av... Den ene K'en er vel en LT opprinnelig...
K1200LT kan man få billig også, en her i Ålesund fikk en for 70k med henger (hva skal man med det?) den hadde gått 80.000km.

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

ZZR-Erling

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av ZZR-Erling »

Tung henger på LT=tidlig defekt kardang

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23108
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av Bjerknez »

L-NA skrev:Gorden her har spurt i denne tråden om "Råd ved kjøp av BMW"...og hva får han? litt sleng bemerkninger og kommentarer for at han bytter ut Triumphen sin....

Forumet her er fullt av BMW eiere og entusiaster....Selv jeg vet at det er enormt mye bra med disse syklene, og noe litt dårligere.... Gi han nå det han spør om da for helv... :sorry :-)å
Det er helt riktig, men hvis du leser første post så skriver han han like mye om negativiteten rundt hans opplevelser av Triumph forhandlere, og da anser jeg saken slik at han er frustrert og at han kanskje innerst inne EGENTLIG vil ha en Triumph og at han kutter ut dette ene og alene grunnet hans opplevelser av forhandlerene.

Derfor så synes jeg det var på sin plass og fortelle at hans episode med Graarud Motor ikke bør vektlegges nevneverdig. Spesielt hvis ikke dette var mer enn en engangshendelse. Derimot kunne han jo lett fått fikset dette uavhengig av hva dem syntes. Jeg er heller overassket over at dem ikke tok på seg en jobb dem lett kunne tjent noen kroner på, men det er en annen sak.

Alf Graarud Motor har i følge en mail jeg har fått sagt at ryktene rundt at dem skulle avvikle samarbeidet med Triumph bare er det reneste oppspinn. Faktisk så øker dem salget og dem har også satt krav overfor Triumph som faktisk Triumph har etterfulgt. Dem jobber også med i skrivende stund for å bli et "testsenter" for Triumph. Vet ikke hva det betyr for å være ærlig, men det høres jo ikke negativt ut :thumleft

Ikke noe galt med BMW i det hele tatt, men håper ikke TS bytter merke KUN grunnet denne episoden. :thumleft :-)å :-# :x

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av poulet_cavalier »

Her finnes vel det meste om LT på godt og vondt: http://www.bmwlt.com/forums/k1200lt/

Men er enig som noen har sagt at K1200LT er en veldig forskjellig sykkel fra Sprint'en. BMW sykkelen som er nærmest er vel heller K1200S ?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ZZR-Erling

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, en LT er jo en svær "klædd" ifht en Sprint 955 :) K12/13S vil du like.

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av Gordon »

Bjerknez skrev:
L-NA skrev:Gorden her har spurt i denne tråden om "Råd ved kjøp av BMW"...og hva får han? litt sleng bemerkninger og kommentarer for at han bytter ut Triumphen sin....

Forumet her er fullt av BMW eiere og entusiaster....Selv jeg vet at det er enormt mye bra med disse syklene, og noe litt dårligere.... Gi han nå det han spør om da for helv... :sorry :-)å
Det er helt riktig, men hvis du leser første post så skriver han han like mye om negativiteten rundt hans opplevelser av Triumph forhandlere, og da anser jeg saken slik at han er frustrert og at han kanskje innerst inne EGENTLIG vil ha en Triumph og at han kutter ut dette ene og alene grunnet hans opplevelser av forhandlerene.

Derfor så synes jeg det var på sin plass og fortelle at hans episode med Graarud Motor ikke bør vektlegges nevneverdig. Spesielt hvis ikke dette var mer enn en engangshendelse. Derimot kunne han jo lett fått fikset dette uavhengig av hva dem syntes. Jeg er heller overassket over at dem ikke tok på seg en jobb dem lett kunne tjent noen kroner på, men det er en annen sak.

Alf Graarud Motor har i følge en mail jeg har fått sagt at ryktene rundt at dem skulle avvikle samarbeidet med Triumph bare er det reneste oppspinn. Faktisk så øker dem salget og dem har også satt krav overfor Triumph som faktisk Triumph har etterfulgt. Dem jobber også med i skrivende stund for å bli et "testsenter" for Triumph. Vet ikke hva det betyr for å være ærlig, men det høres jo ikke negativt ut :thumleft

Ikke noe galt med BMW i det hele tatt, men håper ikke TS bytter merke KUN grunnet denne episoden. :thumleft :-)å :-# :x

Til dere alle som har gitt tilbakemelding angående Triumph/BMW tema. Hoved grunn til spørsmål som jeg skrev i min opprinnelig melding er en meget frustrerende nettverk av Triumph dealers her i Norge, d.v.s Oslo/Østfold/Vestfold. Jeg har ingen problemer med Triumph MCer, men er lut lei holdninger/dårlig service innstilling på Norske Triumph verksteder. En 2 A4 side brev sendt jeg til den Skandinaviske Triumph rep. med begrunnelse for misnøye og han sier han skulle tar det opp med Triumph UK og forhandler her i Norge, (igjen). Hva det ble til vet ikke jeg. Når det gjelder Alf Graarud, og skift av bak hjuls lagre, hadde ikke jeg ventet den negativ svar som jeg fikk, og da satt jeg et spørsmåls tegn til kompetanse hos Triumph Fredrikstad. Kanskje dere kan forstår at jeg er skeptisk? Graarud er sikkert en bra Triumph forhandler ellers, det er bare min erfaring.
Men jeg takker alle for interesse og svar jeg har fått.
Gordon

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23108
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av Bjerknez »

Jeg håper uansett du tar til vettet og velger riktig :thumleft

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Råd ved kjøp av BMW

Legg inn av Flattop »

Tja for å gi et tilsvar til det opprinnelige spørsmålet:

Jeg har en 2003 K1200LT. Har hatt den siden høsten 2006.

Har selv ikke kjørt så mange mil med den, så den har vel dratt på seg en 50000 til nå. Det meste den har fått på kort tid hos meg er en 10 dagers tur til Alpene i fjor, og da ble det 5498 kilometer i salen på denne sykkelen. Ikke en gang på denne turen hadde jeg behov for å stoppe for å hvile rygg/bein/rumpe. Du sitter ganske rett opp og ned med bredt grep på styret

Kjøring på Autobahn eller hjemme i høye hastigheter er ikke noe problem. Jeg sitter bak vindekjermen, finnes i to høyder og jeg har den lave, godt utenfor vinden og med relativt grei beskyttelse mot regn. Med god dress eller regndress fins det ikke noe problem selv om det skulle vare og rekke før regnet gir seg. Da er jo varmen i sete og håndtak (i 2 styrker) grei. Stereoanlegg/radio er det jo på den, som kan utbygges med støtte for oppkobling med avspilling fra telefon eller vanlige USB minnepenner og ipod. Fører og ikke minst passasjer sitter godt på brede og gode seter, og passasjereren har ryggstøtte også. Kan også sette på armlener til denne.

ABS med linkede bremser har meget god virkegrad.

Integrerte pakkbokser sluker en god del bagasje, samt om du vil kan en benytte den topprack'en som de fleste har påmontert.

LT'en er en tung sykkel som ligger godt på veien, slik at det er fullt ut mulig å kjøre litt inspirert, det er ikke mange vanlige sykler som er i stand til å legge deg igjen i blårøyken, og da bruker jeg å si at når de står og fyller mer bensin og retter ut igjen ryggtavla så kommer jeg loffende forbi med god lyd på stereo'n.
Snittbruket er omlag 0,44 så du kommer en 450-500 kilometer mellom fyllingene. Men alt dette ser du godt på kjørecomputeren som er lett å kjenne igjen fra BMW-biler. Instumentering ellers er også lett gjenkjennelig.

Bakdeler, ja jøsses. Servicer om du setter vekk dette kan bli litt dyrere enn du kunne tenke deg. Mye av dette skyldes jo at det må brukes en del tid på å ta av og montere på igjen all Tupperwaren som sitter på sykkelen. I tillegg er det jo en teknisk avansert sykkel så ikke alt kan du gjøre selv, men på den andre siden om du er litt fingernem ligger det drøssevis av videoer om hvordan du kan komme deg rundt og gjøre det meste selv.

Jeg har selv kun hatt ett problem med den på all min tid. Det er en simmerring på Kardangen som svetter litt, men sjekker oljen og tørker vekk sølet så er det ikke noe stort problem. Oljeskift f.eks gjør jeg selv, og det eneste som er problematisk er påfyllingen av oljen etterpå, påfyllingen ligger litt knølete plassert.

Motoren er jo en velprøvd rekkefirer, som i mitt tilfelle har 98 hester. Mener at 2004 og nyere, som har den lille faceliften samt elektrisk midtstøtte, har 125 hester. Nok av hester for mitt bruk.

Lyset er litt underkjent, men det er vel ikke ukjent for BMW. Har byttet til 'Nightbreaker' pærer og det gav en merkbart forbedring.

Spør i vei om du trenger å vite noe, så skal jeg svare etter beste evne, merk deg det at jeg er en Mc-bruker og ikke Mc-professor og tar følgelig feil i enkelte tekniske ting og tang, men kjøreopplevelser kan jeg fortelle om.
Bilde

Svar